2018-05-17, 16:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
/.../ Att H fått en och annan ” lavett” kan man säga är misshandel.
Ja; det tyder i vart fall på att någon inte kunnat behärska sig, alt. har lavetten varit välplanerad och utdelad i "uppfostrande" syfte: H skulle veta sin plats.
Citera
2018-05-17, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Finns inget testamente och inget verkar vara planerat.
Tack Elli!
Precis som jag trodde. Jag hoppas den personen blir hemsökt. Sjuka människor vi har på våra gator.
Citera
2018-05-17, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilberts
Då gör jag en annan bedömning.

Tråden började med fantastiska teorier, vilka dämpades något när polisens pressmeddelande publicerades.

Sedan dess har olika försök gjorts att förkasta polisens teori med ytterligare scenarior och teorier. Problemet för dessa är dock att inga har hållit över tid, antingen för att de varit oförenliga med de fakta som redan funnits eller för att "vittnen" ändrat sig eller visat sig fara med osanning.

Däremot har de teorier som arbetat vidare med polisens pressmeddelande som utgångspunkt stått sig relativt bra.

Tex som det som Kryptogram just skrev:

Det klickar i det som vi vet och skapar en logisk följdriktig förklaringmodell till det inträffade.

Jag håller även med hen om att det märkliga är att två föräldrar var samstämmiga om dessa mord. Jag tror däremot inte att båda måste haft exakt samma psykiska sjukdom eller att de var exakt lika sjuka, utan att det mer handlar om den olyckliga konstellationen av deras respektive personligheter och psykiska sjukdomar som utgjorde tungan på vågen.

Självständig - Dependent
Aktiv - Passiv
Handlingsorienterad - Håglös
Skulddriven - Skuldbeläggande
Behärskad - Orolig
Problemlösare - Hjälplös
Stark - Svag (i sina egna ögon)

I takt med att föräldrarnas psykiska symtom av utmattning, stress, oro och förtvivlan tilltog, bröts de successivt ner och lyckades inte längre upprätthålla dynamiken som tidigare fungerat för dem. Detta öppnade upp falluckorna till, för Hanna och Oskar, tidigare okända domäner av vanföreställningskaraktär, där det blev möjligt att döda sina barn av barmhärtighetsskäl.

Nu verkar det som att Oskar primärt tillhörde den vänstra delen av ovanstående dikotomi och Hanna den högra, men ur skuldhänseende har det ingen som helst betydelse. Som föräldrar har vi alla ett totalansvar att skydda och ta hand om våra barn "no matter what".

Båda dessa föräldrar gjorde tvärtom och är därför precis lika skyldiga till sitt ofattbara och oåterkalleliga beslut. Att de var psykiskt sjuka är en förklaring till att det skedde men inte en förmildrande omständighet.

Anser jag.
Fantastiskt bra inlägg!
Sista raderna så bra. En förklaring om än att det inte är förmildrande.
Citera
2018-05-17, 16:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Vill minnas att även O hade nämnt det på något möte med skolan enligt något protokoll hade han väl uttryckt sig som så att det största bekymmret var deras trötthet.
Han behöver ju inte pratar negativt heller utan bara mer eller mindre beskrivit situationen.
Tror säkert kollegorna undrade varför inte H också kunde ta en del besök hos läkare, skola m.m
Han kanske tyckte att han behärskade ämnesområdet bättre än H; att han lättare skulle kunna övertyga skolan om behovet av hemundervisning. - Ja, han kan ju t.o.m. ha avrått H från att deltaga, alt. bestämt möten med skolan bakom hennes rygg. - Det finns många varianter på temat.
Citera
2018-05-17, 16:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Personen och R-kungen är avstängda.....
Det har ingenting med saken att göra; argument och motargument kvarstår.
Citera
2018-05-17, 17:16
Medlem
Citat:
Absurt nu fick jag genom PM veta att både Rockungen och Smultron är avstängda så bemödar mig inte vidare att besvara deras frågor.
Var faktiskt O själv som skojade om det.Ka de sökte väl efter svar....något var det ju med töserna men att de i ett brev bestämmer dig att ingen ska leva på grund av dålig livskvalité går inte ihop.
Något annat ligger bakom.

Försök svara på de frågor vi ställer till dig. Om du inte kan, svara gärna på varför. Annars blir du tyvärr stoppad i samma tveksamma fack som dem som har helt motstridiga uppgifter. Jag frågade dig: Kan du redogöra för brevet i sin helhet? Du sa att det inte lämnade några svar, men vad stod det då? Långt, kort, undertecknat av båda, hur då? Någon näring behöver tråden av dem som vet, annars blir det bara snackelisnack.
Citera
2018-05-17, 17:41
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smulrton82
Hur kan du tro det?

Stämmer det att O videoövervakade dem i huset? Det låter lite småsjukt i så fall, kontrollbehov? Ett sjukligt sådant? Spanade han in barnen med?
Citera
2018-05-17, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Försök svara på de frågor vi ställer till dig. Om du inte kan, svara gärna på varför. Annars blir du tyvärr stoppad i samma tveksamma fack som dem som har helt motstridiga uppgifter. Jag frågade dig: Kan du redogöra för brevet i sin helhet? Du sa att det inte lämnade några svar, men vad stod det då? Långt, kort, undertecknat av båda, hur då? Någon näring behöver tråden av dem som vet, annars blir det bara snackelisnack.

