2018-06-24, 23:51
Medlem
crawlys avatar
JG och HD var ute på tu man hand (utan SD) dagarna innan mordet. Har det skett en brytning mellan SD och JG i samband med skilsmässan också? Nån som vet? Jag har fått för mig att det var SD och JG som var kompisar, och att HD bara följde med SD vid de tillfällen de var ute.
Citera
2018-06-25, 00:24
Medlem
Honan6s avatar
Jag (och antagligen flera) skulle gärna vilja höra lite mer utvecklande information från nedan trådskrivare:

anonym9645 som skrev om att LW hittades liggandes på mage och att benen var smutsiga.

18carat som 3/6 kl 23:57 skrev att SD "har gjort mer".

Moralensväktare som 20/5 kl 06:12 skrev att enligt säkra källor hade blod hittats inom- och utomhus hos LW.

Rosaelefant som 30/5 kl 23:07 skrev att LW, enligt källa, hade kraftigt misshandlad skalle och tecken på strypning, men att rättsläkarna inte hade kunnat se den direkta dödsorsaken.

Vore fint om ni kunde berätta lite mer om vad ni vet - d v s så mycket som möjligt utan att äventyra den pågående utredningen.
Citera
2018-06-25, 08:06
Medlem
flixa81s avatar
Tråden uppe i 1000 sidor och inget nytt har framkommit på bra länge.
Måtte svaren från NFC komma snart och att det för utredningen framåt.
Det går en mördare lös därute...
Mina tankar går till anhöriga
Citera
2018-06-25, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Tråden uppe i 1000 sidor och inget nytt har framkommit på bra länge.
Måtte svaren från NFC komma snart och att det för utredningen framåt.
Det går en mördare lös därute...
Mina tankar går till anhöriga
Önskar man vore en liten fluga inne i polisens utredningsrum! Ja vilket elände för alla både att en mördare går lös och för de anhöriga... får hoppas att detta är löst innan skolorna börjar!
Citera
2018-06-25, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Önskar man vore en liten fluga inne i polisens utredningsrum! Ja vilket elände för alla både att en mördare går lös och för de anhöriga... får hoppas att detta är löst innan skolorna börjar!
Jag vill vara en fluga både hos polisen och åklagaren kolla vad de har i utredningen för något.
Ja ett elände att mördaren inte är fast ännu och i häktet.
Citera
2018-06-25, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
JG och HD var ute på tu man hand (utan SD) dagarna innan mordet. Har det skett en brytning mellan SD och JG i samband med skilsmässan också? Nån som vet? Jag har fått för mig att det var SD och JG som var kompisar, och att HD bara följde med SD vid de tillfällen de var ute.

Nej ingen brytning mellan JG och SD, JG verkar nästan hjärntvättad då han uppträder obrottsligt lojalt trots att han inte kan veta. Eller kan han?
Hade jag en kompis som blivit anmäld för misshandel och ofredande av min tjejkompis hade jag iaf undrat vad f*n han sysslade med och sagt upp bekantskapen. Men inte JG...

Kort svar, JG och HD är lika goda vänner som tidigare
Citera
2018-06-25, 08:48
Medlem
Honan6s avatar
SAMMANFATTNING 3 (3)

Åklagarens framställan om fortsatt häktning p g a Sannolika skäl den 8/6, hölls inför lyckta dörrar. TR ansåg uppenbarligen att åkl framställan inte höll, varpå den misstänkte försattes på fri fot som fortsatt Skäligen misstänkt.
Aftonbladet 8 juni – Misstänkt för mordet släpps fri
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mQ2xW/misstankt-for-mordet-pa-lena-i-orebro-slapps-fri

Mordutredningen fortsätter och åkl berättar i media att man inväntar provsvar NFC som har frustrerande långa väntetider p g a underbemanning. Åkl. är fortsatt förtegen om dödsorsaken.

Fallet har Målnummer B2705-18 och leds av kammaråklagare och förundersökningsledare Åsa Hiding tel 010-562 66 35. Åkl som är väldigt förtegen citerades i Metro 11/6 med rubriken ”Vi har jättemycket teknisk bevisning”

Metro 11 juni – Åklagaren om Lena-mordet: ”Jättemycket” teknisk bevisning”
http://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

Spaningsledningen byts ut
Den 19/6 avslöjar NA att Polisens kommunikationschef Mats Nylén berättat att spaningschef Peter Springare och chefsutredare Jonas Rydén omplaceras och att Mikael Nyqvist är utsedd till ny spaningschef.

NA skriver den 21/6 att polisens sektionschef Lars Bergman säger att omplaceringarna inte har något med det aktuella fallet att göra ”- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts” Han berättar vidare: ”- Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv”

De omplacerade slår tillbaka
Peter Springare och Johan Rydén har skrivit till NA: ”- Vi har pekats ut som syndabockar”, ” – Det handlar om en personrelaterad förtroendekris”. Springare menar att han, JR och en mängd anställda inom myndigheten saknar förtroende för ledningen och att det sträcker sig längre tillbaka, långt innan det aktuella mordfallet.

Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Fortsatta avspärrningar
BO:s och den misstänktes hem är fortsatt avspärrade och enligt trådrykten har det synts utredare på båda platserna.

Den fortsatt skälige misstänkte
SD tycks utåt sett klara pressen som misstänkt bra och ägnar bl a sin tid till geochaching, vilket kan ses via inlägg på hans geocachkonto. Detta gäller även fru HD.

Fortsatta trådspekulationer
I väntan på NFC-resultaten fortsätter trådspekulationerna och ”grävandet”.
Senast redigerad av Honan6 2018-06-25 kl. 08:52.
Citera
2018-06-25, 08:54
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
SAMMANFATTNING 3 (3)

Åklagarens framställan om fortsatt häktning p g a Sannolika skäl den 8/6, hölls inför lyckta dörrar. TR ansåg uppenbarligen att åkl framställan inte höll, varpå den misstänkte försattes på fri fot som fortsatt Skäligen misstänkt.
Aftonbladet 8 juni – Misstänkt för mordet släpps fri
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9mQ2xW/misstankt-for-mordet-pa-lena-i-orebro-slapps-fri

Mordutredningen fortsätter och åkl berättar i media att man inväntar provsvar NFC som har frustrerande långa väntetider p g a underbemanning. Åkl. är fortsatt förtegen om dödsorsaken.

Fallet har Målnummer B2705-18 och leds av kammaråklagare och förundersökningsledare Åsa Hiding tel 010-562 66 35. Åkl som är väldigt förtegen citerades i Metro 11/6 med rubriken ”Vi har jättemycket teknisk bevisning”

Metro 11 juni – Åklagaren om Lena-mordet: ”Jättemycket” teknisk bevisning”
http://www.metro.se/artikel/åklagaren-om-lena-mordet-jättemycket-teknisk-bevisning

Spaningsledningen byts ut
Den 19/6 avslöjar NA att Polisens kommunikationschef Mats Nylén berättat att spaningschef Peter Springare och chefsutredare Jonas Rydén omplaceras och att Mikael Nyqvist är utsedd till ny spaningschef.

NA skriver den 21/6 att polisens sektionschef Lars Bergman säger att omplaceringarna inte har något med det aktuella fallet att göra ”- Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts” Han berättar vidare: ”- Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv”

De omplacerade slår tillbaka
Peter Springare och Johan Rydén har skrivit till NA: ”- Vi har pekats ut som syndabockar”, ” – Det handlar om en personrelaterad förtroendekris”. Springare menar att han, JR och en mängd anställda inom myndigheten saknar förtroende för ledningen och att det sträcker sig längre tillbaka, långt innan det aktuella mordfallet.

