2018-06-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Det låter som att du har en slags teori bakom undran om "söker efter andra kvinnor och använder spliff? ",
eller?

Har läst litegrann om MsBP och det verkar inte finnas andra gemensamma nämnare än just driften att
skada de egna barnen i syfte att framstå som omtänksam, rådig och upphöjd. De vill ha uppmärksamhet
på bekostnad av de stackars barnen.

Undrar varför en av studenterna kallade O för "Ängeln i Lund"? Dalade Os karriär för att flickorna blev "sjuka", eller var det tvärtom? Blev flickorna "sjuka" när O inte kunde bli professor? Helt klart levde O för att få ett erkännande. Att det var viktigt för honom visade eftermälet från EK.

Jag är tveksam till om familjen behövt dö om han blivit professor och om han fått medverka i momsboken med sin mentor. Jag är även tveksam till om M fått sluta spela piano om hon inte haft talang. Hon utmanade O genom att vara duktig misstänker jag. Båda flickorna var "nyfikna" på lärandet, men deras eventuella studietalanger fick inte visas upp i skolan. De skulle stympas och slutligen dö.

Snacket bland de sörjande kollegorna var att O utsatts för orättvisor. Det är viktigt att komma ihåg det. Om det var Os egen upplevelse eller objektivt har inte framkommit. Morden är enligt min uppfattning helt och hållet sprunget ur skam på grund av misslyckad karriär. Målet var att bli professor som farfar och andra ättlingar. Inte en vissen lektor, som dessutom kunde bli omsprungen av sina barn i livet. De var duktiga, de spelade piano. De hade alla chanser att lyckas, där O gått bet. Han blev inte världspianist. Inte heller blev han kvar som partner till EY. Han var slut. Det går att se det, om man använder hans måttstock, som han antagligen haft med sig genom livet som ett ris. Om det var egenplockat är svårt att se, hans far verkar inte ha valt universitetsbanan. Kanske någon var besviken före honom också och hoppades på O?

En sak vet jag. Jurister är märkvärdiga av sig och det är ständigt tumstockar kollegor emellan. Var det här det brast för O? Dödlig konkurrens?
Senast redigerad av rappytt 2018-06-26 kl. 19:31.
Citera
2018-06-26, 19:27
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Undrar varför en av studenterna kallade O för "Ängeln i Lund"?

Ja, det låter skumt..

Mödrar är överrepresenterade men hittade en studie som koncentrerade sig på fäder:

https://adc.bmj.com/content/78/3/210

Vad som talar emot O är att de flesta inte var anställda eller haft regelbundna rutiner.

"The fathers were of average intelligence and, in two cases, above average intelligence. All had attended normal schools, and two had received further education after leaving school. One was in regular employment in the armed services, but was currently on sick leave. None of the others was in regular employment or had been in long term employment before."

Läskig läsning:

" it was common to find that bouts of personal false illness behaviour had gone into abeyance at the time that they were inventing or causing false illness for their child, and then re-emerged when the child was healthy or dead. "
Senast redigerad av allegrageller 2018-06-26 kl. 19:31.
Citera
2018-06-26, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, det låter skumt..

Mödrar är överrepresenterade men hittade en studie som koncentrerade sig på fäder:

https://adc.bmj.com/content/78/3/210

Vad som talar emot O är att de flesta inte var anställda eller haft regelbundna rutiner.

"The fathers were of average intelligence and, in two cases, above average intelligence. All had attended normal schools, and two had received further education after leaving school. One was in regular employment in the armed services, but was currently on sick leave. None of the others was in regular employment or had been in long term employment before."

Läskig läsning:

" it was common to find that bouts of personal false illness behaviour had gone into abeyance at the time that they were inventing or causing false illness for their child, and then re-emerged when the child was healthy or dead. "

O var universitetslektor. Det är inget kontorsjobb med dagliga fasta rutiner. Mycket frihet under ansvar. De drygar ut med undervisning, som är den enda fasta punkten. Resten är "eget huvud". Det gäller att söka forskningsanslag. O beviljades miljontals kronor för att färdigställa forskning under 2018. Vart tog pengarna vägen? Hur gick arbetet? O behöver inte ha varit smartare än genomsnittet, tror snarast att det kanske var det som var hans belastning. Han fick kämpa oerhört hårt för att komma någon vart. Han imiterade andras sätt att skriva med mera, tycker jag mig se.
Citera
2018-06-26, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O var universitetslektor. Det är inget kontorsjobb med dagliga fasta rutiner. Mycket frihet under ansvar. De drygar ut med undervisning, som är den enda fasta punkten. Resten är "eget huvud". Det gäller att söka forskningsanslag. O beviljades miljontals kronor för att färdigställa forskning under 2018. Vart tog pengarna vägen? Hur gick arbetet? O behöver inte ha varit smartare än genomsnittet, tror snarast att det kanske var det som var hans belastning. Han fick kämpa oerhört hårt för att komma någon vart. Han imiterade andras sätt att skriva med mera, tycker jag mig se.

