2018-06-21, 08:46
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
S plus M i en regering vore politisk harakiri i direktsändning. Plus att det vore omöjligt att komma överens om en budget. Enligt mig är den konstellationen utesluten.

S+M skulle betyda att, efter att demokrati i hundra (nästan ) år
har betytt att vi vart 3-4:de år har fått välja S ELLER M,
vi nu har fått en demokrati som innebär att vi vart fjärde år får välja S OCH M.
2018-06-21, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mentapesola
S plus M i en regering vore politisk harakiri i direktsändning. Plus att det vore omöjligt att komma överens om en budget. Enligt mig är den konstellationen utesluten.
Ekot har tydligen bett Novus fråga 2000 pers om saken...

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6981294

Det här fick dom välja på:
Citat:
Allians- och SD-väljarna fick följande alternativ:

Bred majoritetsregering bestående av Alliansen plus S
Minoritetsregering bestående av Alliansen som får söka stöd hos SD
En regering bestående av M och S
Inget av ovanstående

De rödgröna väljarna fick följande alternativ:

Minoritetsregering bestående av S och MP med stöd av V
Minoritetsregering bestående av enbart S som söker stöd hos andra partier
Bred majoritetsregering bestående av Alliansen plus S
En regering bestående av M och S
Inget av ovanstående
53% av alliansväljarna valde alliansen+S
28% vill hellre ha alliansregering som söker stöd av SD
14% vill ha bara M+S

Bland endast M-väljare vill 38% ha alliansen med stöd av SD, och 45% blocköverskridande.

Bland C- och L-väljare vill nästan 70% ha blocköverskridande.

Bland SD-väljare vill 53% ha alliansen med stöd av SD ”men fyra av tio gillar inte det alternativet” (typiskt Ekot att blanda procentsatser med andelar i en enda röra, fram med listor och diagram för h-e)

Nåja, läget är i alla fall detta: Förr i tiden brukade vi regeras av en regering med 50% stöd, nu har vi haft 4 år av en med 40% stöd och nästa kan mycket väl vandra ner mot 35%. När det kaosar längs både H-V och GAL-TAN kan man inte vara kräsen.
Senast redigerad av CrispyKreem 2018-06-21 kl. 08:58.
2018-06-21, 09:01
Medlem
AreYouBacks avatar
Att S och M skulle samarbeta kommer inte att hända. Det är demokratins död i Sverige. Det kommer då finnas ett enda oppositionsparti i Sverige: SD. De andra småskitarna kommer ingen lyssna på längre för att de inte spelar någon roll. Men det kommer också betyda att väljarnas enda alternativ valet 2022 är SD som det enda oppotitionspartiet. Jag är beredd att vänta ytterliggare fyra år. Låt M och S möta en lågkonjunktur de kommande fyra åren och SD får egen majoritet 2022.
2018-06-21, 09:33
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Yougov Jun 2018:

Det som är intressant är att den något oheliga alliansen M+SD (där det ju
tidvis har flörtats en del) faktiskt skulle kunna bilda en majoritetsregering
med sina 68+112=180 mandat.

Det känns lite konstigt att säga det men jag vill tacka "korv-bajs"
Jag kände på mig att SD+M skulle kunna bilda majoritet med dessa siffror men nu slipper jag räkna själv.

Jag hoppas på detta. Alliansen är död och regerandet blir svårare ju fler partier som måste samarbeta. För min del gör det inget att M fortsätter låtsas att inte vilja samtala med SD. Det gör bara att proportionerna M+SD blir ännu mer förskjutna till SD:s fördel.
2018-06-21, 09:33
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987

Yougov spår att MP och KD åker ur Riksdagen. Mandatfördelningen efter det att man justerat för deras utträde kommer då bli ungefär följande (saknas dock ett fördelningsmandat). :

S+V får tillsammans ca 31,3% av rösterna = 123 mandat
Alliansen (M+L+C) får ca 28,7% av rösterna = 113 mandat
SD får 28,5% av rösterna = 112 mandat

Jag tror varken S eller M kommer våga göra anspråk på regeringsmakten efter ett sådant förödmjukande nederlag i valet. En förbannad väljarkår dömer ju helt och hållet ut deras regeringsduglighet. Något som förmodligen medför att två tilltänkta statsministerkandidater, Löfvén och Kristersson avgår redan på valnatten. Ingen partiledare överlever en sådan djup förtroendekris.

