2018-06-26, 08:15
Medlem
Fromlandss avatar
Precis just efter en kaffe framför skärmen så ligger den på 60 prick.
Kanske är min verkliga vilopuls (om jag mätt yrvaken eller med pulsklocka i sömnen) något lägre.
Håller mig i form med regelbunden konditionsträning, dock långt ifrån någon elitmotionär.

Ni som ligger under 50, antingen har ni mätt fel, är medicinska orakel eller helt enkelt i Gunde form alá 1988.
Citera
2018-06-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Kanske är min verkliga vilopuls (om jag mätt yrvaken eller med pulsklocka i sömnen) något lägre.
Håller mig i form med regelbunden konditionsträning, dock långt ifrån någon elitmotionär.

Ni som ligger under 50, antingen har ni mätt fel, är medicinska orakel eller helt enkelt i Gunde form alá 1988.

Att ha under 50 i vilopuls är inte alls så ovanligt! Jag hade en kärring på jobbet som va 50+, tränade på Friskis några dagar i veckan, som hade en puls på runt 50. Jag tror det har mer med genetik att göra
Citera
2018-06-26, 11:22
Medlem
Citat:

Du har inte mätt din vilopuls.

"Din vilopuls är lika med antalet pulsslag per minut när din kropp är i total vila. Din vilopuls får du lättast fram genom att du tar din pulsklocka och mäter din vilopuls på morgonen innan du kliver upp.
"
Under 50 är inget konstigt, beror ju delvis på ålder & genetik också, inte bara hur vältränad man är.

Själv ligger jag en bit under 50 om jag mäter med pulsklocka enligt ovan.

Elitidrottare kan ju ligga under 40 slag/minut, Indurain t ex låg på 28.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miguel_Induráin
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-06-26 kl. 11:29.
Citera
2018-06-26, 12:50
Medlem
Vilopuls: 85-105

Tränar: Promenerar mycket

En som hade varit fruktarian berättade att han hade
35 i vilopuls när han åt bara frukt. Men det berodde
på att han fick lägre ämnesomsättning och inte på
att han hade bra kondition.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2018-06-26 kl. 12:54.
Citera
2018-06-26, 12:54
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Vilopuls: 85-105

Tränar: Promenerar mycket
Du kanske ska kolla upp det där hos en läkare. Upp mot 100 i vilopuls är högt.
Citera
2018-06-26, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du kanske ska kolla upp det där hos en läkare. Upp mot 100 i vilopuls är högt.

Jag har nämnt det för läkare flera gånger, men de
nonchalerar det och säger att det inte är nåt att
oroa sig för. Men jag tror inte riktigt på det.
Citera
2018-06-26, 13:00
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Jag har nämnt det för läkare flera gånger, men de
nonchalerar det och säger att det inte är nåt att
oroa sig för. Men jag tror inte riktigt på det.
Märker du utav det? Ont i bröstet, andfådd eller liknande?
Citera
2018-06-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Märker du utav det? Ont i bröstet, andfådd eller liknande?

Jag blir lätt andfådd. Jag tycker också att jag har
väldigt "grund" andning. Ganska motsägelsefullt...
Citera
2018-06-26, 15:50
Medlem
Citat:

Tror Gunde var närmare 30 i vilopuls. Men bara hört det från en anställd hos Previa.
Senast redigerad av MRZnr1 2018-06-26 kl. 15:58.
Citera
2018-06-26, 17:01
Medlem
Citat:

Den är förmodligen mycket lägre, för ca tio år sedan mätte jag min puls själv när jag legat och glott på TV, ca 60 som du.
När jag sedan låg på sjukhuset och fick den mätt precis efter att jag vaknat så låg den på ca 30, och jag var ändå lite småfet 170cm 75 kg.
Citera
2018-06-26, 21:19
Det är inget särskilt nyttigt med en extremt låg vilopuls. Det som är indikativt på god kondition är tiden mellan maxpuls och baspuls. Det sägs att Ingemar Stenmark kunde få upp sin puls till över tvåhundra bara genom att fokusera innan start. Sedan tillbaka till baspuls lagom till han tog av skidorna.

En person med vilopuls 65 kan vara betydligt mer vältränad än en med 55, däremot kan man sänka sin vilopuls med konditionsträning, men efter sin medfödda pulsnivå såklart.

En normal vilopuls för en person säg i 20-60-årsåldern är mellan 50-80 slag/m. Lite högre för barn och ungdomar. Även äldre kan ha högre puls utan att det anses direkt sjukligt. Därför har man satt det lite godtyckliga värdet 60-100 slag som normalpuls och allt över hundra är tachykardi.

En puls under 30 i opåverkat tillstånd är extremt sällsynt. Oftast hos personer med någon slags störning i hjärtats överledning.
Citera
2018-06-27, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Du har inte mätt din vilopuls.

"Din vilopuls är lika med antalet pulsslag per minut när din kropp är i total vila. Din vilopuls får du lättast fram genom att du tar din pulsklocka och mäter din vilopuls på morgonen innan du kliver upp.
"
Under 50 är inget konstigt, beror ju delvis på ålder & genetik också, inte bara hur vältränad man är.

Själv ligger jag en bit under 50 om jag mäter med pulsklocka enligt ovan.

Elitidrottare kan ju ligga under 40 slag/minut, Indurain t ex låg på 28.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Miguel_Induráin

Det var inte helt ovanligt att elitcyklister dog i sömnen till följd av blodproppar.

Och att ta en cyklist från 90-talet som exempel är inte så lyckat. De var mer labråttor än idrottsmän.

Han var dock min absolut största idol under uppväxten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in