2018-06-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
kan ju vara klagomål från åklagarens sida också. Vem vet?
Men vet inte om det var du som sa det, man vet inte vad som sker bakom kulisserna heller. Man kan ha funderingar över vad som hänt egentligen.

Jag frågade Lime Time för några dagar sen om han/hon hört något om det "jäste i leden".
Skulle vara intressant å få reda på vad som hänt för att kunna bilda sig en
uppfattning om det har påverkat utredningen negativt.
Att chefen för hund klagar offentligt är ju ganska talande tycker jag.

Det finns ju saker som vi här i tråden har lyft fram som kunde gjorts annorlunda men
det finns ingen garanti för att det fungerat bättre med annan spaningsledning, suck.

Nu kommer det fram saker som tyder på att det är internpolitik som ligger bakom.
Det vore förjävligt om det skulle sabba utredningen.
Citera
2018-06-19, 20:40
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brus-nilsson
Läs denna artikeln innan kl 20.52. Därefter hamnar den bakom betalvägg.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/omplacerade-mordutredarna-slar-tillbaka-ledningens-personliga-vendetta-vi-pekas-ut-som-syndabockar

Då kan du väl citera från den då, så att det går att veta vad det berör även efter 20.52 för de som inte har betaltjänsten.

Citat:
I inlägget till NA berättar nu de båda poliserna sin version av vad som ligger bakom omplaceringen – som inte är en "petning" enligt dem. I stället handlar det om en personrelaterad förtroendekris.

Enligt Springare och Rydén har Lars Bergman, chef för utredningssektionen och polisområdeschefen, Bo Andersson, inte längre förtroende för dem. Detta gjordes tydligt på fredagsmorgonen.

"Då meddelade sektionschefen Lars Bergman att han inte längre hade förtroende för varken mig eller chefen för grova brott, Jonas Rydén. Några ytterligare skäl angavs inte" skriver de till NA.

Polisledningens förklarade sitt beslut utåt under tisdagen med att mordutredningen i fallet Lena Wesström inte har skötts på "bästa sätt". Men enligt Springare och Rydén grundar sig inget på själva polisarbetet.

"I stället är det en mera personrelaterad förtroende kris, där jag och Jonas Rydén inte heller har något som helst förtroende för Lars Bergman och polisområdeschefen Bo Andersson. Skälen för detta misstroende mot Lars Bergman och Bo Andersson är de samma som förövrigt delas av en mängd högre och lägre befattningshavare inom polisen i Örebro. Och detta sträcker sig längre tillbaka", skriver Peter Springare.

Enligt Springare och Rydén har varken Bo Andersson eller Lars Bergman rätt kompetens för att bedöma om en mordutredning har skötts bra eller dåligt.
Citera
2018-06-19, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Kollegialiteten särskilt på små orter saboterar tyvärr utredningar. Dom väntar för länge innan det blir omtag med kunnigt folk.

Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Kan ju vara geocachare och kompis med SD.

Ja, det är väl kanske inte helt omöjligt? En kriminaltekniker som är
dykar- och geocachkompis med SD lär ska finnas vid Polisen i Örebro.
Citera
2018-06-19, 20:46
Medlem
Snor-Johans avatar
[quote=Fröken_Sverige|64390489]Instämmer! Har enbart hört gott om Springare från flera av hans långvariga kollegor.

Det VERKLIGT intressanta är verkligen, att detta bara ett i en LÅNG rad av försök till karaktärsmord på Peter Springare, där just detta namn dyker upp i varenda artikel IGEN och IGEN: Mats Nylén.

Karaktärssjälvmord är väl mer passande epitet på honom.
Inte vackert att bortse från fakta att han kvaddat utredningen eftersom han är dig politisk själsfrände . Usch!
Senast redigerad av Snor-Johan 2018-06-19 kl. 20:50.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Det här låter allvarligt. Eller vad händer?

"Enligt uppgift till NA är det chefen för utredningen, Jonas Rydén, och biträdande spaningschefen Peter Springare som petas från sina uppdrag.

