2018-06-19, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, den där Mary Bell har man hört talas om tidigare. Fick barn själv sen. En sån brud skulle
Peter Madsen ha skaffat sig.

Vad sägs om den här tjejen då? Henne vore det väl lagom kul att ha varit förälder till?
https://www.youtube.com/watch?v=LXLcQkIX6dI

Ondska är icke botbart för övrigt.

Hahaha!!! Just precis, det är inte det. Men små barn kan få lite hjälp medans deras hjärnor fortfarande är lite "mjuka".

I filmavsnittet ser det mest ut som utbrott av ett extremt bortskämt barn med översittartendenser som de övriga bara suckar åt. Utom trädgårdsmästaren. Men vem vet? :-)

Som du skriver: ondska/psykopati är inte botbart. Men små barn med såna tendenser kan man, i bästa fall, få att fatta att de själva vinner på att anpassa sig till samhället och andras önskemål. Men utan egen vinning skulle de aldrig göra det. Och aldrig göra det som vi andra, genom att tänka empatiskt och verkligen bry sig om andra. De föds inte med den förmågan.
Senast redigerad av zilvereko 2018-06-19 kl. 20:41.
Citera
2018-06-19, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
PM och hans bröder levde under exceptionellt usla förhållanden med våld och hot om våld. Kanske de hade bra bostad och pengar? Inte vet jag, men det är verkligen inte det primära för att ge barn ett gott liv.

Du pratar om kärlek, men det är inte kärlek att vägra se. Det är enkelt att strunta i uppenbara problem för att det är enklast för en själv. I normala familjer med vanligt folkvett så ser man de här problemen i ett tidigt stadium och söker hjälp. Att vägra se det som uppenbarar sig mitt framför ögonen är inte gott föräldraskap. Hur mycket man än älskar sitt barn. Idag är folk såpass upplysta att de vet rätt mycket, men givetvis finns det familjer med stora problem.

Man behöver inte vara psykolog för att begripa att det är på gång att hända allt värre och värre saker.

Idag såg jag ett avsnitt av dr.Phil (gör det ibland). Där fanns en mamma som vägrade se det faktum att 2 av hennes 6 barn hade dött under oklara omständigheter i hemmet. Hon var helt lost, karln satt på kåken. Men vad gjorde hon? Hon hade noll självkänsla (pga av hans misshandlingar)och jobbade stenhårt på att få ut den våldsamma pappan från fängelset och lät de övriga barnen bo i fosterhem.

Ja, naturligtvis älskade hon både honom och barnen, men också de pengar hon inte skulle få om hon skiljde sig från honom.

Det finns en massa definitioner på kärlek, helt klart. Hon provade gråtvalsen; att hon var en värdelös mamma och dessutom en värdelös sjuksköterska. Men det gick inte dr Phil på.

Jag tror att du tänker väldigt teoretiskt här. Efter handboken.
Det finns ett annat talesätt "Så hemsk att bara deras mor kan älska dem."

Jag har sett tre mammor med problem söner på nära håll.
Det som är uppenbart för alla andra är dolt för deras mammor. Inte för att de inte tar ansvar utan för att de utifrån sin position som mor ser något annat. Tror du att någon förälder SER klart? JMs föräldrar?
Kanske om andra kan förklara problemet för dem på ett psykologiskt sätt utan att såra deras moderskänslor. Eller först när de står där med facit i sin hand. Det handlar inte om att vägra se utan att helt omedvetet förtränga samt rationellt bortförklara.
En omedveten försvarsmekanism.

dr. Phil, härjar han fortfarande? Jag har väldigt svårt för honom. Jag kan ha fel, men jag tycker han påminner om en manipulativ narcissist. Väldigt karismatisk och grandios. Han inger mig väldiga obehagskänslor samt dåliga vibbar.
dr. Självgod. Det klarar jag ej av att se.

