2018-06-20, 11:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
USA - Schweiz - Kanada - AUS/NZ i första hand.

SWE/NOR/DAN/FIN/ISL - FRA - TYS - UK i andra hand.
Det är du rätt ensam om. Här ett par olika index där USA ligger en bra bit efter Sverige:
https://en.wikipedia.org/wiki/Democracy_Index
http://democracyranking.org/wordpress/rank/
https://freedomhouse.org/report/freedom-world/freedom-world-2017

För att ge några exempel har USA fortfarande "kolonier" som Puerto Rico där medborgarna saknar full rösträtt. Det är populärt att med olika trix hindra eller försvåra för väljare att rösta, man har storskaliga gerrymandering som gör att regerande parti kan sitta kvar även om de får en minoritet av rösterna och politiken styrs i alldeles för hög grad av att man kan köpa politiker. Och det var ändå bara inrikespolitiken som är det minsta av USA:s problem, långt värre är dess utrikespolitik med stöd till diktaturer och mängder av rena invasioner.

Och ifall du undrar, Nordkorea är naturligtvis värre än USA inrikespolitiskt, men är trots enstaka övergrepp att ses som jämförelsevis harmlöst på den internationella arenan.
Citera
2018-06-20, 11:53
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
Vad fan vet du om vad folket i Nordkorea vill? Du tror ju på allvar att folk får välja saker och ting i en-parti-staten Nordkorea.
Och du tror tydligen att i Sverige, här har VI valt allt. Monarkin, kungen, Löfvén, kapitalismen, nedmonteringen av välfärden, arbetslösheten, bostadsbristen osv.

Ser du nu hur enfaldigt du tänker. Vi är inga föredömen för andra folk. Folket i Nordkorea är de enda som är kvalificerade att välja i SITT land. Hur mycket de får bestämma och rösta om, det är upp till dem att acceptera eller inte acceptera. VI HAR INGET MED DERAS VAL ATT GÖRA!

Det är helt absurt att folk inte fattar vad DEMOKRATI är. Det är beklämmande.
Citera
2018-06-20, 12:19
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Och du tror tydligen att i Sverige, här har VI valt allt. Monarkin, kungen, Löfvén, kapitalismen, nedmonteringen av välfärden, arbetslösheten, bostadsbristen osv.

Ser du nu hur enfaldigt du tänker. Vi är inga föredömen för andra folk. Folket i Nordkorea är de enda som är kvalificerade att välja i SITT land. Hur mycket de får bestämma och rösta om, det är upp till dem att acceptera eller inte acceptera. VI HAR INGET MED DERAS VAL ATT GÖRA!

Det är helt absurt att folk inte fattar vad DEMOKRATI är. Det är beklämmande.

Det enda beklämmande är att du talar om demokrati och refererar till en diktatur. Du motsäger dig alltså direkt. Helt meningslöst att diskutera med en propagandamaskin som dig. Behöver inte citera mig.
Citera
2018-06-20, 12:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Skulle Du stödja ett folkligt uppror och en "Revolution", i Nordkorea, och om befolkningen började bli slaktade?

Skulle Du lämna dom ifred eller stödja ett ingripande av FN och västliga demokratier, för att förhindra ett folkmord?
Folkligt uppror? Jag tror att befolkningen i NK är med Kim 120%, hjärntvättade eller inte, och definitivt efter de senaste framgångarna för honom. Jag är också helt övertygad om att de är medvetna om USA:s krigsförbrytelser mot landet. Dessutom under de senaste ären är åtminstone den unga befolkning medvetna om yttervärlden och i synnerhet SK genom USB-minnen med filmer och annat.

Vad har du ätit för svamp som inte fattar det?
Citera
2018-06-20, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Folkligt uppror? Jag tror att befolkningen i NK är med Kim 120%, hjärntvättade eller inte, och definitivt efter de senaste framgångarna för honom. Jag är också helt övertygad om att de är medvetna om USA:s krigsförbrytelser mot landet. Dessutom under de senaste ären är åtminstone den unga befolkning medvetna om yttervärlden och i synnerhet SK genom USB-minnen med filmer och annat.

Vad har du ätit för svamp som inte fattar det?

Svara på min fråga istället, (även om Du tycker den var hypotetisk) för att komma med motfrågor, på Ditt "Slingrande Orm manér".

Du har en fruktansvärt låg social kompetens, som undviker att svara på frågor.

Skriv färre och mer genomtänkta svar/inlägg, sluta producera citat "En masse", och försök sova lite mer!

