2018-06-19, 21:14
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du säger att Springare inte har läckt uppgifterna, men det finns väl andra som kan ha läckt?
Jag tror inte att någon i utredningen har läckt uppgifterna då jag tydligt har hört att de inte stämmer. Färdigt så?
Citera
2018-06-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Tack för påpekandet angående dörren, har ändrat i mitt inlägg.

Det är väl ändå skillnad att försvinna ut någon/några timmar på natten mot att vara borta hela natten och inte komma tillbaka på morgonen? Hade det hänt tidigare?

Det är stor skillnad på det du beskriver. Men jag vände mig mot din punkt om att hon inte meddelat att hon skulle ut. Det hände att hon gick ut utan att meddela barnen.
Citera
2018-06-19, 21:19
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag tror inte att någon i utredningen har läckt uppgifterna då jag tydligt har hört att de inte stämmer. Färdigt så?
Jo, det förstår jag väl att "de blodiga kläderna" är en påhittad uppgift. Jag undrar bara vad som är ursprunget bakom historien eftersom det handlar om en central fråga, dvs. vilken bevisning man egentligen anser sig ha mot SD.

Så vad anser sig då polisen ha hittat vid husrannsakan hos SD menar du, om det nu inte existerar några blodiga kläder?
Senast redigerad av Draifos 2018-06-19 kl. 21:25.
Citera
2018-06-19, 21:20
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
I trådstarten länkas till artikel från 17 maj:

https://www.metro.se/artikel/kvinna-misstänkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Tack! Enligt uppgift till Metro alltså... Polisen verkar vara förtegen kring motivet i samma artikel så frågan är var de fått sin uppgift ifrån?
Citera
2018-06-19, 21:21
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vill inte bråka med dig, du kanske har insyn eller på något sätt vet mer än jag.
Bara tänker (högt) att är det inte åklagarens uppgift att leda utredningsarbetet? Självklart kan säkert en spaningsledare ta egna beslut underutrednings gång, men åklagaren måste väl vara helt på det klara med vem hon vill ha som huvudmisstänkt.

Åklagaren måste ju ändå följa noga vad som kommer upp i utredningen och vara den som bestämmer i slutändan.

Kan det varit så att de var oense?
Eller vad hände?
Som sagt, bara nyfiken. Vill förstå. Inte bråka.

Ja åklagaren är huvudledaren och hen fattar alla beslut, sätter sig in i juridiska aspekter som gäller i detta fall och förbereder sig till förhandlingar (häktning) och senare åtal. Hon kanske har något annat fall igång samtidigt, fast jag tror inte det är så i detta fall eftersom det är mord och det är mycket jobb med det.

Som du sade ska spaningsledare klara av att veta vilka människor som är intressanta att plocka in till förhör. Och rapporterar kontinuerligt till åklagaren med resultat av arbetet i synnerhet när spaningsledaren känner att en del saker pekar mot en misstänkt. Då vet jag att åklagare får reda på allt och beslutar om det räcker för anhållan, och på vilken grad - skälig eller sannolika.

Detta är enkelt förklarat och så är det i vanliga fall. Ibland blir det annorlunda, som denna gång verkar det som att åklagaren fick för mycket jobb och jag misstänker att det är därför hon inte klarade sitt eget jobb: förberedelse till häktningsförhandling och värdering av bevisen. Hon värderade dem helt fel ju men nu kan jag förstå om hon hade hög arbetsbörda.
Citera
2018-06-19, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Du säger att Springare inte har läckt uppgifterna, men det finns väl andra som kan ha läckt?

Man kan inte utesluta att en och annan vill
dryga ut semesterkassan lite gran.
Citera
2018-06-19, 21:25
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Det är stor skillnad på det du beskriver. Men jag vände mig mot din punkt om att hon inte meddelat att hon skulle ut. Det hände att hon gick ut utan att meddela barnen.

Då förstår jag hur du menar! Ursäkta att jag är lite trögtänkt 😌. Det jag ville få fram var i alla fall att hon var borta på morgonen utan att barnen visste var hon var.
Vet du hur ofta det hände att hon lämnade barnen på natten?
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-19 kl. 21:58.
Citera
2018-06-19, 21:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag frågade Lime Time för några dagar sen om han/hon hört något om det "jäste i leden".
Skulle vara intressant å få reda på vad som hänt för att kunna bilda sig en
uppfattning om det har påverkat utredningen negativt.
Att chefen för hund klagar offentligt är ju ganska talande tycker jag.

Det finns ju saker som vi här i tråden har lyft fram som kunde gjorts annorlunda men
det finns ingen garanti för att det fungerat bättre med annan spaningsledning, suck.

Nu kommer det fram saker som tyder på att det är internpolitik som ligger bakom.
Det vore förjävligt om det skulle sabba utredningen.

Ja, kanske detta mord används som språngbräda för att klara ut "gammalt groll".
Fult spel om det är så.

Mycket svåra offer i så fall:

Hoppas att mordet klaras upp så
- att inte språngbrädan kvaddade utredningen för att lösa interna problem
- att inte en mördare får gå fri
- att om det inte är "random" så kan denna person begå nya brott
- att om det är det "random ( tror inte på det), kan personen begå nya mord
- att en oskyldig får status skäligen misstänkt, kanske aldrig blir rentvådd
- att anhöriga aldrig får ett avslut
- att en oskyldigt misstänkt familj kraschas
Citera
2018-06-19, 21:27
Medlem
Citat:
Tack! Enligt uppgift till Metro alltså... Polisen verkar vara förtegen kring motivet i samma artikel så frågan är var de fått sin uppgift ifrån?

Andra tidningar hänvisar till Metro gällande svartsjukemotivet så det är förmodligen anhöriga eller vänner som tipsat om detta. Jag kör en spekulation: geocache'vänner' i sthlm har tipsat?
Citera
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
I trådstarten länkas till artikel från 17 maj:

https://www.metro.se/artikel/kvinna-misstänkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Toppen Tack! Hmmm, ”svartsjukefröet” började gro tidigt...
Citera
Medlem
Ytterligare en artikel i NA som beskriver hur illa det står till på polishuset i Örebro.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/springare-om-wesstrom-fallet-omdomeslost-riskera-hela-mordutredningen
Citera
2018-06-19, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Toppen Tack! Hmmm, ”svartsjukefröet” började gro tidigt...

Någon planterade det, media vattnade.
Känns nästan planlagt och vi vet ju alla var fokus har varit.
Jag kan inte släppa att om SD är skyldig så har han väntat i ett och ett halvt år. Känns fel. Han är impulsiv och ogenomtänkt, kan han planera under så lång tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in