2018-06-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Absolut är det fler saker.
Avspärrningen är dock det enskilt tydligaste tecknet då brottsplatsen nästan alltid är avspärrad längst tid.
Dessutom, i detta fallet är BO´s hem avspärrat under MYCKET lång tid.
Medans fyndplats var avspärrat ovanligt kort tid för ett spaningsmord.
Det är ingen slump. Det finns såklart anledningar till det.

Jag tolkar detta som att man VET att kroppen flyttats.

Andra orsaker till att jag tror detta är direkt logiska.
Varför skulle +40 åringar befinna sig bakom ett bullerplank i bästa tjuvrökarstil mitt i natten mellan Mån-Tis??
Platsen är dessutom avskiljd och ingen man bara "hamnar på".
Finns ingen anledning oavsett vad att befinna sig här för dessa personer.

Fyndplatsen går dessutom hand i hand med hur statistiken brukar se ut vid ett mord av en hyfsat närstående person.
Man brukar "gömma" kroppen i dessa fall för att fördröja tiden för att hitta kroppen.
Så rent statistiskt stämmer det väl överens med både MGM eller annan närstående GM.
Kroppen var "gömd" bakom ett plank (ifrån bostadsområdet) och under/i buskage med väldigt begränsad insyn ifrån alla håll.

Jag vill hävda att det inte är någon olycklig slump att mordplatsen också skulle vara just i ett perfekt gömställe för en kropp. Det är inte så det brukar se ut.

Hur många sådana här mord har vi där mordet skett i ett perfekt buskage??
För det är ju faktiskt det bästa gömstället i närområdet till bostaden när man tittar på översiktsbilder.

Skulle du fråga 100 pers på stan vart dom skulle gömma en kropp och samtidigt visa upp en översiktsbild på området så skulle 99 peka på samma plats.

Jag tror inte på den slumpen.
Jag har sagt det förut, MP/FP platser utomhus städas av snabbt av teknikerna. Har själv sett MP/FP som varit komplexare som var klar på runt 4 timmar. Sedan släppte polisen banden.
Att hennes hem är avspärrat fortfarande är inget konstigt, det finns ingen myndig att släppa lägenheten till eller någon som skall bruka lägenheten. Då är det säkrare mot skadegörelse och inbrott att lämna den avspärrad.

Men jag respekterar din tro, men förklara skriken och hur kroppen hamnar där?
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det verkar ju logiskt... det vi pratar om är det syns på handtaget eller runt om ifall det är vanligt lås eller ej.

Nu vet jag ju inte vad LW hade, men det finns ju de med mycket små knappar som du ser på google-länken. Kan vara svårt att avgöra om det var ett motorlås eller ej från de bilder man sett i tråden. Men frågan är varför det har betydelse om det var ett kodlås, eller ej?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack, hade missat den kartan. Någon som vet var föremålet hittades?

Gjorde precis ett tillägg i mitt inlägg där jag skrev att det funnits
uppgifter i tråden att föremålet hittades ca 150 m från LW:s
bostadsområde, alltså skogen bakom UW och den skogen
gränsar mot Vivalla.
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2018-06-20 kl. 10:09.
Citera
2018-06-20, 10:10
Medlem
Citat:
Ja men de befann sig inte bakom nått bullerplank när mordet inträffade. Lika lite som Elin Krantz befann sig under ett stenröse.
Jo Elin Krantz hittades i ett stenröse med en 80 kilos sten över sig.
Har följt den polisutredningen så det vet jag.
Där hördes det skrin och här hördes det skrik också.
Plus att båda mördaren har gömt kropparna efter dådet.
Det var mina jämförelser.
Min mor har varit polis och mordutredare.
Citera
2018-06-20, 10:22
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför skyller du på åklagaren när polisen inte fungerar. Hon kan knappast gå ut officiellt och säga vad hon tycker om det dåliga polisarbetet. Det är nog inte hon som har valt ut vilka poliser som arbetar med fallet.
Att poliserna byts ut kanske kan bero på att hon har läget under kontroll (så gott det går med uselt polisarbete). Kanske är det hon som har initierat utbytet av de poliser som inte fungerar.

