2018-06-19, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Du som är så bäst på allt kanske ska tala EXAKT vilka punkter MacBook Pro är bättre på än nämnda förslag.

Du bör klara att leta fram respektive produkts specar och göra en första grov jämförelse själv. Men en kort titta på exemplen säger att det kan handla om bildkvalitet, upplösning, batteritider, fysisk storlek och vikt etc etc.

Är man en mer dedikerad gamer så kan exemplen vara bra val och då kan man också mycket väl han nåt emot Apple-datorer, för de passar ju då inte de egna behoven, som gamer alltså.

Är man dock inte en gamer så ser jag inte många fördelar att skaffa ett i de flesta fall tyngre större tivoli till laptop som skulle ses som en tonårsleksak i vissa miljöer, och med oftast klart sämre batteritider och ljudnivåer etc.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-19 kl. 15:11.
2018-06-19, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nero4
Alla dessa datorer krossar apples bärbara datorer t.o.m. är de snäppet snyggare. Hårdvara är bättre, YES allt

https://www.msi.com/Laptop/GS65-Stealth-Thin-8RF

https://www.razer.com/gaming-laptops/razer-blade

https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/predator-series/predatorhelios500

https://www.asus.com/se/Laptops/ROG-Strix-SCAR-II/
Du vet att det här är ganska barnsligt va? Typ vad 13-14 åringar håller på med.
2018-06-19, 17:06
Medlem
Här får kanske Apples motståndarsida lugna sig lite. Gaminglaptops är inte riktigt det solklara alternativet till en Mac och då uttrycker jag mig diplomatiskt.

Snarare består Apples konkurrens främst i burkar som Xiaomi MiBook Air och Pro, Dell XPS och Precision 55xx, ThinkPad X1 Carbon m.fl. Även om jag verkligen inte är ett fan av de senaste MBP med touchbar och fastlödda och limmade komponenter får man ändå vara lite nykter i sågandet.

En julgran med blinkande lampor är inte Apples främsta konkurrent. Snarare skulle man kunna betrakta grundtanken med en klassisk MBP eller PowerBook att erbjuda en bärbar dator som INTE lyser som en julgran utan är mer tillbakadragen (minst sagt) och i gengäld erbjuder bra prestanda och flexibilitet snarare än en massa bling-bling. Dock har ju Apple frångått den principen idag men det gör ändå inte julgranen till den främsta konkurrenten.

Mitt enkla råd är att kritisera Apple för det agerande som är problematiskt (proprietär vendor lock-in) men inte på det obildade: "Men oj vad MBP är dyyyyr, kolla här, man får ju GAMINGLAPTOP X för Y!"

Vill jag ha blinkande lampor köper jag en julgran.
2018-06-19, 17:29
Medlem
Citat:
Alla dessa datorer krossar apples bärbara datorer t.o.m. är de snäppet snyggare. Hårdvara är bättre, YES allt

Alltså, jag gillar MSIn på din länk men detta är ju lite som att ta med sig bananer till ölpartyt istället för öl.

Apple har konkurrenter men inte just dessa för de ligger i ett annat segment. Man står inte och väljer mellan en gaminglaptop eller en MBP på samma vis som man inte väger mellan t.ex en Xiaomi MiBook Pro och en gaminglaptop.

Säga vad jag vill om Apple men deras bärbara datorer har aldrig legat i detta segment.

Även om man är kritisk mot fruktföretagets agerande under senare år är det anti-logiskt att jämföra med produkter som inte ens ligger i samma segment. Det är som att jämföra en personbil med en lastbil och totalsåga den förstnämnda eftersom den är oduglig som dragbil åt en tung trailer.

Däremot finns det legitim kritik mot Apple när det gäller stationära datorer för där har de ju helt bytt segment till ett som är... väldigt speciellt. "Proffskonsumentdatorn" iMac Pro och "soptunnan" Mac Pro är något helt eget som inte bör kopieras av andra tillverkare. Det är bara bisarrt.

