2018-06-20, 12:00
Medlem
Lt.Columbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Ovanstående förklarar mobilen (kanske stulen, men mest trolig med sig).
Det förklarar hur hon kom till planket och varför.
Det förklarar skriken (jag tror inte att det är hennes egna, som jag uttömmande förklarat varför jag tror så, men kan även vara hennes egna skrik).
Det förklarar varför polisen/NFC inte fått träff på DNA mot SD eller annan topsad person i hennes närhet.

Ett planerat mord eller dråp i affekt skulle inte gå till så här vid den här tidpunkten (känns det som).
Platsen? Dörren? Forslat kroppen? Lite för många omständigheter tycker jag.

Det fetade..

Är du på nåt sett insatt i utredningen som om och om som ett mantra påpekar detta? Åklagaren har i flera intervjuer sagt att resultat från NFC dröjer... Du HITTAR PÅ!

Nej, en SKÄLIGEN MISSTÄNKT står inte kvar som detta i brist på annan misstänkt tills nån bättre dyker upp utan står kvar så länge det finns skäl för misstanke. Annars avskrivs man. Likaså skulle inte de två anhöriga få saker tillslagna om man inte hade skäl för att tro att det kan finnas bevismaterial som stödjer misstanken.
Citera
2018-06-20, 12:02
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
En stor undran i detta är varför Lena som var mörkrädd skulle gå ut själv...varför inte ringa polisen? Jag är ganska övertygad om att det är Lenas skrik som hörs vid planket... tror inte att det är någon i sällskap med en gärningsman som skrek! Varför hon kom till planket tror jag fortfarande att det är i sällskap med någon hon kände och hon ville prata med. Ingen idé om att någon skulle mörda henne... vem tror det? Vad gäller topsad person vet vi inte vad som framkommit... kanske hade MGM förklaring varför de hittat det från honom... Planerat mord tror jag inte heller på... någon blev arg och något gick väldigt fel.

Håller med dig om att GM är någon Lena känner.
Och mordet skedde där och då i någon form av bråk som urartat, absolut inget planerat mord!
Men mordplatsen gäckar mig, ena stunden tror jag att FP är MP, dels med tanke på skriken. Samtidigt avspärrningarna runt Lenas lägenhet som är kvar ännu, det säger mig att det är mordplatsen.
Sedan teorin att om GM känner offret vill denne gärna gömma kroppen, då känns också lägenheten som BP och GM har fört bort kroppen på något sätt till FP.
Man vill bara ha svar på detta mysterium...
Senast redigerad av flixa81 2018-06-20 kl. 12:03. Anledning: Stavfel
Citera
2018-06-20, 12:05
Medlem
Citat:
En stor undran i detta är varför Lena som var mörkrädd skulle gå ut själv...varför inte ringa polisen? Jag är ganska övertygad om att det är Lenas skrik som hörs vid planket... tror inte att det är någon i sällskap med en gärningsman som skrek! Varför hon kom till planket tror jag fortfarande att det är i sällskap med någon hon kände och hon ville prata med. Ingen idé om att någon skulle mörda henne... vem tror det? Vad gäller topsad person vet vi inte vad som framkommit... kanske hade MGM förklaring varför de hittat det från honom... Planerat mord tror jag inte heller på... någon blev arg och något gick väldigt fel.
Tror vi redan avhandlat att hon inte drog sig för att fara ut i mörkret själv?!

Planket med någon hon känner, känns för mig främmande. Just där? Inte sagt nått på chatten? Lämna barnen (har hon gjort förr tydligen) med olåst dörr?
Många felaktiga steg känns det som och därmed mer och mer långsökt för varje avsteg?
Men visst, det är en teori, dom kan visa sig stämma.
Citera
2018-06-20, 12:13
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Jag har hela tiden utgått från att hemmet är brottsplatsen. Jag har aktat mig från att spekulera i ett scenario men gör nu ett undantag. Jag tror att det är en närstående som är GM och LW överrumplades i hemmet. Där blev hon medveteslös förmodligen genom kvävning. Kroppen transporterades sedan, antingen släpandes eller med hjälp av föreningens skottkärra, till fyndplatsen. vid fyndplatsen har GM laddat ur sin inre frustration och/eller vrede (över att LW tvingat henom till detta agerande, skuldförskjutning) och sparkat på den medvetslösa LW som vaknar upp av smärtsignalerna. Enligt två vittnen ska någon ha skrikit från ett område som överensstämmer med LW. Var det LW så var hon redan i underläge och skriken var mer på grund av smärta än av strid.
Jag tycker att det här låter som den klart rimligaste teorin hittills, men kanske mer troligt att kroppen flyttades med bil. Tittar man på bilden över området så ser man att det är en bit till fyndplatsen, och det skulle nog vara svårt att flytta kroppen obemärkt annars.
https://d.cdn-expressen.se/images/9d/59/9d596ec129644908a0709351444a039f/annan/632@60.jpg

Polisen verkar också vara inne på den här linjen, och det är väl därför man har undersökt en bil. Sedan om det var just den bilen är ju en annan femma.