En mycket sannolik utveckling!

S-vetsaren bort och M-ledaren utbytt.

Strålande tider, härliga tider - läge för konstruktiva lösningar...
Senast redigerad av Mac-Arthur 2018-06-21 kl. 09:42.
2018-06-21, 09:36
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman

Är det verkligen amnestibeslutet som har fått sådana här enorma effekter för SD? Kan man peka ut en enda händelse så här, eller är det snarare den giftiga cocktail som sossarna blandat under många år vi nu ser effekterna av i opinionsundersökningarna med ett rusande SD?

Det gäller ju att inse att hårda fakta och "verklig verklighet" inte betyder så mycket som perceptionen av respektive parti. Vi (som varit med ett tag) VET ju att de just nu illa sedda partierna i 7K inte alls har en konspiration för att ge bort Sverige till flyktingarna, utan kan förstå hur principiellt vettiga och rimliga bestämmelser slagit alldeles fel, därför att de (över)tolkats av utan klokskap och förtänksamhet. (typ, generell Syrien-asyl)

Det finns därför ingen rimlighet i att beskylla S för att vilja sälja ut Sverige. Lika litet är det troligt att SD vill göra oss alla till övertygade nazister.

Däremot finns det en uppfattning att SD står för något nytt och bättre på några kritiska områden. Det kan vara bra att ha i minne att det också är en perception.
2018-06-21, 09:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Att S och M skulle samarbeta kommer inte att hända. Det är demokratins död i Sverige. Det kommer då finnas ett enda oppositionsparti i Sverige: SD. De andra småskitarna kommer ingen lyssna på längre för att de inte spelar någon roll. Men det kommer också betyda att väljarnas enda alternativ valet 2022 är SD som det enda oppotitionspartiet. Jag är beredd att vänta ytterliggare fyra år. Låt M och S möta en lågkonjunktur de kommande fyra åren och SD får egen majoritet 2022.

Sådär kan man inte säga. När situationen ser ut som den gör (tre stora partier, flera små) kommer det att krävas samarbete, att lägga vissa frågor på hyllan (så länge) och att söka breda lösningar på akuta frågor. Samarbete kan ju vara aktivt eller passivt.

Litet tankfullt kan man ju påstå att frågor om flyktingpolitik (fördelningsfrågor, ytterst), näringspolitik och akuta samhällsfrågor (kriminal-social-politik) troligen inte skiljer särskilt mycket mellan de tre stora partierna och där ett par av småpartierna i alla fall kan vara med på två av tre.
2018-06-21, 09:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Smoothman
Glöm inte heller Göran Greiders "...SD under 10% i valet 2018..."

Persson om jag får be. https://omni.se/persson-sd-far-under-10-procent-i-nasta-val/a/oJq3B
2018-06-21, 09:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack

Ja, det som visas är att stora grupper bland alliansväljarna drömmer om att alliansen ska kunna enas om en politik som kommer att stödjas av s och som m och/eller s är beredda att tappa makt och röster för. Jag gissar på nära 100 procent av c, drygt hälften av l och klart under hälften av m och kd räcker för att få ihop siffran.
2018-06-21, 09:55
Medlem
RiverStyxs avatar
Holy shit vilken chock i Yougov!

SD upp 5,5% och C backar 3%.

Där fick du Annie för de 9000 ensamkommande!

Rätt uppenbart att det spelat in här.
2018-06-21, 10:05
Medlem
grey.eagles avatar
Alltså, många vaknar mer o mer, sedan de som reser ser mer o berättar mer om hur migrationen påverkar o ändrar hela städer.

Detta är England:

http://vidmax.com/video/145270-Nope-this-isn-t-Mecca-this-is-actually-the-once-British-city-of-Dewsbury-England

Integrering med muslimer funkar inte, o fler o fler förstår det.

Samt att det numera går o säga rakt ut att jag skall rösta SD, utan att bli bemött som en mördare.

Tror att de får över 30% i nästkommade val.
2018-06-21, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
En mycket sannolik utveckling!

S-vetsaren bort och M-ledaren utbytt.

Strålande tider, härliga tider - läge för konstruktiva lösningar...

Skulle tro både S och M sammankallar extra partikongress ca 2 månader efter valförlusten, där man också utser ny partiledare.

Anledningen är givetvis uppenbar, en omläggning i politiken måste ju förankras inom hela partiet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in