2018-06-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Hur är man när man är psykiskt nedbruten? Måste man kanske vara katatonisk?

Man kan vara katatonisk inombords men ändå fungera ganska normalt i sociala sammanhang. Psykiskt nedbruten är ingen klinisk term, men man kan slitas ner psykiskt både av psykisk sjukdom och olika yttre faktorer - sjukdom i familjen, stress, mm mm.

Jag föreställer mig att det fanns en stor skillnad mellan hur föräldrarna (båda eller främst den ena) mådde och hur de uppträdde utåt.

Sen tror jag också att det fanns en växelverkan mellan psykisk ohälsa och saker som inträffade vilka gjorde föräldrarna väldigt pressade. Jag tror att en av föräldrarna hade någon slags psykisk sårbarhet, fallenhet för ångest till exempel. Ångest som skapade hypokondri eventuellt.

Men detta är ju bara lösa spekulationer från mig. Och under sådana villkor lever ju var och varannan familj... Vad tänker du kring föräldrarnas psykiska mående? Är det där förklaringen till morden kan ligga?
Citera
2018-06-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medox
Tack för att du lyfte upp mina frågor! Fortfarande finns det ingen som har svarat ja på dem så det verkar inte som att någon tycker att det var rätt gjort av föräldrarna eller att ev sjukdom kan ha varit enda orsak till att de dödade sina barn. Är du av samma uppfattning?

Edit.
Här kommer frågorna jag syftar på -
Finns det någon som inte tycker att det som H och/eller O gjorde är fel?
Finns det någon som tror att den enda orsaken till att H och/eller O mördade sina barn är att barnen var sjuka?

Naturligtvis gjorde H och O fel som dödade sina barn. Ingen frisk person dödar någon! Svaret är alltså att H och O dödade sina barn pga deras egen psykiska ohälsa och INTE pga barnens eventuella sjukdomar.
Citera
2018-06-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om det var en sanning som skulle döljas så menar jag att det borde ha upptäckts något spår efter den, någonstans inom skola, sjukvård, apotek, arbeten, anhöriga, datorn, mobilen, surfplattorna, brev eller dylikt. Tror inte att den bara gick upp i rök. Men det kan ju naturligtvis vara något som inte anses bör komma ut till allmänheten. Men själv tror jag mindre på den teorin.

Ja, det är väl möjligt att polis och nära anhöriga, efter polisutredningen, fått vetskap om den eventuella ”mörka sanning” som kan ha varit motivet till morden och självmorden. Vad detta ”mörka” är, kanske man inte låter någon annan få veta.
Citera
2018-06-21, 12:50
Medlem
Citat:
En möjlighet är att föräldrarna inte hade gjort något förfärligt men att de i sina psykiskt nedbrutna tillstånd inbillade sig det.

Ja, så skulle det kanske ha kunnat vara. Men i så fall delade föräldrarna på samma villfarelse?
Citera
2018-06-21, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, så skulle det kanske ha kunnat vara. Men i så fall delade föräldrarna på samma villfarelse?
Ja, någon typ av gemensam vanföreställning är förutsättningen.
Citera
2018-06-21, 13:01
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Kan en dotter har blivit gravid?
Om så är fallet så kommer det fram iom obduktionen
Citera
2018-06-21, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Vi har vittnen som säger att de var vid sina sinnens fulla bruk när de planerade morden.

Tänker du dig att alla psykiska sjukdomar kan upptäckas på ett kafferep?
Citera
2018-06-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ja, någon typ av gemensam vanföreställning är förutsättningen.

Då skulle de alltså ha tappat verklighetsförankringen båda två, samtidigt…Ja, det är väl inte omöjligt kanske, men det verkar så – ja, så ovanligt och litet osannolikt (men jag vet inte, jag bara tänker högt).