Pengarna, jag tror det handlade om i underkant 2 Mio på två år, brukar går till den institutionen där man är ansatt. Antagligen inte allt på en gång. Pengarna brukar oftast inte gå till personen direkt (men det finns personliga stipend, men då är man inte ansatt).
Sen jobbar man med projektet och nu är det nog oftast regeln att man för en lista över den arbetade tiden (men det kan vara olika på olika ställen). Utnyttjas inte pengarna så som tänkt, går de tillbaka till finansiären. Så det ena är att det gäller att jobba ungefär den tiden som var tänkt, men hamnar man i tidsnöd så får man ofta sitt projekt förlängd ett halvår eller så. Särskild om man kan förklara det med sjukdom i familjen (bör vara en grund).
Men det andra, som är mer väsentlig, är att man har satt upp mål med publiceringa etc och de vill personen i fråga ju gärna nå. O ansågs som duktig och kompetent, så jag vet inte riktig vad som var problemet särskild under tiden 2015/2016. Men Elli09 skrev att han kände sig pressat över projektet, men att han fick hjälp av någon (om jag förstod rätt).
Hen skrev också att han var omstridd etc. Jag undrar om det var något som inte fungerade på jobben eller på EY eller någon annanstans. Hade gärna visst när han sökte professuren tidigare, eller när han var på tapeten tidigare. Fanns det inte ett avtal med EY, som också kanske löper ut någon gång, som ingicks 2008. Någon som vet? Ett samarbetsavtal mellan EY och LU (ekonomihögskolan) där dessa konferenser, seminarier ingick.
Citera
2018-06-26, 20:28
Bannlyst
Oskar var oerhört respekterad och omtyckt såväl i det sociala som i arbetslivet. De han handledde vittnade om en ödmjuk man som alltid hade ett lyssnade öra och en hjälpande hand över. Att slå sig fram inom juridiken kan vara en tuff kamp och Oskar använde sin framgång för att hjälpa fram nya talanger, något han njöt av, ängeln från Lund. En arbetskamrat som de flesta längtar efter att få ha. De postuma orden om den omdömesfulla och modesta mannen haglade med rätta. Det var nog därför han fick en upphöjd position trots att han fick lägga så mycket tid på sina älskade döttrar och Hanna. Han skulle snart få sin professur också, något Oskar var väldigt stolt över, i smyg. Han ville ju inte framstå som framfusig och mallig, det var inte Oskars stil.

Hanna hade länge känt en djup avundsjuka på Oskar. Inte nog med att hon kände sig övergiven av honom, nu ägnade han dessutom sin kraft och energi på andra i arbetslivet som höll av honom mycket. Själv hade hon hamnat i ett bortglömt kyffe i skatteskrapan och vände papper kring simpla skattesmitare. Inte de stora fiskarna utan spiggen som försökte dra av för glödlampor, träskor och representation för frukostfrallor, trots att de bara jobbade som biträden inom långvården. Bitterheten och självföraktet var enorm när både yngre kollegor och Oskar seglade vidare på sin juristexamen medan hon satt på sin träpall på juristerna bottenvåning. När chansen gavs ville hon såklart slippa den grå byggnaden och Hanna gick snabbt över till halvtid.

Men något saknades, Oskar. Det räckte inte med Agnes. Så länge Tjoa-Moa fanns där och livade upp skulle Oskar aldrig komma hem igen. Inte på riktigt. Och mycket riktigt, efter lite av det och det i gröten (Hanna var vid det här laget en skicklig förgifterska) så hade hon även Moa hemma och snart efter det fick Oskar ge sig. Han var på väg hem till Hanna igen! Han var på väg ner i tjänst. Snart var de en hel familj igen! Hanna kände sig lycklig för första gången på många år.

Ja, ungefär så, kan det ha gått till. Så är den MbP-sjukes natur. Så var en del av upptakten till Hannas totala patologi som till slut resulterade att hon mördade sina två barn. Hanna, mamman som gav sina döttrar dödskyssen!

