2018-06-22, 00:49
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det har inte slagit dig att det finns en paralell kommunikationsväg med PM där RK kan ha utvecklat hur hen tänker?

Jag är medveten om det och hade det i tankarna när jag svarade rosalenin men jag tror inte hon förstod det.
Citera
2018-06-22, 01:06
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Kanske så att hon inte ville diskutera det
rosalenin, tolkar du det som att A blev gravid i Tyskland?

Incest, hur jobbigt det än är att formulera tanken, skulle förklara väldigt mycket.

Den ultimata skammen, omöjlig att leva med.

Jag har naturligtvis inga belägg för att det skulle vara på det viset.
Citera
2018-06-22, 01:18
Medlem
Solglittrets avatar
Bjärredstragedin blir onekligen ännu mer suspekt ju mer detaljfakta som kommer fram bl a testamentets formulering.
Den vanligaste förklaringen, att någon förälder plötsligt blivit helknäpp och dödad sina kära och sig själv, verkar vara långt fran sanningen här.

Det finns drag av beräknade kyla över föräldrarnas agerande som är svår att förstå.

Samma typ av kyla uppvisade också J och M Goebbels och gruppsuiciderande sektmedlemmar när de dödade sina barn. Men där fanns det mer begripliga förklaringsmodeller av att fienden stod utanför dörren och vanföreställningar om ett gemensamt himmelrike som sekten var på väg till.

Vilken typ av fiende kan O och H fruktat? Skam? Avslöjanden? Rättsväsendet? Grusad livsplan?
Eller var de indoktrinerade och hjärntvättade av något som fick dem att tro att de likt sektmedlemmarna var på väg mot något himmelskt?

Om det rörde sig om skam, rädsla för rättsväsendet eller föräldrarnas egen grusade livsplan kunde de ju faktiskt låtit Agnes och Moa fått leva. Det fanns anhöriga med syskonbarn, arv och försäkringar med efterlevandeskydd på några miljoner. Flickorna skulle kunna få växa upp under trygga förhållanden hos anhöriga. Syskonen till O och H verkar vara väl fungerande och sannolikheten att de skulle fått vårdnaden om sina syskonbarn är stor.
O och H anförtrodde Os företag och allt ekonomiskt till sina syskon. Kunde inte något av dessa syskon också fått "ärva" A och M om nu deras föräldrar inte orkade leva längre?

Att någon förvirrad och förtvivlad av svartsyn planerar och verkställer sin död händer tyvärr dagligen. Till och med att det görs i par. Men varför iskallt planera att döda barnen?

Stackars barn!
Citera
2018-06-22, 01:23
Bannlyst
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Finns inget testamente och inget verkar vara planerat.
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Tack Elli!
Precis som jag trodde. Jag hoppas den personen blir hemsökt. Sjuka människor vi har på våra gator.

Jag förstår fortfarande inte Ellis inlägg att inget testament finns.

Rockkungen talade om det långt innan det blev offentligt , även hur tillgångarna skulle fördelas.

Elli sa emot Rockungen att nix hen ljög de hade till och med tittat i vitta arkivet, så nix inget testamente fans.

När testamentet blev Offentligt så va det som Rockungen berättat för oss, men då hade hen förfalskat det.

Sedan dyker Elli upp och kaffe kalaset hos Hanssons och bevittningen om hur glad H va.
Och Elli hade talat med sin vän och fått info.

Hur sant är det att de ens hade kaffe kalas H va glad ?

Att Rockungen vetat om testamentet långt innan det blev ofentligt råder ingen tvekan om

Att sen någon ska bli hemsökt tycker jag är absurt

Tycker så synd om två oskyldiga barn
Senast redigerad av Banannn 2018-06-22 kl. 01:30.
Citera
2018-06-22, 01:24
Medlem
Incest kom upp tidigt för att många fantiserar om de. Behöver inte vara utsatta. Män fortfarande fantasier. De som är förbjudet är intressant. Kommer allt va.
Citera
2018-06-22, 01:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrikwallentin
Incest kom upp tidigt för att många fantiserar om de. Behöver inte vara utsatta. Män fortfarande fantasier. De som är förbjudet är intressant. Kommer allt va.

Välkommen tillbaka!

