2018-06-22, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det beror väl lite på om kommunisterna planerade ett terrordåd?

Är det ett planerat vanligt rån av någon stackars lantbrevbärare så får det givetvis ingen betydelse.
Hur tänker du att det skulle påverka valet? MGM är ju inte företrädare för något parti öht? Nu vet vi ju inte säkert men det spekuleras om att han tillhör AFA dvs inte något parlamentariskt parti.
Citera
2018-06-22, 09:19
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Villa terrorplaner? Misstankarna rör förberedelse till (grovt?) rån samt (grovt?) vapenbrott.
Med tanke på vilka de misstänkta är samt att vi är nära valet, så är det inte orimligt att antaga att det finns en viss politisk motivation bakom. Eller kanske man velat göra rån och skänka pengar till utländska vänstergerillor stil med Blekingegadebanden.

Men ofta ursäktar man bara vanlig kriminalitet med politiska floskler. Gränsen mellan vanlig brottslighet för egen snöd vinnings skull och politiskt motiverade dåd är inte alltid så tydlig. Det finns det gott om exempel på från både vänster- och högerextrema.

Tror nog att dessa herrar är ganska smarta och att de redan innan snackat ihop sig om vad de skall säga utifall de åker dit, så tyvärr hyser jag inget större hopp om klarhet i saken.
Senast redigerad av Herostratos 2018-06-22 kl. 09:23.
Citera
2018-06-22, 10:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Med tanke på vilka de misstänkta är samt att vi är nära valet, så är det inte orimligt att antaga att det finns en viss politisk motivation bakom. Eller kanske man velat göra rån och skänka pengar till utländska vänstergerillor stil med Blekingegadebanden.

Men ofta ursäktar man bara vanlig kriminalitet med politiska floskler. Gränsen mellan vanlig brottslighet för egen snöd vinnings skull och politiskt motiverade dåd är inte alltid så tydlig. Det finns det gott om exempel på från både vänster- och högerextrema.

Tror nog att dessa herrar är ganska smarta och att de redan innan snackat ihop sig om vad de skall säga utifall de åker dit, så tyvärr hyser jag inget större hopp om klarhet i saken.

Jag slår instinktivt bakut när någon försöker etablera en trådsanning:

Citat:
Ursprungligen postat av motarbetar
Det är bara att ta en titt på domarna, alla som följde fallet håller med om det. Håll dig till topic om du ska fortsätta skriva i tråden, här diskuterar vi vänsterextremisternas terroristplaner.

Att det finns några terroristplaner är helt enkelt inte bekräftat, och då bör man vara tydlig med att det är en teori man för fram, inget annat.

Men jag håller med om det du skriver att det är ”inte orimligt att antaga att det finns en viss politisk motivation bakom”. Vilket ju är något helt annat än att påstå att det är ett faktum att de har/hade terroristplaner.
Citera
2018-06-22, 10:19
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

Att det finns några terroristplaner är helt enkelt inte bekräftat, och då bör man vara tydlig med att det är en teori man för fram, inget annat.

Men jag håller med om det du skriver att det är ”inte orimligt att antaga att det finns en viss politisk motivation bakom”. Vilket ju är något helt annat än att påstå att det är ett faktum att de har/hade terroristplaner.

MGM hade varnat på sin Facebook om vilket slags samhälle vi skulle få om Jimmie Åkesson skulle ta över makten efter valet, han gillade även alla tänkbara vänsterextrema grupperingar som gick att gilla.

Jag tror han och ett par gelikar har haft planer att ta till våld för tysta politiker eller meningsmotståndare. Sen få du såklart tro att de skulle ut och lajva tjuv och polis i skogen i och med att de hittade vapen, löshår, peruk och polisuniform.
Citera
2018-06-22, 10:22
Medlem
motarbetars avatar
Citat:

Förövrigt så citerar du mig i ett annat sammanhang, det är en AFA:it som på något konstigt vis lyckas associera attacken på Möllan där vänsterextremister attackerade 5 personer med detta fallet. Fråga mig inte hur han lyckas.
Citera
2018-06-22, 10:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
MGM hade varnat på sin Facebook om vilket slags samhälle vi skulle få om Jimmie Åkesson skulle ta över makten efter valet, han gillade även alla tänkbara vänsterextrema grupperingar som gick att gilla.

Jag tror han och ett par gelikar har haft planer att ta till våld för tysta politiker eller meningsmotståndare. Sen få du såklart tro att de skulle ut och lajva tjuv och polis i skogen i och med att de hittade vapen, löshår, peruk och polisuniform.

Du får gärna tro vad du vill, men uttryck det då inte som att de faktiskt är på ett visst sätt, när det handlar om vad du tror.

Och sluta tramsa, jag har inte påstått att rekvisita till lajv är det mest troliga. Men det finns andra möjligheter än terrorbrott och lajv.
Senast redigerad av Troian 2018-06-22 kl. 10:49.
Citera
2018-06-22, 10:42
Medlem
Troians avatar
Citat:
Förövrigt så citerar du mig i ett annat sammanhang, det är en AFA:it som på något konstigt vis lyckas associera attacken på Möllan där vänsterextremister attackerade 5 personer med detta fallet. Fråga mig inte hur han lyckas.