Det verkar solklart att det är polisernas fel att hon kom tomhänt men det kan hon knappast säga rent ut.
Som förundersökningsledare är det väl åklagaren som är ansvarig för att det här har gått snett, det måste väl vara hon som bestämmer vilken inriktning utredningen skall ha. Om hon först har bestämt sig för vem som skall vara misstänkt, och polisen sedan inte lyckas hitta en koppling mellan den misstänkte och brottet, då måste det väl vara förundersökningsledaren som har gjort fel?
Polisen tror sig nu veta hur Lena Wesström, 45, dog.

Samtidigt söker polisen desperat efter fler bevis som kan stärka upp misstankarna mot den mordmisstänkte

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/han-misstanks-ha-mordat-lena-45/
Det kanske hade varit bättre att byta ut förundersökningsledaren?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 10:27.
Citera
2018-06-20, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu vet jag ju inte vad LW hade, men det finns ju de med mycket små knappar som du ser på google-länken. Kan vara svårt att avgöra om det var ett motorlås eller ej från de bilder man sett i tråden. Men frågan är varför det har betydelse om det var ett kodlås, eller ej?
Har också ställt frågan till "engodtanke" vilken betydelse det skulle ha... inte fått något svar men är bara nyfiken eftersom hon tar upp detta gång på gång... Bilder på dörren har visats och ett par härinne säger att det inte ser ut att vara motorlås/kodlås...
Citera
2018-06-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Har också ställt frågan till "engodtanke" vilken betydelse det skulle ha... inte fått något svar men är bara nyfiken eftersom hon tar upp detta gång på gång... Bilder på dörren har visats och ett par härinne säger att det inte ser ut att vara motorlås/kodlås...
En fråga jag hade var "Kan polisen ha bytt lås?".
Betydelsen: Jag (personligen) tycker att det är STOR skillnad på hur man kan tolka hur hon lämnade lägenheten, om dörren stängdes eller lämnades på vid gavel.
Än mer intressant blir resonemanget OM dörren låser när den stängs.

Sedan får du gärna skriva hen om mig, vill inte könsidentifieras här.
Citera
2018-06-20, 10:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Liksom flera andra har jag svårt att förstå varför rubriceringen var så viktig. Människorov är ett mycket allvarligt brott och borde ha lett till att mer resurser sattes in än om en person bara var försvunnen. Hur skiljer sig polisens vidtagna åtgärder åt för de olika brottsrubriceringarna?

När en person är försvunnen så kanske man börjar undersökningen i närområdet (med hund eller liknande)? Vid människorov kanske man inte alls börjar söka i närområdet? Det är det enda jag kan tänka mig.

Vet någon varför brottsrubriceringen var så viktig?

Springare kanske tappade intresset för fallet när det inte fanns någon misstänkt invandrare att sätta dit.

Det var väl det här uttalandet från chefen för polisens hundenhet som är ursprunget. Rubriceringen påverkade de första insatserna i sökandet av kroppen.

Sedan undrar man om det är kontraindicerat att leta efter kropp på samma sätt vid brottsrubriceringen "människorov" som vid "försvunnen person.

Människorov borde ju absolut innebära att större resurser sätts in i övrigt. Kan fortfarande inte fatta att man INTE kan leta i närheten av punkt 0 (hemmet) också, och leta sig inifrån och utåt, bara för att man samtidigt arbetar utifrån rubriceringen "människorov".

Det verkar otroligt stelbent om det skulle vara så att två rubriceringar motverkar varandra. Då blir det ju helt ödesdigert om man byter rubricering tidigt i ett utredningsskede.

"Kritik mot utredningen
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.
"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas
Citera
2018-06-20, 10:47
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Absolut är det fler saker.
Avspärrningen är dock det enskilt tydligaste tecknet då brottsplatsen nästan alltid är avspärrad längst tid.
Dessutom, i detta fallet är BO´s hem avspärrat under MYCKET lång tid.
Medans fyndplats var avspärrat ovanligt kort tid för ett spaningsmord.
Det är ingen slump. Det finns såklart anledningar till det.

