2018-06-20, 00:54
Medlem
Har förmodligen nämnts i tråden men för två dagar sedan kom Ipsos med en mätning i Stockholm som visade att SD fördubblar sitt resultat från 2014, från 5,2 till 10,3 procent.

Nu tror jag inte att Ipsos klarar av att mäta SD så en fördubbling kan lika gärna vara en tredubbling. Å andra sidan tror jag inte en tredubbling i Stockholm kan översättas till en tredubbling i riket eftersom Stockholm startar från en mycket lägre nivå, men att SD ska fördubbla sig igen verkar i alla fall inte helt osannolikt.

För övrigt så visar den här mätningen trender som vi redan känt till, t.ex. att C ökar och att F! gör ett katastrofval. Kanske sista valet F! ställer upp i val till riksdagen, eller åtminstone sista valet partiet får någon som helst medial uppmärksamhet.

https://www.dn.se/sthlm/rysare-vantar-i-stockholms-kommunval/
Senast redigerad av Friherr 2018-06-20 kl. 00:57.
2018-06-20, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag försöker hålla hoppet uppe, men EUs track record är bara tragisk. I många år har hoppets gnista tänts om och om igen för att EU ska komma och rädda svenskarna från sjuklövern. J

Vi får se. Jag är som sagt hoppfull. Östeuropas linje är den som kommer att vinna.

Nu kom dessutom denna: https://ledarsidorna.se/2018/06/sverige-alltmer-isolerat-i-flyktingfragan/

Westerholm är väl också ibland drabbad av överdriven optimism men det är bara att vänta och se antar jag

För (SD) finns det väl en risk att en riktig EU framgång desarmerar flyktingfrågan inför valet. Vi får se...
2018-06-20, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Vi får se. Jag är som sagt hoppfull. Östeuropas linje är den som kommer att vinna.

Nu kom dessutom denna: https://ledarsidorna.se/2018/06/sverige-alltmer-isolerat-i-flyktingfragan/

Westerholm är väl också ibland drabbad av överdriven optimism men det är bara att vänta och se antar jag

För (SD) finns det väl en risk att en riktig EU framgång desarmerar flyktingfrågan inför valet. Vi får se...
I så fall kommer det att bli trygghetsfrågor och återvandringspolitik som blir SDs triumkort, de andra partierna har ju bara rudimentära strategier på de områdena, så jag tror faktiskt inte att det behöver innebära några nackdelar för SD opinionsmässigt. Snarare bekräftar det ännu en gång att SD et al hade rätt hela tiden, och etablissemanget och 7K hade fel, förbannat mycket fel
2018-06-20, 07:33
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Har förmodligen nämnts i tråden men för två dagar sedan kom Ipsos med en mätning i Stockholm som visade att SD fördubblar sitt resultat från 2014, från 5,2 till 10,3 procent.

Nu tror jag inte att Ipsos klarar av att mäta SD så en fördubbling kan lika gärna vara en tredubbling. Å andra sidan tror jag inte en tredubbling i Stockholm kan översättas till en tredubbling i riket eftersom Stockholm startar från en mycket lägre nivå, men att SD ska fördubbla sig igen verkar i alla fall inte helt osannolikt.

För övrigt så visar den här mätningen trender som vi redan känt till, t.ex. att C ökar och att F! gör ett katastrofval. Kanske sista valet F! ställer upp i val till riksdagen, eller åtminstone sista valet partiet får någon som helst medial uppmärksamhet.

https://www.dn.se/sthlm/rysare-vantar-i-stockholms-kommunval/

Utesluter inte en tredubbling, samtidigt är det kommunalval där SD har tendenser stt ligga lägre.
SD har exempelvis dubblat i Göteborg, men ligger kring 9-10%.

Frågan är dock hur det ser ut rent numerärt. 10% är ju många människor i Stockholm. Röstar man SD kommunalt gör man det garanterat i Riksdagen.

Vänsterpartiet är skrämmande högt.

Vet inte hur många som slentrianmässigt röstar på samma parti rakt igenom?
Jag har oftast gjort det, men inte alltid,
2018-06-20, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Utesluter inte en tredubbling, samtidigt är det kommunalval där SD har tendenser stt ligga lägre.
SD har exempelvis dubblat i Göteborg, men ligger kring 9-10%.

Frågan är dock hur det ser ut rent numerärt. 10% är ju många människor i Stockholm. Röstar man SD kommunalt gör man det garanterat i Riksdagen.

Vänsterpartiet är skrämmande högt.

Vet inte hur många som slentrianmässigt röstar på samma parti rakt igenom?
Jag har oftast gjort det, men inte alltid,

Håller med dig, det finns absolut ingen som röstar på SD lokalt, som inte ger sin röst till SD i riksdagsvalet.

Anledningen är helt uppenbar, SD har konsekvent uteslutit energiska lokalpolitiker som gjort sig kända.

