Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Jag vet förstås att YG också underskattat SD i OU före val tidigare, men förefaller inte detta vara en överskattning? Att SD ånyo skulle inte bara fördubbla sig utan också gå fram så extra kraftigt gör mig aningen skeptisk. Visst kan en del hända fortfarande fram till valet, men även om detta är en överskattning så skulle det innebära att SD kan landa på åtminstone 25% i valet och bli största parti. Det vore helt unikt och en omkastning av mycket som vi tror att vi vet om svensk politik. Det skulle sannolikt också medföra en "utmanande" regeringsbildningsprocess.
Det högsta resultatet som YouGov uppmätte under perioden 2010-2014 var 12,9 procent och det var i oktober 2013. SD fick bara över 12 procent i 3 sporadiska mätningar. Sverigedemokraterna fick 12,86 i riksdagsvalet. Jag tycker nog att vi kan dra de här slutsatserna;
1. Sannolikheten är mycket stor att SD faller i intervallet 20-30 procent
2. Sannolikheten är stor att SD faller i intervallet 25-30 procent
3. Sannolikheten är stor att SD faller i intervallet 20-25 procent
4. Sannolikheten är liten att SD faller i intervallet 15-20 procent
5. Sannolikheten är liten att SD faller i intervallet 30-35 procent
Diskussionen är helt inom ramen för 20-30 procent. Det mest intressanta är egentligen inte om SD får 24 eller 28 procent eller om de blir Sveriges näst största eller största parti. Det senare är endast ett politiskt symbolvärde. Det intressanta är hur det går för de andra partierna. Det största som kan hända i det här valet är om L, Kd och Mp får lämna riksdagen. Det är verkligen något att diskutera samt socialdemokraternas kris.