2018-06-20, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Skrikets längd och beskrivning är lite luddigt.

Det tycker inte jag. Jag tycker det var tämligen konkret och även att dom handlade väldigt rationellt hela tiden.

Polisen däremot strulade bort denna direktuppgift och därmed förlorade möjligheten att hitta kroppen redan nästa dag.

Dom missade försprånget ...
Citera
2018-06-20, 15:52
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Är det inte märkligt att då dumpa kroppen så nära hennes hem? Jag menar, om han väl ansträngt sig för att släpa in henne i bilen för att dumpa kroppen, varför inte då dumpa den på ett bättre ställe?
Håller med! Enda anledningen jag kan se att bilen har använts är om bråket startat däri.
Citera
2018-06-20, 15:52
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det har diskuterats rätt så tidigt i tråden efter att man funnit kroppen. Finns flera som har hund och kunskaper om det här som har uttalat sig om hur spår, sök osv fungerar. De letade också efter en försvunnen person, inte nödvändigtvis en död person till att börja med.

Någon granne uttalade sig i tidiningen och sa att hans hund dagen innan dragit som aldrig någonsin mot planket men han var då på "fel" sida och brydde sig inte om att gå runt och kolla vad hunden så envetet drog efter.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ska bli intressant att höra om kroppen flyttats vid något tillfälle, men kan inte se någon direkt vinst med att förvara kroppen någonstans, för att sedan flytta den till planket (för SD).
Skulle kunna vara annan gm (granne) då, eller annan bp (ex hemma hos SD).

Måste säga att det är väldigt konstigt att ingen hittat kroppen tidigare, polis eller hundägare. En del hundägare släpper sina hundar om det är lugnt ute eller har en lång lina så hunden får mer möjlighet att nosa på det de vill. Men planket kanske är ganska massivt och byggt ner till marken. Ganska vindstilla de där dagarna.
Men om det är SD kan han väl inte haft kroppen i bilen några längre stunder eftersom de åkte till USA. Bilen konfiskerades väl då och om de hade haft någon annan ståendes skulle den vara undersökt.
Så det lämnar isf inte stort fönster för att flytta en kropp.
Det är väl vad som nämts i tråden om att ev, andra hundägare noterat något än hunden som till slut hittade BO
Citera
2018-06-20, 15:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag undrar oxå varför så många tror att hon mördades hemma? Är det p.g.a. "trådsanningen" om blodfynd i bostaden? Jag har aldrig ens snuddat vid tanken att bostaden är MP. Med tanke på att varken LW:s barn eller grannar hört något. Ett mord på hemmafronten borde inte ske i direkt tystnad...

Tidigare var jag ganska övertygad om att det huvudsakliga våldet skett vid planket (vilket jag fortfarande tror), att hon tagit sig dit på egen hand med sin gm. Att det är därför ingen märkt något, ingen hört något.

Men sedan jag hittat uppgifterna om blod hemma, tänker jag att det inte kan uteslutas helt. Två i tråden har tagit upp uppgiften. Men jag har också sett att vissa uppgifter i tråden kan var helt motsägelsefulla, så det inget som man kan helt lita på.

Uppgifterna om blodet kan absolut vara felaktigt. Vi ska inte göra det till en trådsanning!

Så jag kan även se ett scenario där det sker våld i hemmet redan (eller hotats med vapen) och att hon därefter har flyttats, alternativt flytt. Det senare låter inte så troligt. Hon borde ha skrikit, tagit sig mot granne eller liknande om hon kände att hon var utsatt för en livshotande situation. Han kan förstås ha hållit en kniv mot henne medan han hade sitt grepp med armen runt huvud och mun. Sedan tvingat in henne i sin bil.

Allt känns väldigt riskabelt.
Citera
2018-06-20, 15:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det är väl vad som nämts i tråden om att ev, andra hundägare noterat något än hunden som till slut hittade BO

Jo, men var det inte ganska sent? Någon dag innan fyndet?
Citera
2018-06-20, 16:00
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där bilen har använts. Ponera att LW kontaktas av någon(kanske sms).

Denna någon vill prata. Kom ut till bilen som står längst ned på hennes gata typ vid gräsmattan vid planket. De pratar, det är myggigt. Hon sätter sig i och de fortsätter prata. Bråk uppstår, fysiskt bråk uppstår.

Hon kastar sig ut och mördaren efter. Fysiska bråket fortsätter utomhus och skrik kommer med jämna mellarum. LW tas av daga och kanske släpas de sista metrarna bakom planket.

Eftersom hon hade mobilen med sig ut så ligger den nu i mördarens bil.

Detta är för mig ett helt rimligt scenario.

Rimligt även utifrån hur jag tänker. Jag tror att ett bråk har startat antingen längs vägen eller i bilen, alternativt har LW tvingats ut ur sitt hem. Jag tror att hon dödades intill eller bakom planket och sedan har gärningsmannen försökt skymma kroppen så gott det går på fyndplatsen.