Motiveringen har varit personen sökt personlig uppmärksamhet, eller trampat någon högre upp på tån genom att synas i t.ex. lokaltidningar, vilket man givetvis aldrig medger från SD centralt.
2018-06-20, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CylonToaster
Bortsett att Nordstan blivit en ghetto ungdomsgård så finns en hel del smått och gott att vara missnöjd med.

Haveriet med västlänken som ingen människa man pratar med verkar vilja ha.
Omfattande korruption inom förvaltningarna och allmänt slöseri med skattepengar via kommunala bolag.
Något korkat prestige projekt med en linbana över älven till 400 års jubileet som kommer kostar massa pengar, och antagligen fungera väldigt dåligt eller inte alls.

Sen är det nog också någon slags gammal vänster-knegar självbild om industrier och varven och sån skit som lever kvar som gör att man hellre röstar S eller V.
Danke! Okej, så insnöade på infrastruktur alltså. Bygger, skruvar, gjuter och svetsar på alla nivåer - båtar, bilar, broar, tunnlar plus S-märkt social ingenjörskonst... prioriterar samhällsbygget Göteborg som ett eget projekt, inte riksangelägenheter, typ.
Citat:
För övrigt, hatten av för att du orkar stångas med diverse skribenter i tråden. Bitvis oerhört underhållande och bitvis oerhört frustrerande att läsa
Toastar cyloner så gott jag kan
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Låter lovande, men är det inte så att den fortsatta strömmen till Sverige numera kommer med flyg? I samma stund vi införde tillfälliga gränskontroller som täppte till för båtmigranter och brovandrare så började de ticka in på Arlanda om jag minns rätt... och det är alltså därför vi ligger kvar på relativt höga nivåer. Står inget i Ledarsidornas text om flyg.

Tycker det är viktigt att SD i valrörelsen slår hål på Löfvens ”nu har vi stängt gränsen”-myt och trycker på att det jämfört med 2000-2014 är fortsatt stora volymer. Åkesson har nosat på det men han bör trycka på det ännu mer i TV-debatter och tal.

Samt att varje gång 7K drar det hundraåriga tricket att leda in på integration för att slippa prata migration, bör Åkesson trycka på att vi har BRA integrationspolitik med högsta betyg från Mipex. Problemet är alltså inte integrationspolitiken, utan att man med dessa enorma volymer inte kan lyckas bättre än så här. Peak integration är nådd – detta är resultatet. Det är en curveball som 7K får svårt att möta, för deras ingång brukar alltid vara att integration är nåt vi inte riktigt börjat med än, men NU ska vi minsann börja med jobben, språket och segregationen.

Dessutom bör SD utnyttja opinionsmätningar i TV-debatter för att bli mer tjatiga om regeringsfrågan, att om bilden kommer att bestå i valet så finns det inga alternativ annat än samarbete med SD eller S+M-koalition. För man ska inte glömma det finns väldigt många S- och M-väljare med uråldriga agg mot det andra partiet. ”En röst på UK är en röst på SL” får gammelmoderater att se rött.
2018-06-20, 08:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Undrar hur effektivt detta är egentligen. Normalt funtade kör adblockers för att slippa reklam på youtube, och hans vanliga publik är väl nog tekniskt lagda för göra det.
Med tanke på hur mycket PewDiePie tjänar på reklam via YouTube så verkar många ha stängt av AdBlock just på hans sida. Det gör jag själv på sidor jag uppskattar, (även om jag inte kollar på eller är målgrupp för PewDiePie).
2018-06-20, 09:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Tror även det är en stor missräkning. Det SD säger är att det är 25 år sedan vi röstade om EU.
EU visade sig inte alls bara vara billigare sprit och passfritt.
SD tycker att vi på nytt ska få säga till om vad vi tycker i en folkomröstning. Jag tror många vill det.
Att media och sjuklöverhaverister då ska hota svensson är...ingen bra idé.

Tror Yougov kommer visa uppåt. 1,7% ungefär.
Jag tror också att SD tjänar på detta. Man kräver inte att gå ur EU, man kräver en folkomröstning.

Motståndarna till detta kommer att framstå som några som inte vill att folket skall få bestämma över sitt eget land, och att detta är förbehållet eliten & att pöbeln inte begriper sitt eget bästa.
2018-06-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Vilka är dessa 0.2% som bytt från MP till SD?

Kan bara tala för mig själv. Djupt indoktrinerad PK-fjolla (född under andra halvan av 80-talet) som plötsligt vaknade för cirks tre år sedan.
If you can't beat 'em, join 'em.
2018-06-20, 09:13
Medlem
Citat:
Låter lovande, men är det inte så att den fortsatta strömmen till Sverige numera kommer med flyg? I samma stund vi införde tillfälliga gränskontroller som täppte till för båtmigranter och brovandrare så började de ticka in på Arlanda om jag minns rätt... och det är alltså därför vi ligger kvar på relativt höga nivåer. Står inget i Ledarsidornas text om flyg.

