Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 12:55
Medlem
Rosikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag kan läsa mellan raderna. Det kan inte du.
Kanske inte ditt starkaste argument i tråden.
Citat:
"Sverige bytte in mångfald i slutskedet av matchen och blev i vanlig ordning straffade.."
En objektivt korrekt observation.
Citat:
Tyskland spelade med mer mångfald under hela matchen. Så hur kommer det sig att de vann? Det kan inte AfS-sektare svara på.
Vem gjorde målen och vem fick rött kort?
Citera
2018-06-24, 12:59
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
Helt riktigt. Jag såg själv resultatet av SD sthlms listor till landstinget och kommunstyrelsen. Skrämmande. I princip alla var nya. Det var nämligen så att alla nya blev utlovade platser om de röstade för nya distriktstyrelsen i SD sthlm stad (läs Peter Wallmark och Henrik Vinges fru). Alla de som fått erfarenhet och hade någon kunskap fick inte vara med. De vill bara ha lydigt nollställt folk. De kommer göra likadant om 4 år, så de som sitter och tragglar i landstinget får då inga nya platser. de är kanonmat bara. in med nytt.

Om de ens sitter kvar efter fyra år. De flesta vettiga personer som ser hur SD fungerar bakom Potemkinkulisserna lämnar ju sin plats i kommunen/landstinget...frivilligt eller ofrivilligt. I Stockholms Stad är det väl bara Westmont kvar av de som röstades in? I Stockholms Läns Landsting vet jag inte hur det ser ut, men misstänker att det varit hög rörlighet där också. Liksom i en mängd kommuner/landsting runtom i Sverige.
Citera
2018-06-24, 13:12
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Jag gillar Kasselstrand, men det där med att skylla förlusten på Durmaz är bara omoget. Guidetti var minst lika skyldig som sköt på mål istället för att passa. För att inte tala om Sebastian Larsson och Ekdahl som gav bort bollen hela tiden. Visst gjorde Durmaz bort sig, men han var inte den enda.

Sen behöver man inte göra en höna av en fjäder. Det är ju inget som kommer påverka hur jag röstar, eftersom alternativen är ännu värre. Men lite får man ändå ta och skärpa sig.
Citera
2018-06-24, 13:22
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Jag gillar Kasselstrand, men det där med att skylla förlusten på Durmaz är bara omoget. Guidetti var minst lika skyldig som sköt på mål istället för att passa. För att inte tala om Sebastian Larsson och Ekdahl som gav bort bollen hela tiden. Visst gjorde Durmaz bort sig, men han var inte den enda.

Sen behöver man inte göra en höna av en fjäder. Det är ju inget som kommer påverka hur jag röstar, eftersom alternativen är ännu värre. Men lite får man ändå ta och skärpa sig.

Och även om det hade varit hans fel kan man inte skylla det på att han är osvensk. Tippar det är en bitterhet de odlat över att etablissemanget hyllat Zlatan i alla dessa år och nu slår de till när de får en chans på "hämnd". Tyvärr en avart som lätt uppstår av identitetspolitik och frustration över Sveriges utveckling.

Enig. Risken är att de blir ett ND 2.0 om de kör med sådana här utspel, men vad skall man annars rösta på? De är fortfarande mer rumsrena som organisation än SD var när SD förde liknande politik som den AfS för nu och asylstopp och återvandring är det som Sverige behöver.
Citera
2018-06-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
SD fick inte 1-2% i opinionsundersökningarna månaderna innan valet så som SD gjorde så det kan inte jämföras https://sv.wikipedia.org/wiki/Opinionsm%C3%A4tningar_inf%C3%B6r_riksdagsvalet_i_ Sverige_2010
Dessutom var SD det enda "främlingsfientliga" partiet då.

Du missar en mycket viktig skillnad: SD har nu "krattat manegen" för den här typen av frågor, och jobbat fram en väljarbas över lång tid. Det är oerhört mycket lättare för AfS att ta 4% av SDs väljare, än det var för SD att ta 4% av de övriga partiernas väljare.

Citat:
Jag skulle gärna se AFS i Riksdagen för att se var det leder, men inte på bekostnad på SD och där blir det en konflikt för mig.

Givet antagandet att AfS ligger runt 2% nu ger det ett betydligt större genomslag för de bägge partierna tillsammans om ytterligare 2% av SD går till AfS, än om utfallet blir som nuvarande opinion. Hävstången på en AfS-röst blir sen bättre och bättre ju närmare spärren de kommer, varför det kan gå riktigt snabbt på slutet.
Citera
2018-06-24, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Det var ett bottennapp från AfS. Finns inga bevis för att etniskt ursprung var orsaken att Durmaz eller Sverige spelade dåligt. Det bästa fotbollslandslaget genom historien är det rasblandade svartskallelaget Brasilien. Betyder inte att mångfald är orsaken till deras resultat, men finns o andra sidan inga bevis för att homogenitet gör att lag spelar bättre.

Janne Andersson har den rätta hållningen i det här, ur intervju med public service-journalist:

Vad är alternativet till detta: att vägra ta ut spelare som inte ser nordiska ut?