EDIT: Familjen Madsen var fattiga som de flesta vanliga danskar på den tiden. Med bostadsbrist och viss arbetslöshet som jag minns det från 70 -talet.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-19 kl. 21:14.
Citera
2018-06-19, 21:04
Medlem
Otto

Om du tittar på video exempel från silvereko och Grandioso så förstår du kanske vilken nivå av problem vi pratar om. Annars är risken påtaglig att vi inte ens pratar om samma sak.
Citera
2018-06-19, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Jag tror att du tänker väldigt teoretiskt här. Efter handboken.
Det finns ett annat talesätt "Så hemsk att bara deras mor kan älska dem."

Jag har sett tre mammor med problem söner på nära håll.
Det som är uppenbart för alla andra är dolt för deras mammor. Inte för att de inte tar ansvar utan för att de utifrån sin position som mor ser något annat. Tror du att någon förälder SER klart? JMs föräldrar?
Kanske om andra kan förklara problemet för dem på ett psykologiskt sätt utan att såra deras moderskänslor. Eller först när de står där med facit i sin hand.

dr. Phil, härjar han fortfarande? Jag har väldigt svårt för honom. Jag kan ha fel, men jag tycker han påminner om en manipulativ narcissist. Väldigt karismatisk och grandios. Han inger mig väldiga obehagskänslor samt dåliga vibbar.
dr. Självgod. Det klarar jag ej av att se.

Har eller hade verkligen ingen teoretisk handbok för att älska och ge min dotter ett gott liv - men även att kunna se om hon gjorde fel - och då påpeka det.

Tog i ett antal år med mig ett streberpar i karriärens flicka hem varenda dag från först min dotters 6-årsverksamhet, sen i lågstadiet. Det var lärarexamen och doktoreringar hit och dit för föräldrarna. Det var viktigare för föräldrarna än att ta hand om din dotter själva. Fattar inte ens varför de skaffade barn.

Flickan hade uppenbara aggressionsproblem fick senare diagnosen ADHD. Till slut grät min dotter och ville inte att hon skulle få följa med oss hem efter skolan längre. Flickan slogs och gapade och skrek. Från den dagen fick de ta hand om sitt eget barn efter skolan.Då blev JAG plötsligt en skurk i deras ögon när jag rakt på sak förklarade varför :-( - att jag måste skydda mitt eget barn.

Tror du generaliserar när du påstår att mammor inte ser om något är fel, förblindade av kärlek till sin avkomma. Snarare förblindade av sitt eget liv, sin bekvämlighet, sina vuxenproblem eller karriär i så fall. Eller också att de ser problemet men inte vet hur de ska hantera det. Men då måste de söka hjälp. DET är kärlek.
-----
Jag ser samma sak hos dr Phil som du gör, men är man medveten om det när man ser programmen (inte helt köper hans attityder som den totalt kritiklösa hejande publiken) så finns det vissa avsnitt som intresserar mig. Särskilt som idag - då en mamma som säger sig älska sina barn gränslöst, men som ändå väljer en man som misshandlar både henne och hennes älskade barn, men ändå försvarar honom med näbbar och klor. Trots att 2 barn dött av neglection, misshandel och allmän varnvård.

I såna fall drar jag åt mig öronen och vill höra vad de säger till sitt försvar.

Det största problemet förutom de nämnda med dr Phil är hans republikanska hållning med 100% abortmotstånd och att han så gott som alltid ger kvinnan hela skulden och mannen kommer alltid för lindrigt undan - om han ens nämns.