Nej visst men det är nog flyg från Italien. Inte flyg från Somalia. De måste ju in i EU först. Dessutom skulle en EU uppgörelse som väsentligen innebär "varje land får ta emot så många migranter de själva vill" slå sönder allt hopp här. Risken att Sverige blir den enda platsen i Europa där man kan lämna in en asylansökan kan då skrämma en del. Kanske inte så många väljare men politiker och myndighetspersoner kan bli rädda. I princip skulle det ju betyda att EU:s linje är att det är upp till varje land att göra sig så oattraktivt för migranter att antalet hamnar på en nivå man är nöjd med. Tror att vi kommer att upptäcka att vi ligger rätt långt ifrån EU:s miniminivå då...

Citat:
Dessutom bör SD utnyttja opinionsmätningar i TV-debatter för att bli mer tjatiga om regeringsfrågan, att om bilden kommer att bestå i valet så finns det inga alternativ annat än samarbete med SD eller S+M-koalition. För man ska inte glömma det finns väldigt många S- och M-väljare med uråldriga agg mot det andra partiet. ”En röst på UK är en röst på SL” får gammelmoderater att se rött.

Jo fast regeringsfrågan är både en styrka och en svaghet. Så länge det bara är sandlåda så kan ju (SD) växa bara på grund av att alla andra alternativ ogillas eller uppfattas som orealistiska. Men ställs det på sin spets och (SD)+(M) går till val som ett möjligt regeringsalternativ så kanske eventuellt (S) och LO kan lyckas behålla återstoden av sina väljare.

Jag är ju egentligen (M) sympatisör och är upprörd över att Ulf Kristersson bara pratar om Alliansen; vilket i praktiken betyder DÖ 2.0, snarare än att titta på realistiska alternativ. Jag vill ju att Ulf Kristersson skall tvingas bekänna färg; eftersom jag vet att det enda alterantiv han kan stå för i en valrörelse är ett totalt avståndstagande från (S) och då blir en (M) regering som förhandlar med (SD) enda alternativet.

Jag tror att (M) skulle tjäna på att gå till val på en (M)+(KD) regering som är öppen för samarbete med (SD). Det är nyckeln till att tvinga ut (L) ur riksdagen dessutom. Betydligt mer osäker på om (SD) skulle tjäna på att debatten hamnar där.

Det kom ju en genomgång av regeringsalternativen i dagens SvD ( https://www.svd.se/mycket-talar-for-en-bred-mittenregering ) med utgångspunkt i senaste Novus. En (M)+(SD) regering framstår nog som det mest realistiska för de flesta läsare.

Hursomhelst. Så snart regeringsalternativ börjar diskuteras utifrån aktuella opinionsmätningar så blir det spännande. Det gäller dock att välja rätt undersökning som grund. Då (S) och (SD) verkar fungera lite som kommunicerande kärl ändras förutsättningarna radikalt beroende på vilken man tror på. Kan ju säga att jag är glad att SVT kör Novus då de verkar "seriösast" om man räknar bort YouGov och Sentio. Det är den som kommer att användas som grund för Aktuellt och Rapport när de eventuellt börjar diskutera alternativ. Just nu ligger ju (SD) högt och (S) lågt i Novus. Hoppas det håller i sig.
2018-06-20, 10:32
Medlem
Citat:
Tycker det är viktigt att SD i valrörelsen slår hål på Löfvens ”nu har vi stängt gränsen”-myt och trycker på att det jämfört med 2000-2014 är fortsatt stora volymer. Åkesson har nosat på det men han bör trycka på det ännu mer i TV-debatter och tal.

Samt att varje gång 7K drar det hundraåriga tricket att leda in på integration för att slippa prata migration, bör Åkesson trycka på att vi har BRA integrationspolitik med högsta betyg från Mipex. Problemet är alltså inte integrationspolitiken, utan att man med dessa enorma volymer inte kan lyckas bättre än så här. Peak integration är nådd – detta är resultatet. Det är en curveball som 7K får svårt att möta, för deras ingång brukar alltid vara att integration är nåt vi inte riktigt börjat med än, men NU ska vi minsann börja med jobben, språket och segregationen.

Den ojämförligt största frågan och samtidigt det största hotet just nu är anhörigtsunamin som väntar. Det talas ju t.om från officiellt håll om 3-400 000 ytterligare (i huvudsak) muslimer från MENA.

Den goda sidan har ju samtidigt växlat upp ytterligare och gasar på för fullt med ljus som slocknar och stöveltramp som närmar sig. Hitler har rest sig från de döda och är åter i bruk.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/qndybo/tyskarna-visste-mer-an-vi--och-de-valde-hitler

Vi får se hur det påverkar opinionsläget för SD.
2018-06-20, 15:01
Medlem
8711s avatar
Märkligt att varken Inizio eller Yougovs mätning har kommit ännu. Någon lär komma idag under dagen eller kvällen eller imorgon kan man tänka sig, sedan är det ledigheter igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in