Det kom upp tidigt i tråden att någon tagit del av en påståd diagnos på barnen.
Nyfiken på om de oxå är som de fantiseras om?
Citera
2018-06-22, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Rockkungen har svarart i Walla-Walla-Winchas inlägg
edlem
Reg: Oct 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Walla-walla-wincha
Okej, då vet ingen om barnen hade mat sista tiden fast det var kanske inte viktigt för föräldrarna. Men många äter ju förstås hämtmat.

- Jag vet inte om där var mat eller inte -
- Men lärarna borde nog märkt om Moa❤️Agnes inte åt- om det nu var där när det åt lunch-

- Elli säger Oskar och Hanna drack kaffe -
- hos Hanssons tror inte magen mår bra av det-
- om magen är tom -

Vad var A sjuk i? Var det en svår sjukdom? Var hon döende?
Eller bara psykiskt sjuk? Vanföreställningar? Var hon ofta hos psyk? Vanliga sjukvården? Inlagd?

- Nej ingen svår sjukdom om ens sjukdom-
- ingen i familjen var döende-
- Moa ❤️Agnes var inte på psyk-
-Moa ❤️ Agnes var inte inlagda-
- Agnes blev ”kanske” sjuk i Tyskland -
- Agnes ❤️ Moa hade inga vanföreställningar-

Något med hennes sjukdomstillstånd måste det ju vara eftersom föräldrarna ansåg att det var bäst att hon inte fick leva längre.
… [ Visa mindre ]

- Fruktansvärt - Men det måste det inte vara-
- mördaren eller mördarna ljuger oftas -

Berätta hur Rockungen kan svara i någon annans inlägg? Jag citerar RK;s inlägg, hen skriver att A var sjuk. Sen får ni faktaförnekare klippa och klistra eller försöka tolka ordet ”sjuk” till något annat, det är ett fritt land med yttrandefrihet. På gott och ont.
Citera
2018-06-22, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
rosalenin, tolkar du det som att A blev gravid i Tyskland?

Incest, hur jobbigt det än är att formulera tanken, skulle förklara väldigt mycket.

Den ultimata skammen, omöjlig att leva med.

Jag har naturligtvis inga belägg för att det skulle vara på det viset.
Ja, jag tolkar hans ordval så.
Citera
2018-06-22, 08:30
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Berätta hur Rockungen kan svara i någon annans inlägg? Jag citerar RK;s inlägg, hen skriver att A var sjuk. Sen får ni faktaförnekare klippa och klistra eller försöka tolka ordet ”sjuk” till något annat, det är ett fritt land med yttrandefrihet. På gott och ont.
Jag tolkade det som att A var mycket sjuk! Alltså borta mycket från skolan, anmälts sjuk till skolan. Man kan som förälder anmäla barnet sjukt, kan vara
t.ex att eleven inte vill gå till skolan av någon anledning?
Citera
2018-06-22, 08:52
Medlem
Alltså jag förstod inte RKs påstående att barnen var friska, sen ett barn mycket sjuk och sen att de de inte var så sjuka. Jag har grubblat ganska mycket över det. Men tänkte att mer information måste ha kommit fram med tiden.

Antingen visste man inte först eller man upplevde barnen som friska.
Sen fick man veta något nytt i samband med testamentet. Det var som en chock. Ett barn som man antagit ha varit frisk, var sjuk ändå. Jag antar att det handlar om A.
Jag antog att det handlade om en sjukdom som vid första gång man hör den verkar ganska allvarligt.
Sen ha första chocken lagt sig och man inser att det är en sjukdom, men inte livshotande, vanligtvis hanterbar med god prognos. Barnet hade hela livet fram för sig.

Så klart bara en av många möjliga interpretationer.
Och så kan man grubbla över vilken sjukdom det var tills man eventuellt någon gång få veta det. Att någon är beredd att dela just den infon (utan att bryta mot någon sekretess).
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-06-22 kl. 09:14.
Citera
2018-06-22, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bjärredstragedin blir onekligen ännu mer suspekt ju mer detaljfakta som kommer fram bl a testamentets formulering.
Den vanligaste förklaringen, att någon förälder plötsligt blivit helknäpp och dödad sina kära och sig själv, verkar vara långt fran sanningen här.

Det finns drag av beräknade kyla över föräldrarnas agerande som är svår att förstå.

Samma typ av kyla uppvisade också J och M Goebbels och gruppsuiciderande sektmedlemmar när de dödade sina barn. Men där fanns det mer begripliga förklaringsmodeller av att fienden stod utanför dörren och vanföreställningar om ett gemensamt himmelrike som sekten var på väg till.