_____

Jo tack, jag åt faktiskt svamp igår, en fantastiskt god sås, på Franska Skogschampinjoner,
med Dijonsenap/Calvados och grädde, däri lades en smörstekt Majskycklingfilé.

Tror inte den rätten påverkat mitt omdöme, det minsta.
Citera
2018-06-20, 12:55
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Det enda beklämmande är att du talar om demokrati och refererar till en diktatur. Du motsäger dig alltså direkt. Helt meningslöst att diskutera med en propagandamaskin som dig. Behöver inte citera mig.
Vi kallar vårt land demokratiskt, men jag visade dig precis hur odemokratiskt det är i själva verket.

Jag vet inte hur lite eller hur mycket folket i Nordkorea får besluta om. Men det är som jag skrev, deras angelägenhet. Om de får fred och slipper hot utifrån, så tror jag att de kommer att utveckla landet i positiv riktning. Det vill säga positivt för dem själva.

Hur det passar enfaldiga människor i Väst är irrelevant. Du kan kalla det vad du vill, det är ändå inte relevant. Och varför bekymrar du dig om det?????!!!! Du borde väl bekymra dig för vår demokrati! Men det är ju alltid bekvämare att ha åsikter om andra än att ta itu med sina egna bekymmer. Då slipper man ta ansvar.

Om vi slutar lägga oss i andra länders angelägenheter, så kommer världen bli mycket fredligare.
Citera
2018-06-20, 13:33
Medlem
chimpsky666s avatar
Citat:
Vi kallar vårt land demokratiskt, men jag visade dig precis hur odemokratiskt det är i själva verket.

Jag vet inte hur lite eller hur mycket folket i Nordkorea får besluta om. Men det är som jag skrev, deras angelägenhet. Om de får fred och slipper hot utifrån, så tror jag att de kommer att utveckla landet i positiv riktning. Det vill säga positivt för dem själva.

Hur det passar enfaldiga människor i Väst är irrelevant. Du kan kalla det vad du vill, det är ändå inte relevant. Och varför bekymrar du dig om det?????!!!! Du borde väl bekymra dig för vår demokrati! Men det är ju alltid bekvämare att ha åsikter om andra än att ta itu med sina egna bekymmer. Då slipper man ta ansvar.

Om vi slutar lägga oss i andra länders angelägenheter, så kommer världen bli mycket fredligare.

Du är en mycket sjuk människa måste jag säga. Skulle varit komiskt om det inte var för det faktumet att du ständigt vurmar för brutala diktaturer. Din världsbild är något som tillhör en människa i en djup psykos där verklighetsförnekelse är i centrum.

Tycker det är inhumant att bortse från förföljda befolkningar med hänvisningar till staters rätt till interna angelägenheter.
Citera
2018-06-20, 13:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av chimpsky666
Tycker det är inhumant att bortse från förföljda befolkningar med hänvisningar till staters rätt till interna angelägenheter.
Här kan man dock se på hur det gått i verkligheten. Vart det bättre i Irak eller Libyen när Väst skulle in och "befria" länderna från diktatorer? Det där med demokratiska invasioner låter bra på pappret, men har åtskilliga problem. För det första är det i sig odemokratiskt att ett annat land skall besluta om styrelseskick. För det andra är krig oerhört dyrt och genomförs normalt inte i verkligheten av några humanitära skäl utan det skall till mer pekuniära, som kontroll över olja. Och för det tredje har de länder som invaderar vanligen alldeles för dålig förståelse för hur det land de invaderar för att kunna sätta ihop det igen efteråt. Ja, och så har vi ju alla döda som själva kriget åstadkommer.
Citera
2018-06-20, 14:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Svara på min fråga istället, (även om Du tycker den var hypotetisk) för att komma med motfrågor, på Ditt "Slingrande Orm manér".

Du har en fruktansvärt låg social kompetens, som undviker att svara på frågor.

Skriv färre och mer genomtänkta svar/inlägg, sluta producera citat "En masse", och försök sova lite mer!

_____

Jo tack, jag åt faktiskt svamp igår, en fantastiskt god sås, på Franska Skogschampinjoner,
med Dijonsenap/Calvados och grädde, däri lades en smörstekt Majskycklingfilé.

Tror inte den rätten påverkat mitt omdöme, det minsta.
Alltså, jag är av principen att inte lägga mig i. Vi har ju "Arabiska våren" att titta tillbaka på. Så jag är nog av uppfattning att andra stater helt enkelt ska hålla sig utanför. Framförallt så har USA:s stöd till olika "folkliga uppror" bara lett till död och förstörelse vilket det finns gott om exempel på.