Men snälla försök att förstå att jag inte sitter här hela dagarna.Sitter och försöker hinna ikapp och se vad ni skrivit de här dagarna.
Någon påstår att jag ljuger mig blå etc. Och någon påstår att jag ska vara granne och någon tycker jag haft fel och är förbannad.

Min vän bor inte i Bjärred men 15 min.därifrån.Och är en mkt nära vän till familjen och finns ingen anledning till att jag skulle lägga till el.dra ifrån från infon i mellan oss.Sedan att det kan ske missförstånd i mellan oss är en sak och det kan bero på att vi inte uppdaterar varandra dagligen....tänker på det med tömning av huset 😎

Jag har själv inte sett brevet och det har inte min vän gjort heller.
Hon var dock på förhör.
Jag har inte frågat hur exakt brevet var formulerat.Hon nämnde bara att det var lika kort och koncist som polisen rapporterat.
Observera möjligt att inte L har berättat allt vad som stod i brevet heller.Men känslan är att hon är öppen om det hela och behöver prata.

Ska fötsöka svara på alla frågor men det kanske inte blir på direkten 🙂
Citera
2018-05-17, 17:59
Bannlyst
Citat:
Vill minnas att även O hade nämnt det på något möte med skolan enligt något protokoll hade han väl uttryckt sig som så att det största bekymmret var deras trötthet.
Han behöver ju inte pratar negativt heller utan bara mer eller mindre beskrivit situationen.
Tror säkert kollegorna undrade varför inte H också kunde ta en del besök hos läkare, skola m.m

Va aldrig Hanna med på några sjukhus eller läkare besök?
Stämmer de att Hanna och Oskars syskon ärvt deras bohag?
Hade Hanna cancer ?
Stämmer de som Remark skriver att Hanna har friskförklarat sig?
Vet du var Oskar reste med barnen? Va de till sol och värme? Du skrev Hanna behövde ladda batterierna.
Senast redigerad av Banannn 2018-05-17 kl. 18:12.
Citera
2018-05-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag har hela tiden tänkt att polisen delgivit anhöriga betydligt mer information om utredningen än vad som kommit ut offentligt. Men är det så att polisen och anhöriga faktiskt inte vet än vad familjemedlemmarna dog av och hur morden gick till? Har någon av föräldrarna haft problem förut med psykisk ohälsa? Förstår om du inte kan svara.
Nej har hela tiden sagt att de vet inte mer en oss.Titta långt tillbaka på mina inlägg.Skrev det långt innan det kom.it i Media och skriver igen ...priliminärt innan semestern men kan dröja till efter semestrarna med alla svaren.
Citera
2018-05-17, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Håller med dej helt. Har precis samma tankegångar. Behöver inte vara inslag av scientologi, incest, försäkringsbedrägeri, utebliven professur, skilsmässobarn, högpresterande osv för att detta skulle kunna hända.

Eller hur, människor är kapabla till a l l t oavsett vad de varit med om eller vilka orsaker de haft för sitt handlande. Det har historien visat oss. Bara människors personligheter tillsammans med deras psykiska besvär, kan leda till alldeles förfärliga handlingar. Det krävs inte alltid extrema omständigheter för att katastrofer ska ske.

Det är istället ofta vi runtomkring som kräver att ondskan (såsom i onda handlingar) ska vara komplex och märkvärdig. Men ondskan är ibland outhärdligt banal. Vi försöker fylla det outhärdliga med monsterbeskrivningar, för att stå ut med tanken på att somliga kan ta sig för vissa handlingar, eller för att få en försäkring på att vi skulle känna igen det om vi såg det.
I grunden handlar det om ett trygghetssökande.

Men vi lever inte med denna trygghet om vi väljer att vara tillsammans med andra människor. Människor är många gånger oförklarliga, deras handlingar obegripliga och vi kommer alltid att överraskas och förfäras av dem. Allt låter sig inte blottläggas. Det är en sci-fi-utopi (eller kanske dystopi) att allt människor gör ska kunna dechiffreras innan det händer eller efter det har hänt

Det fina i kråksången är att även det motsatta gäller, dvs de som bekämpar allt hemskt de varit med om och utvecklas till fantastiska människor trots lidande de fötts med eller blivit utsatta för. Allt bestäms inte av vad man varit med om.

Vem vet, kanske hade Moa och Agnes visat sig vara sådana maskrosbarn om de hade fått en chans att visa det?

Var rädda om varandra!
Citera
2018-05-17, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banannn
Va aldrig Hanna med på några sjukhus eller läkare besök?
Stämmer de att Hanna och Oskars syskon ärvt deras bohag?
Hade Hanna cancer ?
Stämmer de som Remark skriver att Hanna har friskförklarat sig?
Vet du var Oskar reste med barnen? Va de till sol och värme? Du skrev Hanna behövde ladda batterierna.

Ursäkta men lite irriterad är jag.Hur menar du här ? Varför skulle jag delge dig någon information som du ändå tar som lögner ?
Hanna hade INTE cancer.
Ja jag vet vart O och barnen reste.

De andra frågorna du ställer har du väl dessutom fått svar på från någon annan.
Jag skulle uppskatta om du respekterar min tid och fritid 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in