Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-24, 11:02
  #49
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoesnuva
Låter som hon pratar en blandning mellan svenska och norska, många norska ord men mycket svenskt uttal. Lyssna på hur hon säger "liksom" flera gånger

https://youtu.be/6Jw_7AawKOA?t=144


http://svenskanu.fi/laromaterial/mus...palsdottir-se/

Edit: norska ska väl vara danska, men uttalet i klippet är definitivt svenskt

Varför väljer hon svenskt uttal när hon pratar med en norrman? Jag tror att det har med att Svenskt går att förstå för många. Norska är för kraftigt och Danska är för grötigt.

Hon talar faktiskt Danska om du lyssnar noga. Hon säger exempelvis "Det lille hus", vilket är Danskt formulerat.
Citera
2018-06-24, 11:24
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Varför väljer hon svenskt uttal när hon pratar med en norrman? Jag tror att det har med att Svenskt går att förstå för många. Norska är för kraftigt och Danska är för grötigt.

Hon talar faktiskt Danska om du lyssnar noga. Hon säger exempelvis "Det lille hus", vilket är Danskt formulerat.

Hon verkar vara språkintresserad och har väl lyckats snappa upp danskan hon fick lära sig i skolan, men det är väldigt mycket svenska i hennes språk, används ens "liksom" i danskan? Hon slänger in det närmare tio gånger med klockrent svenskt uttal. Område är ett annat ord som inte känns speciellt danskt, kan bara gissa hur grötigt det skulle låta på danska. Nä, den här tjejen har ńog haft rätt mycket kontakt med svensktalande.
Citera
2018-06-24, 11:40
  #51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoesnuva
Hon verkar vara språkintresserad och har väl lyckats snappa upp danskan hon fick lära sig i skolan, men det är väldigt mycket svenska i hennes språk, används ens "liksom" i danskan? Hon slänger in det närmare tio gånger med klockrent svenskt uttal. Område är ett annat ord som inte känns speciellt danskt, kan bara gissa hur grötigt det skulle låta på danska. Nä, den här tjejen har ńog haft rätt mycket kontakt med svensktalande.

Det finns ett klipp på Youtube där hon talar ren Danska också.
Citera
2018-06-24, 11:55
  #52
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Danskarna förstår Danska. Det jag försöker förklara är att Danska har blivit påverkade av Tyska.
Även din egen gammelnorrlänska är ju högst påtagligt tyskinfluerad i sättet att slänga på versaler på allt som rör sig?

Om min hypotes stämmer är det här en (irreversibel) effekt på norrländskan orsakad av de alpina framgångarna på 70-talet.

(Arbetsnamn: Garmisch-Partenkirchen-effekten.)
Citera
2018-06-24, 12:24
  #53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Även din egen gammelnorrlänska är ju högst påtagligt tyskinfluerad i sättet att slänga på versaler på allt som rör sig?

Om min hypotes stämmer är det här en (irreversibel) effekt på norrländskan orsakad av de alpina framgångarna på 70-talet.

(Arbetsnamn: Garmisch-Partenkirchen-effekten.)

Då vet jag det.
Citera
2018-06-24, 14:02
  #54
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Då vet jag det.
Ja, det gör du.

Även andra (tidigare helt oförklarliga) norrländska ljudskridningar som /en stor stark/ -> /en schtor schtark/ kan enkelt förklaras med denna teori om ett urgammalt inflytande från högtyska utförsåkare.
Citera
2018-06-24, 15:17
  #55
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ja. Fel.

Du borde skriva så.

Begriper du inte att han/hon driver med din tendens att förfäkta de löjligaste påståenden trots att du saknar kunskap i ämnet? Du saknar ju förståelse för danska, vilket du själv sagt åtskilliga gånger, och ändå försöker du slå folk på fingrarna med lösryckta citat och amatörmässiga hypoteser från internetforum, lika långt från verkligheten som dina egna idéer.

Varför åker du inte själv ner till Danmark och försöker samtala med en dansk? Då kan du ju passa på att fråga ett antal slumpmässigt utvalda personer varför de talar som de gör, och om det beror på att de talar med "tyska vokaler" (det finns för övrigt inget som heter "tyska vokaler") eller något annat löjligt.

Dina argument här påminner om ditt löjliga påstående att finnarna skulle vara besläktade med mongoler, som du postade i din tråd om förändringarna i Finland under de, citat, "lågpannade ryssarnas styre".
__________________
Senast redigerad av Venicones 2018-06-24 kl. 15:20.
Citera
Mogna-Meloners avatar

Moderatormeddelande

Postat av Mogna-Meloner 2018-06-24, 15:33
Medlem
Nu höjer vi ribban i den här diskussionen. Pajkastning och personangrepp samt avsaknad av källor för påståenden, hör inte hemma i ett vetenskapsforum.

/Mod
2018-06-24, 15:58
  #57
Medlem
HinGambleGoths avatar
Det är svenskans vokaler som har förändrats mer än de danska, vi uttalade ord som hus, blod och by som danskar före 1400-talet. Danskan bevarar faktiskt det ursprungliga germanska uttalet i just hus och blod.

Jag har svårt att förstå varför folk likställer tyskt med danskt uttal. För det första så är standardtyskan avlägset besläktad med lågtyska och frisiska som faktiskt talas traditionellt i gränsen mot danmark. De språken liknar mer holländska eller engelska.

Det som särskiljer danskan gentemot andra nordiska språk är unikt danska uttalsfenomen som saknar motstycke utanför sydskandinavien, alltså "stöten" och de förmjukade konsonanterna. De finns varken i lågtyska eller frisiska där många ord faktiskt uttalas mer som i svenska utan saker som k/p/t = g/b/d
Citera
2018-07-06, 22:02
  #58
Medlem
KometenKommers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Jag har läst att en teori om varför franskan har ett så särpräglat uttal är att man tror att vulgärlatinets uttal, ur vilket franskan utvecklades, var starkt påverkat och präglat av det numera sedan länge utdöda galliska språket, som talades av de keltiska gallerna innan området erövrades av romarna.

Störst påverkan på franskans uttal lär frankerna ha haft.
Citera
2018-07-06, 22:43
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HinGambleGoth
Det som särskiljer danskan gentemot andra nordiska språk är unikt danska uttalsfenomen som saknar motstycke utanför sydskandinavien, alltså "stöten" och de förmjukade konsonanterna. De finns varken i lågtyska eller frisiska där många ord faktiskt uttalas mer som i svenska utan saker som k/p/t = g/b/d

Men är inte det något som har förekommit i svenska innan? Vilken form är äldst av “baka” och “bagare”?
Citera
2018-07-06, 22:59
  #60
Medlem
pampussas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Danskarna förstår Danska. Det jag försöker förklara är att Danska har blivit påverkade av Tyska. Dock inte ordmässigt.

Samma sak som Norska har blivit påverkad av Svenska, typ till 80%.
Den påstanden vil jeg gjerne ha en kilde på!
Norsk og dansk er vel de to språk i Norden som er mest like hverandre, både i utale og i skriftspråk.
Hvor har du ideen om at danskene ikke uttaler B som du påstår i et tidligere innlegg, kilde til det også takk!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback