2018-06-20, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Bra överblicksbilder. Nä, jag tror inte GM skulle tagit risken att vandra på den gatan bärandes på en död kropp. Risken att stöta på någon eller bli sedd en högsommarvarm majkväll borde vara tämligen stor. Detsamma gäller ju även scenariot om LW nu promenerade samma väg med GM. Återigen har GM haft en evinnerlig tur att ingen varken sett eller hört något. Såvitt vi vet. Återigen.

Fattar inte hur gm tänker om hon mördas i sin bostad Varför flytta kroppen ? Hon borde ha gått levande till planket
Senast redigerad av Radarfwd 2018-06-20 kl. 15:21. Anledning: Stava
Citera
2018-06-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Man kan kanske back in bilen en bit?

https://www.google.com/maps/@59.2893505,15.1845327,3a,75y,329.18h,76.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3byR-1UhgTZH-9tefUPCtg!2e0!7i13312!8i6656

Då kan visserligen grannen mittemot möjligen se att du parkerat där, men frågan är om man står och kollar så noga om man nu råka titta ut?

https://www.google.com/maps/@59.2892998,15.1847563,3a,60y,284.16h,81.54t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAEW9itCQa3fvmjeC54sR7g!2e0!7i1 3312!8i6656

https://www.google.com/maps/@59.2893505,15.1845327,3a,60y,254.56h,94.09t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3byR-1UhgTZH-9tefUPCtg!2e0!7i13312!8i6656

Nedanför har du en lekpark

https://www.google.com/maps/@59.2892998,15.1847563,3a,83.1y,13.4h,89.19t/data=!3m6!1e1!3m4!1sAEW9itCQa3fvmjeC54sR7g!2e0!7i1 3312!8i6656

Men ska du gå ner bärandes på en lealös kropp hit?? Gatu- lampor hela vägen:

https://www.google.com/maps/@59.2893505,15.1845327,3a,75y,103.19h,60.28t/data=!3m6!1e1!3m4!1s3byR-1UhgTZH-9tefUPCtg!2e0!7i13312!8i6656

Jag tänker då att varför inte i så fall lämna kroppen kvar?
Risken att någon ser dig vid 23.30- tiden måste ändå vara ganska stor.
Om någon ser dig då- vad ska du göra?
Släppa kroppen, springa?
Tack för bilderna.
Undra hur många hundägare som bor i området.
Det verkar ju konstigt att hon hittades på lördagen när hon försvann, att ingen med hund upptäckt någonting tidigare.
Ett mysterium.
Citera
2018-06-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det blir gärna lite komplicerat och spekulativt om man prompt skall ha in SD i ett händelseförlopp. Det är väl det här som tyder på att åklagaren kan vara inne på helt fel spår.
Spekulativt är det mesta som skrivs här, men komplicerat är det ju knappast om de listade faktumen bekräftas. Din lojalitet är tydlig. Tiden lär utvisa.
Citera
2018-06-20, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Fattar inte hur gm tänker om hon mördas i sin bostad Varför flytta kroppen ? Hon borde ha gått levande till planket

Joo nu tror jag Hon mördas hemma men gm vill få det se ut som överfallsvåldtäkt
Därför flyttar de kroppen
Citera
2018-06-20, 15:25
Medlem
PeterNosters avatar
Hmm, ny tanke här.
Skriken kom kanske inte från BO utan från någon som upptäckt BO liggandes på FP. Denne skrikare hör naturligtvis inte av sig för att den riskerar att då bli misstänkt. Mordet kan då ha inträffat vid annan tidpunkt/plats än vid skriket.
Citera
2018-06-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ja, det blir gärna lite komplicerat och spekulativt om man prompt skall ha in SD i ett händelseförlopp. Det är väl det här som tyder på att åklagaren kan vara inne på helt fel spår.

Som utgångsläget är så tyder det på att

1. GM var en för LW känd person

2. och som hade ett behov av att fördröja upptäckten av LWs döda kropp (fyndplats+skrik).

SD, som skulle flyga till USA, fyller väl behovet både 1. och 2. i händelseförloppet samt även

3. Lokalkännedom

Ovanstående talar mot en helt okänd gärningsman. UW har ett giltigt alibi.

Enligt mig blir det lika problematiskt vid vilken annan gärningsman som helst.
Citera
2018-06-20, 15:26
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Håller med. Tror inte heller på någon bil i det här fallet. Mer slentrian, att SD:s bil givetvis skulle undersökas i samband med att han togs in på förhör och ingick i utredningen. Men att den skulle använts i samband med mordet känns för mig helt uteslutet.

