2018-06-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Sälj direkt
Utveckla?
Citera
2018-06-19, 23:07
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzpikeen
Finns det något jag skulle kunna ändra på? Byta ut? Lägga till? Tips mottages tacksamt, sparhorisont på cirka 2-5 år. Har inte funderat så mycket på sparhorisonten men det är så det känns idag.

Man kan alltid diskutera detaljer om exakt vilken global- eller småbolagsfond man ska välja men mitt korta svar är; Nej, du behöver inte ändra något.

Möjligen kan jag tycka att svenska investmentbolag är lite väl dyra nu (låg substansrabatt). Mycket beroende på indexfonder som den ovan. Ett alternativ är Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Citera
2018-06-20, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knight1056
Man kan alltid diskutera detaljer om exakt vilken global- eller småbolagsfond man ska välja men mitt korta svar är; Nej, du behöver inte ändra något.

Möjligen kan jag tycka att svenska investmentbolag är lite väl dyra nu (låg substansrabatt). Mycket beroende på indexfonder som den ovan. Ett alternativ är Spiltan Globalfond Investmentbolag.
Okej tackar då är jag med. :-)
Citera
2018-06-22, 13:27
Medlem
Vad händer med Spiltan Investmentbolag? Ner hela ca 10% i år, bra läge att fylla på?
Citera
2018-06-25, 01:55
Medlem
Citat:
Detta som sinewave hela tiden predikar om är det absolut viktigaste en nybörjare kan ta till sig och fundera på innan man sätter en enda krona på börsen.

Det hela går ut på att man måste klara av att stå ut en nedgång utan att paniksälja, klarar man inte det kommer man förlora. Trots sinewaves alla dessa inlägg och varningar om detta så kommer folk fortsätta paniksälja, och vi som håller ut köper deras andelar billigt och blir vinnarna.

Fondval är sekundärt, dock märks det att nybörjare knappt bryr sig om tillgångsallokering, de tänker bara på vilka fonder de ska ha för att tjäna pengar.

Trots att jag själv är mycket påläst om allt detta så har jag själv hållit på alldeles för mycket med fondbyten fram och tillbaka, vilket slutar nu. De innehav jag har nu ska inte bytas över huvud taget, så länge inget konstigt inträffar med dom, utan ska ligga i samma fonder konstant. Valet av fonder liknar väldigt mycket en klassisk "Flashback portfölj" pga hög popularitet. Innehaven är:

Swedbank robur acces global: ca 50%

Swedbank robur acces Asien: ca 20%

Spiltan aktiefond investmentbolag: ca 15%

Avanza Zero: ca 15%

Så ser det alltså ut, det enda som är öppet för förändring av detta är fördelningen som kan komma att ändras, dock inte innehaven. Jag fokuserar hellre på tillgångsallokering och geografisk diversifiering, vilket jag anser vara mycket viktigare än fondval.

Så ser det ut för mig.

Återigen misslyckats med att hålla fonder utan att byta, håller på med alldeles för mkt "finlir" och ändrar innehav fram och tillbaka hela tiden. Hjälper inte att man är väldigt intresserad av fördjupning av tillgångsallokering/regionsfördelning.

Gör ett nytt försök att hålla samma innehav utan att sälja, gör det så enkelt som möjligt vilket borde underlätta;

SPP Global: 70%-100%
SPP Sverige: 0%-30%
Citera
2018-06-29, 20:08
Medlem
Ungefär så här ser det ut för mig (handlar via Interactive Brokers, bor ej i Sverige):

30% Sydostasien
20% Kina
5% Australien/Nya Zeeland
Vanguard FTSE Asia Ex Japan (HK.2805)
Vanguard FTSE Asia Pacific Ex Japan (VAPX)

15% UK
iShares FTSE 100 (ISF)
iShares FTSE 250 (VMID)

15% Övriga Västuropa
Vanguard FTSE Dev Europe Ex UK (VERX)
HSBC Euro STOXX 50 (H50E)

15% Ryssland
HSBC MSCI Russia Capped (HRUB)

Håller mig undan från USA. Den marknaden känns övervärderad för tillfället.
Citera
2018-06-30, 09:16
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Återigen misslyckats med att hålla fonder utan att byta, håller på med alldeles för mkt "finlir" och ändrar innehav fram och tillbaka hela tiden. Hjälper inte att man är väldigt intresserad av fördjupning av tillgångsallokering/regionsfördelning.

Gör ett nytt försök att hålla samma innehav utan att sälja, gör det så enkelt som möjligt vilket borde underlätta;

SPP Global: 70%-100%
SPP Sverige: 0%-30%

Vad håller du på med?

Kan du alltså inte hålla innehaven i så kort tid som en månad eller två bör du kanske backa ett par steg och fundera mer kring vad som är fel? Jag tycker inte du verkar pyssla med för mycket "finlir" utan det verkar i större mån handla om att du försöker slå marknaderna utan att ha klara belägg för ditt agerande via t ex en solid strategi som du har läst om och tagit in ordentligt (dvs, lärt dig varför/hur den fungerar osv).