Jag kan inte komma över detta med att en iMac - vilket är en konsumentdator, dessutom lanserad på ett sätt som gör att man läser ut det som "internet-Mac" nu gått och blivit.... "proffsdator". På samma vis kan jag bara konstatera att Apples definition av "arbetsstation med separat skärm" också skiljer sig åt. Deras uppfattning är väl i linje med Power Mac G4 Cube fast å andra sidan fanns det tower-G4or på den tiden. De pekade inte med hela handen och lanserade Kuben som en one-size-fits-all-lösning.

Det är talande att Apples tidigare proffsdatorer kommit med antingen desktop- eller towerlåda.

Å ena sidan skrattar jag åt "iMac Pro" och soptunnan då båda produkterna är rent bisarra, närmast ironiska: "Varsågod kära proffs, byt nu ut din Mac Pro med expansionskort mot denna proffskonsumentdator eller soptunna, expansionskort är så 1979 och är ingenting vi använder idag". Ja, expansionskort har funnits ända sedan 1975 men de blir inte sämre för det, tvärtom. Men just ja, flexibilitet är ett skällsord, förlåt att jag hela tiden glömmer det.

Om man vill ha en soptunna till dator kan man ju annars köpa en på Clas Ohlsson och stoppa in valfritt inkråm i den. Inte för att jag ser någon fördel med det men ändå. Då bygger jag hellre om en Mac Plus till en modern burk och ersätter den inbyggda CRTn med en LCD. En "Power Macintosh Plus G4" eller rent av sprillans ny hårdvara vore lite trevligare än en proffskonsumentdator, om inte annat för nostalgivärdet.
2018-06-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St-Sixtus
Du som är så bäst på allt kanske ska tala EXAKT vilka punkter MacBook Pro är bättre på än nämnda förslag.

Ja, frågan är ju lite som "vad är bäst - ett äpple eller en motor?" eller "vad är godast, en öl eller en chateubriand?" men om man nu ändå skall ge ett svar får det bli:

1. Ingen julgran (skönt att slippa blinkande lampor)
2. Lättare (bra för en bärbar man ofta reser med och använder på flyget etc)
3. Mindre format (hör ihop med punkt 2)
4. Skärm anpassad för andra ändamål än gaming (kraven på en spelskärm skiljer sig åt från de krav som ställs för bildbehandling etc - observera att jag inte säger att den ena är bättre eller sämre utan det handlar om användningsområde)
5. Längre batteritid (viktigt för en dator som används på resande fot)
6. Lägre ljudnivå (också viktigt i olika sammanhang)

Man kan säga att MBPn är en bättre laptop för resebruk samt diverse andra sammanhang som rör mobil användning och liknande.

Om vi undantar alla aspekter och enbart bedömer datorn rent prestandamässigt är det självklart att gaminglaptopen slår MBPn. Dock är det inte alltid maximal prestanda är det viktigaste i en bärbar.

Dock skall jag tillägga att jag inte är något fan av Apples senaste burkar utan detta är snarare en generell iakttagelse som gäller hela "UltraBook-segmentet" vs speldatorer.

Man kan byta ut MBPn mot en Dell XPS och nå samma slutsats, d.v.s att den sistnämnda är en mer passande dator för mobilt bruk och i företagsmiljö etc. Så fördelarna listade ovan är inte specifika MBP-fördelar utan snarare generella fördelar med UltraBooks i jämförelse med spelburkarna.

Sedan tycker jag att det nog får vara slut på dessa "över-segmentsjämförelser" då det blir lite oreda i diskussionen när man jämför helt olika produkter då en speldator och en burk riktad mot mobilt företagsbruk befinner sig i helt olika världar. Begreppet "laptop" är ju lite som "bil" eller "flygplan". Det finns många produkter här, det innebär inte att de är konkurrenter eller ens bör jämföras bara för att de är av samma grundtyp.

Annars kan jag t.ex dra in en towerburk i diskussionen och insistera på att den är ett alternativ till en laptop eftersom den är liten och smidig och jag får ner den, tangentbord, mus och skärm samt kablar i handbagaget och har en rejält batteri i andra väskan som gör att den kan köras utan tillgång till extern strömförsörjning. Naturligtvis slår den alla laptopar på fingrarna prestandamässigt. Det är lite bökigt att balansera skärm och tangentbord i knät bara, musen klarar jag med en katalog.
2018-06-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
De är korkade. Jag har aldrig fattat varför man skall vara emot mac. Man köper väl den dator man behöver eller gillar för dess funktion.

