• 1
  • 2
2018-06-21, 17:03
Medlem
Sveriges radio direktsänder snart.
Vad är det som händer?
Vem är politikern?

Mod: Flytta gärna tråden om bättre subforum finns.
Citera
2018-06-21, 17:05
Medlem
Kotties avatar
Jabar Amin (MP)

Riksdagsledamoten Jabar Amin (MP) har blivit fråntagen sitt pass och hålls kvar på Atatürk-flygplatsen i Istanbul, dit han anlänt för att bevaka söndagens val.

https://omni.se/mp-politiker-gripen-...s-val/a/m64Lbl
Citera
2018-06-21, 17:08
Medlem
4yoonlys avatar
Haha ytterligare ett bevis på MP's allmänna intelligens. Man kan i princip fråga vem som helst vad Turkiet tycker om kurder. Dom har ju försökt bli av med dem på alla sätt och vis ganska länge.
Citera
2018-06-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Haha ytterligare ett bevis på MP's allmänna intelligens. Man kan i princip fråga vem som helst vad Turkiet tycker om kurder. Dom har ju försökt bli av med dem på alla sätt och vis ganska länge.

Skulle väl snarare säga att detta är oerhört starkt agerat av riksdagsledamoten i fråga. Självfallet är individen medveten om vilka konsekvenser detta skulle kunna leda till men väljer likväl att resa.

Säga vad man vill om MP men detta imponerar.
Citera
2018-06-21, 17:14
Medlem
Han verkar ha glömt bort att det inte är svängdörrar till länder som inte heter Sverige.
Citera
2018-06-21, 17:15
Medlem
bitwomans avatar
oväntat. brottsling?
Citera
2018-06-21, 17:17
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Skulle väl snarare säga att detta är oerhört starkt agerat av riksdagsledamoten i fråga. Självfallet är individen medveten om vilka konsekvenser detta skulle kunna leda till men väljer likväl att resa.

Om han betalar alla resurser (om nu detta blir långvarigt osv) ur egen ficka så visst... Men kommer det kosta pengar ur "vår" ficka som vi hade kunnat lagt på miljön istället så tycker du ändå detta är bra agerat ut svensk miljösynpunkt?

Eller är det (om man skall vara konspiratoriskt) någon MP ploj för att skapa lite tycka synd om rubriker?

För egen del så är jag nog inte så lättlurad. Men vissa kanske är det...
Citera
2018-06-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitwoman
oväntat. brottsling?

Just när det kommer till Turkiet i dagsläget säger det ingenting om en individs brottslighet om denne skulle gripas. Gott om skenrättegångar i Turkiet för att tysta regeringskritiker.

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Om han betalar alla resurser (om nu detta blir långvarigt osv) ur egen ficka så visst... Men kommer det kosta pengar ur "vår" ficka som vi hade kunnat lagt på miljön istället så tycker du ändå detta är bra agerat ut svensk miljösynpunkt?

Eller är det (om man skall vara konspiratoriskt) någon MP ploj för att skapa lite tycka synd om rubriker?

För egen del så är jag nog inte så lättlurad. Men vissa kanske är det...

Att svenska politiker står upp för demokrati även utomlands tycker jag är hedervärt, än mer om de gör det med risk för sin egen frihet och säkerhet. Självfallet ska en svensk riksdagspolitiker kunna åka till valfritt land i världen för att observera ett val, i synnerhet ett land som gjort anspråk på att i framtiden bli medlem i EU (även om detta ändrats en del senaste åren).

Att Turkiet går i en farlig riktning råder det ingen tvekan om och jag finner det hedervärt att denna politiker vågar åka dit för att observera ett val.

Tillägg: Konspirationsteorier anser jag kräver något mer stöd än rena spekulationer så den frågan är jag inte särskilt intresserad av.
Senast redigerad av Nulb 2018-06-21 kl. 17:21. Anledning: Tillägg
Citera
2018-06-21, 17:23
Medlem
beyonds avatar
Citat:

Hoppas resten av MP följer efter, det vore riktigt imponerande.
Citera
2018-06-21, 17:27
Medlem
Lawlines avatar
Hoppas att dom har hållbara bevis mot han så vi slipper helvetet här i Sverige dom närmaste 10 åren. Han gör mer "nytta" i ett sliskigt fängelse i Turkiet än här.
Citera
2018-06-21, 17:29
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:

Att svenska politiker står upp för demokrati även utomlands tycker jag är hedervärt, än mer om de gör det med risk för sin egen frihet och säkerhet. Självfallet ska en svensk riksdagspolitiker kunna åka till valfritt land i världen för att observera ett val, i synnerhet ett land som gjort anspråk på att i framtiden bli medlem i EU (även om detta ändrats en del senaste åren).

Att Turkiet går i en farlig riktning råder det ingen tvekan om och jag finner det hedervärt att denna politiker vågar åka dit för att observera ett val.

Är det inte bättre att lösa våra problem först? Decemberöverenskommelsen hur demokratiskt var den?

Men är det ändå inte bättre för en MP politiker att försöka lösa miljöfrågor i första hand än att kleta in sig fiskmat och slänga sig i ett vatten bland hajar bara för att man inte skall behöva bli uppäten?

Luktar någon form av PR kupp lång väg. Hade han gått och kramat ett träd med ett par kedjor runtom sig så hade jag kanske applåderat lite, men detta är bara för dumt. En irakisk kurd åker till Turkiet (där den allmänna uppfattning är att väldigt många är terrorister) för att övervaka ett val vi alla redan vet utgång av.

Känns bara som något rubrikskapande och troligen hade SVT/SR redan innan vetskap om vad som skulle hända så rubrikerna var redan satta i princip innan han gick på planet (eller som MP borde han väl dock tagit tåget antar jag).
Citera
2018-06-21, 17:30
Medlem
Mongooss avatar
Snacka om att vara naiv. Han kanske trodde att det smäller högt i Turkiet att komma ifrån en humanitär stormakt som Sverige. Löven kan ju alltid skicka vår humanitära stormaktsledare, Wallström.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in