Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Otto
Om du tittar på video exempel från silvereko och Grandioso så förstår du kanske vilken nivå av problem vi pratar om. Annars är risken påtaglig att vi inte ens pratar om samma sak.
Tjena R! Jag tittade på Grandiosos film. Fantastisk skådespelarprestation av ett barn, i Oskarsklass.
Nu är det en
spelfilm efter ett manus. Hur manusmakaren tror att ett sådant här barn är.
Så kan de nog betee sig när det är som värst.
Nog för att det finns bra filmer. Men speglar film verkligheten?
Ed Gein var en udda människa. Enligt grannar en ganska rar, oförarglig människa som var omtyckt i sin hembygd.
Men han har gett upphov till hela tre stereotypa skräck-filmpsykopater.
Filmmördarna Leatherface (Motorsågsmassakern), Buffalo Bill (När lammen tystnar), och Norman Bates (Psycho) baserades alla delvis på Geins brott.
Men dessa läskiga hitte-på-karaktärer har väldigt lite gemensamt med verkligheten att göra.
Så filmpsykopater ska man inte tolka som verkliga personer. Det hoppas jag alla förstår. Det är ju underhållning i skräck.
Ed Gein bedömdes lida av schizofreni. Var alltså inte psykopat. Man tolkar verkligheten på ett annorlunda sätt då, kan ha vanföreställningar samt röster/syner som uppmanar en att göra saker. Typ låtsaskompisar.
(En nobelpristagare led ju av det.
https://sv.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind
Har ni inte sett den underbara filmen än, så gör det bums.)
En kort tid efter Ed Geins avgudade mors död ville Ed byta kön till kvinna. Ed levde helt ensam och väldigt isolerad i sin sorg. Så han flyttade fokus från sin älskade mor till att gräva upp kvinnolik som var lika hans mamma och försöka tillverka en hel kvinnokostym. Var Ed ond?
Jag tycker inte det. Även om han gjorde ont när han även började mörda. (två st som man säkert vet.) Han var väldigt sjuk och försökte nog bara överleva efter sin älskade mors död tror jag.
EDIT: En allvarlig mentalsjukdom,förvirring kring könstillhörighet samt ett stort trauma (dödsfall) som utlöste det.