2018-02-03, 12:05
  #1
Avslutad
Tjabba alla flashbackare.

Jag är en kille som bor i en liten ort på ca 16.000 inv. Jag är trött på att bo här, känns som att alla är idioter här, inskränkta osv. Jobbar för närvarande på en fabrik där man blir utpekad om man har annorlunda hobby osv, det ska alltid snackas om andra personer och deras löner osv, kort sagt; om saker dom inte har ett skit med att göra.

Men nu till saken. Jag och flickvännen vill Flytta till Göteborg. Om det finns någon här ute som kan komma med för - och nackdelar & vad man bör tänka på innan så är ni varmt välkomna med det. Vi båda är uppvuxna i småstad och har alltid bott här, vi är i 25 års-åldern.
Citera
2018-02-03, 12:12
  #2
Medlem
killawifes avatar
Göteborg är trevligt om man bor på rätt ställe. Annars är det som de flesta storstäder, mycket folk, aldrig lugn och ro, mycket bilar men tillgång till allt möjligt när det gäller aktiviteter, nöjen, handel och människor. Göteborg har en mycket trevligare känsla än Stockholm och Malmö men det är ändå en storstad så man får som regel uppleva en hel del saker som man inte upplever i en småstad.

Om jag skulle flytta dit igen så hade jag nog hyrt eller köpt ett hus några mil utanför.
Citera
2018-02-03, 12:16
  #3
Medlem
Din lilla 16.000 invånare kommun med sin fabrik och inskränkta småstadsfolk låter lite småmysigt på något sätt.
__________________
Senast redigerad av Cauvie 2018-02-03 kl. 12:27.
Citera
2018-02-03, 12:20
  #4
Medlem
Skaffa lägenhet på Hisingen, någonstans mellan Hjalmar Branting - Eketrägatan, så är du klar sedan
Citera
2018-02-03, 12:24
  #5
Medlem
sasos avatar
nackdelen jag kan komma på är brist på bostäder
men det har alltid varit så
Citera
2018-02-03, 13:07
  #6
Medlem
timewasters avatar
Nej snälla kom inte hit är så trött på inflyttade bönder!
Citera
2018-02-03, 13:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Tjabba alla flashbackare.

Jag är en kille som bor i en liten ort på ca 16.000 inv. Jag är trött på att bo här, känns som att alla är idioter här, inskränkta osv. Jobbar för närvarande på en fabrik där man blir utpekad om man har annorlunda hobby osv, det ska alltid snackas om andra personer och deras löner osv, kort sagt; om saker dom inte har ett skit med att göra.

Men nu till saken. Jag och flickvännen vill Flytta till Göteborg. Om det finns någon här ute som kan komma med för - och nackdelar & vad man bör tänka på innan så är ni varmt välkomna med det. Vi båda är uppvuxna i småstad och har alltid bott här, vi är i 25 års-åldern.

du kommer byta att känna dig säker, testa att gå in på nordstan efter mörkrets fall.
Citera
2018-02-03, 13:13
  #8
Medlem
timewasters avatar
Folk blir för fan förvånade och påpekar att man har göteborgs-dialekt i Göteborg nuförtiden för att alla bönder från hela landet flyttar hit och unga människor som gått i skolan hela sina liv här och jobbar kan inte få bostäder och får bo i skokartonger. Okej så min släkt och förfäder kan spåras 300 år tillbaka i Göteborg men du är lika mycket Göteborgare som jag eller hur?!
Citera
2018-02-03, 13:14
  #9
Medlem
Klart du ska flytta till Göteborg! Priserna på Lght har sjunkit. Jobb finns för Svenskar.
Citera
2018-02-03, 13:28
  #10
Medlem
Varför ska alla bo i Göteborg och Stockholm? Kul för kommande generation unga göteborgare som kommer få konkurrera med varannan bonde om bostad och jobb i sin egna stad.

Fördelar med Göteborg: fin arkitektur, gammal och anrik historia, mycket liv (om man gillar det)

Nackdelar: invandrare, brist på vettiga bostäder till rimliga priser, invandrare, brott

Stanna i er småstad tycker jag, det håller inte om alla 10 miljoner svenskar ska bo i Göteborg och Stockholm.
Citera
2018-02-03, 14:16
  #11
Avslutad
tack för alla svar från er trevliga, och ni som säger att jag inte är välkommen kan dra åt helvete, jag flyttar vart jag vill.
Citera
2018-02-03, 14:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
tack för alla svar från er trevliga, och ni som säger att jag inte är välkommen kan dra åt helvete, jag flyttar vart jag vill.

Har ni några utbildningar?, har ni tänkt att läsa något eller bara jobba?

Är ju inte lätt att få lägenhet i stan, får ju bli privata bostadsförmedlingar, och även om vissa kan vara bra så finns det många oseriösa också och dom är ju inte direkt öppna med hur lång tid det brukar ta, pluss att det kostar lite pengar också.

Men om du reggar dig på boplats så kan du söka, doc så brukar det vara sjukt lång kötid där men om man är villig att ta något i förorterna kanske det inte är omöjligt.
Jag själv är inte i behov utav en lägenhet just nu men har ändå ett konto på boplats med ca 10 års kötid, och på centrala lägenheter brukar det alltid vara 2-5 st före mig iaf.

Personligen hade jag valt Mölndal, som är en grannkommun iof, eller Frölunda då det är hyfsat smidigt att ta sig in med vagnen men samtidigt hyfsat nära havet och olika stränder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in