2018-06-24, 15:55
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag har nog missat något så nån vänlig själ kanske kan upplysa mig om hur LW:s körkort och mellanbarnets födsel passar in i teorierna?

Jag vill också förstå hur detta hänger ihop! Kan ni snääälla förklara varför dessa upplysningar ev. skulle bringa klarhet i utredningen?
Citera
2018-06-24, 16:00
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Rätt många tonåringar skulle yttra något liknande om sina föräldrar, en känsla av att inte räcka till, att syskonen favoriseras, att inte duga mm Det hör liksom till brytningsperioden att det skaver i relationerna. Kanske mest med den man har stått närmast.

Instämmer! Ett vanligt fenomen i tonåren. Att ”bli inlåst” kan lika gärna betyda utegångsförbud. Alla känslor och hormoner som svallar i ungdomen gör att saker förstoras. Det är ett bekymmer att den som ska ha utfört dessa kränkningar inte kan komma till tals och förklara sig. Jag väljer att behålla en viss svalka inför påståendena att Lena skulle ha brustit stort i sin roll som mamma.

Som flera redan har påpekat så finns det en skäligen misstänkt för mordet.
Citera
2018-06-24, 16:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som jag har förstått det skulle det möjligen kunna gå att utesluta NW, om man nu bara visste när LW tog körkort.

Enligt LW's eget inlägg kanske detta kan indikera att hon tog körkort ganska snart efter att hon fyllt 18 år:

http://iloapp.wesstrom.se/blog/lena?Home&post=27
Citera
2018-06-24, 16:02
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det vet vi. Skäligen misstänkt.
Vilket alltså innefattar en hel del. Det är troligare att MGM är gärningsman än ALLA andra teorier tillsammans. Bara en sådan sak...

Skäligen misstänkt betyder alltså följande:

* Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs följande:

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Tål att återupprepas så tack för det!
Citera
2018-06-24, 16:02
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag vill också förstå hur detta hänger ihop! Kan ni snääälla förklara varför dessa upplysningar ev. skulle bringa klarhet i utredningen?

Jag riskerar avstängning då tyvärr p.g.a. brott mot 1.06. Men det var ju en ny postare nyligen som bad oss läsa en annan tråd..
Citera
2018-06-24, 16:05
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag riskerar avstängning då tyvärr p.g.a. brott mot 1.06. Men det var ju en ny postare nyligen som bad oss läsa en annan tråd..
Menar du att du behöver outa en användare för att förklara kopplingen? Låter en smula långsökt... nästan lika långsökt som att behöva läsa andra trådar för att förstå vad kk skulle ha för bäring på mordet.
Citera
2018-06-24, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det vet vi. Skäligen misstänkt.
Vilket alltså innefattar en hel del. Det är troligare att MGM är gärningsman än ALLA andra teorier tillsammans. Bara en sådan sak...

Skäligen misstänkt betyder alltså följande:

* Konkreta, objektivt underbyggda omständigheter föreligger som med viss styrka talar för att en viss person har begått den gärning som misstanken avser. På denna misstankegrad kan till exempel husrannsakan utföras.
Exempel: Ett vittne har sett hur en person stod vid den plats där plånboken låg.

För att skälig misstanke ska anses vara uppnått krävs följande:

Sannolikhetsövervikt: Det är mer troligt att den misstänkte är skyldig än oskyldig. Gärningshypotesen är mer trolig än alla andra möjliga hypoteser tillsammans.

Individualiserade bevis: Enbart grupptillhörighet är inte tillräckligt.

Robusta bevis: Det ska finnas goda grunder för slutsatsen. Det är främst en fråga om hur noggrant situationen har utretts och om mängden bevis. Detta krav är initialt lågt och ökar sedan under förundersökningens gång.

Så lägg ner skitsnack om barnuppfostran och annat nu och ägna er åt det tråden är till för. Nämligen ett spaningsmord.

Få jag fråga vilka ”vi” är (det av mig fetade)? Jag får känslan av att du är utredare i fallet på riktigt. Kan det möjligen vara så? Det är väl hemligt i så fall förresten.
Citera
2018-06-24, 16:12
Medlem
Citat:

Jaha, tack för ditt svar. Inte ska du riskera att bli ”utelåst” för att svara på detta inte. Jag tar en mugg kaffe och klurar på det själv i hemmets lugna vrå
Citera
2018-06-24, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Instämmer! Ett vanligt fenomen i tonåren. Att ”bli inlåst” kan lika gärna betyda utegångsförbud. Alla känslor och hormoner som svallar i ungdomen gör att saker förstoras.
Är polishandräckning och socutredningar ett vanligt fenomen i tonåren?
Men vi kan återgå till att fokusera på SD. Han stämmer ju bättre in i den normativa mördarrollen.
Citera
2018-06-24, 16:14
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Enligt LW's eget inlägg kanske detta kan indikera att hon tog körkort ganska snart efter att hon fyllt 18 år:

http://iloapp.wesstrom.se/blog/lena?Home&post=27
Ok. Då tycks hon i alla fall ha haft för avsikt att ta körkort när hon fyllde 18, men det framgår inte säkert när hon sedan gjorde det. Någon som kände henne kanske vet?
Citera
2018-06-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jaha, tack för ditt svar. Inte ska du riskera att bli ”utelåst” för att svara på detta inte. Jag tar en mugg kaffe och klurar på det själv i hemmets lugna vrå
Om du förstår hinten och koppling får du gärna meddela oss andra
Citera
2018-06-24, 16:15
Medlem
Citat:
Eller visste om mellanbarnet föddes med komplikationer nästintill livlös och har adhd. Då går det också att bekräfta den teorin du tänker på.

Någon som Vet?

Vad är det för teori?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in