2018-06-20, 20:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
I samband med att Metro publicerar dagens YouGov har de också med kommentarer från undersökningen där deltagarnas kommentarer om varför de väljer bort S för SD finns med. Och det är precis så som tråden insett sedan länge: det finns ingen gräns på hur sura folk är på S för sitt svek mot folket.

https://www.metro.se/artikel/sd-överlägset-störst-i-ny-yougovmätning-ett-drömläge-så-här-nära-ett-val

Fast S har ju inte tappat så mycket. Det hade varit intressantare med intervjuer av några C-väljare, då det är dessa som flyr partiet enligt Yougov.
2018-06-20, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Historiskt har de och Sentio varit bättre på att mäta SD än telefoninstituten. Så SD:s uppgång är nog verklig. Huruvida katastrofraset för C också stämmer är svårare att veta, men med tanke på afghanamnestin håller jag det inte för osannolikt.

Jag tror inte afghamnestin står för de tre procent som försvunnit i Yougovs mätning. C har ju velat ha kvar hazarerna länge och då borde vi sett tappet förut. Min teori är att C inte längre är trendigt. C har ju historiskt varit ett konservativt landsbygdsparti som omvandlats till ett nyliberalt cityparti. De har haft en stund i ljuset, men trendväljare är liksom allt mode flyktiga fenomen. De sålde smöret och nu tappar de pengarna. Jag gissar återigen att de hamnar utanför fyraprocentspärren.

Vad gäller SD ser vi ett ökat gap mellan OI. Jag gissar på Bradleyeffekten, som borde vara större hos de nya grupperna väljare (LO-kvinnor?) som nu tillkommer. I så fall är nog Yougovs siffror närmast.
2018-06-20, 21:02
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag har alltid trott SD skulle gå bra i valet, men om dagens Yougov blir valresultatet så skulle jag ändå bli förvånad. Jag tror på Sentios där vi ligger på 26%.

Säger inte att du har fel som hellre tror på Sentio, men glöm inte att Yougov underskattade SD i den sista mätningen inför valet 2014. 11,1% (valresultat SD: 12,9%).

Det skulle vara minst sagt sensationellt om dagens 28,5% hos Yougov dessutom lider av en underskattning... men helt osannolikt är det inte.
2018-06-20, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Yougov är bra på att gissa sd, det vet vi empiriskt. Men man är också dåliga på s och m. På en höft ska de nog ha knappa två pe mer än vad de får i denna mätning.
Jo, det säger ju Yougov själva:
https://www.svt.se/opinion/article3215236.svt
Citat:
Om man jämför den nya undersökningen från Sverige Tycker med vår undersökning, så har behandlingen av osäkra väljare förhållandevis stor betydelse i en tid där vandringar mellan partierna är så kraftig.

Sverige tycker frågar nämligen dem, som inte vet vilket parti de skulle rösta på idag, ytterligare två gånger – ”Vilket parti lutar det mot?” och de som inte svarar på denna heller får följdfrågan ” Vilket parti tycker du är minst dåligt?”.

Den frågan har vi valt att inte inkludera i våra partisympatisiffror hos YouGov och därför kommer vi alltid att ligga lite lägre på partier med höga andelar av tvivlare (just nu S) och högre på partier med mycket hög väljarlojalitet (just nu SD).
Det sista är dock lite spooky eftersom det har sagts att C har väldigt låg väljarlojalitet, i så fall är de då underskattade i YG.

Såg för övrigt nu att den oavrundade siffran i Ipsos var 20,5, och förra månaden 19,5, så det ligger en hel pe ökning bakom där.
2018-06-20, 21:03
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Min teori är att C inte längre är trendigt.
Det motsägs av C:s ökning i såväl Demoskop som Sifo och ipsos.

Brus säger jag.
2018-06-20, 21:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Afghanamnestin kom ju inte under sista delen av denna mätperiod.

Jag tror snarare att yougov hamnat lite snett i sin C-mätning denna månad, på samma sätt som sentio hamnade snett med L.

Det tar ofta flera veckor för en opinion att slå igenom. Folk diskuterar på kafferasterna och frågar sig: är det verkligen rimligt att satsa stora belopp på afghaner som inte längre är barn och kanske aldrig var det. Sedan kanske man byter parti i nästa undersökning.