Utifrån mitt tänkta scenario så tror jag att gärningsmannen och LW känner varandra. Att relationen dem emellan har varit så pass komplicerad att gärningsmannen kunnat bli så tokig att han dödat henne.
Citera
2018-06-20, 16:02
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Nej håller med dej men vissa i tråden tror det skedde hemma
Det här är så konstigt när man inte får veta något ur utredningen

Tror både avspärrningen och rykten om blodspår leder tankarna dit. Lutar själv inte mot hemmet som BP men vi vet ju som sagt ingenting, kan vara så.

Kan det finnas någon annan anledning att söka igenom huset än att det är BP? Annan typ av bevisning? Annars har vi ju svaret där..

Blodspår i hemmet har jag nästan uteslutit helt då polishundarna omöjligt hade missat det. (Vid sök efter försvunna personer är man ju medveten om att personen i fråga kan vara skadad eller död, sökhundar hittar också ibland den försvunna avliden - det klarar de, om inget annat så med luftspår)
Citera
2018-06-20, 16:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det är i princip omöjligt att åklagaren skulle få en person häktad på magkänsla. Skälig misstanke kräver sk bevisövervikt, dvs konkreta omständigheter visar att det är mer sannolikt att personen är skyldig än oskyldig. Alltså minst 50% sannolikhet i detta brott. Misstankegraden kan juridiskt inte uppnås baserat på gamla anmälningar som dessutom lades ner.
Magkänsla kanske var att ta i, men sådana här bevisvärderingar och sannolikhetsbedömningar kan väl i slutändan inte vara annat än en subjektiv känsla (såvida man nu inte gör handfasta beräkningar som t.ex. Göran Lambertz). Det här visas ju inte minst av att åklagaren och tingsrätten gjorde olika bedömningar senast.

Och nog är det väl mänskligt att väga in den gamla misshandelsanmälan, även om det inte är juridiskt korrekt att göra så.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 16:14.
Citera
2018-06-20, 16:06
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tycker inte jag. Jag tycker det var tämligen konkret och även att dom handlade väldigt rationellt hela tiden.

Polisen däremot strulade bort denna direktuppgift och därmed förlorade möjligheten att hitta kroppen redan nästa dag.

Dom missade försprånget ...

Jag fattar oavsett om de tagit skrikvittnet på allvar eller inte HUR kroppen inte kunde hittas tidigare?! Det är så jävla klantigt. Det är så nära Lenas hem.

Jag tog en löprunda förbi platsen igår kväll. När man befinner sig där på gatan så går det inte att begripa varför de inte sökte vid fyndplatsen. Totalt obegripligt.
Citera
2018-06-20, 16:07
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, ny tanke här.
Skriken kom kanske inte från BO utan från någon som upptäckt BO liggandes på FP. Denne skrikare hör naturligtvis inte av sig för att den riskerar att då bli misstänkt. Mordet kan då ha inträffat vid annan tidpunkt/plats än vid skriket.

Det är en intressant tanke men då skulle BO mördats ännu tidigare än 23.30.
Sista kontakt med LW hade någon kl 23.
Känns tight med det händelseförloppet på en ca halvtimme.

Men jag kan ha misstagit mig med tiderna.
Men alla tankar och infallsvinklar är intressant och ger tråden lite nytt liv 👍🏻
Citera
2018-06-20, 16:08
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Rimligt även utifrån hur jag tänker. Jag tror att ett bråk har startat antingen längs vägen eller i bilen, alternativt har LW tvingats ut ur sitt hem. Jag tror att hon dödades intill eller bakom planket och sedan har gärningsmannen försökt skymma kroppen så gott det går på fyndplatsen.

Utifrån mitt tänkta scenario så tror jag att gärningsmannen och LW känner varandra. Att relationen dem emellan har varit så pass komplicerad att gärningsmannen kunnat bli så tokig att han dödat henne.

Ja, jag tänker också som du.

Men tror inte hon blivit tvingad ur sitt hem. Jag tror hon hade mobilen i handen när hon gick ut för att prata med någon hon kände.

Jag tror hon chattade till och från med många med anledning av Norgeresan och därför hade hon mobilen med sig när hon gick ut.
Citera
2018-06-20, 16:11
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Tror både avspärrningen och rykten om blodspår leder tankarna dit. Lutar själv inte mot hemmet som BP men vi vet ju som sagt ingenting, kan vara så.

Kan det finnas någon annan anledning att söka igenom huset än att det är BP? Annan typ av bevisning? Annars har vi ju svaret där..

Blodspår i hemmet har jag nästan uteslutit helt då polishundarna omöjligt hade missat det. (Vid sök efter försvunna personer är man ju medveten om att personen i fråga kan vara skadad eller död, sökhundar hittar också ibland den försvunna avliden - det klarar de, om inget annat så med luftspår)

Som jag har uppfattat det så sökte inte hundarna i området kring Lenas hem förrän kroppen hittats. De letade på annat håll.
Jag kan ha fel men det var så jag tolkade samtalet där det även framkom visst missnöje över hur utredningen i den aspekten skötts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in