Sedan förstår jag inte riktigt varför GM skulle ha sparkat på henne när hon låg där. Tror i så fall mer på att hon har vaknat till spontant efter att GM/flyttaren hade stuckit.
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 12:16.
Citera
2018-06-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Columbo
Det fetade..

Är du på nåt sett insatt i utredningen som om och om som ett mantra påpekar detta? Åklagaren har i flera intervjuer sagt att resultat från NFC dröjer... Du HITTAR PÅ!

Nej, en SKÄLIGEN MISSTÄNKT står inte kvar som detta i brist på annan misstänkt tills nån bättre dyker upp utan står kvar så länge det finns skäl för misstanke. Annars avskrivs man. Likaså skulle inte de två anhöriga få saker tillslagna om man inte hade skäl för att tro att det kan finnas bevismaterial som stödjer misstanken.
Ja, mitt mantra är att DNA från kända inte tar lång tid alls på NFC att analysera.
Däremot övriga bevis kan ta oändligt lång tid, det är dessa dom väntar in, tror jag.
Men någon träff mot SD (eller LW på SD) har dom inte fått än av det dom skickat in.

Skäl för skäligen vet vi ö att det finns. Om dom har en annan det pekar på, men inget namn, så kan SD kvarstå, bevisen eller indiciekedjan försvinner ju inte.
Han kan nog aldrig avskrivas förrän det finns en dom mot någon.

Sedan, som jag och andra tagit upp: Motivet? 1,5 år sedan... långsint?
Citera
2018-06-20, 12:15
Medlem
Citat:

Planket med någon hon känner, känns för mig främmande. Just där? Inte sagt nått på chatten? Lämna barnen (har hon gjort förr tydligen) med olåst dörr?
Många felaktiga steg känns det som och därmed mer och mer långsökt för varje avsteg?
Hon drog sig inte för att "fara ut i mörkret" men det var med sällskap (det enligt vad som framkommit i Lenas egna chatt... hon skulle ha sällskap även om det var någon i tofflor). Planket kan hon ha blivit dragen till efter att något hänt strax innan planket. Det är inte ens 100 m till planket så mycket väl kan hon ha sällskap med någon och gått och pratat...
Citera
2018-06-20, 12:19
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:

Vad tror du om att bråket skulle ha kunnat starta vid dörren och att hon springer och sen hinner mördaren upp henne på vägen ner mot planket någonstans?

De kan ha pratat ett tag och hon kan ha fått en smäll och sett allvaret i ögonen på mördaren och därför sprungit.

Jag tror det är SD eller möjligtvis någon annan nära henne, mycket personligt känns det.

Tror dessutom på att LW och SD träffats ensamma sedan anmälan för 1,5 år sen. Tror de haft ett passionerat hat/kärleksförhållande. Någon skribent beskrev det så bra med en boll och en gummisnodd där någon hela tiden drar den andra tillbaka.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, mitt mantra är att DNA från kända inte tar lång tid alls på NFC att analysera.
Däremot övriga bevis kan ta oändligt lång tid, det är dessa dom väntar in, tror jag.
Men någon träff mot SD (eller LW på SD) har dom inte fått än av det dom skickat in.

Skäl för skäligen vet vi ö att det finns. Om dom har en annan det pekar på, men inget namn, så kan SD kvarstå, bevisen eller indiciekedjan försvinner ju inte.

"Motivet? 1,5 år sedan" var det så länge sedan dom hade kontakt / hennes polisanmälan?
Citera
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Hur vet du med säkerhet att SD och Lena inte haft kontakt på 1,5 år?
Citera
2018-06-20, 12:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Hur vet du med säkerhet att SD och Lena inte haft kontakt på 1,5 år?
Det är väl ingen här som hävdar att de inte har haft kontakt på 1.5 år. Som jag uppfattar det menar 'EnGodTanke' bara att det är osannolikt att SD fortfarande skulle vara så arg på LW 1.5 år senare, dvs. att det här skulle kunna utgöra ett motiv för att döda henne.
Citera
2018-06-20, 12:39
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Springares chef som gav honom uppdraget visste (borde veta) att han skulle ha semester, ligger ansvaret hos Springare eller chefen att se till att utredningen fortsätter med hundförare mm? Kan man tänka sig att ledningen vill ha någon att skylla på när inte utredningen fortsatt utan avbrott? Springare är nog obekväm som säger vad han tycker (även mot chefer).

Springares chef fick också lämna sitt uppdrag.
Citera
2018-06-20, 12:51
Medlem
flixa81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är väl ingen här som hävdar att de inte har haft kontakt på 1.5 år. Som jag uppfattar det menar 'EnGodTanke' bara att det är osannolikt att SD fortfarande skulle vara så arg på LW 1.5 år senare, dvs. att det här skulle kunna utgöra ett motiv för att döda henne.

Han har nog inte varit arg på henne konstant i 1,5 år utan något hände just den här dagen/kvällen som gjorde honom arg. (Om det nu är så det har gått till)
Jag menade att resonemanget från EnGodTanke om motiv 1,5 år senare kändes lite långsökt. 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in