Och jag jobbar bäst på nätterna när jag kan. Det här tar dock ingen tid men jag kan bli korthuggen när jag har annat för mig som idag.

Edit:

Och här är den stora anledning till min hållning. Färska nyheter från Libyen:

Warning Update: Oil Battle Returns Libya to the Brink
Libya is falling back into active conflict that will likely lead to a surge in Salafi-jihadi activity. The fighting demonstrates that settlements between elites who do not control the forces on the ground will fail to resolve the Libya crisis. The international community is pursuing summits and elections as the keys to peace in Libya, but must recognize that any durable solution requires the resolution of conflicts between armed actors at the substate level.

A coalition of tribal fighters and militias with ties to Salafi-jihadi groups seized two of Libya’s primary oil ports, al Sidra and Ras Lanuf, on June 14. The ORGANIZATIONLibyan National ArmyThe Libyan National Army is a nationalist coalition of milit...Libyan National Army (LNA), the Egypt- and UAE-backed militia coalition that controls most of eastern Libya, has begun a counter-offensive to recapture the sites. The fighting in the “oil crescent” region, home to about 80 percent of Libya’s oil production, has damaged critical infrastructure and halted exports.
https://www.criticalthreats.org/analysis/warning-update-oil-battle-returns-libya-to-the-brink

Senast redigerad av arbetet 2018-06-20 kl. 14:20.
Citera
2018-06-20, 14:52
Medlem
Citat:

Du vet inte hur och vad befolkningen i Nordkorea får besluta om, säger Du.

HAR DU LÄST NÅGONTING OM NORDKOREA ÖVER HUVUDTAGET?

HAR DU TAGIT DEL AV NEUTRALA INDIVIDERS REDOGÖRELSER ÖVER DE FÖRHÅLLANDEN SOM RÅDER I NORDKOREA, TILL EXEMPEL AMBASSADÖRER FRÅN OLIKA LÄNDER, LÄKARE UTAN GRÄNSER, INKLUSIVE SVERIGE?

Jag har dessutom tagit mig tid, att läsa Dina övriga inlägg på detta forum, (mycket i MÖ tråden)
och har bara en enda sak att säga.

"tu gravi corporis morbo aeger parti"

Du mår nog inte riktigt bra, mentalt, så av den anledningen har jag till fullo överseende med Dina inlägg.

Vi kan tyvärr inte göra något för Dig, om Du inte själv ber om hjälp!
Citera
2018-06-20, 14:57
Medlem
paras0nics avatar
Citat:
Du vet inte hur och vad befolkningen i Nordkorea får besluta om, säger Du.

HAR DU LÄST NÅGONTING OM NORDKOREA ÖVER HUVUDTAGET?

HAR DU TAGIT DEL AV NEUTRALA INDIVIDERS REDOGÖRELSER ÖVER DE FÖRHÅLLANDEN SOM RÅDER I NORDKOREA, TILL EXEMPEL AMBASSADÖRER FRÅN OLIKA LÄNDER, LÄKARE UTAN GRÄNSER, INKLUSIVE SVERIGE?

Jag har dessutom tagit mig tid, att läsa Dina övriga inlägg på detta forum, (mycket i MÖ tråden)
och har bara en enda sak att säga.

"tu gravi corporis morbo aeger parti"

Du mår nog inte riktigt bra, mentalt, så av den anledningen har jag till fullo överseende med Dina inlägg.

Vi kan tyvärr inte göra något för Dig, om Du inte själv ber om hjälp!

Det är som konstaterat, att humanlife lider av en bokstavskombination. Maken till väst-förakt och faktaresistans har jag aldrig sett tidigare, värre än SS.

(FB) Ett enastående tal, Mona!

Men skriver man sådana inlägg så är det väl inte så konstigt...
Citera
2018-06-20, 15:45
Medlem
Citat:
Det är som konstaterat, att humanlife lider av en bokstavskombination. Maken till väst-förakt och faktaresistans har jag aldrig sett tidigare, värre än SS.

(FB) Ett enastående tal, Mona!

Men skriver man sådana inlägg så är det väl inte så konstigt...

OJOJOJ, Det inlägget hade jag missat, ja, det belyser väl med all önskvärd tydlighet att Hen, "Inte har alla fyrvaktare uppe i tornet!"

Noll koll på Nordkorea och noll koll på Mona Sahlin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in