2018-06-25, 10:21
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Någon beskrev SD som "Martin Timell-lik" och då säger mina tankar att SD enkelt kommer undan med dåliga förklaringar till sitt gränslösa övergreppsbeteende. Jag får bilden av en fjantig spelevink med en svart insida som man inte vill ska komma fram. Den döljs väl inför manliga vänner som inte alls kan förstå bilden som återges om SD av det motsatta könet. Dock har SD, med egna ord i dykbloggen, visat tendenser som nog inte anses vara ok, men bortförklaras som skämt och jargong.
Det verkar som JG har hjälpt SD och HD efter hemkomsten från den tänkta USA-vistelsen. Undrar om han verkligen är övertygad om SD:s oskuld eller bryr han sig föga att vännen kan vara en dräpande, tro?

Precis det jag menade med HDs föräldrar i mitt förra inlägg. Undrar vad de, JG (och övriga "närstående") egentligen tänker, innerst inne? Varje människa vid sunda vätskor måste väl ändå tvivla lite inombords när SD kvarstår som skäligen misstänkt för mord??
Citera
2018-06-25, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Stämmer det att SD snabbt gjorde sin FB privat är det ju i högsta grad anmärkningsvärt! Någon som vet säkert om så är fallet?
Väldigt märkligt tycker jag om man är oskyldig.

Kan tänka mig att det är en sån sak man blir tipsad om av sin försvarare. Likaså hur han i övrigt skall agera och bemöta situationen. Ponera att han är oskyldig. Vilken jäkla situation, vem som helst skulle bryta ihop av drevet tänker jag.. klart han får stöd av de som är på hans sida, vad ska de annars göra? Även om skilsmässoansökan är inskickad så "tills döden skiljer oss åt"
Jag har förstått att SD och HD umgås en hel del och att HD uttalat att de försöker lappa ihop äktenskapet nu alldeles nyligen precis innan mordet skedde (Hört av bekanta till paret)
Citera
2018-06-25, 10:22
Medlem
Citat:
Beror ju på när han låste sin profil?
Visste han att han skulle bli inplockad på förhör? Förhöret kunde ju lika väl friat honom från misstankar?

Då finns det ingen anledning att agera som man är skyldig.

Vill minnas att profilen var öppen bra länge, det går att söka den infon i tråden. Var det inte flera som påpekade att den stängdes?
Överlag så skulle nog var och en av oss stänga ner om vi var nära ett brottsoffer. Jag tycker iofs att det är märkligt att han hade en öppen profil innan. Varför har folk det?
Citera
2018-06-25, 10:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SAMMANFATTNING 3 (3)

Åklagarens framställan om fortsatt häktning p g a Sannolika skäl den 8/6, hölls inför lyckta dörrar. TR ansåg uppenbarligen att åkl framställan inte höll, varpå den misstänkte försattes på fri fot som fortsatt Skäligen misstänkt.
Aftonbladet 8 juni – Misstänkt för mordet släpps fri
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mQ2xW/misstankt-for-mordet-pa-lena-i-orebro-slapps-fri

Mordutredningen fortsätter och åkl berättar i media att man inväntar provsvar NFC som har frustrerande långa väntetider p g a underbemanning. Åkl. är fortsatt förtegen om dödsorsaken.

Fallet har Målnummer B2705-18 och leds av kammaråklagare och förundersökningsledare Åsa Hiding tel 010-562 66 35. Åkl som är väldigt förtegen citerades i Metro 11/6 med rubriken ”Vi har jättemycket teknisk bevisning”

Metro 11 juni – Åklagaren om Lena-mordet: ”Jättemycket” teknisk bevisning”
http://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

Spaningsledningen byts ut
Den 19/6 avslöjar NA att Polisens kommunikationschef Mats Nylén berättat att spaningschef Peter Springare och chefsutredare Jonas Rydén omplaceras och att Mikael Nyqvist är utsedd till ny spaningschef.

NA skriver den 21/6 att polisens sektionschef Lars Bergman säger att omplaceringarna inte har något med det aktuella fallet att göra ”- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts” Han berättar vidare: ”- Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv”

De omplacerade slår tillbaka
Peter Springare och Johan Rydén har skrivit till NA: ”- Vi har pekats ut som syndabockar”, ” – Det handlar om en personrelaterad förtroendekris”. Springare menar att han, JR och en mängd anställda inom myndigheten saknar förtroende för ledningen och att det sträcker sig längre tillbaka, långt innan det aktuella mordfallet.

Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Fortsatta avspärrningar
BO:s och den misstänktes hem är fortsatt avspärrade och enligt trådrykten har det synts utredare på båda platserna.

Den fortsatt skälige misstänkte
SD tycks utåt sett klara pressen som misstänkt bra och ägnar bl a sin tid till geochaching, vilket kan ses via inlägg på hans geocachkonto. Detta gäller även fru HD.

Fortsatta trådspekulationer
I väntan på NFC-resultaten fortsätter trådspekulationerna och ”grävandet”.

Tack för ännu en formidabel sammanfattning!
Citera
2018-06-25, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Han är ensam vårdnadshavare nu och där barnen är finns förmodligen även deras far.
Så har någon sett barnen eller UW?

Såg en person på UWs tomt i helgen..en yngre mörk kvinna som rökte och talade i telefon.
Citera
2018-06-25, 10:48
Medlem
Honan6s avatar
Jag repriserar ett inlägg från mig:

Jag (och antagligen flera) skulle gärna vilja höra lite mer utvecklande information från nedan trådskrivare:*

anonym9645*som skrev om att LW hittades liggandes på mage och att benen var smutsiga.*

18carat*som 3/6 kl 23:57 skrev att SD "har gjort mer".

Moralensväktare*som 20/5 kl 06:12 skrev att enligt säkra källor hade blod hittats inom- och utomhus hos LW.

Rosaelefant*som 30/5 kl 23:07 skrev att LW, enligt källa, hade kraftigt misshandlad skalle och tecken på strypning, men att rättsläkarna inte hade kunnat se den direkta dödsorsaken.

Vore fint om ni kunde berätta lite mer om vad ni vet - d v s så mycket som möjligt utan att äventyra den pågående utredningen.
Citera
2018-06-25, 10:50
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Har funderat på uttalandet åklagaren gjorde där hon säger att ”vi har jättemycket teknisk bevisning men väntar svar från NFC.”
Hon måste väl då mena teknisk bevisning som kan binda SD vid mordet, det är endast han som är misstänkt hittills och honom hon ville ha häktad på sannolika skäl.
Är det bara jag som tolkar uttalandet så?

Jag tolkar det inte som du. Jag tror att hon menar att det finns mycket teknisk bevisning som skickats in till NFC och som det väntas svar på. Vad proverna exakt kommer att visa kan hon ju ännu inte veta? Jag hoppas att bevisningen kommer att bringa klarhet i fallet och visa vem som är skyldig.

De som arbetar med utredningen vet hur Lena bragts om livet (från källa insatt i utredningen).
På grund av förundersökningssekretess vet vi inte i nuläget vad som ligger till grund för att SD är skäligen misstänkt. Tids nog så får vi veta även om väntan just nu känns väldigt lång.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-25 kl. 10:53.
Citera
2018-06-25, 11:01
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
LW tog körkort 1991-03-04.
Citera
2018-06-25, 11:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam

Ok tack. Då kan vi sätta punkt för den teorin för gott.
Citera
2018-06-25, 11:05
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Jag tolkar det inte som du. Jag tror att hon menar att det finns mycket teknisk bevisning som skickats in till NFC och som det väntas svar på. Vad proverna exakt kommer att visa kan hon ju ännu inte veta? Jag hoppas att bevisningen kommer att bringa klarhet i fallet och visa vem som är skyldig.

De som arbetar med utredningen vet hur Lena bragts om livet (från källa insatt i utredningen).
På grund av förundersökningssekretess vet vi inte i nuläget vad som ligger till grund för att SD är skäligen misstänkt. Tids nog så får vi veta även om väntan just nu känns väldigt lång.

Tänkte mest på att hon ville ha upp misstankegraden till sannolika skäl?
Men vi får ge oss till tåls
Citera
2018-06-25, 11:06
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
När LW fick körkort.

Citera
2018-06-25, 11:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Tänkte mest på att hon ville ha upp misstankegraden till sannolika skäl?
Men vi får ge oss till tåls

Hon behövde få upp misstankegraden för att få honom kvarhåller i häktet. Det är klart att hon försöker få till sannolika tänker jag inför andra häktningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in