Att en person tappar fotfästet och kontakten med verkligheten går att föreställa sig – men att två makar drabbas av detta samtidigt… och, som sagt var, dessutom delar samma vanföreställning… Möjligen om man tänker sig att den ena var mycket djupt deprimerad? Men, det var i så fall ingenting som paret H lade märke till, när de bevittnade namnteckningarna på testamentet.
Citera
2018-06-21, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Man kan vara katatonisk inombords men ändå fungera ganska normalt i sociala sammanhang. Psykiskt nedbruten är ingen klinisk term, men man kan slitas ner psykiskt både av psykisk sjukdom och olika yttre faktorer - sjukdom i familjen, stress, mm mm.

Jag föreställer mig att det fanns en stor skillnad mellan hur föräldrarna (båda eller främst den ena) mådde och hur de uppträdde utåt.

Sen tror jag också att det fanns en växelverkan mellan psykisk ohälsa och saker som inträffade vilka gjorde föräldrarna väldigt pressade. Jag tror att en av föräldrarna hade någon slags psykisk sårbarhet, fallenhet för ångest till exempel. Ångest som skapade hypokondri eventuellt.

Men detta är ju bara lösa spekulationer från mig. Och under sådana villkor lever ju var och varannan familj... Vad tänker du kring föräldrarnas psykiska mående? Är det där förklaringen till morden kan ligga?

Kanske behövs det något mer än "bara" ångest? De allra flesta med ångestsjukdomar dödar väl aldrig någon annan?
Citera
2018-06-21, 13:22
Medlem
Citat:
Då skulle de alltså ha tappat verklighetsförankringen båda två, samtidigt…Ja, det är väl inte omöjligt kanske, men det verkar så – ja, så ovanligt och litet osannolikt (men jag vet inte, jag bara tänker högt).

Att en person tappar fotfästet och kontakten med verkligheten går att föreställa sig – men att två makar drabbas av detta samtidigt… och, som sagt var, dessutom delar samma vanföreställning… Möjligen om man tänker sig att den ena var mycket djupt deprimerad? Men, det var i så fall ingenting som paret H lade märke till, när de bevittnade namnteckningarna på testamentet.

Ja, så svårt att föreställa sig att båda föräldrarna planerade och genomförde detta. Man har så få tidigare exempel av sådana mord/självmord att relatera till. Har tänkt en del de senaste dagarna på J och M Goebbels. Där dödade modern de sex barnen med sömnmedel följt av giftampull och sedan tog föräldrarna livet av sig (finns ett par olika vittnesmål om hur). Men de var toppnazister som befann sig i en bunker i Berlin under andra världskrigets sista dagar, med ryssar bara runt hörnet. Framtidsutsikterna var inte så ljusa. Det är en sådan absurd skillnad jmf med Bjärreds-familjen. Men föräldrarna måste ju ha upplevt sig stå inför något värre än döden trots allt.
Senast redigerad av Tey44 2018-06-21 kl. 13:26.
Citera
2018-06-21, 13:24
Medlem
Citat:
Kanske behövs det något mer än "bara" ångest? De allra flesta med ångestsjukdomar dödar väl aldrig någon annan?
Verkligen! Det var det jag menade, att väldigt många lever med psykisk ohälsa utan att mörda eller ta livet av sig.
Citera
2018-06-21, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Ja, så svårt att föreställa sig att båda föräldrarna planerade och genomförde detta. Man har så få tidigare exempel av sådana mord/självmord att relatera till. Har tänkt en del de senaste dagarna på J och M Goebbels. Där dödade modern de sex barnen med sömnmedel följt av giftampull och sedan tog föräldrarna livet av sig (finns ett par olika vittnesmål om hur). Men de var toppnazister som befann sig i en bunker i Berlin i andra världskrigets sista dagar, med ryssar bara runt hörnet. Framtidsutsikterna var inte så ljusa. Det är en sådan absurd skillnad jmf med Bjärreds-familjen. Men föräkdrarna måste ju ha upplevt sig stå inför något värre än döden trots allt.

Ja - din sista mening är ju liksom knäckfrågan! Föräldrarna måste ha upplevt sig stå inför något värre än döden! Där har vi en sammanfattning av problemet... Finns det någon form av statistik som visar vilka motiv som eventuellt är vanligast när vuxna utplånar hela (eller delar av) sin familj?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in