2018-06-21, 00:55
Medlem
Mellbergans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Egentligen så börjar det väl bli fullt logiskt att SD börjar ses som en potentiell regeringsbildare. Om vi säger att Yougov skulle råka vara rätt ute så är ju SD inte bara största parti utan mindre än en procent från att vara största block. S+V är en knapp procent större än SD, men SD är större än den samlade Alliansen (minus KD). Skulle SD bli största block så bör Åkesson få frågan att bilda regering.
Nja det vet jag inte. Övriga partier kommer ju rösta ner SD direkt som ensam regering. Därför är jag tveksam till att talmannen skulle fråga Jimmie.

Jag skulle gissa att Kristerssons går in som ensamt parti och söker förtroende för en ensamledd M-regering. SD stödjer initialt, levererar sedan en kravlista(som det tidigare i media skrivits om att SD förbereder) som SD kräver att Kristersson infriar, för att SD inte ska avsätta den ensamledda M-regeringen. Denna kravlista levereras antingen via medier, eller inom slutna rum.

Då har Kristersson två val. Antingen införa punkterna på den omfattande kravlistan som SD lagt fram, alternativt vägra, och avsättas av SD som regering. För att senare bilda någon sorts konstellation med S.

Förövrigt intressant tweet av Chang Frick:
Citat:
Precis innan Metro släppte sin opinionsmätning satt jag med en färsk Sentiomätning med specialfrågor viktat mot partipreferenser (ej en opinionsmätning). Tänkte att ”detta kan ju bara stämma om SD i realiteten ökat rejält”. Så antagligen kommer Yougovs mätning bekräftas av fler.
https://twitter.com/ChangFrick/status/1009526623308337158

Tyder på att SD kan öka ytterligare i nästa månads opinionsmätningar, om detta nu skulle stämma.
Senast redigerad av Mellbergan 2018-06-21 kl. 01:17.
2018-06-21, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tack!

I samma länk finns det en intressant intervju med Torbjörn Nilsson (på Expressen) som lanserar en idé om att de andra riksdagspartierna kanske kommer att släppa fram SD till att själva leda en regering (med bara SD) efter valet. Jag vet inte hur realistiskt ett sådant scenario är, men det är absolut en intressant idé jag inte hört förut.

Medias politiska kommentatorer har oftast, vad jag förstått, viss kontakt med många ledande politiker som de ofta talar med lite vid sidan av de officiella intervjuerna och har därför oftast lite insideinformation om vad som är på gång. Frågan om detta är ett sådant fall, eller om det är mer hans egna tankar och funderingar?

Man kan ju alltid hoppas. Det skulle vara obetalbar underhållning på flera olika plan.
2018-06-21, 04:34
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Egentligen så börjar det väl bli fullt logiskt att SD börjar ses som en potentiell regeringsbildare. Om vi säger att Yougov skulle råka vara rätt ute så är ju SD inte bara största parti utan mindre än en procent från att vara största block. S+V är en knapp procent större än SD, men SD är större än den samlade Alliansen (minus KD). Skulle SD bli största block så bör Åkesson få frågan att bilda regering.

Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Nja det vet jag inte. Övriga partier kommer ju rösta ner SD direkt som ensam regering. Därför är jag tveksam till att talmannen skulle fråga Jimmie.

Jag skulle gissa att Kristerssons går in som ensamt parti och söker förtroende för en ensamledd M-regering. SD stödjer initialt, levererar sedan en kravlista(som det tidigare i media skrivits om att SD förbereder) som SD kräver att Kristersson infriar, för att SD inte ska avsätta den ensamledda M-regeringen. Denna kravlista levereras antingen via medier, eller inom slutna rum.

Då har Kristersson två val. Antingen införa punkterna på den omfattande kravlistan som SD lagt fram, alternativt vägra, och avsättas av SD som regering. För att senare bilda någon sorts konstellation med S.

Förövrigt intressant tweet av Chang Frick:

https://twitter.com/ChangFrick/status/1009526623308337158

Tyder på att SD kan öka ytterligare i nästa månads opinionsmätningar, om detta nu skulle stämma.

Det intressanta är nog var Torbjörn Nilsson fått detta ifrån. Är det något han själv hittat på, eller är det något han hört från politiker att det är ett alternativ de på allvar överväger?