Det är som att säga att man är emot bmw eller toyota. Helt urbota korkat.

Det är självfallet ignorant att kritisera Macen "för det är en Mac" men det finns skäl att vara kritiskt fast då mot Apple och vad de gör med datorn ifråga.

Jag är van vid flexibla, kraftfulla Macar och det är raka motsatsen till vad Apple erbjuder 2018. De utgår numera från att jag vill ha en UltraBook om den är bärbar, alternativt All-in-One stationärt samt en soptunna eller möjligen en Mini med fastlödda komponenter om jag vill ha separat skärm.

Jag vill inte ha något av detta - det är dock bra att Apple har produkter av den typen men problemet är att de plockat bort alternativen. Tidigare produktpaletten mer logisk:

UltraBook: MacBook Air
Konsument-laptop: MacBook Air
Flexibel proffslaptop: MacBook Pro
Stationär konsumentdator: iMac, Mac Mini
Stationär proffsdator med full flexibilitet: Mac Pro

Den gamla devisen: "Älska Macen, hata företaget" är oerhört mycket starkare idag. Macen är i sig en underbar dator (i sitt klassiska utförande) men vad Apple gjort med den idag är inget annat än en skandal. Därav kritiserar och ifrågasätter man agerandet.

Tar vi BMW som exempel hade det också blivit mycket irritation om de plötsligt gått ut med att 3-serien blir deras största modell i framtiden och då endast i kombiutförande samtidigt som produktionen av övriga större serier samt sedaner upphör. 7-serieköparna får hålla till godo med en "liten och lättparkerad" 3-serie men i ett särskilt GL-utförande (jämför med iMac Pro).

Då skulle man inte heller stå på barrikaderna och lovprisa företaget. Man hade sagt att deras äldre modeller var utmärkta men inte att den nya inriktningen och ideologin är något bra.

Slutligen hade man blivit tämligen irriterad om BMW byggt bilar på Dacia-teknik och det sedan visat sig att man får en BYD eller Great Wall som är tekniskt överlägsen och allt för betydligt lägre pris. D.v.s att det man betalar för är ett varumärke och ingenting annat.
2018-06-19, 20:55
Medlem
Citat:

På pappret - men när man väl har någon av dem i handen känns de allt annat än solida. Rent av smäckiga. Huruvida de är snygga är en fråga om man är vuxen eller fortfarande bor i spjälsäng. Saker som påminner om my little ponny har aldrig tilltalat mig.
2018-06-20, 00:16
Medlem
Triskas avatar
Jag är emot Apple produkter av helt pragmatiska skäl.

1: De tar mer betalt för samma eller sämre komponenter i produkter.
2: De har sämre garantier och support.
3: Deras operativ-system dumförklarar användaren såväl på iPhone som iOS.

Men folk får göra vad de vill med sina egna pengar.
2018-06-20, 00:30
Medlem
Jag är sedan länge en genuin Apple-hatare, kanske främst av företaget, som bl.a. har (tillåtits att få) mer makt och inflytande än många enskilda nationer har, och nästan allt vad de står för i avseende på inlåsning, hårdvara kontra prissättning, marknadsföring m.m. Byggkvaliteten kan dock uppfattas som bra och även vara det. Men fan vad patetiskt det är med allt hjärntvättat Apple-sekten-in your face-fanboys-folk som helt okritiskt går på all hype, reklam och alla trender. De är bara värda förakt i min bok.

Jag har däremot inget emot den så att säga vanliga användaren som bara köper en random telefon, dator etcetera av random märke eller eventuellt blir pålurad just en Apple-produkt som de inte behöver av någon säljare och inte heller något emot de som t.ex. inte har vetskap om att det inte var Apple som uppfann mp3-spelaren/"iPoden". (Apples kunde förresten inte ens spela upp mp3-filer och hade allmänt en dålig ljudkvalitet jämfört med konkurrenternas.)

