2018-06-20, 11:03
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Hur vet du att han inte haft det?

Veta går ju inte i dagsläget, men inga ytterligare åtgärder gjordes före Springares avfärd, vilket talar för att dyr spaning 24/7 med avlösning inte satts in.
Citera
2018-06-20, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Jag grundar hans kompetens på mångårig erfarenhet. Springar är en av de bästa utredare polisen har. Detta är en ren vendetta mot Springare och hela ansvaret vilar i knät på Lars Bergman och Bo Andersson.
Kan ju vara för att han skrivit saker på sociala medier som PS blir omplacerad också, inte så politiskt korrekt, kanske de högre hönsen inom polisen tycker.
Citera
2018-06-20, 11:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agoggoge
UW har ett klart alibi för tidpunkten då LW försvann
Vem har gjort den bedömningen, polisen eller åklagaren?
Citera
2018-06-20, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nej: han avser väl helt korrekt LKC/Länskommunikationscentralen, en enhet inom polisen som dirigerar patrullbilar etc. Han är alltså kritisk till att polisen som tog emot infon inte agerade. Inte uppskattat av arbetsgivaren/organisationen att bli kritiserad inifrån.
Vilket alltså nu har fått sina konsekvenser.😐

OK. My bad.
Citera
2018-06-20, 11:19
Medlem
Mina teorier och känslan för dag ett ligger fast och blir fastare ju mer man läser och tolkar det lilla som släpps.

1. Hon sitter hemma, chattar, slår in paket och planerar inför resan till Norge.
2. Ett par (man och kvinna) går förbi på gatan. Dessa gör nått som får LW:s uppmärksamhet.
(dom kan ha ryckt i dörrar eller garage, kanske bråkade med varandra, kanske, om hennes dörr var öppen, öppnat och tagit hennes mobil innanför dörren, kanske tittade in i bilar på gatan).
3. Oavsett vad av ovanstående, bestämmer sig LW att följa efter dessa två. Kanske springandes eller smyger efter. Detta förklarar dörren, oavsett olåst eller öppen, snabb reträttväg in.
4. Dom hinner fram till planket och Gunnebostängslet, där blir det konfrontation (dom kanske gömde sig där eller att LW hann ikapp dom där)
5. Striden blir mellan honom (GM) och LW, brutal och långdragen. Det är kvinnan i paret som skriker inför vad som utspelar sig framför henne.

Av det vi vet så känner jag att allt detta passar in. I alla andra teorier så finns det luckor känner jag.

Ovanstående förklarar mobilen (kanske stulen, men mest trolig med sig).
Det förklarar hur hon kom till planket och varför.
Det förklarar skriken (jag tror inte att det är hennes egna, som jag uttömmande förklarat varför jag tror så, men kan även vara hennes egna skrik).
Det förklarar varför polisen/NFC inte fått träff på DNA mot SD eller annan topsad person i hennes närhet.

Ett planerat mord eller dråp i affekt skulle inte gå till så här vid den här tidpunkten (känns det som).
Platsen? Dörren? Forslat kroppen? Lite för många omständigheter tycker jag.
Citera
2018-06-20, 11:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som förundersökningsledare är det väl åklagaren som är ansvarig för att det här har gått snett, det måste väl vara hon som bestämmer vilken inriktning utredningen skall ha. Om hon först har bestämt sig för vem som skall vara misstänkt, och polisen sedan inte lyckas hitta en koppling mellan den misstänkte och brottet, då måste det väl vara förundersökningsledaren som har gjort fel?

...
Det kanske hade varit bättre att byta ut förundersökningsledaren?

Även om åklagaren är undersökningsledare så blir det svårt för henne om den ansvarige polisen betämmer att inga fler utredningsåtgärder behöver göras och sedan går på semester. Enligt tidningarna var det det som var problemet.

Att få honom utbytt kanske var hennes sätt att lösa problemet, vad vet vi?
Citera
2018-06-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har närt en tanke om att hon skall ha blivit attackerad i lägenheten och då i panik sprungit ut jagad av sin baneman som avslutade det hela bakom planket.
Det skulle förklara både eventuella blodspår plus skrik? Kanske även ryktena om att hon hittades på mage? Men det naturliga är ju att springa till grannen.
Skulle inte skriken hörts längs gatan i 150m + dom "5min" som vittnena hörde det (tyder på samma plats under denna tid). Ologiskt!
Citera
2018-06-20, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vem har gjort den bedömningen, polisen eller åklagaren?

Förmodligen har UWs arbetsgivare utfärdat en tjänstgöringsintyg för aktuell tid.
Citera
2018-06-20, 11:27
Medlem
Jag tror det är ett misstag att plocka bort Springare då han är en erfaren och duktig utredare, att låta en person som arbetat med Barn utredningar bli ny utredningsledare låter... inte helt klockrent.
Men det är också bra med ett omtag, titta med nya ögon. Gjort är gjort och finns ingen anledning att gnälla över hur dom borde ha gjort, inte just nu iaf.
Nu måste all fokus vara på att hitta en GM/två GM och binda honom/Henne till brottet.