Håller med om kritik
Springare berättar i NA att han håller med om kritiken att LW hittades först efter fyra dagar och endast 100 meter från sitt hem. Då försvinnandet sköttes av en annan organisation, så menar Springare att de utgick ifrån att sökandet startade från brevlådan och sedan meter för meter. ”-Det trodde vi i alla fall i vår enfald” När det gäller larmsamtalet om kvinnoskrik inte kontrollerades, menar Springare att den delen får Kommunikationscentralen ta på sig. ”- Det är ofattbart att de inte åkte ut”.

Fortsatta avspärrningar
BO:s och den misstänktes hem är fortsatt avspärrade och enligt trådrykten har det synts utredare på båda platserna.

Den fortsatt skälige misstänkte
SD tycks utåt sett klara pressen som misstänkt bra och ägnar bl a sin tid till geochaching, vilket kan ses via inlägg på hans geocachkonto. Detta gäller även fru HD.

Fortsatta trådspekulationer
I väntan på NFC-resultaten fortsätter trådspekulationerna och ”grävandet”.

Bra jobbat! Nu vill man att det ska hända något som för utredningen framåt, mer info borde komma så man snart får läsa ännu en välskriven sammanfattning av dig Honan6
Senast redigerad av flixa81 2018-06-25 kl. 08:56. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-25, 08:56
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Nej ingen brytning mellan JG och SD, JG verkar nästan hjärntvättad då han uppträder obrottsligt lojalt trots att han inte kan veta. Eller kan han?
Hade jag en kompis som blivit anmäld för misshandel och ofredande av min tjejkompis hade jag iaf undrat vad f*n han sysslade med och sagt upp bekantskapen. Men inte JG...

Kort svar, JG och HD är lika goda vänner som tidigare

JG är som Dennis Berntsson, Morotens kompis i fallet Ida Fässberg.

Ställer alltid upp, även när polaren ringer mitt i natten och vill ha ett lik bortforslat.

Nu tror jag inte JG hjälpt till med likbortforsling men knepigt med relationen till SD.

Tycker fortfarande inte att det är friskt att plocka bort en vän på Facebook bara för att polaren gör det, vi pratar vuxna människor.

Sen först ut och beklaga sig över att LW är död, dåligt samvete?
Citera
2018-06-25, 09:15
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
JG är som Dennis Berntsson, Morotens kompis i fallet Ida Fässberg.

Ställer alltid upp, även när polaren ringer mitt i natten och vill ha ett lik bortforslat.

Nu tror jag inte JG hjälpt till med likbortforsling men knepigt med relationen till SD.

Tycker fortfarande inte att det är friskt att plocka bort en vän på Facebook bara för att polaren gör det, vi pratar vuxna människor.

Sen först ut och beklaga sig över att LW är död, dåligt samvete?

Det inlägget JG gjorde med bild på sig och Softis kl 19.03, endast några timmar efter hon hittats död är märkligt. Hade polisen ens hunnit kontakta alla närstående då? Hur som helst, i mina ögon så påvisar inlägget antingen enfald eller ett försök att skingra misstankar från delaktighet i mordet.
Märkligt.
Senast redigerad av Honan6 2018-06-25 kl. 09:18.
Citera
2018-06-25, 09:29
Medlem
Honan6s avatar
I tråden rapporteras om att SD och HD synts varit aktiva med geocaching, men jag har inte sett rapporter om UW varit synlig. Bortrest?
Citera
2018-06-25, 09:30
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det inlägget JG gjorde med bild på sig och Softis kl 19.03, endast några timmar efter hon hittats död är märkligt. Hade polisen ens hunnit kontakta alla närstående då? Hur som helst, i mina ögon så påvisar inlägget antingen enfald eller ett försök att skingra misstankar från delaktighet i mordet.
Märkligt.

Ja det känns ju faktiskt märkligt med tanke på att JG ”stått på SD:s sida” i samband med bråken. JG plockade väl dessutom bort LW från sin Facebook i samband med detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in