Vilken typ av fiende kan O och H fruktat? Skam? Avslöjanden? Rättsväsendet? Grusad livsplan?
Eller var de indoktrinerade och hjärntvättade av något som fick dem att tro att de likt sektmedlemmarna var på väg mot något himmelskt?

Om det rörde sig om skam, rädsla för rättsväsendet eller föräldrarnas egen grusade livsplan kunde de ju faktiskt låtit Agnes och Moa fått leva. Det fanns anhöriga med syskonbarn, arv och försäkringar med efterlevandeskydd på några miljoner. Flickorna skulle kunna få växa upp under trygga förhållanden hos anhöriga. Syskonen till O och H verkar vara väl fungerande och sannolikheten att de skulle fått vårdnaden om sina syskonbarn är stor.
O och H anförtrodde Os företag och allt ekonomiskt till sina syskon. Kunde inte något av dessa syskon också fått "ärva" A och M om nu deras föräldrar inte orkade leva längre?

Att någon förvirrad och förtvivlad av svartsyn planerar och verkställer sin död händer tyvärr dagligen. Till och med att det görs i par. Men varför iskallt planera att döda barnen?

Stackars barn!

Det är ju inte bara den vanligaste förklaring som inte fungerar. Jag tycker att jag inte har fått någon förklaring bekräftad, om en vissa passar för mig bättre än andra.

- hämnd pga skilsmässa - ingen indikation
- våldsam relation som gick över styr - ett enda inlägg från RK, inget mer ännu (edit: men svårt att få veta)
- ekonomiska problem - bouppteckningen tyder inte på det
- paranoid/ psykos - testamentet passar inte med det
- ”altruism”, jag tycker orden ”egocentric delusion” passar bättre - har inte bekräftas för mig, jag vet att andra tycker annorlunda här
- kvar är: disappointed killers believe their family has let them down or i det här fallet kanske besviken i de förväntningar man har i livet, vad vet jag
- och så är alla antagelse kring någon skam, incest, något annat kvar - men inget som kunde bekräftas på något övertygande sätt ännu
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-06-22 kl. 09:17.
Citera
2018-06-22, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Det tråkigaste är att ingen av O:s och H:s efterlevande invänt på testamentet. Att de inte trott att något var fel. Kanske förklarar vilka personer H och O var.

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Blir ett testamente ogiltigt om jag är ursinning och gör alla släktingar arvslösa eller om jag har förföljelsemani och testamenterar allt till en privatdetektiv? Vem bestämmer i så fall vilka som borde ha pengarna i stället.

Om jag blir sprudlande förälskad och testamenterar allt jag äger till min älskarinna i stället för min fru? Frugan tycker säkert att jag är dum i huvudet, innebär det att hon får pengarna då?

Du får gärna utveckla var gränsen mellan normalt och onormalt går just när testamentet bevittnas?

Får mördare testamentera bort det dom äger? Blir ett testamente ogiltigt om man mördar någon efter undertecknandet? Bör testamentsvittnen ha förmåga att se in i framtiden?

Du verkar så säker på din sak så jag ser fram emot lite kunskaper i ämnet.

Om OH/HBs testamente hade (av domstol) förklarats ogiltigt hade ÄBs "vanliga" regler trätt i kraft i stället. Det hade då varit deras respektive föräldrar som ärvt dem. Om föräldrarna varit avlidna hade OH/HBs syskon ärvt.

Det förekommer att testamenten klandras. Jag hinner inte göra någon större sökning, men en artikel från Dagens Juridik har jag tillgång till och kan dela med mig av. Den handlar om att Högsta Domstolen slagit fast att det är den som påstår att ett testamente är ogiltigt som har har bevisbördan att styrka det. Vad som de facto krävs för att styrka att testatorn inte varit vid sina sinnes fulla bruk blir en fråga för domstolen att ta ställning till. Till sist kan det alltså bli ett avgörande i HD.

http://www.dagensjuridik.se/2009/05/hd-ingen-omkastad-bevisborda-vid-klander-av-testamente

Citat:
Högsta domstolen konstaterar dock att det numera är etablerat i praxis och det råder också en samstämmighet i den arvsrättsliga litteraturen att låta allmänna processrättsliga grundsatser vara tillämpliga varför den som påstår att ett testamente är ogiltigt har att styrka det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in