2018-06-20, 12:42
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är därför man någonstans, någon gång, måste filtrera saker och ting.

Filtrera först, sedan släppa in.
Annars får man det som i Sverige.

”Vi har varit naiva”

Det sker en filtrering längs vägen, men problematiken är egentligen inte att man vill filtrera utan hanteringen.

Det är ett småbrott att kliva över gränsen och det är även samma metod som du måste gå tillväga för att söka asyl. Den nya policyn har börjat få kritik av ICE förra chef, som poängterar att separera familjer inte skapar säkerhet samt att det inte kommer att skrämma bort de som flyr från genuina hemskheter

Citat:
The former acting head of U.S. immigration and customs enforcement (ICE) under the Obama administration says President Donald Trump’s new zero-tolerance policy that separates families seeking to claim asylum does nothing to secure America’s borders.

“What you’re seeing now is an intentional and systemic approach to separating parents from their children in order to try to deter additional people from Central America from coming,” John Sandweg said.

Citat:
“There’s very little that we in the United States can do to deter people who are fleeing this horrific violence in Central America to stop them trying to come here,” Sandweg explained.

https://globalnews.ca/news/4284138/separation-children-parents-us-border-permanent/

Oavsett vad man tycker om asylsökande eller invandring överlag så kan nog de flesta av oss enas om att det är fel väg som Trumpadministrationen går just nu, speciellt då de verkar stålsätta sig rörande just detta, att sära på familjer är inte en lösning på någonting utan det kommer snarare att skapa mer intern problematik i USA.

Jag har själv börjat se kommentarer på både twitter och i kommentarfälten till många av artiklarna rörande just detta ämne som pekar mot att det finns de grupper som börjar anse att fredliga demonstrationer inte är tillräckligt nog för att väcka folket eller ens få ledningen att inse att det är barbariskt.

Det bör dock poängteras att jag under absolut inga omständigheter stöttar de som överväger att ta till våld då våld inte är en lösning, den absolut vägen att hantera detta är genom de rättigheter som varje individ har i USA och det är genom fredliga demonstrationer och genom att gå och rösta.
Citera
2018-06-20, 12:45
Medlem
Nightsorrows avatar
Innan den här tråden degenererar till pajkastning alternativt en diskussion om vilka som byggde USA, (helt klart en intressant diskussion, men detta är inte rätt tråd) kan vi försöka räta ut några frågetecken och få någon klarhet i vad det är som händer, och varför?

Jag kan börja med att försöka förklara fenomenet såvitt jag förstått det hittills:

1. Det finns ett beslut ifrån 1997 (Flores Agreement) som innebär att minderåriga bara får sitta i häkte eller motsvarande i väldigt begränsad tid (20 dagar?). De måste sen flyttas till det minst restriktiva förvar möjligt.

2. En ny noll-tolerans policy innebär att samtliga som korsar gränsen illegalt kommer att åtalas, vilket leder till att de sitter i ett häkte eller motsvarande under en längre tid.

Dessa två leder då till att barnen separeras ifrån sina föräldrar och sätts i ett mindre restriktivt förvar.
Är detta allt? Finns det mer lagar, regler, beslut, policyer som är med och petar i soppan?

Sen finns det några frågetecken som jag hört både det ena och det andra kring, som jag gärna hade rätat ut:

1. Vad händer med de familjer som på lagligt sätt söker asyl? Separeras de också under processen?

2. Är det ens möjligt att lagligt korsa gränsen idag? Jag har fått uppfattningen att den enda legala checkpointen i princip är stängd?
Citera
2018-06-20, 12:45
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Det är inte Trump som gör detta. Det sker grund av en gammal lag och samma sak skedde under både Obama- och Bush-tiden. Att fårskallar inte är medvetna om det och tror att det är Trumps fel visar bara hur sjukt indoktrinerade de blivit av medias anti-Trumpagenda.

Det är dock en ny policy som särar på familjerna, eller menar du att John Sandweg ICE förre chef ljuger om hur det har fungerat och vad som inte fungerar?
Citera
2018-06-20, 12:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightsorrow
1. Vad händer med de familjer som på lagligt sätt söker asyl? Separeras de också under processen?

2. Är det ens möjligt att lagligt korsa gränsen idag? Jag har fått uppfattningen att den enda legala checkpointen i princip är stängd?

1. Enligt de rapporteringar som jag har sett så är svaret tyvärr ja.

2. Inte utan ett visum samt pass, dock så är det enbart en småbrott på samma nivå som att köra bil utan bälte eller snatta ett tuggummi att korsa gränsen vilket inte är ett tillräckligt stort brott för att bli häktad.

[Tillagt]

Det som är det som ställer till det är att Trumpadminisrationen genuint inte har full koll på vad som sker eller vad deras egna policy är, vissa av dem har sagt att det är en policy, vissa har sagt att det är en lag och andra har sagt att varken eller existerar.
Citera
2018-06-20, 12:52
Medlem
PK-befriads avatar
Media använder barn för att producera super fake news:
https://i.imgur.com/VGb5GRO.jpg

Arrangerat för att rycka i godtrogna västkvinnors känslotrådar.
Citera
2018-06-20, 12:54
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Media använder barn för att producera super fake news:
https://i.imgur.com/VGb5GRO.jpg

Arrangerat för att rycka i godtrogna västkvinnors känslotrådar.

