2018-06-20, 22:15
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tja, vi får väl se om åklagaren överklagar eller inte. Hens inställning lär visa sig.

Generellt sett är det lönt att överklaga brottmålsdomar eftersom nära hälften av domar i brottmål ändras i högre instans. Såvitt jag vet finns det ingen anledning att tro att det förhållande ändrat sig så mycket sedan artikeln skrevs.
https://www.svd.se/sa-manga-domar-andrar-hovratten

I just det här målet finns det aspekter som är av intresse att få prövat i högre instans, så det är bra att EMF överklagar.
Jag tycker att den friande domen var rimlig och inte särskilt överraskande, men jag är inte jurist så jag kan egentligen inte göra något juridisk bedömning av domen.
Är du jurist?
Jag har varit med om hela svängen från en dom i tingsrätten där det gick emot överklagan där hovrätt fastställde domen och HD som inte tog upp, Så ja det är sällan som hovrätten river upp och ändrar oavsett om ny bevisning tillförs!

I detta fall som agerar EMF mer i egen nytta än ser till fallet i sin hel het och inte ser de brister som finns och dem är mer än många, Skulle målsägaren valt anmäla det där och då för ca 9år sedan så hade MT blivit fälld frågan ska ställas mer varför valde hon inte att göra det samt hennes minnes bild var väldigt diffus i 1:a förhöret för att efter hamnat i EMF:s klor så var det 2-3 fingrar och Rocco grepp säger en hel del om fallets svagheter och brister då man kör hitte på saker!
Citera
2018-06-21, 09:30
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
I det här fallet känns det som slöseri med tid och pengar.

Många förstår inte på förhand vilken påfrestning falska anklagelser innebär, hur tror alla dom där kvinnorna som dömts för falsk tillvitelse resonerade när dom initialt anmälde en påstådd våldtäkt?

Men ändå lägger du ned en massa tid på denne "B-kändis", vari ligger logiken i detta? Och varför skulle Timell vara mindre trovärdig än målsäganden i badtunnan? Är det för att Timell är man och hon kvinna? Du har vissa svårigheter att maskera ditt manshat som så många gånger tidigare.

Tingsrätten har väl knappast ifrågasatt kvinnans trovärdighet? Alltså handlar det inte om någon okynnesanmälan eller vad du menar när du svamlar om påstådda våldtäkter?

Undrar vem som lagt ner mest tid i den här tråden? Det är du själv! Mina inlägg har ingenting med ditt påstådda manshat att göra. Det handlar enbart om reaktion mot vissa mäns svinaktiga beteende som de sedan inte vill stå för i sin ynkedom.
Citera
2018-06-21, 09:33
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Jag har varit med om hela svängen från en dom i tingsrätten där det gick emot överklagan där hovrätt fastställde domen och HD som inte tog upp, Så ja det är sällan som hovrätten river upp och ändrar oavsett om ny bevisning tillförs!

I detta fall som agerar EMF mer i egen nytta än ser till fallet i sin hel het och inte ser de brister som finns och dem är mer än många, Skulle målsägaren valt anmäla det där och då för ca 9år sedan så hade MT blivit fälld frågan ska ställas mer varför valde hon inte att göra det samt hennes minnes bild var väldigt diffus i 1:a förhöret för att efter hamnat i EMF:s klor så var det 2-3 fingrar och Rocco grepp säger en hel del om fallets svagheter och brister då man kör hitte på saker!

Men ändå förekommer det att Hovrätten ändrar Tingsrättens dom. Kvinnans advokat gör bara det hon skall göra och det skall hon inte klandras för.
Citera
2018-06-21, 12:10
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
Men ändå förekommer det att Hovrätten ändrar Tingsrättens dom. Kvinnans advokat gör bara det hon skall göra och det skall hon inte klandras för.
Rätt. Statistiskt sätt ändrar hovrätten domen i knappt hälften av fallen, se
https://www.svd.se/sa-manga-domar-andrar-hovratten
Citera
2018-06-21, 14:04
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Tingsrätten har väl knappast ifrågasatt kvinnans trovärdighet?

Tingsrätten ledamöter var eniga om att Timell ska frias från anklagelsen om våldtäkt och det får du, målsäganden, EMF och hela den hysteriska #metoo-maffian acceptera.

