• 1
  • 2
2018-06-21, 21:42
Medlem
Nicolkas avatar
Vet inte om denna tråd ligger rätt, annars får mod flytta den. Men jag behöver hjälp, jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till, känns som jag provat allt.

Jag har drabbats utav ett Facebook(?) virus som jag inte får bort!

Det kom första gången för några veckor sedan, började med att jag gått med i diverse grupper som jag inte alls ansökt till. Sen så började mitt konto att posta inlägg om någon jävla Iphone till bra pris i typ alla grupper och sidor jag var med i.

Bytte lösenord som folk tipsade om, men det fortsatte och fortsatte och fortsatte. Jag fick "begränsad tillgänglighet" som "straff" från Facebook för att ha spammat dessa grupper i form av att inte kunna gå med i grupper eller skriva några inlägg.
Trots detta så har detta virus kunnat posta inlägg i vissa grupper ändå?! Samma inlägg varje gång för övrigt - om denna förbannade Iphone till bra pris.

Jag fick en ny mobil i Mars (Samsung S9 för dom som undrar), denna har jag nu helt fabriksåterställt, virus sökt min dator (inga virus), rensat all historik och cookies osv från den.
Raderat hundratals med vänner på FB, gått ur minst lika många grupper och slutat "gilla" massor av sidor.
Jag har bytt lösenord på typ alla mina konton som jag har. Jag har såklart också försökt kontakta Facebook på alla möjliga sätt och "rapportera ett problem", dock utan något som helst gehör.

Men trots alla dessa åtgärder, vad händer några dygn efter allt detta? Jo, NYA JÄVLA SPAM INLÄGG IGEEEEEEEEEEEN!

Är det någon som har den blekaste aning om vad det här handlar om, vad är detta virus kopplat till och hur jag blir av med det?

Känner mig helt rådvill och behöver hjälp, snälla. Jag orkar inte ens byta lösenord något mer - tjänar ändå ingenting till och ärligt talat, jag har bytt lösen så många gånger redan att jag knappt ens kommer ihåg vad jag haft eller vad jag ens har nu.

Bifogar en bild på vad för inlägg detta virus postar.

http://sv.tinypic.com/r/a1lks6/9
Citera
2018-06-21, 21:45
Medlem
Kolla vilka appar som du har givit behörighet åt. Står under inställningar.
Citera
2018-06-21, 21:53
Medlem
SektenAnderssons avatar
om det går att radera ditt konto så gör det med en gång
Citera
2018-06-21, 21:57
Medlem
Nicolkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kolla vilka appar som du har givit behörighet åt. Står under inställningar.
Har gjort det och har endast en app igång. Se länk med bild.
http://sv.tinypic.com/r/4u9s1k/9

Länk 2
http://sv.tinypic.com/r/2h7nwxc/9
Citera
2018-06-21, 21:58
Medlem
Nicolkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SektenAndersson
om det går att radera ditt konto så gör det med en gång
Varför då? Då måste jag väl skapa ett helt nytt konto, och det vill jag ju helst inte göra. Jag vill ju bli av med viruset.
Citera
2018-06-21, 22:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicolka
Varför då? Då måste jag väl skapa ett helt nytt konto, och det vill jag ju helst inte göra. Jag vill ju bli av med viruset.

Facebook är ett stort virus i sig självt; spårar allt vad du gör och snokar reda på alla dina kontakter, inklusive telefonboken.

Man skulle kunna säga att din fråga är som följande:
"Läkaren säger att jag har fått malignt melanom och aggressiv cancer. Jag vill bli av med cancern, men inte melanomet.. -Kan jag avinstallera cancern men ändå behålla melanomet?"

-Vill du slippa skiten, avskaffa Facebook och glöm struntet. (Och då slipper du "viruset" på köpet!)

Klargörande:
Android-systemet verkar ha i de flesta telefonerna en facebook-app som inte går att avinstallera, om man inte "rootar" telefeonen. Bäst är att inte någonsin (NÅGONSIN!) använda facebook på mobilhårdvaran. Datorer man kan "blåsa om" är en annan sak.
Citera
2018-06-21, 22:23
Medlem
Nicolkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Facebook är ett stort virus i sig självt; spårar allt vad du gör och snokar reda på alla dina kontakter, inklusive telefonboken.

Man skulle kunna säga att din fråga är som följande:
"Läkaren säger att jag har fått malignt melanom och aggressiv cancer. Jag vill bli av med cancern, men inte melanomet.. -Kan jag avinstallera cancern men ändå behålla melanomet?"

-Vill du slippa skiten, avskaffa Facebook och glöm struntet. (Och då slipper du "viruset" på köpet!)

Klargörande:
Android-systemet verkar ha i de flesta telefonerna en facebook-app som inte går att avinstallera, om man inte "rootar" telefeonen. Bäst är att inte någonsin (NÅGONSIN!) använda facebook på mobilhårdvaran. Datorer man kan "blåsa om" är en annan sak.
Jag har förvisso inga problem med att FB "spårar allt", har inga hemligheter.

