Förra året fick jag en på foten som bet sig fast så in i helvetet, att jag fick gräva ut fanskapet med en nål. Halva foten svullnade och blev röd, men så gick det tillbaka och jag blev frisk igen, efter upprepad behandling med Jodsprit. Ingen Hjärnhinneinflammation eller något annat djävulskt. (ja, ni kanske tror det trots allt)
Det är frapperande hur svåra de djävlarna är att dra loss från människohud jämfört med hundars dito. Det kan också vara på det viset att vi aldrig ser nymfdjävlarna på hundar, utan bara de stora djävlarna.
På hundar är de inte mycket svårare att dra loss än en legobit, men då är de stora som frön i en vattenmelon, eller ännu större.
Det är alltid små nymfer som biter sig fast på människor såvitt jag vet.
Nu fick jag ett sådant förbannat as mellan armbågen och armvecket igen, men nu gick det bättre. Jag skar till en plastbit som en kofot ungefär och lyckades dra ut aset utan delar av huvudet kvar. Det är väldigt svårt att dra ut en fästingdjävul på ett sånt ställe på kroppen själv. Tur att den inte satt i örat. Låter man dem sitta kvar, kan man bli svårt sjuk.
Vilket är det bästa verktyget för att dra ut asen ? Jag har sett att det kan vara bra med kofotliknande verktyg om man har tålamod och håller dem i spänn en stund och så gjorde jag nu. Ibland har jag sett folk som sätter ett smalt sugrör över fästingen och knyter en extremt tunn kevlarlina runt och skickar ned knuten, så att den nu kommer gripa nedanför huvudet, men den saken är extremt svår att göra på sig själv, för man har förvisso bara två armar och händer.
På en rolig Youtube-video såg jag en läkare injicera cylokain under fästingdjävulens bett och tvingade den på detta vis att krypa ut frivilligt, nåja... Han tog fanskapet fången i ett provrör

Detta konststycke kan man helt säkert inte utföra på sig själv, för vem fan har injektionssprutor och ampuller med Xylokain i kylskåpet
Jag har sett trådar om detta, men de är alla gamla.
Tack för alla svar.