Vill AfS ha fler än det röstantal SvP fick 2014 kan man inte göra bort sig såhär. Sen identifierar även jag mig förstås mer med ett etniskt homogent svenskt landslag, men att göra politik av detta är dåligt och dumt.
Klart att etnicitet spelar roll för samspel och sammanhållning inom laget. Precis som du identifierar dig med ett svenskt landslag gör spelarna det också. Blattespelare som Zlatan, Durmaz etc beskylls ibland felaktigt för att vara egoistiska. Det är att missförstå situationen. Det är inte frågan om egoism hos deras personligheter, utan det faktum att de inte identifierar sig med ett svenskt landslag på det sätt som en svensk spelare gör. Det gör dem per automatik till något malplacerade sololirare, vare sig de trivs i den rollen eller inte.

Kassel gjorde ingenting fel här. Han sade explicit det som massor av svenskar tänkte och kände framför TV-apparaterna.

Ni blev uppskrämda för att han hädade så friskt mot PK-läran. Kanske mot det som är dess allra mest centrala doktrin, det som amerikanen Steve Sailer har kallat "the war on noticing". Kriget mot att ens få ta in det man ser framför sig.

Om man vill bli större än SvP bör man ta varje tillfälle man får att slakta tabun kring vad man får notera. Svenskar som följer partiet känner då att de får tillstånd att börja notera mera, och PK-tänkandet rasar samman bit för bit.

Trollkraften i såna här tabun försvinner väldigt snabbt när man väl börjar tillåta sig att välja bort dem. Det krävs på sin höjd en kort period av magångest hos några f.d. sverigedemokrater, som ännu inte släppt idén om att man kan cucka sig till makten. Men det är bara en magreaktion som snabbt rinner undan när de får intygat att de faktiskt visst får notera saker.
Senast redigerad av Avblattning 2018-06-24 kl. 13:42.
Citera
2018-06-24, 13:27
Medlem
Identitetspolitik är uselt, både till höger och vänster. Svagt av Kasselstrand och Södermark. Inte såhär man vinner röster.
Citera
2018-06-24, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Identitetspolitik är uselt, både till höger och vänster. Svagt av Kasselstrand och Södermark. Inte såhär man vinner röster.
All politik är identitetspolitik. Det är galningarna som tror att man kan separera politik från identitet som står i vägen för att partier som AfS ska kunna växa. Politik handlar om konflikter mellan grupper, och grupper definieras av sin gemensamma identitet.
Citera
2018-06-24, 13:38
Medlem
Baertlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Och även om det hade varit hans fel kan man inte skylla det på att han är osvensk. Tippar det är en bitterhet de odlat över att etablissemanget hyllat Zlatan i alla dessa år och nu slår de till när de får en chans på "hämnd". Tyvärr en avart som lätt uppstår av identitetspolitik och frustration över Sveriges utveckling.

Enig. Risken är att de blir ett ND 2.0 om de kör med sådana här utspel, men vad skall man annars rösta på? De är fortfarande mer rumsrena som organisation än SD var när SD förde liknande politik som den AfS för nu och asylstopp och återvandring är det som Sverige behöver.

Innan halmgubbarna blir för stora kan vi väl kolla på vad Kasselstrand verkligen skrev: "Att Janne Andersson bytte in Jimmy Durmaz... det avgjorde matchen till Tysklands fördel. Katastrofalt byte."

Ingenting om att Durmaz är osvensk och kritiken riktar sig minst lika mycket mot Janne Andersson och hans fingertoppskänsla vid bytena. Att det var ett katastrofalt byte att ta ut Viktor Claesson och sätta in Jimmy Durmaz är dessutom helt korrekt, då den senare kom fel redan i sin första bollkontakt...och fortsatte på det viset hela tiden han var inne.
Citera
2018-06-24, 13:38
Medlem
Jag tycker att poängen om att skylla allt på Durmaz kanske är lite för billig men samtidigt så är det ju flera berättigade frågor som ställs. Varför ställer Sveriges Radio reporter den kritiska frågan om att laget har för lite mångfald? Det handlar ju om att man tillskriver värde till andra kulturella inslag. Nu fick vi ett sådant i matchen och det visade sig att det var den avgörande faktor som gjorde att vi förlorade.

Kan vi använda mångkulturen som något positivt när Zlatan gör mål så måste vi kunna använda det som något negativt när en individ som inte spelar för laget gör bort sig och Sverige förlorar.
Citera
2018-06-24, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket

På vilket sätt var det inte Durmaz fel menar du? Vem var det som gjorde en efterbliven glidspark även fast Larsson med 100% säkerhet hade tagit bollen från tysken? Det var Durmaz. Durmaz gjorde ett efterblivet val och Durmaz borde definitivt belastas för att ha förlorat matchen åt Sverige. Att Durmaz sen går ut i media och säger att "jag är stolt" gör inte saken bättre. Självkoncentrerad idiot. Erkänn bara misstaget.
Citera
2018-06-24, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Innan halmgubbarna blir för stora kan vi väl kolla på vad Kasselstrand verkligen skrev: "Att Janne Andersson bytte in Jimmy Durmaz... det avgjorde matchen till Tysklands fördel. Katastrofalt byte."

Ingenting om att Durmaz är osvensk och kritiken riktar sig minst lika mycket mot Janne Andersson och hans fingertoppskänsla vid bytena. Att det var ett katastrofalt byte att ta ut Viktor Claesson och sätta in Jimmy Durmaz är dessutom helt korrekt, då den senare kom fel redan i sin första bollkontakt...och fortsatte på det viset hela tiden han var inne.

Detta skrev han : https://i.gyazo.com/b65dfb70e6cb6c6476e74bfbad3439bc.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in