2018-06-20, 12:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att det här låter som den klart rimligaste teorin hittills, men kanske mer troligt att kroppen flyttades med bil. Tittar man på bilden över området så ser man att det är en bit till fyndplatsen, och det skulle nog vara svårt att flytta kroppen obemärkt annars.
https://d.cdn-expressen.se/images/9d/59/9d596ec129644908a0709351444a039f/annan/632@60.jpg

Polisen verkar också vara inne på den här linjen, och det är väl därför man har undersökt en bil. Sedan om det var just den bilen är ju en annan femma.

Sedan förstår jag inte riktigt varför GM skulle ha sparkat på henne när hon låg där. Tror i så fall mer på att hon har vaknat till spontant efter att GM/flyttaren hade stuckit.

Har börjat luta åt den teorin också alltmer. Men jag pendlar.
  • Blodet i /utanför hemmet som det ryktats om i tråden. Har lite svårt att avfärda det till hundra procent. Kan vara mikroskopiskt/svårupptäckt/avtorkat. Kanske fick LW en snyting som orsakade näsblod, eller hudspricka som blött. Kanske slog hon huvud/näsa eller annan kroppsdel i dörrpost om hon kämpade emot. Därefter stryptag som leder till att LW svimmar av. Eller SDs tidigare strategi att lägga armen runt hals (och mun?) och hålla hårt? Efter bara någon minuts strypt syretillförsel förlorar man medvetandet. Snabbt in i bagageluckan. Ner mot fyndplatsen.
  • Dörren. Att det lagts vikt vid det kanske beror på att den faktiskt stod på glänt. Även om man brukar låsa, kan man ju ha glömt det? Är det väldigt konstigt att dörren inte är låst? Har det aldrig hänt någonsin? Eller vet barnen något?
  • Bilen som är beslagtagen. Kan vara transportmedlet? Snabbt överfall, snabbt drar in och lyfter LW in i bagageluckan. Snabbt ner till fyndplatsen.
  • Skriken. LW vaknar till av att hon får kraftiga slag med en sten (?) mot huvudet. Gm väntar mellan slagen för att kolla om LW andas fortfarande? Slår igen när han hör ett till gurglande ljud efter ett långt uppehåll?

Allt kan ha gått väldigt fort.
Tror GM försäkrat sig om att LW är död. Hon känner sin GM.
Citera
2018-06-20, 13:07
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ja, mitt mantra är att DNA från kända inte tar lång tid alls på NFC att analysera.
Däremot övriga bevis kan ta oändligt lång tid, det är dessa dom väntar in, tror jag.
Men någon träff mot SD (eller LW på SD) har dom inte fått än av det dom skickat in.

Skäl för skäligen vet vi ö att det finns. Om dom har en annan det pekar på, men inget namn, så kan SD kvarstå, bevisen eller indiciekedjan försvinner ju inte.
Han kan nog aldrig avskrivas förrän det finns en dom mot någon.

Sedan, som jag och andra tagit upp: Motivet? 1,5 år sedan... långsint?

Det första fetade, källa på det?! Du skriver som att du med säkerhet vet när det verkar som att du gissar.

Det andra fetade, du menar att om en annan person (fristående från SD) misstänks och häktas så kommer SD att kvarstå som skäligen misstänkt tills ev dom faller? Läs på. Det funkar inte så.
Citera
2018-06-20, 13:12
Medlem
Vad gäller låset på LWs ytterdörr så sitter det en dekal där ASSA 2000.
Tycker inte att det ser ut att vara något motorlås.
Vi kan nog glömma motorlås.

https://www.assa.se/sv/site/assa/produkter/lashus--slutbleck/lashus/modul-och-smalprofil-classic-rot/godkanda-regellas/lashus-2000/
Citera
2018-06-20, 13:16
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det första fetade, källa på det?! Du skriver som att du med säkerhet vet när det verkar som att du gissar.
SD satt ju tidigare häktad utan att man hade teknisk bevisning. Skulle man nu dessutom ha hittat teknisk bevisning som kunde koppla honom till brottet så hade han väl häktats igen?