Men för en SD-minoritetsregering skall bli av måste åtminstone några andra partier acceptera att först släppa fram dem, sedan förhandla med dem. Det vet vi ej om de gör. Verken SD, eller något annat parti, skulle acceptera en roll där de bara skall verkställa andras beslut. (+tillsätta några generaldirektörer och ambassadörer o.likn.)

Tills Torbjörn Nilssons uttalande bekräftas av fler journalister, eller än hellre polikter, tror jag liksom du Mellbergan, att vi får en M-regering (eller en Alliansregering) efter valet. U.K. kan precis som om du säger få stöd av SD. Även om jag invänder emot din beskrivning om att han bara rakt av kommer att tvingas att acceptera SDs kravlista. U.K. kan mycket väl kräva förhandlingar av den först. Men även S kanske väljer att efter förhandlingar släppa fram M (eller Alliansen)? Denna regering kan sedan styra med s.k. hoppande majoritet. D.v.s. förankra olika beslut hos olika partier utanför regeringen, allt efter behag.

En sådan lösning kommer förvisso inte bli uppskattad av väljarna i M eller S, tvärt om. Men att släppa fram en SD-regering (samt förhandla med dem) kommer även det att uppröra många av väljarna i S och M. Så vi får väl se hur det slutar. Spännande blir det hur som helst.
2018-06-21, 06:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför särredovisar Yougov ett sådant litet skitparti som FI på 1,4%? Förmodligen ligger AFS högre än FI i "övriga" med sina 3.4%.

Garanterat. F! redovisas nog eftersom de fick över 2% i senaste valet. AfS kommer förhoppningsvis redovisas med namn i nästa månads undersökning. YouGov har sagt att man måste ha minst 2% i tre undersökningar för att redovisas enskilt och nästa månad borde det vara uppfyllt.
2018-06-21, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Senaste ifrån DN/Ipsos med:

https://www.expressen.se/nyheter/sds-nya-succe-medan-m-backar-/

Socialdemokraterna: 24 (24)

Sverigedemokraterna: 20 (20)

Moderaterna: 19 (22)

Centerpartiet: 10 (9)

Vänsterpartiet: 9 (9)

Liberalerna: 6 (5)

Miljöpartiet: 4 (4)

Kristdemokraterna: 3 (4)

Det rödgröna övertaget blir allt tydligare ju närmare valet kommer. Betänk att det även finns en stor andel osäkra väljare som snarare tvekar om vilket rödgrönt parti de ska rösta på än vilket block.
2018-06-21, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortrockad
Senaste Yougov:

I stort alla utom SD går dåligt!
Centern tappar 3 PE. (10-7)
Sossarna exceptionellt låga 22.
Moderaterna relativt låga 17,3.
SD nästan rekord: 28,5
Alla småpartier (L, MP, KD) under eller precis över 4, och alltså fortsatt "i fara".
Bara V (9,3) går bara förutom SD.
Övriga (exkluderat för FI som har egen stapel - 1,4) ligger i jmf med andra undersökningar relativt högt i YG - 3,4 (Med,Afs?).

https://www.metro.se/artikel/sd-%C3%B6verl%C3%A4gset-st%C3%B6rst-i-ny-yougovm%C3%A4tning-ett-dr%C3%B6ml%C3%A4ge-s%C3%A5-h%C3%A4r- n%C3%A4ra-ett-val

Hoppas att det är fel på en punkt att L, Mp, Kd ligger sämre till. Annars börjar det likna ett trovärdigt valresultat. Att V-kommunisterna ökar är inte konstigt, det finns otroliga mängder bidragsslödder.
2018-06-21, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Det rödgröna övertaget blir allt tydligare ju närmare valet kommer. Betänk att det även finns en stor andel osäkra väljare som snarare tvekar om vilket rödgrönt parti de ska rösta på än vilket block.

Tror du har fel där. Tidigare röd-gröna som nu blivit osäkra är snarast sådana som behöver lite betänketid innan de byter till (M) eller (SD). På samma sätt är tidigare Alliansväljare som blivit osäkra framtida (SD) väljare. Gruppen osäkra är helt enkelt en mellan landning.

