Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Bjärredstragedin blir onekligen ännu mer suspekt ju mer detaljfakta som kommer fram bl a testamentets formulering.
Den vanligaste förklaringen, att någon förälder plötsligt blivit helknäpp och dödad sina kära och sig själv, verkar vara långt fran sanningen här.
Det finns drag av beräknade kyla över föräldrarnas agerande som är svår att förstå.
Samma typ av kyla uppvisade också J och M Goebbels och gruppsuiciderande sektmedlemmar när de dödade sina barn. Men där fanns det mer begripliga förklaringsmodeller av att fienden stod utanför dörren och vanföreställningar om ett gemensamt himmelrike som sekten var på väg till.
Vilken typ av fiende kan O och H fruktat? Skam? Avslöjanden? Rättsväsendet? Grusad livsplan?
Eller var de indoktrinerade och hjärntvättade av något som fick dem att tro att de likt sektmedlemmarna var på väg mot något himmelskt?
Om det rörde sig om skam, rädsla för rättsväsendet eller föräldrarnas egen grusade livsplan kunde de ju faktiskt låtit Agnes och Moa fått leva. Det fanns anhöriga med syskonbarn, arv och försäkringar med efterlevandeskydd på några miljoner. Flickorna skulle kunna få växa upp under trygga förhållanden hos anhöriga. Syskonen till O och H verkar vara väl fungerande och sannolikheten att de skulle fått vårdnaden om sina syskonbarn är stor.
O och H anförtrodde Os företag och allt ekonomiskt till sina syskon. Kunde inte något av dessa syskon också fått "ärva" A och M om nu deras föräldrar inte orkade leva längre?
Att någon förvirrad och förtvivlad av svartsyn planerar och verkställer sin död händer tyvärr dagligen. Till och med att det görs i par. Men varför iskallt planera att döda barnen?
Stackars barn!
Det är ju inte bara den vanligaste förklaring som inte fungerar. Jag tycker att jag inte har fått någon förklaring bekräftad, om en vissa passar för mig bättre än andra.
- hämnd pga skilsmässa - ingen indikation
- våldsam relation som gick över styr - ett enda inlägg från RK, inget mer ännu (edit: men svårt att få veta)
- ekonomiska problem - bouppteckningen tyder inte på det
- paranoid/ psykos - testamentet passar inte med det
- ”altruism”, jag tycker orden ”egocentric delusion” passar bättre - har inte bekräftas för mig, jag vet att andra tycker annorlunda här
- kvar är: disappointed killers believe their family has let them down or i det här fallet kanske besviken i de förväntningar man har i livet, vad vet jag
- och så är alla antagelse kring någon skam, incest, något annat kvar - men inget som kunde bekräftas på något övertygande sätt ännu