Från ett fritänkande och invidualistiskt perspektiv anser jag att det knappast finns någonting som är exklusivt eller premium med Apples produkter (längre). Apple kan inte bli mer mainstream eftersom var och varannan person nu använder deras produkter. Folk som alltid måste ha dyra märkesprodukter (och märkeskläder) har inget annat än ett dåligt självförtroende eller / och ett sjukligt behov av att alltid "visa upp sig själva" och vad de äger eller kan köpa.

Avslutningsvis, jo jag skulle kunna köpa vilken Apple-produkt som helst (men det är väl helt vansinnigt att t.ex. lägga upp till 14 000 kr på den senaste och mest högspecade iPhonen?).
2018-06-20, 04:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triska
Jag är emot Apple produkter av helt pragmatiska skäl.

1: De tar mer betalt för samma eller sämre komponenter i produkter.
2: De har sämre garantier och support.
3: Deras operativ-system dumförklarar användaren såväl på iPhone som iOS.

Men folk får göra vad de vill med sina egna pengar.

punkt 1 är lite intressant. Man skulle ju kunna tro att det betyder att alla apparater som har likartade komponenter alltid måste kosta exakt lika mycket? Eller att man helt blundar för allt annat som en produkt består av för att ge en viss användarupplevelse etc inte räknas utan bara komponenterna, och vilka komponenter då och varför?

Punkt 2. På vilket sätt menar du här? Att Apple håller sig till bara ett år garanti när vissa konkurrenter kanske erbjuder mer, det förstår jag. Men att Apple skulle ha dålig support får du gärna utveckla lite

Jag blir lite nyfiken på din punkt 3, så kan du utveckla det lite vad du menar med det och varför det i såfall gör dig emot Apple?
2018-06-20, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natrev
Jag är sedan länge en genuin Apple-hatare, kanske främst av företaget, som bl.a. har (tillåtits att få) mer makt och inflytande än många enskilda nationer har, och nästan allt vad de står för i avseende på inlåsning, hårdvara kontra prissättning, marknadsföring m.m. Byggkvaliteten kan dock uppfattas som bra och även vara det. Men fan vad patetiskt det är med allt hjärntvättat Apple-sekten-in your face-fanboys-folk som helt okritiskt går på all hype, reklam och alla trender. De är bara värda förakt i min bok.

Jag har däremot inget emot den så att säga vanliga användaren som bara köper en random telefon, dator etcetera av random märke eller eventuellt blir pålurad just en Apple-produkt som de inte behöver av någon säljare och inte heller något emot de som t.ex. inte har vetskap om att det inte var Apple som uppfann mp3-spelaren/"iPoden". (Apples kunde förresten inte ens spela upp mp3-filer och hade allmänt en dålig ljudkvalitet jämfört med konkurrenternas.)

Från ett fritänkande och invidualistiskt perspektiv anser jag att det knappast finns någonting som är exklusivt eller premium med Apples produkter (längre). Apple kan inte bli mer mainstream eftersom var och varannan person nu använder deras produkter. Folk som alltid måste ha dyra märkesprodukter (och märkeskläder) har inget annat än ett dåligt självförtroende eller / och ett sjukligt behov av att alltid "visa upp sig själva" och vad de äger eller kan köpa.

Avslutningsvis, jo jag skulle kunna köpa vilken Apple-produkt som helst (men det är väl helt vansinnigt att t.ex. lägga upp till 14 000 kr på den senaste och mest högspecade iPhonen?).

Kunde inte Apples iPod spela upp mp3-filer, den första iPod alltså? Är du säker på att du har koll på fakta med det?

Sen är väl ljudkvalitet på sätt o vis tämligen subjektivt, men om jag minns rätt fick väl iPods tidigare modeller bra recensioner vad gäller ljudkvaliteten? De hade ju bl a välrenommerade Wolfson dac.

Så är du säker på att ditt ogillande till Apple grundar sig på korrekta fakta och inte bara påståenden och fördomar?
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2018-06-20 kl. 05:14.
2018-06-20, 06:19
Medlem
KlasseArbogas avatar
Oftast är de proletärer som inte har råd med Apple så de intalar sig själva och andra i sin omgivning att det är dåliga produkter

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in