2018-06-21, 11:57
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Eller SIFOs egna experter! Tak på 8 %! Det sa man 3 månader innan de fick 12,9 %......

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

He he detta är episkt. Men det finns mycket roligt "internet never forgets" när det gäller PK och 7K. Efter valet får vi samla ihop allt i en egen tråd.

Vad gäller SD's stora ökning så är det naturligtvis jättekul. Men jag kan inte glädja mig förrän SD är större än de rödgröna och Alliansen. DÖ har inte dött så MP måste ut och SD behöver komma upp i över 30 % för att bli största block. Det är inte omöjligt men det är långt kvar innan dess även om alla pilar pekar uppåt för SD just nu (misstänker att det mycket är tack vare kvinnorna som arbetar inom vård, skola och omsorg som börjar få nog)

Om de rödgröna blir störst så fruktar jag att allt bara kommer att fortsätta som de senaste 4 åren. Man skall överhuvudtaget inte hoppas på att UK kommer att samarbeta med SD. Och jag fruktar att det innebär Game Over för det Sverige som vi känner det idag.
Senast redigerad av FruLibertas 2018-06-21 kl. 12:00.
2018-06-21, 12:01
Medlem
Unik Sentiomätning: Flest vill se Åkesson som statsminister.

https://nyheteridag.se/unik-sentiomatning-flest-anser-att-jimmie-akesson-vore-basta-statsministern/
2018-06-21, 12:02
Medlem
Nostradumbasss avatar
Inte en OU per se, men nu har det här dykt upp

https://nyheteridag.se/unik-sentiomatning-flest-anser-att-jimmie-akesson-vore-basta-statsministern/

Citat:
SD-ledaren Jimmie Åkesson är den partiledare som flest svenskar vill se som statsminister. Absolut värst ser det ut för språkrören i Miljöpartiet, de har ens inte stöd av sina egna väljare. Och på frågan vem väljarna tror kommer avgå efter valet är det Stefan Löfven som sitter löst. – Det är helt naturligt resultat när Sverigedemokraterna är största parti, säger Sentios VD Arve Östgaard.

Socialdemokraternas kris fortsätter med oförminskad styrka. Trots högkonjunktur rasar regeringspartiet i opinionsmätningar och det ser inte bättre ut när väljarna får svara på vem de tror är den bästa statsministern. Där får SD-ledaren störst stöd av alla partiledare.

Individuella siffror och detaljer är bakom betalvägg - och jag har inte PLUS-tjänsten på Nyheter Idag.
2018-06-21, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YuliaUkr
Nu kommer det ett bli ett litet dipp i sympatierna.

Att begära att Sverige ska folkomrösta om EU-medlemskap är korkat, bara Putin jublar. Europas alla länder har krigat i alla år före EU, som har varit viktigt för Europa. MEN man ska hårt kritisera byråkrati och korruption.

Dessutom han sa att man ska riva gettona. Jaså vart hamnar dom kriminella och islamisterna då. I våra hus eller i dyra nybyggen? Bostadspolitik är inte Jimmie Åkessons grej. Låt någon annan som kan bostadspolitiken gå igenom det med honom.
Undrar om det är många i det gamla vänsterblocket som tänker så här? I så fall är det bara för det svenska blocket att klappa sig på magen. Så fantastiskt barnsligt tänk att jag bara kan fnissa och skaka på huvudet.

Vem menar du är det som ska lämna SD pga en folkomröstning om EU-medlemskap? Eller för den delen att man åtminstone skulle försöka återta förlorad mark till det svenska samhället? Det finns ingen logik i det du säger. Hur många procentenheter menar du att SD tappar på dessa förslag? Kommer de att backa till förra månadens nivåer eller kommer de kanske till och med att åka ur riksdagen?
Senast redigerad av annonsblockeringen 2018-06-21 kl. 12:27.
2018-06-21, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hahahaha, Lindberg borde definitivt försöka sig på en karriär som komiker. Speciellt nu när det varit så stort manfall i den branschen.

Påminner lite om när Alexandra Pascalidou kallade Sentio för "Pajasinstitut" inför förra valet, när dom träffade mest rätt av alla avseende SD.

Man kan kalla Lindberg & Pascalidou för en mängd olika saker, men jag tror jag fastnar för "idioter" den här gången.
Då föredrar jag SD-motståndare som tar det med humor istället för att förneka mätningarnas värde. MP i Malmö har nån kuf som kallar sig Filosofen Nils. Hans twitterkommentar till Yougovmätningen:
Citat:
Är ni dumma i huvet? Ja, jag ser på er, Yougovs statistiska underlag. Och jag vill inte ens veta vilka de där 3,4% övriga är.

