2018-02-09, 16:21
Medlem
Killimanjaross avatar
Göteborg kallas Sveriges arsle av en anledning. Om du inte måste, flytta inte hit.

Jag har gjort resan Stockholm-småstad-Göteborg och jag har inga planer på att bo kvar särskilt länge i Göteborg. Maken till skitstad får man leta länge efter, segregerat, dålig infrastruktur, kommunister, syndikalister och hipsters i en salig blandning med utlänningar från världens alla mörka länder. Dyrt som fan att leva, framförallt om du är i behov av bil, vilket tyvärr många inklusive jag själv är då kollektivtrafiken är skit och piss om du inte bor eller jobbar centralt.

Sen har vi stressen, inte lika illa som Stockholm (som också är en skitstad) men samtidigt sju resor värre än valfri småstad. Kriminaliteten är hög, men för det mesta är det uppgörelse kriminella sinsemellan. Blandat med lite rån, spontana knivhuggningar och allmänt stök. Eller varför inte lite kravaller när valfritt högdjur bestämmer sig för att hålla stormöte i stan.

Apropå högdjur, ett annat ökänt smeknamn för Göteborg är ju "Muteborg" skattemedel sprids hejvilt på allehanda märkliga projekt, t.ex linbanan över till Hisingen som är i ropet just nu. Frustrerande om du som jag är en politikerföraktare.

Staden i sig är fin, då menar jag byggnader och stadslandskapet. Närheten till havet är trevligt, och skärgården är vacker sommartid. Men det positiva överskuggas allt för mycket av det negativa.
Se nu inte det här inlägget som ett "Stockholmare-som-hatar-Göteborg" för i princip alla mina åsikter och synpunkter ovan är fullt applicerbara på Stockholm, förstår inte att jag stod ut i över 20 år i där, i Stockholm.

Nä,är det så att du trivs med att bo i småstad så är Göteborg inget för dig. Framförallt inte om du som du själv skriver är främlingsfientlig.

Satsa på kringliggande kommuner. Bättre för mentala välbefinnandet.
Citera
2018-02-10, 20:43
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
tack för alla svar från er trevliga, och ni som säger att jag inte är välkommen kan dra åt helvete, jag flyttar vart jag vill.

Citat:
Gällande utbildning så är jag utbildad kock, flickvännen pluggar till jurist. En förort kommer inte på fråga då både jag och min flickvän är främlingsfientliga, vi har hyfsat bra ekonomi och har sparat undan en hel del.

Mölndal eller frölunda då. Är det långt ifrån det "centrala" Göteborg? Ju mer centralt, desto bättre.

Jag skulle också rekommendera Mölndal i det läget. Det som är negativt med Mölndal är att det är en egen kommun och då blir det dyrare med kollektivtrafiken om du ska in till Göteborg. Men de norra delarna av Mölndal är betydligt närmare GBG centrum än stora delar av Västra Frölunda. Jag bor i Göteborg men i ett bra område, vilket är A o O. Här kommer en liten lista om var jag rekommenderar för stadsdelar och lite varför:
Olskroken - Lunden - Härlanda:
Nära till stan, bra förbindelse med vagn och buss. Inte så många babianer.

Björkekärr - Mest svenskar - tar ca 15 - 20 minuter med buss till stan - lite off.

Örgryte - Mycket bra, i princip bara svenskar med goda inkomster. Nära till stan. Har själv bott där i många år.

Frölunda - Är stort men finns bra ställen. Typ runt Radiotorget. Undvik Områden bort mot Gånglåten (väster om Frölunda Torg)

Linné - Masthugget: Centralt - få blattar.

Lundby: Rätt okej men en del babianer.

Områden som absolut skall undvikas:
Bergsjön - Kortedala - Hjällbo - Hammarkullen - Angered - Gårdsten - Lövgärdet - Eriksbo - Biskopsgården - Länsmansgården - Tynnered - Frölunda (delar av) - Backa. Dessa skall undvikas så långt det går. Babianmanifesterat.

Majorna skall undvikas p g a supervänster och stökigt.

Jag brukar rekommendera alla som skall flytta att kolla in området noga innan man tackar ja/köper. Följande kontroller bör göras utan undantag:
-Kolla namnen i uppgången och angränsande. Ni vet vad som gäller, namn som ser ut som slumpmässigt utkastade bokstäver = NEJ

-Åk ut till området och kolla hur det står till där på sena fredag- lördagskvällar. Gör även samma på vardagskvällar. Vad drar det runt för folk i området? Kolla även in kollektivtrafiken.

