2018-06-20, 20:45
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Jag vet inte vilka brott han har löst eftersom han blev allmänt känd först 2017. Men jag har för mig att han jobbade på polisen i Hallsberg då? Du vet förmodligen mer?
Majoriteten av alla fall kommer inte ut i media.
Citera
2018-06-20, 20:59
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du kan inte med bästa vilja i värden påstå att PS skött fallet Lena Wesström bra.
Att han dessutom har personliga problem som stör både utredningen och arbetsron för kollegor gör situationen ohållbar.

Vad i fallet har han inte skött bra menar du? Har du sådan insyn i utredningen?
Citera
2018-06-20, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Majoriteten av alla fall kommer inte ut i media.

Så du vet saker som inte kommer ut i media? Vad är det för majoritet du hänvisar till? Ge några exempel så jag vet vad du pratar om?
Citera
2018-06-20, 21:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutselleri
Så du vet saker som inte kommer ut i media? Vad är det för majoritet du hänvisar till? Ge några exempel så jag vet vad du pratar om?
Varför det? Tråden handlar inte om PS uppklarningsprocent.
Citera
2018-06-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Utan tvekan kände hon sin gm väl.
Men inte tillräckligt väl.

[quote=Sockerhals|64399935]
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
En hemlig älskare bakom planket kanske, kanske någon annan geocachare som det blev bråk med och sedan tog GM henne av daga.[/QUOTE

Mmm visst. Romantiskt att vänslas bland hundpiss ,fimpar, ölburkar o.s.v. Sånt snusk finns alltid. Planket stinker säkert urin efter hundar. Dom gillar att lyfta på benet mot träd,buskar och plank.. ;o

Om SD är skyldig?
Om LW ska träffa SD utan att HD ser mötet kan en möjlighet vara att SD tar bilen åker ut från villaområdet och åker upp på den stora vägen och stannar bilen på utsidan av bullerplanket (den sida hon hittades på och någon skrev att det finns en liten ficka/plats att stanna en bil på) något händer LW skriker slutar skrika och dras upp i slänten och göms i buskarna. Om det stämmer med blodspår i bil och hemma hos LW kan vara att SD fått blod på skor efter vad hänt LW men behöver ta bilen hem igen och behöver hämta något som ej får hittas i MWs hem och lämnar blodspår även där.
LW lämnar hemmet i hast för möte med en otålig SD som ringer från bilen och LW skyndar ner till stora vägen bakom bullerplanket och lämnar paketinslagning osv för att vara snabb till mötesplats ?
Citera
2018-06-20, 21:28
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Som många påpekat så var det ingenting som en GM har sagt. Isåfall hade jag redan kontaktat polis.
Det är ett tänkbart scenario som jag bidrar med. Jag är övertygad om att GM har ett långtgående hat till LW. Det har inte märkts så tydligt utåt men det har funnit glimtar här och där. I efterhand är det många som kommer att påminna sig själva om detta. Att man har sett och hört. Denna natt hände något, banalt för oss som är åskådare i efterhand men oerhört provocerande för GM då, som fick hatet att blossa upp. Den som avslutade LWs liv anser sig ha rätten på sin sida, att hon förtjänade detta.

Men jag håller med dig om gatan. Det är oerhört lätt att passera den obemärkt en sen natt. Jag har fått mothugg gällande hur mörkt det var under den aktuella tiden. Jag hävdar att det var rejält svart den veckan och i synnerhet om du höll dig borta från gatubelysning. Jag var själv ute och kollade detta när försvinnandet blev mer känt.

Du har beskrivit ett mycket tänkbart scenario, tycker jag. Om detta fall inte klaras upp befarar jag att GM kommer att begå ytterligare (allvarliga) brott genom livet. Hoppas jag har fel.
Citera
2018-06-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Varför det? Tråden handlar inte om PS uppklarningsprocent.
Du har rätt. PS har inget med detta att göra längre. Men det finns vissa som fortfarande ser honom som en Gud i brottsutredningar. Jag har skrivit min tanke om hur det eventuellt har gått till, men de verkar får enkelt förr vissa!
Citera
2018-06-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jo, Peter S är en synnerligen bra polis.
Det finns få som är i hans kaliber. Han har absolut inga personliga problem, det är ledningen som har. Du tror det du läser.