När du skrev:

Citat:
Det är bara att ta en titt på domarna, alla som följde fallet håller med om det. Håll dig till topic om du ska fortsätta skriva i tråden, här diskuterar vi vänsterextremisternas terroristplaner.

Så antog jag att du menade DB och MGM2 när du talar om ”vänsterextremisternas terroristplaner”?

Förstår att den första meningen handlar om något helt annat, men den säger jag inget om heller. Inte i den här tråden.
Citera
2018-06-22, 10:51
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Du får gärna tro vad du vill, men uttryck det då inte som att de faktiskt är på ett visst sätt, när det handlar om vad du tror.

Och sluta tramsa, jag har inte påstått att jag koppling till lajv är det mest troliga. Men det finns andra möjligheter än terrorbrott och lajv.

Att en nyexaminerad kurator har hyrt en container i över två år under tiden han pluggat är mycket konstigt. Framförallt när priset i månaden var 1250 kr. Sen blir det bra mycket mer misstänksamt när dessa "inbrottstjuvar" hittar vapen och dylikt där inne.

Det är jag nog inte ensam om att tycka.

Sen tvivlar jag på att det handlar om ett vanligt bankrån som var i görningen, utan troligtvis skulle dom göra en stöt för att finansiera den autonoma rörelsen nu inför valet. Vilda spekulationer såklart, men magkänslan ligger där.

Fråga dig själv varför MGM som blev nyexaminerad kurator i Januari skulle göra ett bankrån? Är han och hans vän som nu är på rymmen i sådana behov utav pengar? Det känns inte så i och med att man inte hade några problem med att hyra en container. Så vad handlar det hela om?
Citera
2018-06-22, 11:18
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
När du skrev:

Så antog jag att du menade DB och MGM2 när du talar om ”vänsterextremisternas terroristplaner”?

Förstår att den första meningen handlar om något helt annat, men den säger jag inget om heller. Inte i den här tråden.

Citat:
Minst en person till jagas
Samtidigt förnekar mannen, som har förhörts flera gånger, samtliga misstankar:

– Jag kan inte gå in på vad vi har tagit upp i förhör på grund av förundersökningssekretess. Men han förnekar de här gärningarna som han misstänks för, säger advokaten Andreas Grudemo.

Under dagen genomfördes flera husrannsakningar i Jönköpingstrakten och i samband med en av dessa verkställdes ett anhållningsbeslut gällande en man i 40-årsåldern.

Båda männen som nu sitter inlåsta i utredningen är del av samma umgängeskrets och aktiva i samma delar av föreningslivet.

Samtidigt jagar polisen minst en person till i den misstänkta grupperingen.

Politiskt motiv
Enligt Aftonbladets uppgifter misstänker den polisiära utredningsledningen att det kan finnas ett politiskt motiv bakom de misstänkta brotten.

Personer intressanta i utredningen har enligt Aftonbladets källor kopplingar till den vänsterautonoma rörelsen.

Ärendet leds av Polismyndigheten men enligt Aftonbladets uppgifter har Säkerhetspolisen en konkret roll i utredningsarbetet. Till Aftonbladet uppger Säpos presschef Karl Melin att man ”känner till ärendet”.

– Allt som kan röra vårt verksamhetsområde på ett eller annat sätt får vi information om. Det är hela tiden ett utbyte mellan oss och polisen, säger presschefen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnJw6b/polisen-misstanker-politiskt-motiv-bakom-mystiskt-containerfynd

Detta är alltså helt avskrivet nu?
Citera
2018-06-22, 13:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnJw6b/polisen-misstanker-politiskt-motiv-bakom-mystiskt-containerfynd

Detta är alltså helt avskrivet nu?

Va? Nej SÄPO känner troligen fortfarande till ärendet. Menar du att då SÄPO känner till ärendet så rör det sig bevisat om terrorplaner?
Citera
2018-06-22, 13:20
Medlem
motarbetars avatar
Citat:
Va? Nej SÄPO känner troligen fortfarande till ärendet. Menar du att då SÄPO känner till ärendet så rör det sig bevisat om terrorplaner?

Nej men varför kopplades SÄPO in?
Citera
2018-06-22, 13:20
Medlem
Troians avatar
Citat:
Att en nyexaminerad kurator har hyrt en container i över två år under tiden han pluggat är mycket konstigt. Framförallt när priset i månaden var 1250 kr. Sen blir det bra mycket mer misstänksamt när dessa "inbrottstjuvar" hittar vapen och dylikt där inne.

Det är jag nog inte ensam om att tycka.

Sen tvivlar jag på att det handlar om ett vanligt bankrån som var i görningen, utan troligtvis skulle dom göra en stöt för att finansiera den autonoma rörelsen nu inför valet. Vilda spekulationer såklart, men magkänslan ligger där.

Fråga dig själv varför MGM som blev nyexaminerad kurator i Januari skulle göra ett bankrån? Är han och hans vän som nu är på rymmen i sådana behov utav pengar? Det känns inte så i och med att man inte hade några problem med att hyra en container. Så vad handlar det hela om?

Jag vet inte vad det handlar om. Men så har jag heller inte påstått att det handlar om terrorplaner.

Förberedelse till terrorism är en möjlighet. Förberedelser till bankrån är en annan möjlighet. Finns fler möjligheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in