Stackars barn!!
Citera
2018-06-26, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
I all välmening - du ska sluta tro på jurister. Du kommer bli grundlurad, om du inte redan är det. Se hur en makaber händelse kunde genomföras i en sexrumsvilla i Bjärred. En familj utplånades. Två flickor mördades. Juristernas starka ställning har dessutom gjort att hela myndighetsklustret inklusive gammelmedia i Sverige tassar på tå - inget sipprar ut.

Stackars, stackars barn

Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Inte alls omöjligt. Hon kanske erfor hur öm och omhändertagande Oskar blev när hon fick cancer första gången. Plötsligt var han där, gav henne allt hon behövde, närvarande och kärleksfull. Hon längtade tillbaks till det, särskilt sedan de flyttat till Bjärred och gamla vänner, släkt och grannar var långt bort. När nu Oskar var mer på jobbet än hemma och dessutom flickorna började ta stora steg utanför hemmet på fotboll, pianolektionerna, kompisar och längre skoldagar blev det för mycket. Hon sökte hämta sjukdomsvinster genom cancer, ett recidiv skulle väl få igång honom igen, lät tom bli att sova och äta för att se sämre ut än hon var. Men Oskar genomskådade hennes charad.

Kanske var det inte så konstigt att Oskar började misstänka att Hanna skadade sina barn. Vägen är linjär från sjukdomsvinster - hypokondri - Münchhausen - Münchhausen by proxy.
Mycket intressant det du skriver.
Jag fick en känsla tidigt att Hanna aldrig ville flytta till Bjärred. När hon hade sin FB såg jag inte en enda vän från Skåne.
Jag tror hon var missnöjd och avundsjuk på Oskar. Även svartsjuk på flickorna. Vad jag erfarit har döttrar och pappor en bättre relation många gånger, inte alltid såklart men här tyder mycket på att Oskar var den som fanns för flickorna. Den tysta som drev och styrde sin man bakom kulisserna. Tror O gjorde allt för H men inget hjälpte. Egentligen tror jag O var lite för godtrogen och naiv, H däremot en kall och beräknande kvinna som visste precis hur hon skulle göra. Kvinnlig list när den är som värst.
Citera
2018-06-26, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag undrar om det var något som inte fungerade på jobben eller på EY eller någon annanstans. Hade gärna visst när han sökte professuren tidigare, eller när han var på tapeten tidigare. Fanns det inte ett avtal med EY, som också kanske löper ut någon gång, som ingicks 2008. Någon som vet? Ett samarbetsavtal mellan EY och LU (ekonomihögskolan) där dessa konferenser, seminarier ingick.

EY sponsrade ”European Tax Institute” på LU från 2009 och 4 år i taget framåt. O var EY Partner mellan 1/9 2014 - 30/6 2016. Kanske EY:s sponsring upphörde då?
Institutet finansierade O:s forskning och dra in pengar på utbildningar i indirekta skatter.
(Institutet fanns kvar på LU:s hemsida efter nyår men sedan så blev länken ”död” och nu finns inte någon länk alls.)

Vi vet inte när han ansökte om professuren.
Tror inte vi heller vet när han blev lektor? På hans CV står det att han är ”biträdande” lektor från och med 2009.
Docent blev han 2011. Förmodar att han var ”oavlönad” docent. En titel, formalia, för att t.ex få handleda doktorander.
Citera
2018-06-26, 21:00
Medlem
Tänkte på det pianofröken sa när hon frågade om Agnes sjukdom eller något med barnen. Hon hade skämts lite och blivit lite generad? Minns inte exakt orden men så beter sig någon som vet mer och kanske skäms. När skäms man? När man är avslöjad kanske. Oops tagen med handen i kakburken.
Citera
2018-06-26, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
EY sponsrade ”European Tax Institute” på LU från 2009 och 4 år i taget framåt. O var EY Partner mellan 1/9 2014 - 30/6 2016. Kanske EY:s sponsring upphörde då?
Institutet finansierade O:s forskning och dra in pengar på utbildningar i indirekta skatter.
(Institutet fanns kvar på LU:s hemsida efter nyår men sedan så blev länken ”död” och nu finns inte någon länk alls.)

Vi vet inte när han ansökte om professuren.
Tror inte vi heller vet när han blev lektor? På hans CV står det att han är ”biträdande” lektor från och med 2009.
Docent blev han 2011. Förmodar att han var ”oavlönad” docent. En titel, formalia, för att t.ex få handleda doktorander.

