2018-06-20, 21:48
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vi har ingen bättre. Sverige är i stora problem. Nu har vi haft S med Löfvén och det har inte hänt ett skit på den här mandatperioden. Att sätta M vid rodret är också att lämna skutan utan styrning i fyra år till.

Jag tror du har fel. SD har den bästa statsministern.
Det är ju dock inte din personliga uppfattning som ligger till grund för hur regeringsbildningen kommer att se ut. Oavsett vad du tycker om saken kommer uppskattningsvis 75% av rösterna inte att tillfalla SD, och oavsett vad du personligen anser om saken så är SD fortfarande illa sett av en väldigt stor andel av väljarna.
2018-06-20, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om de här siffrorna står sig är det nog ett inte osannolikt alternativ. Jag trodde tidigare på en koalition av S+M+L efter valet, men de skulle inte längre få egen majoritet med dessa siffror.
Jag har dock svårt att tänka mig att V+C+MP skulle stödja Jimmie Åkesson som statsminister istället...
Det finns en grundläggande regel i riksdagen; ett regeringsalternativ behöver inte ha egen majoritet, så länge som de inte har en majoritet emot sig.
2018-06-20, 21:51
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Jag har dock svårt att tänka mig att V+C+MP skulle stödja Jimmie Åkesson som statsminister istället...
Det finns en grundläggande regel i riksdagen; ett regeringsalternativ behöver inte ha egen majoritet, så länge som de inte har en majoritet emot sig.

Vad MP tycker är ointressant eftersom de skulle åka ur riksdagen med de här siffrorna.

SD + M skulle få egen majoritet utan stöd från några andra partier.
2018-06-20, 21:53
Medlem
Lite nya siffror. (marcus.oscarsson)
"Breaking News:
SD ÖKAR KRAFTIGT I NY MÄTNING OCH FÅR 28,5%

Samtidigt får S bara 22.0 och M 17,3 i mätningen, YouGov för juni månad. KD får 3,1 och MP 3,8.

Bland övriga partier får C 7,1 och L 4,3. Vänsterpartiet får hela 9,3. Feministisk Initiativ får bara 1,4 procent.

ANALYS
Rödgröna får 35,1 totalt och Alliansen 31,8 om man räknar in KD och MP. Rödgröna leder även om man räknar bort KD och MP. Men SD:s resultat gör att allianspartier möjligen kan aspirera på regeringsbildning i alla fall."
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/1531239926982644

Tror Lööf kommer tvinga sig in hos S, det kan vara en anledning till afghanerna.
2018-06-20, 21:53
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
De avgörande frågorna är om övriga partier försöker sig på en ny DÖskallelösning och om SD verkligen VILL sitta i en regering; att SD kommer få extremt stor inverkan på politiken alldeles oavsett är givet.
Det är.en relevant fråga. Alla som kan sin nutidspolitik vet att ett parti som nu fungerar som handledare åt SD funderat i just de banorna och kommit fram till att det varit mer gynnsamt att släppa på regeringsmakten, och ändå få igenom sin politik.
2018-06-20, 21:55
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ja, precis som att din personliga uppfattning färgar din bild av den regeringsbild du vill ha eller hoppas på.

Frågan är om du eller jag har mest rätt "wetness" på fingret. Och din fingerwetness luktar fisk, det gör inte min, det är allt jag säger
Ok, även du får återkomma efter valet så ser vi hur det landade och var fisklukten sitter.
2018-06-20, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Att vi inte ser så många fackeltåg längre kan inte tas som bevis för att tiden är mogen för en statsminister från SD. Det är ett visst hopp där emellan. Sverige är dessutom en outlier i världspolitiken varför en normaliseringsprocess för ett parti som SD tar längre tid.

