2018-06-20, 08:59
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
Sh.Holmes och larsingvarsfru har delade meningar om låset i ytterdörren.
Är det motorlås eller inte ?

På Lenas dörr ser man att låscylindern är bytt, men nyckelhålet är standard. Motorlåskolvarna har lite annat utseende, kantigare nyckelhål. Det finns också varianter som har nycklar som pinnar/stavar. Nyckelhålen på dem är avlånga med rundade hörn. Motorlås är inte billiga, från 7 000 kr -.
Citera
2018-06-20, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Bild på Lenas dörr http://forumbilder.se/H76LN/725e97c5-0f3b-4f3a-b3d8-7fe893a4ec42
Byter polisen lås när dom spärrar av en lgh? Vet någon?
Citera
2018-06-20, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Byter polisen lås när dom spärrar av en lgh? Vet någon?
Oavsett borde knappsatsen till ett motorlås finnas kvar isf...?
Citera
2018-06-20, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SonyaStolt
https://www.metro.se/artikel/polisen-bekräftar-död-kvinna-var-lena-wesström

På fotot i länken syns en större yta av dörren och det finns ingen koddosa i närheten.
Koden kan sitta på handtaget 1-4 och *
, grannen har ett sånt!
Citera
2018-06-20, 09:20
Medlem
Draifoss avatar
Har letat efter karta eller flygfoto där alla omtalade platser är markerade (dvs. även misstänktes bostad, platsen där ett intressant föremål skall ha hittats osv.). Det enda jag kan hitta är en bild där man har markerat LW:s bostad och platsen där kroppen hittades:
https://d.cdn-expressen.se/images/9d/59/9d596ec129644908a0709351444a039f/annan/632@60.jpg

Någon som kan länka till något bättre?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-20 kl. 09:25.
Citera
2018-06-20, 09:20
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
SVT Kritik mot utredningen
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.

Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag läste också Snor-Johans inlägg som Du... bestämde mig för att ta bort första "inte" tror att det var felskrivning när jag läste vidare... kan ha fel...

Citat:
Ursprungligen postat av flixa81
För mig känns människorov som ett ”allvarligare” brott än försvunnen person.
Vad hade varit skillnaden om Lenas försvinnande hade rubricerats försvunnen person, hade mer insatser gjorts direkt då?
Människorov betyder väl indirekt kidnappning och då känns det som alla insatser sätts in?
Vill någon förklara
Människorov är en allvarlig rubricering men åtgärderna skiljer sig logiskt åt.
Varför inte läsa några inägg innan ni svarar?
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-20 kl. 09:26.
Citera
2018-06-20, 09:22
Medlem
Citat:
Koden kan sitta på handtaget 1-4 och *
, grannen har ett sånt!
Syns inte det från framsidan av handtaget då... menar Du att man knappar in koden på baksidan handtaget?
Citera
2018-06-20, 09:25
Medlem
Citat:
Syns inte det från framsidan av handtaget då... menar Du att man knappar in koden på baksidan handtaget?
På ovansidan, lutar lite inåt mot dörren.
Citera
2018-06-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Men är det något annat än avspärrningarna som får dig att tro att fyndplatsen inte är brottsplatsen alls?

Absolut är det fler saker.
Avspärrningen är dock det enskilt tydligaste tecknet då brottsplatsen nästan alltid är avspärrad längst tid.
Dessutom, i detta fallet är BO´s hem avspärrat under MYCKET lång tid.
Medans fyndplats var avspärrat ovanligt kort tid för ett spaningsmord.
Det är ingen slump. Det finns såklart anledningar till det.

Jag tolkar detta som att man VET att kroppen flyttats.

Andra orsaker till att jag tror detta är direkt logiska.
Varför skulle +40 åringar befinna sig bakom ett bullerplank i bästa tjuvrökarstil mitt i natten mellan Mån-Tis??
Platsen är dessutom avskiljd och ingen man bara "hamnar på".
Finns ingen anledning oavsett vad att befinna sig här för dessa personer.

Fyndplatsen går dessutom hand i hand med hur statistiken brukar se ut vid ett mord av en hyfsat närstående person.
Man brukar "gömma" kroppen i dessa fall för att fördröja tiden för att hitta kroppen.
Så rent statistiskt stämmer det väl överens med både MGM eller annan närstående GM.
Kroppen var "gömd" bakom ett plank (ifrån bostadsområdet) och under/i buskage med väldigt begränsad insyn ifrån alla håll.

Jag vill hävda att det inte är någon olycklig slump att mordplatsen också skulle vara just i ett perfekt gömställe för en kropp. Det är inte så det brukar se ut.

Hur många sådana här mord har vi där mordet skett i ett perfekt buskage??
För det är ju faktiskt det bästa gömstället i närområdet till bostaden när man tittar på översiktsbilder.

Skulle du fråga 100 pers på stan vart dom skulle gömma en kropp och samtidigt visa upp en översiktsbild på området så skulle 99 peka på samma plats.

Jag tror inte på den slumpen.
Senast redigerad av Ulf-Utredaren 2018-06-20 kl. 09:40.
Citera
2018-06-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Semester eller inte.
Att inte fallet Lena Wesström i inledningen rubriserades som "försvunnen person" utan istället för "människorov" var ett misstag vilket gjorde att kroppen inte hittades inom dom 48 avgörande timmarna. Dessutom pausades utredningen 7 för semester.
Det är chefernas uppgift att agera när så skett och utredningen gått i stå. Personlig prestige får inte bli viktigare än att lagföra LWs mördare
SPs rättshaveristmentalitet säger väl en del om vad han tycker är av vikt.
"Att INTE fallet LW i inledningen rubricerades som "försvunnen person" utan i stället för "människorov" ... skulle det vara bättre med försvunnen person isf människorov? Det är ju så Du skriver...
Citera
2018-06-20, 09:31
Medlem
Citat:
På ovansidan, lutar lite inåt mot dörren.
Och Du menar att det inte skulle synas på foto?
Citera
2018-06-20, 09:32
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:

Det finns massor av varianter. https://www.google.com/search?q=kodl%C3%A5s+d%C3%B6rr&client=firefox-b-ab&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiSqP-X2-HbAhWKCSwKHXIlA8AQ_AUICigB&biw=1288&bih=671

De kodlås jag själv har bland släkt och vänner, kan man koda upp så det inte låser sig om man vill låta folk gå in och ut, utan att det låser sig automatiskt. Precis som med en vanlig olåst dörr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in