Just så, oavlönad docent. Levde på anslag, bidrag, stipendier. Var livskvaliteten hotad ekonomiskt inför 2018?
Citera
2018-06-26, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Oskar var oerhört respekterad och omtyckt såväl i det sociala som i arbetslivet. De han handledde vittnade om en ödmjuk man som alltid hade ett lyssnade öra och en hjälpande hand över. Att slå sig fram inom juridiken kan vara en tuff kamp och Oskar använde sin framgång för att hjälpa fram nya talanger, något han njöt av, ängeln från Lund. En arbetskamrat som de flesta längtar efter att få ha. De postuma orden om den omdömesfulla och modesta mannen haglade med rätta. Det var nog därför han fick en upphöjd position trots att han fick lägga så mycket tid på sina älskade döttrar och Hanna. Han skulle snart få sin professur också, något Oskar var väldigt stolt över, i smyg. Han ville ju inte framstå som framfusig och mallig, det var inte Oskars stil.

Hanna hade länge känt en djup avundsjuka på Oskar. Inte nog med att hon kände sig övergiven av honom, nu ägnade han dessutom sin kraft och energi på andra i arbetslivet som höll av honom mycket. Själv hade hon hamnat i ett bortglömt kyffe i skatteskrapan och vände papper kring simpla skattesmitare. Inte de stora fiskarna utan spiggen som försökte dra av för glödlampor, träskor och representation för frukostfrallor, trots att de bara jobbade som biträden inom långvården. Bitterheten och självföraktet var enorm när både yngre kollegor och Oskar seglade vidare på sin juristexamen medan hon satt på sin träpall på juristerna bottenvåning. När chansen gavs ville hon såklart slippa den grå byggnaden och Hanna gick snabbt över till halvtid.

Men något saknades, Oskar. Det räckte inte med Agnes. Så länge Tjoa-Moa fanns där och livade upp skulle Oskar aldrig komma hem igen. Inte på riktigt. Och mycket riktigt, efter lite av det och det i gröten (Hanna var vid det här laget en skicklig förgifterska) så hade hon även Moa hemma och snart efter det fick Oskar ge sig. Han var på väg hem till Hanna igen! Han var på väg ner i tjänst. Snart var de en hel familj igen! Hanna kände sig lycklig för första gången på många år.

Ja, ungefär så, kan det ha gått till. Så är den MbP-sjukes natur. Så var en del av upptakten till Hannas totala patologi som till slut resulterade att hon mördade sina två barn. Hanna, mamman som gav sina döttrar dödskyssen!

Stackars barn!!

Har du fått bekräftat att H jobbade halvtid? Ring arbetsgivaren och fråga hur det låg till. Begär inkomstuppgifter från skatteverket. Hela ditt resonemang bygger på att H var misslyckad. Har du sett hennes arbetsbeskrivning? Redogör för den.

Annars låter det ju troligt att H mördade sina barn, så att O slapp och kunde koncentrera sig på sitt eftermäle.
Senast redigerad av rappytt 2018-06-26 kl. 21:15.
Citera
2018-06-26, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Detta är ett av de pm jag fick tidigt efter tragedin.

"Det jag vet via gemensamma vänner är att Hanna slutade att ta sin medicin för sin bröstcancer ett par månader innan dödsfallet. Hon bodde även på annan plats i omgångar hos anhöriga. Alltså borta från barnen och mannen. "

Också att Hanna började må dåligt i hösten före och fick utskrivet tabletter för deppression och sömn.

Något händer här med dem båda det är uppenbart.
Edit: jag har alltid hävdat, inför mig själv, att denna historia handlar om O och H på något sätt och mindre om barnen. Att någon av dem har hetsat den andre eller psykiskt brytit ner den andre att med på ett sådant steg

Jag tror också att många svar kan finnas i hur o och h:s relation såg ut. Skam kan vara en känsla som drev dom över kanten, men tror att ilska också måste finnas när man mördar. Elli skrev också att O ibland rest iväg med barnen under semestern för att H skulle få vila.
Citera
2018-06-26, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tänkte på det pianofröken sa när hon frågade om Agnes sjukdom eller något med barnen. Hon hade skämts lite och blivit lite generad? Minns inte exakt orden men så beter sig någon som vet mer och kanske skäms. När skäms man? När man är avslöjad kanske. Oops tagen med handen i kakburken.
Vem skämdes?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in