I så fall tror jag varje verksamhetsledning haft samma problem med en anställd medarbetare som så illojalt och aktivt motarbetar verksamhetens mål samt kränker kollegor för egen vinnings skull.
Citera
2018-06-20, 21:45
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Av vad jag har förstått så är det inte SD som postaren Schazz anser vara
gärningsmannen, utan en helt annan person. Jag har också det alternativet
i bakhuvudet, som ett av några möjliga scenarion.

Just det! Tack för påminnelsen 😊
Citera
2018-06-20, 21:51
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Som många påpekat så var det ingenting som en GM har sagt. Isåfall hade jag redan kontaktat polis.
Det är ett tänkbart scenario som jag bidrar med. Jag är övertygad om att GM har ett långtgående hat till LW. Det har inte märkts så tydligt utåt men det har funnit glimtar här och där. I efterhand är det många som kommer att påminna sig själva om detta. Att man har sett och hört. Denna natt hände något, banalt för oss som är åskådare i efterhand men oerhört provocerande för GM då, som fick hatet att blossa upp. Den som avslutade LWs liv anser sig ha rätten på sin sida, att hon förtjänade detta.

Men jag håller med dig om gatan. Det är oerhört lätt att passera den obemärkt en sen natt. Jag har fått mothugg gällande hur mörkt det var under den aktuella tiden. Jag hävdar att det var rejält svart den veckan och i synnerhet om du höll dig borta från gatubelysning. Jag var själv ute och kollade detta när försvinnandet blev mer känt.

Ursäkta att jag missförstod dig! Ser självklart ut vad du menar när jag läser inlägget igen 😌

Blev just påmind om dina misstankar angående vem gärningsmannen kan vara. Fy fan vad hemskt om dina farhågor stämmer. Jag orkar knappt tänka på det. Samtidigt låter det inte osannolikt på sättet du beskriver det.
Du behöver inte svara, men jag frågar ändå. Är ni flera som tänker i den här banan? Finns det något som hänt efter mordet som styrker att det kan ha gått till som du tror?
Citera
2018-06-20, 21:51
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Hajar inte riktigt Springares uttalande om utebliven avstämning från bedömandegrupp? Borde gjorts när, och på initiativ av vem?
Sorry om jag missat att detta redan har avhandlats!

"Enligt Springare och Rydén har varken Bo Andersson eller Lars Bergman rätt kompetens för att bedöma om en mordutredning har skötts bra eller dåligt.

"I detta avseende, gällande uppföljning och kvalitetskontroll av en mordutredning, finns också manualer och föreskrifter. Dessa kontroller görs genom att en bedömandegrupp tillsätts av erfarna mordutredare, som ”dockar” ihop med den befintliga mordledningsgruppen och tillsammans går igenom förutsättningarna i det specifika fallet och vad som gjort och inte gjorts. Någon sådan avstämning har inte gjorts. Detta är något som Lars Bergman och Bo Andersson helt saknar kunskap om".

Springare och Rydén hävdar att polischefernas drastiska åtgärd görs i syftet att undvika kritik i ett uppmärksammat mordfall som ännu inte är löst.

"Detta med att gå ut och sätta fokus på brister i mordutredningen är för att hitta syndabockar och för att flytta fokus från dem själva".

https://www.avestatidning.com/logga-in/peter-springare-sparkas-fran-fallet-med-lena-wesstrom-vi-pekas-ut-som-syndabockar
Citera
2018-06-20, 21:58
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Men jo, visst gick de även där? Var helt säker, vore ju total katastrof om de alltså inte ens tog en hund till LW. Tror du har rätt om att bilden är från skogen vid UW/SD, men tolkar inte alls texten som att de bara var där:

"De senaste dagarna har polisen arbetat vid kvinnans bostad. Även hennes hus är sedan tidigare avspärrat.
– Det har varit fullt pådrag här. De har gått här med hundar och knackat dörr, säger en person."

PS. Även intressant i dagens ljus att "Trots omfattande sökinsatser har man inte hittat den försvunna kvinnan."

Som sagt, så som jag uppfattat det så söktes det inte med hundar i området runt Lenas hem innan kroppen hittades. Då frågan kom upp varför kroppen inte hittats tidigare av polisen så var svaret: ”Vi sökte inte där”. Jag kan såklart ha förstått fel, jag hoppas det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in