2018-06-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Joo nu tror jag Hon mördas hemma men gm vill få det se ut som överfallsvåldtäkt
Därför flyttar de kroppen

Själva förflyttningen talar emot en överfallsvåldtäkt.
Citera
Medlem
Citat:
Tror också att någon annan skrek som såg
Jag tror att det var brottsoffret LW som skrek.
Det låter mest rimligt och jag tycker vittnet är trovärdigt också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem har gjort den bedömningen, polisen eller åklagaren?

Det är ju ett tag sen nu, men jag antar att det är polisen som gör sådana bedömningar och meddelar åklagaren. (UW var på tjänsteuppdrag utanför länet har jag för mig).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror inte man skriker så pass länge och tidpunkten verkar ju stämma med chattandet.

Vi vet inte hur länge någon skrek 1 minut kan verka 5 min när någon gallskriker
Citera
2018-06-20, 15:33
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad som diskuterades där var alternativet att brottet hade skett i hemmet, och att kroppen sedan hade flyttats till fyndplatsen. Hon skulle alltså inte ha gått själv här:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

I så fall låter bil, med tanke på upptäcktsrisken, rimligare än att man t.ex. skulle ha släpat kroppen eller kört den i en skottkärra. Även polisen tycks vara inne på att en bil har använts.

Är det inte märkligt att då dumpa kroppen så nära hennes hem? Jag menar, om han väl ansträngt sig för att släpa in henne i bilen för att dumpa kroppen, varför inte då dumpa den på ett bättre ställe?
Citera
2018-06-20, 15:34
Medlem
Citat:
Joo nu tror jag Hon mördas hemma men gm vill få det se ut som överfallsvåldtäkt
Därför flyttar de kroppen
Jag undrar oxå varför så många tror att hon mördades hemma? Är det p.g.a. "trådsanningen" om blodfynd i bostaden? Jag har aldrig ens snuddat vid tanken att bostaden är MP. Med tanke på att varken LW:s barn eller grannar hört något. Ett mord på hemmafronten borde inte ske i direkt tystnad...
Citera
2018-06-20, 15:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Tror inte man skriker så pass länge och tidpunkten verkar ju stämma med chattandet.

Skrikets längd och beskrivning är lite luddig.
Senast redigerad av PeterNoster 2018-06-20 kl. 15:45.
Citera
2018-06-20, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag undrar oxå varför så många tror att hon mördades hemma? Är det p.g.a. "trådsanningen" om blodfynd i bostaden? Jag har aldrig ens snuddat vid tanken att bostaden är MP. Med tanke på att varken LW:s barn eller grannar hört något. Ett mord på hemmafronten borde inte ske i direkt tystnad...

Nej håller med dej men vissa i tråden tror det skedde hemma
Det här är så konstigt när man inte får veta något ur utredningen
Citera
2018-06-20, 15:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Tack för bilderna.
Undra hur många hundägare som bor i området.
Det verkar ju konstigt att hon hittades på lördagen när hon försvann, att ingen med hund upptäckt någonting tidigare.
Ett mysterium.

Ska bli intressant att höra om kroppen flyttats vid något tillfälle, men kan inte se någon direkt vinst med att förvara kroppen någonstans, för att sedan flytta den till planket (för SD).
Skulle kunna vara annan gm (granne) då, eller annan bp (ex hemma hos SD).

Måste säga att det är väldigt konstigt att ingen hittat kroppen tidigare, polis eller hundägare. En del hundägare släpper sina hundar om det är lugnt ute eller har en lång lina så hunden får mer möjlighet att nosa på det de vill. Men planket kanske är ganska massivt och byggt ner till marken. Ganska vindstilla de där dagarna.
Men om det är SD kan han väl inte haft kroppen i bilen några längre stunder eftersom de åkte till USA. Bilen konfiskerades väl då och om de hade haft någon annan ståendes skulle den vara undersökt.
Så det lämnar isf inte stort fönster för att flytta en kropp.
Citera
2018-06-20, 15:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sounion
Spekulativt är det mesta som skrivs här, men komplicerat är det ju knappast om de listade faktumen bekräftas. Din lojalitet är tydlig. Tiden lär utvisa.
De faktum du listar är av två olika slag. Dels omständigheter kring själva brottet (som inte har med SD att göra), och dels omständigheter kring SD (som inte har med brottet att göra).

Blandar man det här i en lista så ger det lätt en intryck av att SD har med brottet att göra.

Och nej, jag har ingen lojalitet här. Känner ingen inblandad, och har knappt varit i Örebro.
Citera
2018-06-20, 15:49
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Det är i princip omöjligt att åklagaren skulle få en person häktad på magkänsla. Skälig misstanke kräver sk bevisövervikt, dvs konkreta omständigheter visar att det är mer sannolikt att personen är skyldig än oskyldig. Alltså minst 50% sannolikhet i detta brott. Misstankegraden kan juridiskt inte uppnås baserat på gamla anmälningar som dessutom lades ner.

Att vi inte vet vilka bevis misstanken grundas på, betyder ju inte att bevisen inte finns. Bara att de inte har läckt. Visst att man ibland bryter mot lagen även inom rättsväsendet, men inte så pass att vi behöver utgå ifrån det?

Hade det varit så illa att åklagaren faktiskt handlade på magkänsla, alltså direkt tjänstefel, borde väl även hon ha plockats bort från fallet och blivit granskad för länge sen - och inte fått igenom skälig misstanke av TR.

Absolut kan SD vara oskyldig, inget snack om den saken. Men just nu står misstankegraden kvar, och två personer kan inte kan vara skäligen misstänkta samtidigt = så länge en person är skäligen misstänkt kan ingen annan vara "mer misstänkt". Detta kan dock ändras när som helst, om nya/andra bevis kommer fram.

Bra förklarat 👍
Citera
2018-06-20, 15:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
UW har ett giltigt alibi.
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
Det är ju ett tag sen nu, men jag antar att det är polisen som gör sådana bedömningar och meddelar åklagaren. (UW var på tjänsteuppdrag utanför länet har jag för mig).
Har UW ens varit intressant för polisen? Och varifrån har ni fått uppgiften om att han har alibi?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in