2018-06-20, 13:47
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad som diskuterades där var alternativet att brottet hade skett i hemmet, och att kroppen sedan hade flyttats till fyndplatsen. Hon skulle alltså inte ha gått själv här:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

I så fall låter bil, med tanke på upptäcktsrisken, rimligare än att man t.ex. skulle ha släpat kroppen eller kört den i en skottkärra. Även polisen tycks vara inne på att en bil har använts.

Och jag tycker att det verkar mer orimligt. OM kroppen ska fraktas från Lenas hem med bil så står bilen parkerad på gatan (om den körs upp bredvid ytterdörren finns fler fönster riktade emot och bilen måste backas ut) och kroppen ska lyftas dit. Sen ska bilen köra i 10 sekunder. Därefter ska kroppen lastas ur igen och forslas bakom planket. Som sagt, att gå den korta biten (ensam eller bärandes på en kropp) tar max 1 minut. Om bil har använts så vore det rimligare att kroppen i så fall förvarats där ett tag för att sedan gömmas i skydd av mörkret. Men då återstår skriken? Och en bättre vald fyndplats?
Citera
2018-06-20, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det första fetade, källa på det?! Du skriver som att du med säkerhet vet när det verkar som att du gissar.

Det andra fetade, du menar att om en annan person (fristående från SD) misstänks och häktas så kommer SD att kvarstå som skäligen misstänkt tills ev dom faller? Läs på. Det funkar inte så.
DNA: ingen källa, bara en känsla av andra fall. M.a.o spekulation, ursäkta det otydliga.

Skrev inte kvarstå som skäligen, skrev kvarstår, och då menas i utredningen. Det är inte jag som behöver läsa på, det är du som måste läsa vad jag skriver och inte förvränga, även om jag var otydlig.
Man kvarstår inte som skäligen, man är fortsatt skäligen. Man kvarstår i utredningen eller avskrivs.
Citera
2018-06-20, 13:59
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Och jag tycker att det verkar mer orimligt. OM kroppen ska fraktas från Lenas hem med bil så står bilen parkerad på gatan (om den körs upp bredvid ytterdörren finns fler fönster riktade emot och bilen måste backas ut) och kroppen ska lyftas dit. Sen ska bilen köra i 10 sekunder. Därefter ska kroppen lastas ur igen och forslas bakom planket. Som sagt, att gå den korta biten (ensam eller bärandes på en kropp) tar max 1 minut. Om bil har använts så vore det rimligare att kroppen i så fall förvarats där ett tag för att sedan gömmas i skydd av mörkret. Men då återstår skriken? Och en bättre vald fyndplats?
Det är intressanta frågor. Och om man nu fortsätter att spekulera kring att hon kan ha dödats (eller åtminstone förlorat medvetandet) i hemmet, varför flyttades hon överhuvudtaget till fyndplatsen?

Kan kroppen ha flyttats för att barnen som sov i lägenheten skulle slippa upptäcka den när de vaknade på morgonen? Eller kan det finnas andra möjliga förklaringar?
Citera
2018-06-20, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Han är skäligen misstänkt så länge polisen anser det

Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nej, så länge TR anser det?

Nja, så länge åkl anser det?
Citera
2018-06-20, 14:00
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Vad som diskuterades där var alternativet att brottet hade skett i hemmet, och att kroppen sedan hade flyttats till fyndplatsen. Hon skulle alltså inte ha gått själv här:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

I så fall låter bil, med tanke på upptäcktsrisken, rimligare än att man t.ex. skulle ha släpat kroppen eller kört den i en skottkärra. Även polisen tycks vara inne på att en bil har använts.
Ha ha, skottkärra - jag fick just en bild av någon som kommer med ett lik på en skottkärra med armarna och benen på liket hängande utanför, inte direkt subtilt om man säger så ...
Kanske inte borde skratta åt det egentligen men kunde inte låta bli
Citera
2018-06-20, 14:01
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, så länge åkl anser det?
Men TR (lagmannen) hade väl uttalat att han betraktades just som skäligen misstänkt?
Citera
2018-06-20, 14:01
Medlem
Citat:
Men vet man om polisen verkligen misstänker SD? Jag har för mig att åklagaren av någon anledning var mycket tydlig med att det var helt hennes eget beslut att begära honom häktad?
Jag vill oxå minnas att det var åklagarens egna beslut. Och exakt vad skulle hon vinna på att sätta dit fel GM? Hon måste ju haft underlag för att vilja häkta honom på sannolika skäl. Vad kan det vara som binder SD till brottet, enligt åklagaren? I avsaknad av bevis såvitt vi vet...
Citera
2018-06-20, 14:03
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izzisbell
Jag vill oxå minnas att det var åklagarens egna beslut. Och exakt vad skulle hon vinna på att sätta dit fel GM? Hon måste ju haft underlag för att vilja häkta honom på sannolika skäl. Vad kan det vara som binder SD till brottet, enligt åklagaren? I avsaknad av bevis såvitt vi vet...
Åklagaren kanske resonerar som många gör här i tråden, dvs. att det räcker med magkänslan. Och en förhoppning om att den här magkänslan senare skall kunna bekräftas av NFC.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 14:07.
Citera
2018-06-20, 14:08
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Åklagaren kanske resonerar som många gör här i tråden, dvs. att det räcker med magkänslan. Och en förhoppning om att den här magkänslan senare skall bekräftas av NFC.

Kan så vara men nu häktades han ju som skäligen misstänkt en gång av TR, tror du att de också går på magkänsla?
Citera
2018-06-20, 14:08
Medlem
Citat:
Det är intressanta frågor. Och om man nu fortsätter att spekulera kring att hon kan ha dödats (eller åtminstone förlorat medvetandet) i hemmet, varför flyttades hon överhuvudtaget till fyndplatsen?

Kan kroppen ha flyttats för att barnen som sov i lägenheten skulle slippa upptäcka den när de vaknade på morgonen? Eller kan det finnas andra möjliga förklaringar?
Oavsett om kroppen har flyttats eller om MP är alldeles intill FP (som jag tror) så har ju mördaren haft en evinnerlig tur här...inga vittnen (såvitt vi vet), inga spår eller teknisk bevisning (såvitt vi vet). Ingenting. Nada. Det låter ju för bra för att vara sant. Det måste ju finnas n å g o n t i n g ?!?!
Citera
2018-06-20, 14:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Kan så vara men nu häktades han ju som skäligen misstänkt en gång av TR, tror du att de också går på magkänsla?
Jag vet lika lite som du om vad de här misstankarna egentligen grundar/grundade sig på. Sedan vet vi ju inget om vilken bedömning tingsrätten skulle göra i dagsläget. De hålls väl knappast uppdaterade om utredningsläget.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 14:13.
Citera
2018-06-20, 14:13
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag tror det är ett misstag att plocka bort Springare då han är en erfaren och duktig utredare, att låta en person som arbetat med Barn utredningar bli ny utredningsledare låter... inte helt klockrent.

Kan det inte finnas ett samband med att man väljer denna spaningsledare (MN) eftersom det är han som höll i utredningen vid LW:s misshandelsanmälan? Kanske bara en slump, men tänker att han lär ha insyn i relationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in