Det kommer att bli en chock för Stefan Löfven när Juli mätningarna börjar droppa in
2018-06-21, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tror du har fel där. Tidigare röd-gröna som nu blivit osäkra är snarast sådana som behöver lite betänketid innan de byter till (M) eller (SD). På samma sätt är tidigare Alliansväljare som blivit osäkra framtida (SD) väljare. Gruppen osäkra är helt enkelt en mellan landning.

Det kommer att bli en chock för Stefan Löfven när Juli mätningarna börjar droppa in

V-kommunisterna äter upp sina syskonpartier. Annars tor jag det finns fler som lämnar S för Sd att lägga ett litet d till S det är den strömning vi ser nu.

Centern tappar mycket glädjande de ska ner på 5% där de hör hemma, i svinstian. Sedan tror jag att se som hänger på snöret L, Kd, Mp kan falla igenom på valdagen. Då får vi en underbar riksdag.
2018-06-21, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
V-kommunisterna äter upp sina syskonpartier. Annars tor jag det finns fler som lämnar S för Sd att lägga ett litet d till S det är den strömning vi ser nu.

Centern tappar mycket glädjande de ska ner på 5% där de hör hemma, i svinstian. Sedan tror jag att se som hänger på snöret L, Kd, Mp kan falla igenom på valdagen. Då får vi en underbar riksdag.

Mp kommer att få större stöd i valet. Kd är redan uträknade (2.3%) och L hänger på en skör tråd. Man kommer snart att avslöja en stor skandal som får folk att lämna Sd.
2018-06-21, 07:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Mp kommer att få större stöd i valet. Kd är redan uträknade (2.3%) och L hänger på en skör tråd. Man kommer snart att avslöja en stor skandal som får folk att lämna Sd.
Tror faktiskt inte att "skandaler" kommer få SD på fall. De flesta röstar inte på specifika politiker eller egentligen för partiet utan endast mot en fortsatt massinvandring från Mellanöstern och afrika.
De som redan valt SD ser ingen annan lösning och bedömer invandringen som en ödesfråga.
Dessa "skandaler" som baseras på att någon skrivit nedsättande kommentarer om invandrare på nätet har nog en marginell effekt. Kanske t o m normaliseras detta och de fakto höjer SD's siffror.
Att rösta på SD ses som många som enda lösningen och då spelar det ingen roll vad några få enstaka puckon gjort tidigare i livet.
Medias eviga grävande efter skelett i garderoben hos SD företrädare börjar bli ett tjatigt och urvattnat tema. Genomskinligt att bara ett parti granskas på det sättet.
Gammalmedia kan inte längre vinna detta, det finns idag såpass många andra sätt att inhämta information så de påverkar nog opinionssiffrorna marginellt.

Kort sagt opinionssiffror och valresultat har glidit ur maktens händer och till folket.
Folk har börjat tänka själva.
2018-06-21, 07:52
Medlem
Citat:

Mp kan få bättre resultat det är fullt möjligt, men då minskar V med motsvarande. Du tror väl inte på några landvinningar bland borgerliga väljare, så knasig blir inte folk helt plötsligt.

När det gäller centerns tapp så tror jag att det är deras lantisar som vaknat och insett att de sympatiserat med ett Stureplansparti med massinvandring på dagordningen och därför gick de till Sd.

Jag länge varit konfunderad över hur storstadens libertarianer kan befinna sin i samma parti som lantisarna i jordbruksbygden. Men nu äntligen har de vaknat upp och förstått att bondeförbundet slutade existera för 40 år sedan.
2018-06-21, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Mp kan få bättre resultat det är fullt möjligt, men då minskar V med motsvarande. Du tror väl inte på några landvinningar bland borgerliga väljare, så knasig blir inte folk helt plötsligt.

När det gäller centerns tapp så tror jag att det är deras lantisar som vaknat och insett att de sympatiserat med ett Stureplansparti med massinvandring på dagordningen och därför gick de till Sd.

Jag länge varit konfunderad över hur storstadens libertarianer kan befinna sin i samma parti som lantisarna i jordbruksbygden. Men nu äntligen har de vaknat upp och förstått att bondeförbundet slutade existera för 40 år sedan.

Se vad som händer i USA, där vänder sig folket mot den inhumana flyktingpolitiken och kan få självaste Trump att backa. Det skulle kunna hända här också. Efter tre år av stängda gränser börjar samvetet gnaga hos många.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in