SD skulle inte ens kunna styra en insektshärjad hink med död sill - än mindre ett land. Men rösta ni på dem. För allt i världen.
Vadå, menar han att en grupp aktivister som blev parti först på 80-talet inte kan vara med och styra ett land i samarbete med något av de hundraåriga partierna? Konstigt, kunde svära på att just ett sånt parti suttit i regeringen sedan 2014...
2018-06-21, 12:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Då föredrar jag SD-motståndare som tar det med humor istället för att förneka mätningarnas värde. MP i Malmö har nån kuf som kallar sig Filosofen Nils. Hans twitterkommentar till Yougovmätningen:
Citat:
Är ni dumma i huvet? Ja, jag ser på er, Yougovs statistiska underlag. Och jag vill inte ens veta vilka de där 3,4% övriga är.

SD skulle inte ens kunna styra en insektshärjad hink med död sill - än mindre ett land. Men rösta ni på dem. För allt i världen.
Vadå, menar han att en grupp aktivister som blev parti först på 80-talet inte kan vara med och styra ett land i samarbete med något av de hundraåriga partierna? Konstigt, kunde svära på att just ett sånt parti suttit i regeringen sedan 2014...
En närmast öronbedövande uppgivenhet från den käre Nils.
2018-06-21, 12:09
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Fast i ärlighetens namn; tycker du att nämnda parti i regeringsställning varit regeringsdugliga? De hade inte överlevt en vecka utan sosseriets trygga hand.
2018-06-21, 12:09
Medlem
Jag tycker situationen börjar likna DDR 1989, Odugliga politiker körde det gamla östtyskland i botten.
De makthavarna hade en regimtrogen media i ryggen liksom här, som in idet sista försvarade förfallet.
De kan gå mycket fort när det väl sätter igång. Egon Krenz har sin like i löfven och A Lööf.
2018-06-21, 12:10
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Vad gäller SD's stora ökning så är det naturligtvis jättekul. Men jag kan inte glädja mig förrän SD är större än de rödgröna och Alliansen. DÖ har inte dött så MP måste ut och SD behöver komma upp i över 30 % för att bli största block.

Citat:
Yougov/Metros senaste*mätning*är Sverigedemokraterna överlägset största parti. Jimmie Åkessons parti får 28,5 procent. Samtidigt fortsätter mardrömmen för Stefan Löfven och Socialdemokraterna som bara når 22 procent. – Väljarna litar inte på Socialdemokraternas politik, säger Johan Westerholm.

– Det här är priset Socialdemokraterna betalar för amnestibeslutet för de 9 000 afghanska männen, säger Johan Westerholm, själv socialdemokrat.
Han ser kräftgången som ett utslag av att väljarna inte längre litar på Socialdemokraternas politik.
– Får Socialdemokraterna 22 procent i valet gör man en exceptionellt bra valrörelse. Går man under det så kan det gå fruktansvärt fort ner till 12 procent, säger Johan Westerholm.

12% tror Westerholm, inbiten Socialdemokrat. Det finns ingen botten...Så eftersom det nu är fastställt att det som händer är "SD växer" så kommer Socialdemokraterna att fortsätta blöda. Nästa månad är dom under 20% i många mätningar.
2018-06-21, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
S plus M i en regering vore politisk harakiri i direktsändning. Plus att det vore omöjligt att komma överens om en budget. Enligt mig är den konstellationen utesluten.

Det tror inte jag. Det viktigaste av allt är att fortsätta att hålla SD utanför. SD växer så det knakar och skulle kunna bli det största partiet i riksdagen. Ett verkligt skrämmande scenario för många.
2018-06-21, 12:16
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Arnstads "tak" på 13% känns också lite antikverat.
Och Greider som spådde att SD kunde hamna under 10%.
Det som är mest otroligt är att dessa inkompetenta kommunister kan få mediatid öht.
Häpnadsväckandd.
2018-06-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag har kollat på Twitter och där finns det ledarskribenter som är av uppfattningen att detta är inget att yvas över:
'Fast Metro är ingen riktig mätning'
Anders Lindberg @anderslindberg

/Provokatör

Nej tacka veta jag SCB. Det är en riktig mätning det, fastän den tokmäter S och SD varje gång.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in