PMs pappa hade en attityd som enbart förstärkte de slumrande psykopatiska dragen hos sin son.
Citera
2018-06-19, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu hängde jag inte riktigt med i din tankegång? Lite fler utfyllnadsord hade inte skadat.
Jag syftade på Dorthe Ds hitte-på- historia, som hon gick ut i pressen med.
Samt "hammarmannens" historia. Om han känt sig pressad att leverera lite dramatik eller om journalisten själv brett på och broderat ut det. Smaskiga rubriker säljer! Och saftiga "nyheter" går att säljas. Och numer mobilfilmer och bilder.
Varpå giriga idioter stannar och ställer sig och filmar olycksoffer istället för att hjälpa till.
Sådant beteende borde ge saftiga böter istället tycker jag.
Du vet ingenting om mannen som beskrev att PM jagade honom med en hammare och behöver inte yla om Ditte-hitte-på-historia i samma veva för tredje gången. Nu även beskylla journalisten.
De facto fanns ett mail skrivet om händelsen den 21 juli till kommunen som tidningen tog del av:
Citat:
BT er i besiddelse af denne mail, som er sendt 21. juli sidste år. Mailen er en gengivelse af den nu tidligere praktikants fortælling.
https://www.bt.dk/danmark/tidligere-praktikant-peter-madsen-truede-mig-paa-livet-med-en-hammer
De kontaktade försvarsadvokaten som aldrig hörde av sig. Kommunen återkom heller inte. Polis eller ÅK var inte kontaktade.

Varför detta antingen for polis förbi, ignorerades eller utrangerades vet vi inte men det vore inte första gången som vittnen får återkomma till polis som lämnat tips under förundersökningar.
Även det viktiga sista vittnet som pratade med PM och Kim upplevde nonchalans och fick höra av sig igen:
Citat:
Han kontaktede politiet fredag, og de bad ham sende en mail, men vendte dog ikke tilbage. Først mandag eftermiddag blev han ringet op af politiet, efter han selv ringede mandag morgen og rykkede for at tale med nogen."

"- Jeg kunne hele weekenden se, at mit møde med Nautilus lå cirka en time og ti min senere, end det pressen hele tiden henviste til. Det irriterede mig, siger han med henvisning til, at pressen nævnte tidspunktet 19.30 som det sidste tidspunkt, hvor båden var set om torsdagen, og at både Værnsfælles Forsvarskommando og politiet kendte til hans møde.

Han tilføjer, at han henvender sig til Ekstra Bladet, fordi han håber, at hans informationer kan være relevante i forbindelse med opklaring og belysning af sagen."
https://ekstrabladet.dk/112/rasmus-moedte-peter-og-kim-han-tog-sig-god-tid-til-at-snakke/6778832
Att i egenmäktigt syfte - utan minsta information om händelsen - göra detta till ett skvallerscoop, jämföra med DD samt förtala journalisten visar ditt omättliga behov att ta PMs bakgrundshistoria i försvar.
Senast redigerad av develi 2018-06-19 kl. 21:59.
Citera
2018-06-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Otto

Om du tittar på video exempel från silvereko och Grandioso så förstår du kanske vilken nivå av problem vi pratar om. Annars är risken påtaglig att vi inte ens pratar om samma sak.
Tjena R! Jag tittade på Grandiosos film. Fantastisk skådespelarprestation av ett barn, i Oskarsklass.
Nu är det en spelfilm efter ett manus. Hur manusmakaren tror att ett sådant här barn är.
Så kan de nog betee sig när det är som värst.
Nog för att det finns bra filmer. Men speglar film verkligheten?

Ed Gein var en udda människa. Enligt grannar en ganska rar, oförarglig människa som var omtyckt i sin hembygd.
Men han har gett upphov till hela tre stereotypa skräck-filmpsykopater.
Filmmördarna Leatherface (Motorsågsmassakern), Buffalo Bill (När lammen tystnar), och Norman Bates (Psycho) baserades alla delvis på Geins brott.
Men dessa läskiga hitte-på-karaktärer har väldigt lite gemensamt med verkligheten att göra.
Så filmpsykopater ska man inte tolka som verkliga personer. Det hoppas jag alla förstår. Det är ju underhållning i skräck.

Ed Gein bedömdes lida av schizofreni. Var alltså inte psykopat. Man tolkar verkligheten på ett annorlunda sätt då, kan ha vanföreställningar samt röster/syner som uppmanar en att göra saker. Typ låtsaskompisar.
(En nobelpristagare led ju av det. https://sv.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind
Har ni inte sett den underbara filmen än, så gör det bums.)

