2018-06-25, 22:54
Medlem
afKnollentotts avatar
Jag kan fortfarande läsa ALLT om den store O - på nätet. Ringa om hans döttrar och hustru. Konstigt..
Varför är O död ?
Brast verkligen skolan och sjukvården, när det gäller döttrarna ?
Fick inte H, den uppföljande (sjuka) vård hon behövt ?

O verkar ha lindat ALLA runt sitt blöta finger - .....

Stackars, stackars barn
Citera
2018-06-25, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Domen var ju isåfall en diagnos. Möjligheten till tillfrisknade är störst för de som drabbas som barn och unga. Ju tidigare diagnos desto större chans att hejda försämring som kan uppkomma om man överanstränger sig.
Även om det är en sjukdom man inte vill att barnen ska drabbas av finns det nog inget fog för panik bland er ickedrabbade.
De som valt att avsluta sina liv har haft extremt jobbiga komplikationer under lång tid. Vet en med liknande symtom efter en wipplashskada som inte orkade fortsätta.
Så länge det finns hopp om forskning, respekt från omgivningen och ett bra bemötande i sjukvården så tror jag du kan stilla din oro.

Så om du inte blir bemött med respekt, då är det galgen som gäller för barnen? Som O resonerade?
Citera
2018-06-25, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Så om du inte blir bemött med respekt, då är det galgen som gäller för barnen? Som O resonerade?
Verkligen inte!
Däremot blir livet lite lättare om man slipper möta en massa raljerande och hånfulla kommentatorer som själv inte har erfarenhet av sjukdomen.
Citera
2018-06-25, 23:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Vem tjänade mest på att barnen var sjuka?
Vem förlorade mest?

Det är omöjligt att svara på eftersom en förälder med MbP eller narcissism till exempel kan bli belönad av sådant som framstår som helt vanvettigt för en normalfungerande människa.

Ingen av de två hade något att tjäna på att ha sjuka barn utifrån ett friskt perspektiv. Båda kan ha haft massor att tjäna på att ha sjuka barn ur en galnings perspektiv.
Citera
2018-06-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Vem tjänade mest på att barnen var sjuka?
Vem förlorade mest?

Ingen tjänade något. Man förlorade allt. Jag tror inte att psykiskt sjukdom följer en rationalitet så som du beskriver.

”Barnmisshandel genom förfalskning av symtom är svår att upptäcka eftersom det ofta handlar om engagerade föräldrar.

I rättegången där en ung mamma misstänks ha försökt kväva sitt ettåriga barn anser åklagarna att Münchhausen syndrom by proxy kan vara ett motiv. Fastän otänkbart för vänner och familj som berättar om en hängiven förälder som sätter sina barns behov framför sina egna.”

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/maj/ofta-angestfyllda-mammor-som-hittar-pa-eller-orsakar-barnets-symtom/

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”, har kollegan skrivit i ett mejl.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-liv-i-villan-fore-barnmorden/

Det var helt klart O som var mest engagerade i barnens sjukdom. Att barnen mådde bättre i hans närvaro än i Hs är antagligen hans egna uppgifter.
Citera
2018-06-25, 23:33
Bannlyst
Citat:
Du tänker dig alltså att någons liv var mer värt än andras? Lustigt.
Blir nyfiken på hur du kunde komma till den slutsatsen.
Citera
2018-06-25, 23:39
Medlem
Citat:
Tänk tanken OM det är som Frank.Einsten påstod. Att båda flickorna fått diagnosen ME på ett stort svenskt sjukhus. Hur löd domen? Skulle ME-beskedet raderat flickornas framtid, var det totalt svart? Kan ME-trenden leda till att "vanligt folk" tar livet av sig, eller är det de redan hyperoroliga som kvaddas? Flera har bevisligen flera sjukdomar, men det är ME de framhåller, trots att sjukdomen inte ger rätt att avsluta liv på självmordsklinik utomlands. Vad är det som pågår här?

Jag är verkligen intresserad av om det är som Frank påstod. I så fall bör ju vården tänka om. Föräldrar som får den diagnosen på sina barn kan bli så tokdeprimerade att de varken kan jobba, eller överleva och barnen dör, de med. Först långsamt, sen genom, ja vad?

Du, t.om min moster som hade cancer spridd runt om I hela kroppen och avled inom tre veckor ifrån det att diagnos blev ställd, fick uppmuntrande ord ifrån sjukvårdspersonalen. Inte fan sitter läkare och tar ifrån föräldrar allt hopp pga något som av stor del av läkarkåren anser vara en hittepådiagnos!
Citera
2018-06-25, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Ingen tjänade något. Man förlorade allt. Jag tror inte att psykiskt sjukdom följer en rationalitet så som du beskriver.

”Barnmisshandel genom förfalskning av symtom är svår att upptäcka eftersom det ofta handlar om engagerade föräldrar.

I rättegången där en ung mamma misstänks ha försökt kväva sitt ettåriga barn anser åklagarna att Münchhausen syndrom by proxy kan vara ett motiv. Fastän otänkbart för vänner och familj som berättar om en hängiven förälder som sätter sina barns behov framför sina egna.”