Det problem du primärt verkar ha är att du hela tiden vill vara skyddad från lågkonjunktur samtidigt som du läser in för mycket om den gyllene högkonjunkturen där allt är "guld och gröna skogar". Detta samtidigt som du tittar på kurserna varje dag trots att du tänkt dig investera i 5 år+. Det hela blir lite rörigt.

Du får väl sätta dig och läsa, se t ex:
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2018-07-01, 17:39
Medlem
ritoxs avatar
Detta är min portfölj, är en glad amatör som försöker skapa ett stabilt sparande.

Swedbank Robur Acces Asien = 15%
SPP Aktiefond Global A = 30%
Spiltan Aktiefond inverstmentbolag = 20%
Länsförsäkringar tillväxtmarknad = 15%
Didner & Gerge Småbolag = 10%
Tundra Sustainable Frontier Fund A = 5%
Har även cirka 5% i diverse aktier och räntefonder.

Funderar att öka mitt innehav i globalfonden men känner ändå ett sug att investera i ännu en spetsfond. Kommentarer/förslag?
Citera
2018-07-01, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Vad håller du på med?

Kan du alltså inte hålla innehaven i så kort tid som en månad eller två bör du kanske backa ett par steg och fundera mer kring vad som är fel? Jag tycker inte du verkar pyssla med för mycket "finlir" utan det verkar i större mån handla om att du försöker slå marknaderna utan att ha klara belägg för ditt agerande via t ex en solid strategi som du har läst om och tagit in ordentligt (dvs, lärt dig varför/hur den fungerar osv).

Det problem du primärt verkar ha är att du hela tiden vill vara skyddad från lågkonjunktur samtidigt som du läser in för mycket om den gyllene högkonjunkturen där allt är "guld och gröna skogar". Detta samtidigt som du tittar på kurserna varje dag trots att du tänkt dig investera i 5 år+. Det hela blir lite rörigt.

Du får väl sätta dig och läsa, se t ex:
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder

Det hade kunnat vara så dock stämmer det inte alls utan mitt problem är OCD, jag vill typ det ska va så cleant som möjligt, enkelt som möjligt och "se" så bra ut som möjligt i depån, sjukt jag vet men måste lösa problemet för det blir "behaviour misstankes" som sänker avkastningen.

Har alltid typ två varianter, just nu ser det ut så här:

AZ 10-20
Acces Asien10-20
Acces Global 40-60

Men funderar på o göra ännu enklare för att minimera risken att ändra:

SPP Global 70-80
SPP Sverige 20-30

I den här stör jag mig dock på globalfondens avgift på 0,34 vilket ökar portföljens kostnad med HELA 0,1%

Kan alltså inte hålla mig till nåt bara utan vill finlira o ändra så det känns rätt, det är mitt problem tyvärr, när jag löser det kommer allt bli bra
Citera
2018-07-06, 21:47
Medlem
frobeniuss avatar
Hallå! Jag började månadsspara för några månader sen i följande fonder

75% Aktiefonder, med fördelning:
  • AMF Aktiefond småbolag, 10%
  • Spiltan Aktiefond Investmentbolag, 15%
  • Swedbank Robur Access Asien, 25%
  • Länsförsäkringar global indexfond, 50%
Min tanke med detta är att de två första skulle stå för exponering mot Svensk Aktiemarknad, den tredje mot Asien och den sista, tunga, ska stå för global exponering. Detta med förhoppningen att ha en OK geografisk diversifiering.

25% Räntefonder, med fördelning:
  • AMF Räntefond Lång, 50%
  • Spiltan Räntefond Sverige, 50%
Min tanke med att ha en viss del räntefonder är att ha dessa som ett sätt att minska risken och/eller volatiliteten av sparandet.

Jag sparar några tusenlappar i månaden, allt på ett ISK.

Vad tycker FB om denna fördelning, borde fördelningen justeras något? Finns det någon fond som man borde överväga att ta med i sitt sparande? Vill man ha räntefonder, och om man vill det, vill man ha dessa på ISK? Spiltan Aktiefond Investmentbolag har gått lite tjärvt under tiden jag köpt dem, är detta ett bra sätt att få exponering mot Sverige, eller finns det andra alternativ?

Tankar och kommentarer uppskattas!
Citera
2018-07-07, 13:16
Medlem
Pudersockers avatar
Spiltan Aktiefond Stabil har gått bättre för mig. Spiltan Globalfond Investm.b. går bra också. Liksom Spiltan Högräntefond.
Swedbank Robur Ny Teknik är raketen i min lilla samling. Alla fonder som innehåller ordet Global liknande Länsförsäkringar Global Indexnära har gått bra och Norden och Japan men Europa går sämre. Tycker du frobenius har bra sammansättning men varför inte bredda utbudet lite å köpa i fler alternativ enl den kända devisen fler ägg i fler korgar eller hur den nu lyder. Det blir om inte annat roligare så.
Citera
2018-07-07, 14:53
Bannlyst
Just nu har jag bara räntefonder i depåerna !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in