Citat:
Det av bägge föräldrar underskrivna testamentet blev nog trots allt droppen för mig för att väga över att tro att det här handlar om ett gemensamt dubbelmord, förutom att vi dessutom har det gemensamma avskedsbrevet. Jag har försökt att hitta andra förklaringar till de båda underskrifterna men ingen av förklaringarna känns rimliga eller trovärdiga när man petar lite i det.
Att lyckas förfalska ett avskedsbrev så pass att det passerar polisens granskning och ett testamente som skrivs dagarna innan morden sker och som förutsäger exakt det som kommer att hända, filtreras genom polisens utredare, jurister, vittnen, anhöriga och bouppteckning. Grön stämpel från alla på allt! Finns det något scenario där dessa fakta ingår, som skulle kunna ställa det utom rimligt tvivel att Hanna och Oskar gjorde det här tillsammans? Jag är öppen för kreativa tankar och förslag men vilda gissningar som inte backas upp av något, är kanske inte så givande. Går det att hitta en sådan teori som känns mer rimlig, som är mer bortom rimligt tvivel, än den som ligger framför näsan på oss?
Att lyckas förfalska ett avskedsbrev så pass att det passerar polisens granskning och ett testamente som skrivs dagarna innan morden sker och som förutsäger exakt det som kommer att hända, filtreras genom polisens utredare, jurister, vittnen, anhöriga och bouppteckning. Grön stämpel från alla på allt! Finns det något scenario där dessa fakta ingår, som skulle kunna ställa det utom rimligt tvivel att Hanna och Oskar gjorde det här tillsammans? Jag är öppen för kreativa tankar och förslag men vilda gissningar som inte backas upp av något, är kanske inte så givande. Går det att hitta en sådan teori som känns mer rimlig, som är mer bortom rimligt tvivel, än den som ligger framför näsan på oss?
Jag har undrat själv. Ett problem är att man inte har ett sammantagande bild. Hade man meddelat kring testamentet i januari med en gång hade man kunnat slippa mycket av spekulationerna. Man valde att informera om avskedsbrevet men inte om testamentet. Testamentet blev offentlig. Men det är kanske bara därför att den accepterades från alla håll?
Jag utgår ifrån att dokumentet är äkta och att Hans***s bevittnade underskrift av båda O och H.
Jag också utgår ifrån att O är författare av testamentet, annars hade boken inte nämnds. Ingen annan hade tänkt på det i detta sammanhanget.
Det tredje som jag antar att den som har författat testamentet hade familicide i åtanke, dvs O.
Det fjärde som jag utgår ifrån är att O och H verkade någorlunda normala. Alltså om någon förälder hade uppfört sig mycket konstig så tror jag att man inte hade bevittnad underskriften eller detta hade kommit fram i polisförhör.
Men allt detta kan så klart ifrågasättas. Motivet, som jag är egentligen mest intresserad av i detta fallet, förblir oklart.
Då återstår för mig fortfarande många frågor kring Hs delaktighet (eller inte delaktighet). Jag ser tre alternativ:
1. H undertecknade, men visste inte vad hon undertecknade.
2. H undertecknade, visste vad hon undertecknade, men visste inte om planerna.
3. H undertecknade och visste precis vad hon var med om.
Jag tycker man kan inte utesluta nödvändigtvis 1 och 2, men förklaringarna blir svåra, ett sammantagande bild kan så klart stötta det ena eller andra.
Jag spekulerar:
Nummer 1 känns långsökt. Som jurist tror jag att H ville se det undertecknade dokument efteråt. Så fiffel med detta är svårt att förklara. Det är bara i en relation där en part är mycket dominant/våldsam där jag kan tänka mig att man nekar den andra parten att se på dokumentet efteråt. Det hade antagligen ändå fört till ett gräl om man hade nekad. Men vad betyder det när underskriften först var på plats? Man kan ha grälat om det tills man dog. Så det kan vara så att H undertecknade ett testament där hon trodde att det hade ett annat innehåll och att hon aldrig fick veta det sen även om hon begärde att se dokumentet.
Nummer 2 blir kanske ännu svårare. Vilken förklaring hade man som jurist, som är insatt i dessa saker, accepterad? Eller fanns det ”blind tillit”? Jag kommer inte på någon rimlig förklaring. Även om man vill ha med som eventualitet att hela familjen skulle drabbas av ett olycka så hade man väl formulerad ett ”vanligt testament” och mer formulerad det som en extra mening att om arvtagare är döda så skulle syskonen ärvar. Men har var man rak på sak - inga eventualiteter. Man visste att barnen skulle vara döda och föräldrarna till O och H i livet, men att kvarlåtenskap ska gå till syskon. Svårt att förklara det med en resa som man skulla göra. Man planerade väl knappast att segla världen rund eller resa till Afghanistan.
Så återstår 3.
Missan27 skev att hon trodde (!) att H litade på O, men också omvänd. Kanske var det så? Om O tyckte att det var bäst så, att H litade på det - att det var bäst så för alla??? Sjukt var det i alla fall.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-06-20 kl. 18:03.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-06-20 kl. 18:03.