2018-06-19, 21:01
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag frågade Lime Time för några dagar sen om han/hon hört något om det "jäste i leden".
Skulle vara intressant å få reda på vad som hänt för att kunna bilda sig en
uppfattning om det har påverkat utredningen negativt.
Att chefen för hund klagar offentligt är ju ganska talande tycker jag.

Det finns ju saker som vi här i tråden har lyft fram som kunde gjorts annorlunda men
det finns ingen garanti för att det fungerat bättre med annan spaningsledning, suck.

Nu kommer det fram saker som tyder på att det är internpolitik som ligger bakom.
Det vore förjävligt om det skulle sabba utredningen.
Ursäkta att jag inte svarat på din tidigare fråga, har helt missat den!
Det du skriver angående att hundverksamheten (med chef Mats Rupla) varit kritiska kan jag bekräfta. Jag vet inte exakt hur kritiken framförts internt men det jag uppfattat är att det funnits missnöje över att det sökts efter kroppen på fel håll samt att bevisläget försämrades i och med att det tog så lång tid att hitta Lena.
Jag har tolkat det som framkommit som att delegeringen inte riktigt funkat och att besluten kring utredningsåtgärder har tagits frustrerande långsamt.
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-19 kl. 21:16.
Citera
2018-06-19, 21:02
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duracella
Blir illa till mods av att läsa den artikeln. Det viktiga verkar vara att rentvå sitt eget namn. Om det är så tvunget, gör det när utredningen är avklarad. Nu blir det patetiskt och jävligt osmakligt.
Instämmer, tydligt att inte utredningen är prioritet. Rättshaveristvarning.
Citera
2018-06-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
När gick polisen ut med att svartsjuka låg bakom?

Angående människorov, att personen inte försvunnit frivilligt, så tänker jag att det fanns flera faktorer i fallet Lena som gjorde att det klassades som det:
1. Barnen var lämnade i huset och hon hade inte meddelat att hon skulle ut.
2. Yngsta barnet fyllde år och det fanns planer för dagen.
3. Hon gick inte att nå.
4. Dörren var öppen.
5. Hennes personliga tillhörigheter (förutom mobilen) fanns kvar i bostaden.
6. Lena har inte en historia av att försvinna.
7. Hon var en skötsam medborgare, med familj, bostad och arbete. Inget känt missbruk eller kriminalitet.
(8. Halvinslagna paket i bostaden?).
(9. Den sista kontakten som någon hade med Lena avbröts plötsligt?).

1. Lena gick ibland ut om nätterna utan att meddela barnen.
4. Enligt NA var dörren olåst, inte öppen (som på glänt eller vidöppen)
Citera
2018-06-19, 21:04
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Uppgifterna om blodiga kläder måste ju ha läckt från någon med insyn i utredningen. Att reportern på Aftonbladet skulle ha fantiserat ihop en sådan story har jag svårt att tänka mig:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus

En annan sak är väl att det antagligen är ytterst osäkert om det man har hittat på kläderna ens är blod, och att det var just av den anledningen det rådde delade meningar om huruvida det här skulle anses vara tillräckligt för en ny häktning. Skulle inte förvåna mig om de här "blodiga kläderna" är den enda bevisning man anser sig ha mot SD.

Du väljer såklart att tro vad du vill. Jag väljer att tro på min källa mer än Aftonbladet 😊
Citera
2018-06-19, 21:05
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
När gick polisen ut med att svartsjuka låg bakom?

Angående människorov, att personen inte försvunnit frivilligt, så tänker jag att det fanns flera faktorer i fallet Lena som gjorde att det klassades som det:
1. Barnen var lämnade i huset och hon hade inte meddelat att hon skulle ut.
2. Yngsta barnet fyllde år och det fanns planer för dagen.
3. Hon gick inte att nå.
4. Dörren var öppen.
5. Hennes personliga tillhörigheter (förutom mobilen) fanns kvar i bostaden.
6. Lena har inte en historia av att försvinna.
7. Hon var en skötsam medborgare, med familj, bostad och arbete. Inget känt missbruk eller kriminalitet.
(8. Halvinslagna paket i bostaden?).
(9. Den sista kontakten som någon hade med Lena avbröts plötsligt?).