SD är fortfarande paria i stora delar av väljarbasen, och hör till de mest illa omtyckta av partierna (det mest illa sedda kanske tom) enligt en undersökning som någon säkert minns tydligare än jag.
SDarna är nu så många, och ännu fler efter valet, vilket innebär att om någon frågar efter det mest illa omtyckta partiet (dvs "paria") så kan det snart bli både S väljare och M väljare (efter MP) på grund av SDarnas talrikedom, så det där betyder ingenting, du drömmer fritt bara. Det är heller inte riktigt vad du anser som kommer styra politiken efter valet, den bygger på makt, och möjlighet till makt. Om det blir Åkesson eller en ny moderatledare (för fjanten UK kommer det inte att bli) som får statsministerposten kanske spelar mindre roll, för när SD är störst i regeringen är de SD som får ta hand om invandrarministerposten, inrikesministerposten och finansministerposten (men där kommer det att stå hårda förhandlingar - möjligen delar de upp den med en biträdande som får makt). Allt under förutsättning att Yogovs siffror, plus lite lök på laxen, står sig.
Medlem
Engelitzs avatar
Citat:
Vi har ingen bättre. Sverige är i stora problem. Nu har vi haft S med Löfvén och det har inte hänt ett skit på den här mandatperioden. Att sätta M vid rodret är också att lämna skutan utan styrning i fyra år till.

Jag tror du har fel. SD har den bästa statsministern. Och det ser folk. Därför är vi här nu.

Självfallet har SD den bästa statsministerkandidaten. Det man tvivlar på är ju dock folket bakom honom. Finns kompetensen för att fylla andra viktiga ministerposter?
Medlem
Jag är helt förvirrad men glad. Jag har inte kontrollerat, men om resultatet är 20,5% i Ipsos fortsätter uppgången, för jag vill minnas att dom 20% vid förra mätningen egentligen var 19,6%. SD utmanar inte om andra platsen, SD har första eller andra platsen.

Nu hoppas jag bara att folk ser igenom ondsint propagande när MSM och vänsterdebattörer drar ytterligare ett kort.

Först drog man rasist-kortet. Sedan följde fascistkortet. Det blir ännu värre, nu drar man "Hitler-kortet" och det kan bli ett hack i kurvan på -0,5% eftersom detta kort är kraftfullt. Men efter detta tror jag faktiskt att SD:s framgångsaga inte går att stoppa, utan jag tror på succe i valet. Dock inga 28%, men som det ser ut nu lite över 23% och största parti.

Putin-kortet tror jag är verkningslöst. Det går inte hem att skrämma folket eftersom Putin inte hotar Sverige direkt.
2018-06-20, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz
Självfallet har SD den bästa statsministerkandidaten. Det man tvivlar på är ju dock folket bakom honom. Finns kompetensen för att fylla andra viktiga ministerposter?
Finns kompetensen i de andra partierna, tycker du, och hur den uppvisats hmm

Med rätt opinionssiffror (och valresultat) kommer kompetensen naturligt
2018-06-20, 22:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det är ju dock inte din personliga uppfattning som ligger till grund för hur regeringsbildningen kommer att se ut. Oavsett vad du tycker om saken kommer uppskattningsvis 75% av rösterna inte att tillfalla SD, och oavsett vad du personligen anser om saken så är SD fortfarande illa sett av en väldigt stor andel av väljarna.

Det är ju dock inte din personliga uppfattning som ligger till grund för hur regeringsbildningen kommer att se ut. Oavsett vad du tycker om saken kommer uppskattningsvis 78% av rösterna inte att tillfalla S, och oavsett vad du personligen anser om saken så är S fortfarande illa sett av en väldigt stor andel av väljarna.
2018-06-20, 22:01
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelitz

Det finns ju inte heller kompetenta ministrar bakom en "rödgrön" eller "Alliansregering". Vem är kompetent tänker du? Palestina-Margot? Alice Bah Kunkhe? Magdalena Andersson? Birgitta Ohlsson, Cecilia Malmström eller Erik Ullenhag?
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-20 kl. 22:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in