Jag tolkar detta som att man VET att kroppen flyttats.

Andra orsaker till att jag tror detta är direkt logiska.
Varför skulle +40 åringar befinna sig bakom ett bullerplank i bästa tjuvrökarstil mitt i natten mellan Mån-Tis??
Platsen är dessutom avskiljd och ingen man bara "hamnar på".
Finns ingen anledning oavsett vad att befinna sig här för dessa personer.

Fyndplatsen går dessutom hand i hand med hur statistiken brukar se ut vid ett mord av en hyfsat närstående person.
Man brukar "gömma" kroppen i dessa fall för att fördröja tiden för att hitta kroppen.
Så rent statistiskt stämmer det väl överens med både MGM eller annan närstående GM.
Kroppen var "gömd" bakom ett plank (ifrån bostadsområdet) och under/i buskage med väldigt begränsad insyn ifrån alla håll.

Jag vill hävda att det inte är någon olycklig slump att mordplatsen också skulle vara just i ett perfekt gömställe för en kropp. Det är inte så det brukar se ut.

Hur många sådana här mord har vi där mordet skett i ett perfekt buskage??
För det är ju faktiskt det bästa gömstället i närområdet till bostaden när man tittar på översiktsbilder.

Skulle du fråga 100 pers på stan vart dom skulle gömma en kropp och samtidigt visa upp en översiktsbild på området så skulle 99 peka på samma plats.

Jag tror inte på den slumpen.
Jag har närt en tanke om att hon skall ha blivit attackerad i lägenheten och då i panik sprungit ut jagad av sin baneman som avslutade det hela bakom planket.
Det skulle förklara både eventuella blodspår plus skrik? Kanske även ryktena om att hon hittades på mage? Men det naturliga är ju att springa till grannen.
Citera
2018-06-20, 10:50
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Hårresande påstående eftersom motsatsen just tydliggjorts. Kräver sin förklaring. Vad grundar du insikten av hans kompetens på?
Kanske menar du hans chef borde förstått Springare varken var mäktig eller borde ha betrots uppgiften som spaningsledare.

Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
"– Vårt arbete ska ske på ett så bra sätt som möjligt. Då handlar det både om att det sker så effektivt som möjligt och att de regler som finns följs, säger Mats Nylén som betonar att det inte handlar om eventuella åsikter som personerna skulle kunna ha."
Tydligare kan det inte bli. Springare har misskött utredningen.
Vi kommer ha skäl att återkomma I frågan med förtydliganden om Springares roll i att utredningen gått i stå.
Jag grundar hans kompetens på mångårig erfarenhet. Springar är en av de bästa utredare polisen har. Detta är en ren vendetta mot Springare och hela ansvaret vilar i knät på Lars Bergman och Bo Andersson.
Citera
2018-06-20, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
En fråga jag hade var "Kan polisen ha bytt lås?".
Betydelsen: Jag (personligen) tycker att det är STOR skillnad på hur man kan tolka hur hon lämnade lägenheten, om dörren stängdes eller lämnades på vid gavel.
Än mer intressant blir resonemanget OM dörren låser när den stängs.

Sedan får du gärna skriva hen om mig, vill inte könsidentifieras här.
Ursäkta om Du tar illa upp hon/han. Det jag kan tycka är skillnaden om dörren gått i lås eller ej är om Lena tagit med sig nyckel ut... och isf stängt dörren efter sig och vet att den går i lås. Jag tror att hon gått ut frivilligt tillsammans med någon hon känner, gått en promenad mot staketet och något hänt i närheten. Tror inte att dörren stått på vid gavel som Du säger...
Citera
2018-06-20, 10:51
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Värre är att SD inte haft span i arslet 24/7, trots att han ÄR skäligen misstänkt. Det kom han nog på snabbt.
Hur vet du att han inte haft det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in