Citat:
Ursprungligen postat av
Nulb
Att svenska politiker står upp för demokrati även utomlands tycker jag är hedervärt, än mer om de gör det med risk för sin egen frihet och säkerhet. Självfallet ska en svensk riksdagspolitiker kunna åka till valfritt land i världen för att observera ett val, i synnerhet ett land som gjort anspråk på att i framtiden bli medlem i EU (även om detta ändrats en del senaste åren).
Att Turkiet går i en farlig riktning råder det ingen tvekan om och jag finner det hedervärt att denna politiker vågar åka dit för att observera ett val.
Med tanke på att demokratin är åt helvete i det muslimska Turkland så är det mycket viktigt att han stannar i Turkland resten av sitt liv och arbetar för sin demokrati. Jag hejar på honom från Sverige. Heja heja.
Nu verkar det tyvärr som att Turkland sätter käppar i hjulen och han kommer väl att bli tillbakaskickad till Sverige. Trist. Ett mångårigt fängelsestraff för honom i Turkiet skulle vara perfekt ur politisk synpunkt så vi i Europa kan använda det som poäng för att inte ta med Turkland i EU.
Blir han tillbakaskickad till Sverige så hoppas jag att han försöker åka igen så fort han bara kan till Turkland.
Förresten så tycker du väl då att man bör skicka demokratikämpar till England som antas ligga bakom mordet på folkaktivisten Kevin Crehan? Han som Engelska staten antas ha mördat genom en kemisk överdos?