En kort tid efter Ed Geins avgudade mors död ville Ed byta kön till kvinna. Ed levde helt ensam och väldigt isolerad i sin sorg. Så han flyttade fokus från sin älskade mor till att gräva upp kvinnolik som var lika hans mamma och försöka tillverka en hel kvinnokostym. Var Ed ond?
Jag tycker inte det. Även om han gjorde ont när han även började mörda. (två st som man säkert vet.) Han var väldigt sjuk och försökte nog bara överleva efter sin älskade mors död tror jag.
EDIT: En allvarlig mentalsjukdom,förvirring kring könstillhörighet samt ett stort trauma (dödsfall) som utlöste det.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-06-19 kl. 22:15.
Citera
2018-06-19, 21:57
Medlem
Någon som har domen i pdf mot MP och kan länka?
Citera
2018-06-19, 22:10
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om vanliga barn som är normaltrotsiga, jag pratar om riktigt störda barn, såna som har den sortens Trotssyndrom som man numera, åtminstone i Skandinavien mestadels tack och lov har koll på. Tack vare bl.a att dagis ser sånt om nu föräldrara är så upptagna av att älska gränslöst - utan att se. Såna problem som oftast fortsätter vidare i Tonåren till nåt ännu värre - sen efter 18 års ålder får stämpeln psykopat.

Om du inte har sett de här 2 videona förr så kolla dem nu. Berätta sen om du tror att en vuxens kärlek alltid är så förblindande att de inte kan/vill se sånt här, pga det. Gör man inget åt det så är den vuxna som trots att denna rationaliserar pga outsäglig kärlek medskyldig till det eskalerande problemet i allra högsta grad. Det är därför jag inte kallar det kärlek när man vägrar se problemet. Vägrar man så gör man det för egen bekvämlighets skull för det är enklast för stunden. Inte för barnets bästa.

Det här är otroligt viktigt, så ge den första filmen 26 minuter:

https://www.youtube.com/watch?v=i9GYExnh1yU

....och denna på 15 minuter (finns längre varianter).
https://www.youtube.com/watch?v=YPcWCko5Sz0

Det här är ytterst störda barn med mkt trasig barndom, men det är inte allt. De är som mördarmaskiner. Tror du outtömlig kärlek och rationalisering skulle fungera som terapi på dem?
Nu har jag klickat på länkarna. Den första är ju Marybeth som jag själv la ut för en tid sedan. Hon är EJ psykopat! Hon är ett barn som misshandlats av sina föräldrar sedan späd ålder. Hon blev helt botad genom terapi.
Idag arbetar hon med att själv hjälpa problembarn.

Länk nr 2. Den här tjejen var utsatt för misshandel samt sexuella övergrepp själv som barn. Trots allt har hon levt ett normalt liv i vuxen ålder. Nu är hon mormor. Jag vet inte hennes diagnos dock. Men knappast psykopat tror jag.

Båda barnen är vad som kallas för barndomsskadade.
Citera
2018-06-19, 22:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Tjena R! Jag tittade på Grandiosos film. Fantastisk skådespelarprestation av ett barn, i Oskarsklass.
Nu är det en spelfilm efter ett manus. Hur manusmakaren tror att ett sådant här barn är.

Ed Gein var en udda människa. Enligt grannar en ganska rar, oförarglig människa som var omtyckt i sin hembygd.
Filmmördarna Leatherface (Motorsågsmassakern), Buffalo Bill (När lammen tystnar), och Norman Bates (Psycho) baserades alla delvis på Geins brott.
Men dessa läskiga hitte-på-karaktärer har väldigt lite gemensamt med verkligheten att göra.

Så filmpsykopater ska man inte tolka som verkliga personer. Det hoppas jag alla förstår. Det är ju underhållning i skräck.

