2018-06-20, 22:15
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tja, vi får väl se om åklagaren överklagar eller inte. Hens inställning lär visa sig.

Generellt sett är det lönt att överklaga brottmålsdomar eftersom nära hälften av domar i brottmål ändras i högre instans. Såvitt jag vet finns det ingen anledning att tro att det förhållande ändrat sig så mycket sedan artikeln skrevs.
https://www.svd.se/sa-manga-domar-andrar-hovratten

I just det här målet finns det aspekter som är av intresse att få prövat i högre instans, så det är bra att EMF överklagar.
Jag tycker att den friande domen var rimlig och inte särskilt överraskande, men jag är inte jurist så jag kan egentligen inte göra något juridisk bedömning av domen.
Är du jurist?
Jag har varit med om hela svängen från en dom i tingsrätten där det gick emot överklagan där hovrätt fastställde domen och HD som inte tog upp, Så ja det är sällan som hovrätten river upp och ändrar oavsett om ny bevisning tillförs!

I detta fall som agerar EMF mer i egen nytta än ser till fallet i sin hel het och inte ser de brister som finns och dem är mer än många, Skulle målsägaren valt anmäla det där och då för ca 9år sedan så hade MT blivit fälld frågan ska ställas mer varför valde hon inte att göra det samt hennes minnes bild var väldigt diffus i 1:a förhöret för att efter hamnat i EMF:s klor så var det 2-3 fingrar och Rocco grepp säger en hel del om fallets svagheter och brister då man kör hitte på saker!
Citera
2018-06-21, 09:30
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
I det här fallet känns det som slöseri med tid och pengar.

Många förstår inte på förhand vilken påfrestning falska anklagelser innebär, hur tror alla dom där kvinnorna som dömts för falsk tillvitelse resonerade när dom initialt anmälde en påstådd våldtäkt?