Citat:
Det andra fetade, du menar att om en annan person (fristående från SD) misstänks och häktas så kommer SD att kvarstå som skäligen misstänkt tills ev dom faller? Läs på. Det funkar inte så.
Du får gärna berätta hur det fungerar. Avskrivs han i så fall redan när någon annan häktas?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 13:21.
Citera
2018-06-20, 13:19
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Vad tror du om att bråket skulle ha kunnat starta vid dörren och att hon springer och sen hinner mördaren upp henne på vägen ner mot planket någonstans?

Om jag försöker föreställa mig hur det ser ut utanför hennes hus och tänker mig att jag är där och ska fly från någon så tror jag inte att jag skulle fly i den riktningen som planket finns. Jag skulle nog springa åt något annat håll.
Citera
2018-06-20, 13:19
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
"Att INTE fallet LW i inledningen rubricerades som "försvunnen person" utan i stället för "människorov" ... skulle det vara bättre med försvunnen person isf människorov? Det är ju så Du skriver...
Till dig ids jag inte förklara en gång till.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Liksom flera andra har jag svårt att förstå varför rubriceringen var så viktig. Människorov är ett mycket allvarligt brott och borde ha lett till att mer resurser sattes in än om en person bara var försvunnen. Hur skiljer sig polisens vidtagna åtgärder åt för de olika brottsrubriceringarna?

När en person är försvunnen så kanske man börjar undersökningen i närområdet (med hund eller liknande)? Vid människorov kanske man inte alls börjar söka i närområdet? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vet någon varför brottsrubriceringen var så viktig?

Springare kanske tappade intresset för fallet när det inte fanns någon misstänkt invandrare att sätta dit.

--hoppsan Du tänker rätt angående eftersök i närområdet,
--Springares rubricering människorov kan indikera det jo.

Återigen.
Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.
– Det är jag övertygad om, säger han.

Anledningen är att "försvunnen person" är ett vidare begrepp och kräver därför andra åtgärder än kidnappning. läs: lokalt eftersök.
Att en privatpersons hund efter flera dygn hittade offret och inte hundenheten tillskrivs rubriceringen människorov i dagligt tal kidnappning. En upprörd Mats Rupla är inte att förvånas över.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-20 kl. 13:45.
Citera
2018-06-20, 13:22
Medlem
LimeTimes avatar
För er som funderar på om bil använts eller inte. Sträckan från LWs ytterdörr till platsen där skogsdungen börjar är väldigt kort! De två radhus som passeras på vänster sida har inga fönster mot vägen. På höger står två villor på samma sträcka, dessa har fönster mot vägen.
Jag kan såklart inte utesluta att en bil har använts men att gå den korta sträckan kan inte ta mer än 1 minut.
Citera
2018-06-20, 13:30
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Skulle inte skriken hörts längs gatan i 150m + dom "5min" som vittnena hörde det (tyder på samma plats under denna tid). Ologiskt!
Svårare att skrika när man blir jagad/springer.
Citera
2018-06-20, 13:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
För er som funderar på om bil använts eller inte. Sträckan från LWs ytterdörr till platsen där skogsdungen börjar är väldigt kort! De två radhus som passeras på vänster sida har inga fönster mot vägen. På höger står två villor på samma sträcka, dessa har fönster mot vägen.
Jag kan såklart inte utesluta att en bil har använts men att gå den korta sträckan kan inte ta mer än 1 minut.
Vad som diskuterades där var alternativet att brottet hade skett i hemmet, och att kroppen sedan hade flyttats till fyndplatsen. Hon skulle alltså inte ha gått själv här:
(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

I så fall låter bil, med tanke på upptäcktsrisken, rimligare än att man t.ex. skulle ha släpat kroppen eller kört den i en skottkärra. Även polisen tycks vara inne på att en bil har använts.
Citera
2018-06-20, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
SD satt ju tidigare häktad utan att man hade teknisk bevisning. Skulle man nu dessutom ha hittat teknisk bevisning som kunde koppla honom till brottet så hade han väl häktats igen?

Du får gärna berätta hur det fungerar. Avskrivs han i så fall redan när någon annan häktas?

Han är skäligen misstänkt så länge polisen anser det
Senast redigerad av Radarfwd 2018-06-20 kl. 13:41. Anledning: Stava
Citera
2018-06-20, 13:41
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Nej, så länge TR anser det?
Citera
2018-06-20, 13:45
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radarfwd
Men vet man om polisen verkligen misstänker SD? Jag har för mig att åklagaren av någon anledning var mycket tydlig med att det var helt hennes eget beslut att begära honom häktad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in