Men visst kan det vara en avvikelse. Centern är ju inte något särskilt stort parti längre.
2018-06-20, 21:05
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Fast S har ju inte tappat så mycket. Det hade varit intressantare med intervjuer av några C-väljare, då det är dessa som flyr partiet enligt Yougov.

Det är kvinnor som flyr till SD nu, från att först flytt från S till C, och när C failar flyr till SD. Så idag inkasserade SD lite slagna "starka feminister" som gett upp. Nu kastar dom både palestinasjalen och genusteoriboken och kommer stryka skrikande som parningsvilliga katter runt benen på Sverigedemokrater.

Det är en samhällsvetaranalys det ta mig fan
Senast redigerad av Nostradumbass 2018-06-20 kl. 21:11.
2018-06-20, 21:06
Medlem
"Den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,9% (procentenheter)." Så står det på metro. Även om man tar bort 2,9% ifrån SD och lägger på näst största parti(S) så vinner SD.

SD verkar även stiga med någon % varje månad nu så jag blir absolut inte förvånad om det landar på dessa siffror i valet.
2018-06-20, 21:06
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jo, det säger ju Yougov själva:
https://www.svt.se/opinion/article3215236.svt

Det sista är dock lite spooky eftersom det har sagts att C har väldigt låg väljarlojalitet, i så fall är de då underskattade i YG.

Såg för övrigt nu att den oavrundade siffran i Ipsos var 20,5, och förra månaden 19,5, så det ligger en hel pe ökning bakom där.
Ja, men som vi varit inne på båda två finns det en viss sannolikhet att en del av C:s ökning består av de trendröster som exklusivt syns i ou men inte på valdagen, som mp fick erfara.
2018-06-20, 21:08
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Frågan är vad som skulle hända om SD får 28,5% och är överlägset största parti. Jimmie Åkesson lär ju bli statsminister! Löfven och Kristersson kommer få avgå med sina 22,0% och 17,3%. Det kommer bli helt enormt med ett sådant valresultat! Konsekvenserna är svåra att förutse. Svenska folket har verkligen fått nog nu. Skjutningen i Malmö i förrgår med tre döda och alla gruppvåldtäkter lär inte heller gå hem så bra i stugorna.

Sannolikt går det mycket elegant när S-vetsaren med sina K-amrater försvinner och M-ledaren byts ut!

Enkelt och lättfatligt...
2018-06-20, 21:09
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
"Den maximala osäkerheten i undersökningen är +/- 2,9% (procentenheter)." Så står det på metro. Även om man tar bort 2,9% ifrån SD och lägger på näst största parti(S) så vinner SD.

SD verkar även stiga med någon % varje månad nu så jag blir absolut inte förvånad om det landar på dessa siffror i valet.
Deras uppgivna felmarginaler ska läsas med en viss felmarginal.

Drar man felmarginalen åt plushållet i Sifo och åt minushållet i yougovs så får man inget överlapp.
2018-06-20, 21:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag tror inte afghamnestin står för de tre procent som försvunnit i Yougovs mätning. C har ju velat ha kvar hazarerna länge och då borde vi sett tappet förut. Min teori är att C inte längre är trendigt. C har ju historiskt varit ett konservativt landsbygdsparti som omvandlats till ett nyliberalt cityparti. De har haft en stund i ljuset, men trendväljare är liksom allt mode flyktiga fenomen. De sålde smöret och nu tappar de pengarna. Jag gissar återigen att de hamnar utanför fyraprocentspärren.

Att C skulle åka ur riksdagen håller jag för mindre sannolikt. Cirka 10% av väljarna är nyliberaler, och de som fortfarande röstar på M eller L kommer nog att söka sig till C.

Vad gäller "trendväljare" så tror jag inte att de ogillar afghanamnestin särskilt mycket. Snarare är det de sista konservativa landsbygsväljarna som nu flyr från C.

Citat:
Vad gäller SD ser vi ett ökat gap mellan OI. Jag gissar på Bradleyeffekten, som borde vara större hos de nya grupperna väljare (LO-kvinnor?) som nu tillkommer. I så fall är nog Yougovs siffror närmast.

Så är det nog.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in