Det känns dock inte som att du kunde ge mig ett konkret svar på min fråga mer än att deklarera din privata åsikt om FB i sig.
Det känns ju bra knepigt att inte kunna bli av med det här viruset när jag haft FB i över 10 års tid och det är första gången jag råkat ut för något liknande. Bevisligen så går det att ha FB utan att ha virus, så en orsak måste finnas till varför vissa får det och andra inte, och vad åtgärden är för att bli av med det.
Citera
2018-06-21, 22:38
Medlem
För att isolera problemet så kan du ju stänga av uppkopplingen på mobilen i några dagar för att se om spammandet upphör. Antar att den slutliga lösningen isf blir att köpa en ny telefon.
Citera
2018-06-21, 23:18
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag har förvisso inga problem med att FB "spårar allt", har inga hemligheter.

Det känns dock inte som att du kunde ge mig ett konkret svar på min fråga mer än att deklarera din privata åsikt om FB i sig.
Det känns ju bra knepigt att inte kunna bli av med det här viruset när jag haft FB i över 10 års tid och det är första gången jag råkat ut för något liknande. Bevisligen så går det att ha FB utan att ha virus, så en orsak måste finnas till varför vissa får det och andra inte, och vad åtgärden är för att bli av med det.

Det fetade: Släng telefonen och skrota ditt facebook-konto. Ungefär så ser din lösning ut..
(Annars får du leva med skiten..)
Citera
2018-06-22, 07:32
Medlem
Det verkar vara ett messenger-virus som aktiveras efter att man klickat på en video-länk.
Du kan testa detta:

Så här gör du för Windows-dator:

1. Avsluta Chrome

2. Gå till den här mappen på hårddisken: C:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\AppData\Local\Google\Chr ome\User Data\Default\Extensions\

3. Ta bort mappen som heter: ckodnnokennobkojocomngeambodkfok

4. Starta Chrome igen och skriv följande i adressfältet: chrome://Extensions i adressfältet

5. Kolla om tillägget 45to57 finns där. Om det är så ska du klicka på soptunnan bredvid för att ta bort det – därefter ska du börja från steg ett. Finns det inte kvar så är det borta.

Så här gör du för Mac:

1. Avsluta Chrome

2. Klicka på förstoringsglaset längst upp till höger, skriv in terminal och tryck på enter.

3. Kopiera av följande text och klistra in i fönstret: rm -rf ~/Library/Application Support/Google/Chrome/Default/Extensions/ckodnnokennobkojocomngeambodkfok

4. Tryck på enter – nu ska viruset tagits bort.

5. Starta Chrome igen och skriv detta i adressfältet: chrome://extensions/

6. Kolla om tillägget 45to57 finns där. Om det är så ska du klicka på soptunnan bredvid för att ta bort det – därefter ska du börja från steg ett. Finns det inte kvar så är det borta.

För telefon borde det funka med fabriksåterställning.
Citera
2018-06-22, 13:23
Medlem
Nicolkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 251
Det verkar vara ett messenger-virus som aktiveras efter att man klickat på en video-länk.
Du kan testa detta:

Så här gör du för Windows-dator:

1. Avsluta Chrome

2. Gå till den här mappen på hårddisken: C:\Users\DITTANVÄNDARNAMN\AppData\Local\Google\Chr ome\User Data\Default\Extensions\

3. Ta bort mappen som heter: ckodnnokennobkojocomngeambodkfok

4. Starta Chrome igen och skriv följande i adressfältet: chrome://Extensions i adressfältet

5. Kolla om tillägget 45to57 finns där. Om det är så ska du klicka på soptunnan bredvid för att ta bort det – därefter ska du börja från steg ett. Finns det inte kvar så är det borta.

Så här gör du för Mac:

1. Avsluta Chrome

2. Klicka på förstoringsglaset längst upp till höger, skriv in terminal och tryck på enter.

3. Kopiera av följande text och klistra in i fönstret: rm -rf ~/Library/Application Support/Google/Chrome/Default/Extensions/ckodnnokennobkojocomngeambodkfok

4. Tryck på enter – nu ska viruset tagits bort.

5. Starta Chrome igen och skriv detta i adressfältet: chrome://extensions/

6. Kolla om tillägget 45to57 finns där. Om det är så ska du klicka på soptunnan bredvid för att ta bort det – därefter ska du börja från steg ett. Finns det inte kvar så är det borta.

För telefon borde det funka med fabriksåterställning.

Wow, tack för utförligt svar! Men en snabb fråga bara, jag använder inte Chrome på min dator (PC) utan Firefox. Sååå, hur gör jag då?
Citera
2018-06-23, 13:32
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Wow, tack för utförligt svar! Men en snabb fråga bara, jag använder inte Chrome på min dator (PC) utan Firefox. Sååå, hur gör jag då?

Avinstallera Firefox sedan går du till roaming mappen i c>user>roaming och tar där bort Mozilla mappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in