SD är fortfarande huvudmisstänkt, HD finns med i cirkeln runt. Det kan också vara någon annan gammal pojkvän, försmådd partner eller någon invandrare/ensamkommande hon jobbat med.
Jag tror dom löser detta när NFC svaren börjar rulla in.
Citera
2018-06-20, 11:29
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Även om åklagaren är undersökningsledare så blir det svårt för henne om den ansvarige polisen betämmer att inga fler utredningsåtgärder behöver göras och sedan går på semester. Enligt tidningarna var det det som var problemet.
Tänkte mer på de utredningsåtgärder som man faktiskt har beslutat om och genomfört, som t.ex. husrannsakan i en bostad och undersökningar av en bil. Dessutom ihärdiga försök att få en person häktad. Kan det vara så att åklagaren och polisen inte är överens om vem som skall betraktas som gärningsman?

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Att få honom utbytt kanske var hennes sätt att lösa problemet, vad vet vi?
Tja, kanske var det Åsa Hiding som ville ha en mer medgörlig polis?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 11:39.
Citera
2018-06-20, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Jag tror det är ett misstag att plocka bort Springare då han är en erfaren och duktig utredare, att låta en person som arbetat med Barn utredningar bli ny utredningsledare låter... inte helt klockrent.
Men det är också bra med ett omtag, titta med nya ögon. Gjort är gjort och finns ingen anledning att gnälla över hur dom borde ha gjort, inte just nu iaf.
Nu måste all fokus vara på att hitta en GM/två GM och binda honom/Henne till brottet.

SD är fortfarande huvudmisstänkt, HD finns med i cirkeln runt. Det kan också vara någon annan gammal pojkvän, försmådd partner eller någon invandrare/ensamkommande hon jobbat med.
Jag tror dom löser detta när NFC svaren börjar rulla in.
Hur vet du att SD är fortfarande huvudmisstänkt?
Eftersom han inte har några restriktioner så kan han kvarstå som skäligen. Det lilla dom har räcker för det ju.
Det betyder ju inte att dom jobbar brett och börjar växla in på ett annat spår?!
Citera
2018-06-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Mina teorier och känslan för dag ett ligger fast och blir fastare ju mer man läser och tolkar det lilla som släpps.

1. Hon sitter hemma, chattar, slår in paket och planerar inför resan till Norge.
2. Ett par (man och kvinna) går förbi på gatan. Dessa gör nått som får LW:s uppmärksamhet.
(dom kan ha ryckt i dörrar eller garage, kanske bråkade med varandra, kanske, om hennes dörr var öppen, öppnat och tagit hennes mobil innanför dörren, kanske tittade in i bilar på gatan).
3. Oavsett vad av ovanstående, bestämmer sig LW att följa efter dessa två. Kanske springandes eller smyger efter. Detta förklarar dörren, oavsett olåst eller öppen, snabb reträttväg in.
4. Dom hinner fram till planket och Gunnebostängslet, där blir det konfrontation (dom kanske gömde sig där eller att LW hann ikapp dom där)
5. Striden blir mellan honom (GM) och LW, brutal och långdragen. Det är kvinnan i paret som skriker inför vad som utspelar sig framför henne.

Av det vi vet så känner jag att allt detta passar in. I alla andra teorier så finns det luckor känner jag.

Ovanstående förklarar mobilen (kanske stulen, men mest trolig med sig).
Det förklarar hur hon kom till planket och varför.
Det förklarar skriken (jag tror inte att det är hennes egna, som jag uttömmande förklarat varför jag tror så, men kan även vara hennes egna skrik).
Det förklarar varför polisen/NFC inte fått träff på DNA mot SD eller annan topsad person i hennes närhet.

Ett planerat mord eller dråp i affekt skulle inte gå till så här vid den här tidpunkten (känns det som).
Platsen? Dörren? Forslat kroppen? Lite för många omständigheter tycker jag.
En stor undran i detta är varför Lena som var mörkrädd skulle gå ut själv...varför inte ringa polisen? Jag är ganska övertygad om att det är Lenas skrik som hörs vid planket... tror inte att det är någon i sällskap med en gärningsman som skrek! Varför hon kom till planket tror jag fortfarande att det är i sällskap med någon hon kände och hon ville prata med. Ingen idé om att någon skulle mörda henne... vem tror det? Vad gäller topsad person vet vi inte vad som framkommit... kanske hade MGM förklaring varför de hittat det från honom... Planerat mord tror jag inte heller på... någon blev arg och något gick väldigt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in