2018-06-22, 22:30
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Danskarna förstår Danska. Det jag försöker förklara är att Danska har blivit påverkade av Tyska. Dock inte ordmässigt.

Samma sak som Norska har blivit påverkad av Svenska, typ till 80%.

Jaha, du påstår det. Tror du fortfarande att det är någon som styr över språken?
Citera
2018-06-22, 22:36
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jaha, du påstår det. Tror du fortfarande att det är någon som styr över språken?

Inte nu, vilket jag har fått det bevisat.
Citera
2018-06-22, 22:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte nu, vilket jag har fått det bevisat.

Det öppnar ju upp för att du kanske inte är rätt ute i dina övriga antaganden heller.
Citera
2018-06-24, 00:20
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Det öppnar ju upp för att du kanske inte är rätt ute i dina övriga antaganden heller.

Question: Why does Danish, compared to the other Scandinavian languages, have such an odd pronunciation?

Citat:
Because Denmark is all islands and a peninsula attached to Germany, giving us a Scandinavian language, with a lot of German accent mixed in. Norway and Sweden both “sing” when they speak (melodic language structure). Only a few Danish dialects are melodic, this is due to Danes using German consonant sounds instead of Nordic consonant sounds.
If Norwegians spoke Norwegian with German vowels, it would sound like Danish.

Citat:
Source: I’m Danish, and had this question too when I was younger, then I asked a teacher in linguistic patterns at Aalborg University (Denmark) about it, and she said something similar to my answer above.

https://www.quora.com/Why-does-Danis...-pronunciation

Vill bara stärka mina bevis på mitt påstående.

Tack.
Citera
2018-06-24, 00:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Question: Why does Danish, compared to the other Scandinavian languages, have such an odd pronunciation?

https://www.quora.com/Why-does-Danis...-pronunciation

Vill bara stärka mina bevis på mitt påstående.

Tack.

Med Quora stärker du ingenting. Det är en sida som handlar om att diskuterar frågor utifrån åsikter, tyckande och tro. Ungefär som Flashback.
Citera
2018-06-24, 00:49
Bannlyst
Varför danskan har så förslappat uttal vet ingen. Ingen vet heller varför franskan, olikt de flesta andra romanska språk, har så annorlunda uttal heller. Det är bara så.
Citera
2018-06-24, 00:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Med Quora stärker du ingenting. Det är en sida som handlar om att diskuterar frågor utifrån åsikter, tyckande och tro. Ungefär som Flashback.

Det är från en Dansk person som svarar.
Citera
2018-06-24, 00:57
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Varför danskan har så förslappat uttal vet ingen. Ingen vet heller varför franskan, olikt de flesta andra romanska språk, har så annorlunda uttal heller. Det är bara så.

Om du tittar några inlägg ovan så ser du svaret varför Danskan är "förslappad". Danska har tyska vokaler.
Citera
2018-06-24, 01:22
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Jag har läst att en teori om varför franskan har ett så särpräglat uttal är att man tror att vulgärlatinets uttal, ur vilket franskan utvecklades, var starkt påverkat och präglat av det numera sedan länge utdöda galliska språket, som talades av de keltiska gallerna innan området erövrades av romarna.
Senast redigerad av Venicones 2018-06-24 kl. 01:33.
Citera
2018-06-24, 01:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Det är från en Dansk person som svarar.

Du menar att personer som bor i ett land per automatik är experter på det egna språkets alla beståndsdelar och dess utveckling? Det vore lika galet som att påstå att du är expert på svenska bara för att du skriver i ett språkforum.
Citera
2018-06-24, 01:28
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Om du tittar några inlägg ovan så ser du svaret varför Danskan är "förslappad". Danska har tyska vokaler.

Om du nu prompt ska argumentera för din ur luften gripna tes att danskans fonologi är så influerad av tyskan, så hoppas jag att du kan redovisa lite bättre källor än Quora. Personerna där vet inte vad de talar om i särskilt mycket större utsträckning än du, Tom.Of.Finland.

Jag, som talar både danska (tack vare att jag bott och jobbat i Danmark) och tyska kan säga dig att dessa språks uttal skiljer sig ganska mycket åt. Danska har ett ganska slappt uttal medan tyska, om du vill kunna uttrycka dig korrekt, kräver att man uttalar orden betydligt mer energiskt, och inte så slappt som när man talar danska. När man talar tyska måste man spänna musklerna i mun och hals betydligt mer än när man talar danska (eller svenska, för den delen).
Senast redigerad av Venicones 2018-06-24 kl. 01:34.
Citera
2018-06-24, 01:41
Medlem
Citat:
Exempel på Färöisk Danska: https://youtu.be/6Jw_7AawKOA?t=23s

Låter som hon pratar en blandning mellan svenska och norska, många norska ord men mycket svenskt uttal. Lyssna på hur hon säger "liksom" flera gånger

https://youtu.be/6Jw_7AawKOA?t=144

Citat:
I dag sjunger hon på färöiska, danska, svenska och engelska och har get ut 8 albums under åren 2000-2012.
http://svenskanu.fi/laromaterial/mus...palsdottir-se/

Edit: norska ska väl vara danska, men uttalet i klippet är definitivt svenskt
Senast redigerad av hoesnuva 2018-06-24 kl. 02:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in