Ja, när dök ”svartsjukeorsaken” upp? Mitt minne verkar ha rest på en långvarig semester. Vet inte när och var i tråden jag läste om det. Kan ha missuppfattat något också. Polisen kan absolut ha grundat sina misstankar om människorov på flertalet av de punkter du nämner. Med del av facit i hand är det dock sorgligt att de kom att tro så, känner jag. Nu hoppas jag att utredarna gör om och gör rätt.
Citera
2018-06-19, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja åklagaren har fått göra en del av spaningaledarens arbete, för att förklara väldigt lätt. Det var ju hon som valde att ta in SD till förhör vilket är spaningaledarens jobb egentligen.

Försökte förklara detta i flera inlägg förut men blev påhoppad med att jag inget visste om svenskt utredningsarbete. Som sagt är verkligen synd att en del postare inte blir trodda här trots att de delar av sig av kunskap som de har.

Vill inte bråka med dig, du kanske har insyn eller på något sätt vet mer än jag.
Bara tänker (högt) att är det inte åklagarens uppgift att leda utredningsarbetet? Självklart kan säkert en spaningsledare ta egna beslut underutrednings gång, men åklagaren måste väl vara helt på det klara med vem hon vill ha som huvudmisstänkt.

Åklagaren måste ju ändå följa noga vad som kommer upp i utredningen och vara den som bestämmer i slutändan.

Kan det varit så att de var oense?
Eller vad hände?
Som sagt, bara nyfiken. Vill förstå. Inte bråka.
Citera
2018-06-19, 21:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Du väljer såklart att tro vad du vill. Jag väljer att tro på min källa mer än Aftonbladet 😊
Du säger att Springare inte har läckt uppgifterna, men det finns väl andra som kan ha läckt?
Citera
2018-06-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Ja, när dök ”svartsjukeorsaken” upp? Mitt minne verkar ha rest på en långvarig semester. Vet inte när och var i tråden jag läste om det. Kan ha missuppfattat något också. Polisen kan absolut ha grundat sina misstankar om människorov på flertalet av de punkter du nämner. Med del av facit i hand är det dock sorgligt att de kom att tro så, känner jag. Nu hoppas jag att utredarna gör om och gör rätt.

I trådstarten länkas till artikel från 17 maj:

https://www.metro.se/artikel/kvinna-misstänkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama
Citera
2018-06-19, 21:11
Medlem
flixa81s avatar
Citat:

Tror någon tidigt i tråden länkade till en artikel i Metro där det stod att det kunde vara ett svartsjukedrama
Citera
2018-06-19, 21:12
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
1. Lena gick ibland ut om nätterna utan att meddela barnen.
4. Enligt NA var dörren olåst, inte öppen (som på glänt eller vidöppen)

Tack för påpekandet angående dörren, har ändrat i mitt inlägg.

Det är väl ändå skillnad att försvinna ut någon/några timmar på natten mot att vara borta hela natten och inte komma tillbaka på morgonen? Hade det hänt tidigare?
Citera
2018-06-19, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Vad fick polisen att direkt tro att det var människorov ev. baserat på svartsjuka? En upplåst dörr och halvinslagna paket=människorov p.g.a svartsjuka? Nja. Hur kom det sig att de genast växlade in på det spåret? Det tål att tänkas på.

Men var det polisen eller var det pressens gräv (svartsjuka?)?
Nu börjar man blanda ihop vad man läst i tråden och vad man läst i pressen också...

Men håller med, något som vi inte fått vetskap om har dom.
Citera
2018-06-19, 21:13
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag inte svarat på din tidigare fråga, har helt missat den!
Det du skriver angående att hundverksamheten (med chef Mats Rupla) varit kritiska kan jag bekräfta. Jag vet inte exakt hur kritiken framförts internt men det jag uppfattat är att det funnits missnöje över att det sökts efter kroppen på fel håll samt att bevisningsläget försämrades i och med att det tog så lång tid att hitta Lena.
Jag har tolkat det som framkommit som att delegeringen inte riktigt funkat och att besluten kring utredningsåtgärder har tagits frustrerande långsamt.

Det verkar som dom har det rörigt på huset.
Kan ju inte vara den bästa av arbetsmiljöer, gynnar säkert inte
kreativt tänkande.

Joda, du svarade

(FB) Örebro: Lena Wesström försvunnen (hittad död) (2018-05-15)

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Vet du något om hur stämningen är mellan polis och åklagare, har
åklagaren polisens fulla stöd eller jäser det lite i leden.
Tänker då närmast på hur förundersökningen ha skötts så här långt.
Den infallsvinkeln har inte kommit på tal så jag har ingen vetskap om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in