Citat:
Alltså handlar det inte om någon okynnesanmälan eller vad du menar när du svamlar om påstådda våldtäkter?

Det vet inte vi. Möjligheten finns att det kan handla om en "okynnesanmälan" när det saknas teknisk bevisning osv.

Ungefär som i dom här fallen:

Citat:
Undrar vem som lagt ner mest tid i den här tråden?

Jag håller inte på och försöker förminska Timell som du gör när du kallar honom b-kändis när han i själva verket är rikskänd genom tv och media. Ditt manshat tar sig extrema uttryck ibland.

Citat:
Det är du själv!

Citat:
Mina inlägg har ingenting med ditt påstådda manshat att göra. Det handlar enbart om reaktion mot vissa mäns svinaktiga beteende som de sedan inte vill stå för i sin ynkedom.

Men nu finns det inga bevis för att Timell gjort sig skyldig till något brott (våldtäkt) och han är dessutom friad så vad är det för svinaktigt beteende du yrar om? Återigen ligger ditt manshat och bubblar under ytan för att poppa upp lite då och då.
Citera
2018-06-25, 11:20
Bannlyst
Bra upprättelse för Martin Timell:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ng70Od/tidningar-falls-for-tio-metoo-publiceringar
Citera
2018-06-25, 12:33
Avslutad
Massi Fritz kommer lämna in en överklagan till hovrätten med i princip samma bevisning. Det är alltså inte åklagaren som lämnar in denna överklagan utan målsägandebiträdet.

Känns inte seriöst, men friande dom även i hovrätten väntar.
Citera
2018-06-25, 12:44
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Massi Fritz kommer lämna in en överklagan till hovrätten med i princip samma bevisning.

Hon tycks ha någon sorts tvångsmässig fixering vid såna här mål som hon omöjligt kan vinna?

Citat:
Det är alltså inte åklagaren som lämnar in denna överklagan utan målsägandebiträdet.

Slöseri med tid&energi för alla inblandade med ett undantag, tjockleken lär öka på biträdets plånbok.

Citat:

Känns ohyggligt oseriöst, man kommer osökt att tänka på rättshaverister som stångar sig trötta.
Citera
2018-06-25, 23:53
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Massi Fritz kommer lämna in en överklagan till hovrätten med i princip samma bevisning. Det är alltså inte åklagaren som lämnar in denna överklagan utan målsägandebiträdet.

Citat:
Hon tycks ha någon sorts tvångsmässig fixering vid såna här mål som hon omöjligt kan vinna?

Slöseri med tid&energi för alla inblandade med ett undantag, tjockleken lär öka på biträdets plånbok.

Känns ohyggligt oseriöst, man kommer osökt att tänka på rättshaverister som stångar sig trötta.

I motsats till er tycker jag att Massi Fritz är en jättebra advokat som inte ger sej i första taget. Tänk om hon får rätt i Hovrätten.
Citera
2018-06-26, 00:29
Medlem
Citat:

Hon har gjort en karriär på att försvara kvinnor i utsatta positioner, och det är nästan alltid så att kostnaderna stannar på staten i de fallen. Hon får betalt, och kan gå vidare till nästa fall.

Det handlar knappast om etik.
Citera
2018-06-26, 00:40
Bannlyst
Citat:
I motsats till er tycker jag att Massi Fritz är en jättebra advokat som inte ger sej i första taget. Tänk om hon får rätt i Hovrätten.

Tycker Massi Fritz framstår som en rättshaverist, sedan myglar hon visst med statliga ersättningen och utbetalningar. Hon kommer aldrig få till en fällande dom i hovrätten.
Citera
2018-06-26, 02:17
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
I motsats till er tycker jag att Massi Fritz är en jättebra advokat som inte ger sej i första taget.

Det är bara för att hon är kvinna. Inget annat. Hetskampanjen mot Timell är inget att vara stolt över.

Citat:
Tänk om hon får rätt i Hovrätten.

Men vad händer om hon återigen misslyckas med ett mål? Kommer eventuella framtida klienter att undvika henne? Vad skulle enligt dig kunna motivera att hovrätten gör en annan bedömning än tingsrätten? Det finns ju ingen ny bevisning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in