Jag kan mycket väl tänka mig ett scenario där bilen har använts. Ponera att LW kontaktas av någon(kanske sms).

Denna någon vill prata. Kom ut till bilen som står längst ned på hennes gata typ vid gräsmattan vid planket. De pratar, det är myggigt. Hon sätter sig i och de fortsätter prata. Bråk uppstår, fysiskt bråk uppstår.

Hon kastar sig ut och mördaren efter. Fysiska bråket fortsätter utomhus och skrik kommer med jämna mellarum. LW tas av daga och kanske släpas de sista metrarna bakom planket.

Eftersom hon hade mobilen med sig ut så ligger den nu i mördarens bil.

Detta är för mig ett helt rimligt scenario.
Citera
2018-06-20, 15:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Bra överblicksbilder. Nä, jag tror inte GM skulle tagit risken att vandra på den gatan bärandes på en död kropp. Risken att stöta på någon eller bli sedd en högsommarvarm majkväll borde vara tämligen stor. Detsamma gäller ju även scenariot om LW nu promenerade samma väg med GM. Återigen har GM haft en evinnerlig tur att ingen varken sett eller hört något. Såvitt vi vet. Återigen.

Absolut kan någon ha sett dom om de gick gatan ner. Men det är inte så uppseendeväckande (om de inte sprang?). Frågan är om du ens registrerar det i ditt minne.

Vi har vårt köksfönster riktat mot en lite gata i vårt villakvarter. Jag tittar inte så ofta ut, även om jag står vid fönstret. Om jag gör det någon gång, tänker jag sällan på de personer som passerar även om det är mina grannar. Man håller ju ofta på med något och tankarna är fokuserade på samtal, disk eller annat. Om du inte vet att något konstigt kommer att hända, är det inte säkert att du senare kommer att vara säker på hur det var denna kväll. Nyheten kanske inte nådde personen förrän någon dag senare.

Hon blev anmäld försvunnen av anhöriga dagen efter, och snart drog insatserna igång. Grannar mm kanske var på jobbet och nyheten kanske kom ut, tidigast på kvällen. Om du ens var hemma när operation dörrknackning, avspärrningar mm drog igång.
Citera
2018-06-20, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, ny tanke här.
Skriken kom kanske inte från BO utan från någon som upptäckt BO liggandes på FP. Denne skrikare hör naturligtvis inte av sig för att den riskerar att då bli misstänkt. Mordet kan då ha inträffat vid annan tidpunkt/plats än vid skriket.

Tror också att någon annan skrek som såg
Citera
2018-06-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hmm, ny tanke här.
Tror inte man skriker så pass länge och tidpunkten verkar ju stämma med chattandet.
Citera
2018-06-20, 15:31
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Åklagaren kanske resonerar som många gör här i tråden, dvs. att det räcker med magkänslan. Och en förhoppning om att den här magkänslan senare skall kunna bekräftas av NFC.

Det är i princip omöjligt att åklagaren skulle få en person häktad på magkänsla. Skälig misstanke kräver sk bevisövervikt, dvs konkreta omständigheter visar att det är mer sannolikt att personen är skyldig än oskyldig. Alltså minst 50% sannolikhet i detta brott. Misstankegraden kan juridiskt inte uppnås baserat på gamla anmälningar som dessutom lades ner.

Att vi inte vet vilka bevis misstanken grundas på, betyder ju inte att bevisen inte finns. Bara att de inte har läckt. Visst att man ibland bryter mot lagen även inom rättsväsendet, men inte så pass att vi behöver utgå ifrån det?

Hade det varit så illa att åklagaren faktiskt handlade på magkänsla, alltså direkt tjänstefel, borde väl även hon ha plockats bort från fallet och blivit granskad för länge sen - och inte fått igenom skälig misstanke av TR.

Absolut kan SD vara oskyldig, inget snack om den saken. Men just nu står misstankegraden kvar, och två personer kan inte kan vara skäligen misstänkta samtidigt = så länge en person är skäligen misstänkt kan ingen annan vara "mer misstänkt". Detta kan dock ändras när som helst, om nya/andra bevis kommer fram.
Citera
2018-06-20, 15:31
Medlem
Citat:

Varför komplicerat och spekulativt?
SD har en lång historia med LW, kantad av vänskap, förhållande, misshandel, ofredande. Känns inte särskilt spekulativt utan snarare som den troligaste GM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in