Ed Gein bedömdes lida av schizofreni. Var alltså inte psykopat. Man tolkar verkligheten på ett annorlunda sätt då, kan ha vanföreställningar samt röster/syner som uppmanar en att göra saker. Typ låtsaskompisar.
(En nobelpristagare led ju av det. https://sv.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind

En kort tid efter Ed Geins avgudade mors död ville Ed byta kön till kvinna.Ed levde helt ensam och väldigt isolerad i sin sorg. Så han flyttade fokus från sin älskade mor till att gräva upp kvinnolik som var lika hans mamma och försöka tillverka en hel kvinnokostym. Var Ed ond?
Jag tycker inte det. Även om han gjorde ont när han även började mörda. (två st som man säkert vet.) Han var väldigt sjuk och försökte nog bara överleva efter sin älskade mors död tror jag.
EDIT: En allvarlig mentalsjukdom,förvirring kring könstillhörighet samt ett stort trauma (dödsfall) som utlöste det.

Presis, den verkliga Ed Gein var ju mycket värre enn dom här fiktiva figurerna. ( upps, du glömde beretta hur duktig Gein var på att snickra soppskålar )
Madsen och Gein, missförstådda av den intoleranta pöbeln ,typ. (är det dit du vil? )
Senast redigerad av kugutt 2018-06-19 kl. 22:31.
Citera
2018-06-19, 22:35
Medlem
Citat:
Har eller hade verkligen ingen teoretisk handbok för att älska och ge min dotter ett gott liv - men även att kunna se om hon gjorde fel - och då påpeka det.

Tog i ett antal år med mig ett streberpar i karriärens flicka hem varenda dag från först min dotters 6-årsverksamhet, sen i lågstadiet. Det var lärarexamen och doktoreringar hit och dit för föräldrarna. Det var viktigare för föräldrarna än att ta hand om din dotter själva. Fattar inte ens varför de skaffade barn.

Flickan hade uppenbara aggressionsproblem fick senare diagnosen ADHD. Till slut grät min dotter och ville inte att hon skulle få följa med oss hem efter skolan längre. Flickan slogs och gapade och skrek. Från den dagen fick de ta hand om sitt eget barn efter skolan.Då blev JAG plötsligt en skurk i deras ögon när jag rakt på sak förklarade varför :-( - att jag måste skydda mitt eget barn.

Tror du generaliserar när du påstår att mammor inte ser om något är fel, förblindade av kärlek till sin avkomma. Snarare förblindade av sitt eget liv, sin bekvämlighet, sina vuxenproblem eller karriär i så fall. Eller också att de ser problemet men inte vet hur de ska hantera det. Men då måste de söka hjälp. DET är kärlek.
-----
Jag ser samma sak hos dr Phil som du gör, men är man medveten om det när man ser programmen (inte helt köper hans attityder som den totalt kritiklösa hejande publiken) så finns det vissa avsnitt som intresserar mig. Särskilt som idag - då en mamma som säger sig älska sina barn gränslöst, men som ändå väljer en man som misshandlar både henne och hennes älskade barn, men ändå försvarar honom med näbbar och klor. Trots att 2 barn dött av neglection, misshandel och allmän varnvård.

I såna fall drar jag åt mig öronen och vill höra vad de säger till sitt försvar.

Det största problemet förutom de nämnda med dr Phil är hans republikanska hållning med 100% abortmotstånd och att han så gott som alltid ger kvinnan hela skulden och mannen kommer alltid för lindrigt undan - om han ens nämns.

PMs pappa hade en attityd som enbart förstärkte de slumrande psykopatiska dragen hos sin son.
Det är lätt att se fel på "andras ungar" men kanske inte lika lätt att se fel på sina "egna barn" alltid.

SJÄLVKLART finns det helt olämpliga föräldrar. Men det var inte dem jag talade om. Utan helt vanliga normala föräldrar.
Som helt omedvetet bara ser gott i sina barn. För att de inte förstår bättre.
Alla normala föräldrar vill väl sina barn väl.
De tre mammorna jag nämnde som var blinda för sina söners problem var normala,hederliga mammor.
De tillhör dock den äldre generationen 75 - 85 år nu, den äldsta död. Och deras problemsöner är döda.
Idag är vi nog mer medvetna än de var. Det beror ju på utbildning och vilken tid man lever i.