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/maj/ofta-angestfyllda-mammor-som-hittar-pa-eller-orsakar-barnets-symtom/

”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”, har kollegan skrivit i ett mejl.

https://www.expressen.se/kvallsposten/familjens-liv-i-villan-fore-barnmorden/

Det var helt klart O som var mest engagerade i barnens sjukdom. Att barnen mådde bättre i hans närvaro än i Hs är antagligen hans egna uppgifter.

Om vi lyssnar på de som befunnit sig i tråden är det ju Hanna som har varit en varm, mjuk, hängiven och omtänksam förälder som aldrig skulle göra sina barn något ont. Oskar har utövat incest, varit spelmissbrukare, gjort försäkringsbedrägerier, slagit sin fru mm mm. Knappast bilden av den gode hängivne fadern.

Halleda, 9/10 av tråden handlar ju om att Hanna var hälften offer och hälften ängel som det var synd om och bara blev manipulerad av O. Jag tycker hon är klockren för rollen som MbP, och då har jag inte ens nämnt hennes könsbelastning.

Jag undrar dessutom om det har funnits en enda riktigt erkänd och framgångsrik man som blivit diagnostiserad med MbP. Bilden skevar rejält.
Citera
2018-06-25, 23:56
Medlem
letsdoits avatar
Om det finns några grafologiskt sinnade i tråden vore det intressant att få veta varför just namnteckningen på testamentet så radikalt skiljer sig från O:s övriga namnteckningar. - Och då menar jag inte att den är falsk; har imiterats av annan person, nej, den är utan tvekan äkta men tycks ha genomgått en förändring - precis som hans ansiktsuttryck från konferensen i K-hamn i sept 2017 avviker från övriga bilder. - Innan han med pennan går tillbaka i jämnhöjd med k, formar han en liggande löpsnara, för att sedan avslutningsvis distinkt dela denna på mitten. Frågan är om han inte medvetet skrev fel på årtalet för att få möjlighet att forma en hängd 8:a. - Eller med Missan27:s ord: ”Som allting som han gjorde, gjorde han det också välplanerat” ...och kanske med en obetvinglig lust att ge uttryck för den galghumor han i andra sammanhang visat prov på.
https://minfil.com/H8P5Z1ebb7/jmfr.jpg
Citera
2018-06-26, 00:05
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Om det finns några grafologiskt sinnade i tråden vore det intressant att få veta varför just namnteckningen på testamentet så radikalt skiljer sig från O:s övriga namnteckningar. - Och då menar jag inte att den är falsk; har imiterats av annan person, nej, den är utan tvekan äkta men tycks ha genomgått en förändring - precis som hans ansiktsuttryck från konferensen i K-hamn i sept 2017 avviker från övriga bilder. - Innan han med pennan går tillbaka i jämnhöjd med k, formar han en liggande löpsnara, för att sedan avslutningsvis distinkt dela denna på mitten. Frågan är om han inte medvetet skrev fel på årtalet för att få möjlighet att forma en hängd 8:a. - Eller med Missan27:s ord: ”Som allting som han gjorde, gjorde han det också välplanerat” ...och kanske med en obetvinglig lust att ge uttryck för den galghumor han i andra sammanhang visat prov på.
https://minfil.com/H8P5Z1ebb7/jmfr.jpg

Vilka övriga av hans namnteckningar jämför du med? Han kanske har en signering för saker i tjänsten och en annan mer personlig?
Citera
2018-06-26, 00:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det är omöjligt att svara på eftersom en förälder med MbP eller narcissism till exempel kan bli belönad av sådant som framstår som helt vanvettigt för en normalfungerande människa.

Ingen av de två hade något att tjäna på att ha sjuka barn utifrån ett friskt perspektiv. Båda kan ha haft massor att tjäna på att ha sjuka barn ur en galnings perspektiv.
Vi vet fullt tillräckligt mycket om MbP, narcissism och andra psykiatriska diagnoser för att veta och förstå vad de kan uppfatta som belönade. Och ja, det är ofta helt vanvettigt jämfört med vad vad en normalfungerande människa skulle tycka.
Vid en del djupare psykotiska tillstånd kan det bli svårt eftersom den galenskapen ibland kan vara svår att avkoda. I alla fall utan att tala med personen men även då. "Jag var säker på att kor var djävulens verk och behövde visa världen att jag stod upp för mamma och pappa genom skära av dem spenarna"...

Oskar var av allt att döma en driven karriärist. Inte alls omöjligt att han var narcissistisk. Det är svårt att se vad en sådan person skulle ha för nytta av att göra två barn sjuka. Att skapa en situation som påverkade det som han höll mycket högt negativt, hans karriär. Nja.
Citera
2018-06-26, 00:17
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vilka övriga av hans namnteckningar jämför du med? Han kanske har en signering för saker i tjänsten och en annan mer personlig?
Årsredovisningar:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in