Ovan är en generell beskrivning, finns ju "öar" av dåligheter i de flesta områden likväl som det finns bra öar i dåliga områden.

PM:a gärna om du undrar något. Bor här o kan staden utan och innan.
Citera
2018-02-12, 19:48
Medlem
Är det villa eller lägenhet du söker efter?
Och är det Köpes eller hyres du är ute efter?
Citera
2018-06-13, 13:07
Medlem
Lecapitaines avatar
Har fått jobberbjudande i Göteborg med start i höst, som jag troligtvis kommer tacka ja till. Tänkte kolla hur mina chanser ser ut att få en hyresrätt ( i ett lugnt område). Bor idag i Karlstad och undrar om det finns någon typ förtur bland hyresbolagen i Göteborg för oss som bor på orter som det är för långt att pendla ifrån?
Citera
2018-06-13, 13:19
Medlem
brianmolkos avatar
Upplever inte skillnaden som så stor alls...
Bara att Göteborg 2018 är ungefär som mindre städer var förr....
Göteborg var större förr.....
Citera
2018-06-13, 16:13
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lecapitaine
Har fått jobberbjudande i Göteborg med start i höst, som jag troligtvis kommer tacka ja till. Tänkte kolla hur mina chanser ser ut att få en hyresrätt ( i ett lugnt område). Bor idag i Karlstad och undrar om det finns någon typ förtur bland hyresbolagen i Göteborg för oss som bor på orter som det är för långt att pendla ifrån?
Har aldrig hört talas om denna typ av förtur i alla fall.
Är du registrerad på boplats? Ganska hopplöst där men har man tur så kan man få privat lägenhet ganska fort.
Citera
2018-06-13, 16:46
Medlem
Muppers avatar
Förtur för att man är från karlstad? HAHA.
Bästa tips jag kan ge dig är att söka bostadsrätt i andrahand på blocket eller via kontakter. Så gjorde jag efter att ha bott tre år långt ifrån min hemstad. Tvärdyrt, but money talks.
Fick förstahandskontrakt i biskop, i en no go zone alltså efter 154 dagar på boplats.
Citera
2018-06-13, 17:01
Medlem
Foruejsonlys avatar
Citat:
Gällande utbildning så är jag utbildad kock, flickvännen pluggar till jurist. En förort kommer inte på fråga då både jag och min flickvän är främlingsfientliga, vi har hyfsat bra ekonomi och har sparat undan en hel del.

Mölndal eller frölunda då. Är det långt ifrån det "centrala" Göteborg? Ju mer centralt, desto bättre.

Som ”inföding” kan jag rekommendera mölndal! 1. Det gränsar till göteborg och är närmare city än de flesta förorter. 2. Det byggs sjujäkla mycket i mölndal just nu, inom kort kommer priserna att sjunka där. 3. Tror inte det är så blattefierat.....ännu måste jag tillägga! 4. Skatten är något lägre än gbg. Skall man rita in nån nackdel så är det väl att det blir dubbla taxor in til stan med västtrafik.
Citera
2018-06-13, 17:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Om du har referenser från en erkänd hyresvärd i din hemstad så får du förtur men det krävs att du har fast anställning på det nya jobbet (inte säkert att en provanställning räcker). Störst chans har du dock om du idag bor hos en hyresvärd som även är etablerad i Göteborg eftersom du då blir internsökande. Räkna med runt 2-3 års väntetid för lugnt område. Accepterar du hög hyra från ca 11000 så finns det lediga lägenheter i flera områden.
Citera
2018-06-14, 08:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Hör av dig till privata bolag, kommunala diton är körda i princip. Har du en fast anställning och goda referenser finns det möjligheter.
Googla runt bland alla privata värdar i staden, kolla områden etc, sedan handlar det givetvis om vad du är villig att betala med. Hyrorna i bra områden med privata värdar kan vara rätt saftiga. Sedan beror det givetvis även på hur stor lägenhet du vill ha.
Citera
2018-06-22, 10:02
Medlem
Hephaestuss avatar
Den enda nackdelen jag kan se är boendekostnaden. Jag rekommenderar att ni köper en bostadsrätt i Göteborg. Om ni väljer en kranskommun med billigare hyror, eller hus ute på vischan tror jag risken är stor att ni hamnar i en ny småstad och att ni utvecklar en inställning att det är besvärligt att åka in till Göteborg.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in