2018-06-24, 18:35
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Soc hjälper också till i många familjer när det uppstår konflikter som är svårlösta.
Bara för att Soc nu ev var inblandat så behöver inte det betyda att Lena var en dålig mor.
Du verkar veta att hon var en dålig mor, du säger att du hört detta från någon som kände barnen.
Lita inte för mycket på en tonårings ord om sina föräldrar.

Förstår vad du menar eftersom som Judge Judy brukar säga "man vet att tonåringar ljuger så fort de öppnar munnen".

Men å andra sidan måste man ALLTID ta ett barns informerande om missförhållanden där hemma på allvar.

Bättre att tro en gång för mycket än en gång för lite i dessa sammanhang.
Citera
2018-06-24, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Tackar! Ätit 7 sorters kakor också, hjälpte inte. Du kommer säkert att få ordning på denna ”cirkus” före mig, suck...
Ajaj... när inte ens kakor hjälper😳...jag ska ta och läsa ännu lite mer i den andra tråden, har lite funderingar.
Citera
2018-06-24, 18:45
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nu är alla min barn vuxna och utflugna men jo, de hade en period med mig också. Jag var den tyranniske fadern och den som hindrade dem från att leva livet. Så jag tror att jag kan göra avvägning i ämnet. Jag har lärt mig att ni vill ha källor och därför meddelar jag att informationen kommit från barnen men de vuxna som jag pratat med i kretsen har ju inte varit blinda, nu i efterhand pyser det ut saker som man sett men valt att blunda inför. Jag vet inte om hon var en dålig mor men jag hör ju vad hennes nära vänner säger och det finns ju en del situationer som dessa tycker varit anmärkningsvärda.
Jag försöker bidra med det jag hör från kretsen men det är uppenbarligen svårsmält så jag lägger gärna ner. Jag har ingen dold agenda eller vinstintresse i att svartmåla en avliden, jag försöker bara bidra med en mer nyanserad bild än den många läser om i blogg, sociala medier eller loggar.

Inte min mening att kritisera dig.
Du , precis som jag har hört saker från inblandades bekanta. Du om LW och jag om SD.
Det är inte lätt att vara tonårsförälder och det verkar vi båda ha erfarenhet av.
Man får nog ta lite av båda sidor angående LW:s föräldraskap.
Det kanske har förekommit anmärkningsvärda situationer som hon hanterat mindre bra och barnen i sin tur överdrivit pga att de är tonåringar.
Självklart fortsätt och bidra med det du vet!
Oavsett vad förtjänar ingen att tas ur livet och inga barn ska behöva förlora sin mor så tidigt
Citera
2018-06-24, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Nu är alla min barn vuxna och utflugna men jo, de hade en period med mig också. Jag var den tyranniske fadern och den som hindrade dem från att leva livet. Så jag tror att jag kan göra avvägning i ämnet. Jag har lärt mig att ni vill ha källor och därför meddelar jag att informationen kommit från barnen men de vuxna som jag pratat med i kretsen har ju inte varit blinda, nu i efterhand pyser det ut saker som man sett men valt att blunda inför. Jag vet inte om hon var en dålig mor men jag hör ju vad hennes nära vänner säger och det finns ju en del situationer som dessa tycker varit anmärkningsvärda.
Jag försöker bidra med det jag hör från kretsen men det är uppenbarligen svårsmält så jag lägger gärna ner. Jag har ingen dold agenda eller vinstintresse i att svartmåla en avliden, jag försöker bara bidra med en mer nyanserad bild än den många läser om i blogg, sociala medier eller loggar.
Upplever dina inlägg som väldigt värdefulla. Tack för allt du delger oss. Hoppas du fortsätter. Tråden skulle halta utan dina inlägg. Ha en fin kväll!
Citera
2018-06-24, 18:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Åh, sju sorters kakor - nu blir jag riktigt avundsjuk! Kaffe i rosenmönstrade
koppar och sju sorters kakor i en doftande syrenberså en solig sommardag,
kan inte bli så mycket bättre! Ursäkta nu svävade jag ut, men kakintaget
hjälpte alltså inte för att förstå gåtan med körkort och annat
svårförståeligt?!

Åh, mysigt! Saknar de där ljuvliga, fjärilslika ”risservetterna” från förr också. Jag måste ha ätit för mycket pepparkaka för jag blev så vänligt sinnad att jag ett tag tänkte att det troligen inte finns någon GM. Nej, jag har sannerligen inte lyckats förstå hur körkort+barnafödsel=uteslutande av ev. GM. Det verkar som om man ska läsa andra ”krimromaner” för att förstå den första också, puh...
Citera
2018-06-24, 19:07
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Åh, mysigt! Saknar de där ljuvliga, fjärilslika ”risservetterna” från förr också. Jag måste ha ätit för mycket pepparkaka för jag blev så vänligt sinnad att jag ett tag tänkte att det troligen inte finns någon GM. Nej, jag har sannerligen inte lyckats förstå hur körkort+barnafödsel=uteslutande av ev. GM. Det verkar som om man ska läsa andra ”krimromaner” för att förstå den första också, puh...

Ja du, kopplingen som en del försöker få till hade gjort Agatha Christie avundsjuk.
Citera
2018-06-24, 19:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Kan tipsa om kanalen Investigation Discovery (den finns numera i Sverige också). Man lär sig hur mycket som helst om utredningsarbete, rättsläkare och vad de kan få fram o.s.v.
Citera
2018-06-24, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Upplever dina inlägg som väldigt värdefulla. Tack för allt du delger oss. Hoppas du fortsätter. Tråden skulle halta utan dina inlägg. Ha en fin kväll!

Absolut! Om du överger forumet kan vi aldrig lägga ett fullt nyanserat pussel, anser jag. Viktiga bitar kommer att fattas och vi får ett grådaskigt motiv att förhålla oss till. Riktigt illa, anser jag! Nu är jag inte militär men det är frestande att beordra dig att stanna!
Citera
2018-06-24, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det är så jag också tror; att bara 'konkreta' beslut är det som kan överklagas. Tex beslutet att ta SD:bil i beslag (om de nu har gjort det): finns skälig misstanke enl deras bedömning så får de ta bilen och den åtgärden kan SD formellt klaga på men inte själva misstanken som sådan.

Ok, du menar då alltså 'det andra' beslutet från TR; det att han inte längre skulle vara häktad? Det första beslutet, att han häktades, kunde ju överklagas.
Denna fråga är ju nog inte den viktigaste för fallet men ändå bra, för allmänbildningen om inte annat, om den kan klargöras. Kunskap är ju makt, sägs det.🤔
O bra o veta vad man kan göra den dag man själv blir delgiven 'skälig misstanke'.😧

Jag menar det andra beslutet.
Du tycker att det första beslutet kunde överklagas men inte det andra.
Det är samma beslut "skäligen misstänkt" i båda fallen.

Jag ser fram emot att du visar att jag har fel,
eller rättare sagt att det står fel i beslutet från TR.

Jag har letat men hittar det inte, men det är ju offentlig handling
så det grejar du nog.
Citera
2018-06-24, 19:10
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Kan tipsa om kanalen Investigation Discovery (den finns numera i Sverige också). Man lär sig hur mycket som helst om utredningsarbete, rättsläkare och vad de kan få fram o.s.v.

Mmm har sett så mycket där att det mesta går i repris. 😊
Citera
2018-06-24, 19:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Ja du, kopplingen som en del försöker få till hade gjort Agatha Christie avundsjuk.

Haha min första deckarförfattare. Slök alla jag fick tag på fr o m jag var 9 år .

Borde väl inte vara så svårt att ta reda på om dottern har adhd iaf? Blir ju en liten bekräftelse åtminstone på att vi inte är helt fel ute.

Vet dina källor något om det Schazz?
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-24 kl. 19:35. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-24, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Familjen framstår som dysfunktionell med en stridbar och envis mamma som sökt göra sitt bästa att också hinna med barnen i sitt överaktiva liv.

Jag undrar vem/vilka/vad som prioriterats högst och tvärtom vem/vilka/vad som bortprioriterats genom åren i och av familjen W i Hjärsta. Felprioriteringar gör vi alla och förhoppningsvis gör de oss åtminstone efterkloka. Jag får dock känslan av att någon form av obalans inte var helt ovanlig i familjekonstellationen. Kan ha ruskigt fel förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in