Skönt att du ser Dr. Självgod lite som jag . Jag bara väntar på att det ska komma fram en dag, att han lever ett dubbelliv.
Dr.Phil levde inte som han lärde!,typ
Citera
2018-06-19, 22:51
Medlem
Citat:

En kort tid efter Ed Geins avgudade mors död ville Ed byta kön till kvinna. Ed levde helt ensam och väldigt isolerad i sin sorg. Så han flyttade fokus från sin älskade mor till att gräva upp kvinnolik som var lika hans mamma och försöka tillverka en hel kvinnokostym. Var Ed ond?

Verkar vara en mycket bra film, men det är dock en film. Vad vet du om schizofreni? Obehandlade schizofrena? Kärlek kan tyvärr inte bota varken ondska eller psykopater även om man skulle önska det. I så fall hade kanske inte psykvården ens behövts? Jag jobbade med miljöterapi tre år på 70-talet med missbrukaremoch psykiskt instabila. Sen ruttnade jag. Ingen där blev "bättre" av att man gullade med dem, den saken är numera både bevisad och överbevisad. Att vara rak och sätta tydliga gränser på ett schysst sätt, lyssna, vara lyhörd och på ett begripligt sätt berätta vad som gäller utan fascistmetoder är vad som krävs.

Men nu handlar ju inte tråden om psykiska sjukdomar utan om psykopati som är en störning, som du ju vet. En djävulsk störning, inte för den som har den men för alla som drabbas av den i psykopatens närhet, även dennas egna barn som är precis lika mycket redskap som alla andra människor i psykopatens närhet.

Kärlek är att stötta någon man älskar som är på glid genom att skaffa hjälp när man ser att det håller på att gå åt helvete. Allt annat är bara för att tillfredsställa sitt ego.
Senast redigerad av zilvereko 2018-06-19 kl. 23:07.
Citera
2018-06-19, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du vet ingenting om mannen som beskrev att PM jagade honom med en hammare och behöver inte yla om Ditte-hitte-på-historia i samma veva för tredje gången. Nu även beskylla journalisten.
De facto fanns ett mail skrivet om händelsen den 21 juli till kommunen som tidningen tog del av:

De kontaktade försvarsadvokaten som aldrig hörde av sig. Kommunen återkom heller inte. Polis eller ÅK var inte kontaktade.

Varför detta antingen for polis förbi, ignorerades eller utrangerades vet vi inte men det vore inte första gången som vittnen får återkomma till polis som lämnat tips under förundersökningar.
Även det viktiga sista vittnet som pratade med PM och Kim upplevde nonchalans och fick höra av sig igen:

Att i egenmäktigt syfte - utan minsta information om händelsen - göra detta till ett skvallerscoop, jämföra med DD samt förtala journalisten visar ditt omättliga behov att ta PMs bakgrundshistoria i försvar.
Ditt manipulerande av fakta, bloggen. Att plocka ut det russin i kakan som passade i din analys om mord i Roskilde 1999. Jag lägger mig inte i. Men jag undrar hur ni hanterar fakta? PM sprang in för att finna NÅGOT att försvara kvinnan med som misshandlades av sin partner eller sitt ex ute på gatan. Var det inte så Develi? Har ni möjligen blandat ihop Ubåtsfallet med Arbogafallet? Hur blev en hammare ett verktyg som ingick i PMs murderkit? Underhållande med jakten på den däringa bestialiska seriemördaren. Visst går det att hamra ner fyrkantiga klossar i runda hål. Med lite manipulation och god vilja så.
Obs. Du är FÄRDIG med mig. Och tills du lugnat ner dig pausar jag dig också. Trött på att bli ärekränkt med inbillning,fantasier samt gissningar. Färdig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in