De där bilderna har bekräftats fake ja, det är även något som många är snabba med att poängtera är fejk, men däremot så finns det andra nyare bilder tagna från 2018 som inte är fejk.

Så nej det är inte "fake news" troligen bara du som är super partisk i det hela.
Citera
2018-06-20, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
1. Enligt de rapporteringar som jag har sett så är svaret tyvärr ja.

2. Inte utan ett visum samt pass, dock så är det enbart en småbrott på samma nivå som att köra bil utan bälte eller snatta ett tuggummi att korsa gränsen vilket inte är ett tillräckligt stort brott för att bli häktad.

[Tillagt]

Det som är det som ställer till det är att Trumpadminisrationen genuint inte har full koll på vad som sker eller vad deras egna policy är, vissa av dem har sagt att det är en policy, vissa har sagt att det är en lag och andra har sagt att varken eller existerar.

Det är nog minst lika mycket media som sprider fake news. Det är ett brott att försöka passera gränsen illegalt med upp till 6 månaders fängelse på straffskalan för förstagångsförsökare och upp till 2 års fängelse på straffskalan för andragångsförsökare. Obama-administrationen såg i många fall mellan fingrarna och tillbakavisade bara personerna som illegalt försökt ta sig in i landet. Det som en del säger är en "ny policy" är bara att lagen efterföljs och att de som försöker passera gränsen illegalt arresteras i väntan på åtal och arresteras man så skiljs man ifrån sina anhöriga och barnen omhändertas och andra anhöriga eftersökt. Precis som det hade varit om någon inom USA med barn arresterats för ett brott.
Citera
2018-06-20, 13:06
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det är nog minst lika mycket media som sprider fake news. Det är ett brott att försöka passera gränsen illegalt med upp till 6 månaders fängelse på straffskalan för förstagångsförsökare och upp till 2 års fängelse på straffskalan för andragångsförsökare. Obama-administrationen såg i många fall mellan fingrarna och tillbakavisade bara personerna som illegalt försökt ta sig in i landet. Det som en del säger är en "ny policy" är bara att lagen efterföljs och att de som försöker passera gränsen illegalt arresteras i väntan på åtal och arresteras man så skiljs man ifrån sina anhöriga och barnen omhändertas och andra anhöriga eftersökt. Precis som det hade varit om någon inom USA med barn arresterats för ett brott.

Vilket betyder att asylsökande även fängslas, sedan tror jag fortfarande att John Sandweg har bättre koll på läget än många av oss i denna tråd har då det var hans huvudansvar.
Citera
2018-06-20, 13:11
Medlem
Citat:
Vilket betyder att asylsökande även fängslas, sedan tror jag fortfarande att John Sandweg har bättre koll på läget än många av oss i denna tråd har då det var hans huvudansvar.

Det behöver det inte betyda. Men om inte asylsökande kan identifiera sig så har man rätt anhålla dem under tiden man utreder identitet så jag ser inte problemet. John Sandweg har ett egenintresse och är givetvis minst trovärdig i frågan. Då har jag större tilltro till dem inom gränsbevakningen med erfarenhet ifrån flera administrationer.
Citera
2018-06-20, 13:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det behöver det inte betyda. Men om inte asylsökande kan identifiera sig så har man rätt anhålla dem under tiden man utreder identitet så jag ser inte problemet. John Sandweg har ett egenintresse och är givetvis minst trovärdig i frågan. Då har jag större tilltro till dem inom gränsbevakningen med erfarenhet ifrån flera administrationer.

Vilket betyder att ICE nuvarande chef är lika trovärdig som John Sandweg, och rapporteringen rörande hur länge barnen sitter "häktade" har börjat visa sig vara mer än 14 dagar, medeltalet är på över 40 dagar och vissa barn har tydligen suttit i månader.

Men som sagt, i slutändan så måste det hittas en bättre lösning då detta kommer enbart att skapa interna problem i USA som ingen kan gynnas av
Citera
2018-06-20, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NickSonny
Det är inte Trump som gör detta. Det sker grund av en gammal lag och samma sak skedde under både Obama- och Bush-tiden. Att fårskallar inte är medvetna om det och tror att det är Trumps fel visar bara hur sjukt indoktrinerade de blivit av medias anti-Trumpagenda.

Som konstaterades tidigare i tråden så lyckades vänsterns hjälte Barrak Hussein Obama utvisa över 2 miljoner människor under sin tid vis makten. Verkligen imponerande siffror.
Citera
2018-06-20, 13:28
Medlem
Citat:
Vilket betyder att ICE nuvarande chef är lika trovärdig som John Sandweg, och rapporteringen rörande hur länge barnen sitter "häktade" har börjat visa sig vara mer än 14 dagar, medeltalet är på över 40 dagar och vissa barn har tydligen suttit i månader.

Men som sagt, i slutändan så måste det hittas en bättre lösning då detta kommer enbart att skapa interna problem i USA som ingen kan gynnas av

Enligt HHS egen statistik ät genomsnittet 56 dagar. En ökning ifrån 51 dagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in