– Men mer i detalj vad vi har gjort är inte något som vi kan eller vill kommentera just nu, eftersom det pågår förhandlingar mellan de fackliga organisationerna som inte är avslutad än, säger Mats Nylén.

Mats Nylén berättar för NA att särskilda åklagarkammaren utreder om det kan ha begåtts några lagbrott i en sådan här utredning, men han vill svara på om en anmälan om tjänstefel gjorts från deras håll."

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-spaningsledning-sparkas-fran-lenafallet/

Kanske missförstår jag, tycker att ordalaget "i en sådan här utredning", låter lite underligt.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Skulle tro att de inte menar det, utan att det är en vändpunkt på så sätt att utredningen går framåt.

Läser man "mellan raderna" här kan man tolka det som att utredningsläget INTE är så positivt?

"Mats Nylén tror ändå att bytet av utredare kan vara en vändpunkt.
– Utredningen hanteras inte på ett sämre sätt, utan förhoppningsvis på ett bättre sätt. Sedan om det betyder att man är närmare lösningar om vad som hänt eller vem eller vilka som begått ett brott är svårt att svara på, säger han.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45

Även det här kan man fundera över och föröka "läsa mellan raderna":
(min fetning, samma artikel so)

"– Vårt arbete ska ske på ett så bra sätt som möjligt. Då handlar det både om att det sker så effektivt som möjligt och att de regler som finns följs, säger Mats Nylén som betonar att det inte handlar om eventuella åsikter som personerna skulle kunna ha."

Nu blir det lösrykta meningar.
Lätt att tolka in det man vill.
Men just nu vill jag tolka det som att arbetet inte skötts på bra sätt och att regler inte följts?

Man undrar vilka regler?

Man tänker att en spaningsledare som Springare måste ha ett eget ansvar över att de över att arbetet följs under en semester? Det skall väl inte en chef behöva syna och kontrollera?
Kan det vara det som åsyftas?

Ja åklagaren har fått göra en del av spaningsledarens arbete, enkelt förklarat. Det var ju hon som valde att ta in SD till förhör vilket är spaningsledarens jobb egentligen.

Försökte förklara detta i flera inlägg för snart en vecka sedan men blev påhoppad med att jag inget visste om svenskt utredningsarbete. Som sagt är verkligen synd att en del postare inte blir trodda här trots att de delar med sig av kunskap som de har.
Senast redigerad av Rosamund 2018-06-19 kl. 21:04.
Citera
2018-06-19, 20:47
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Förmodligen så har det gnisslat.
Vi kanske har fått förklaringen till att åklagaren va närmast övertydlig
med att det va hennes beslut att ta in SD.

Exakt.
Citera
2018-06-19, 20:48
Medlem
Citat:
https://www.na.se/artikel/orebro-lan/orebro/omplacerade-mordutredarna-slar-tillbaka-ledningens-personliga-vendetta-vi-pekas-ut-som-syndabockar
Blir illa till mods av att läsa den artikeln. Det viktiga verkar vara att rentvå sitt eget namn. Om det är så tvunget, gör det när utredningen är avklarad. Nu blir det patetiskt och jävligt osmakligt.
Citera
2018-06-19, 20:48
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Vad fick polisen att direkt tro att det var människorov ev. baserat på svartsjuka? En upplåst dörr och halvinslagna paket=människorov p.g.a svartsjuka? Nja. Hur kom det sig att de genast växlade in på det spåret? Det tål att tänkas på.
När gick polisen ut med att svartsjuka låg bakom?

Angående människorov, att personen inte försvunnit frivilligt, så tänker jag att det fanns flera faktorer i fallet Lena som gjorde att det klassades som det:
1. Barnen var lämnade i huset och hon hade inte meddelat att hon skulle ut.
2. Yngsta barnet fyllde år och det fanns planer för dagen.
3. Hon gick inte att nå.
4. Dörren var olåst.
5. Hennes personliga tillhörigheter (förutom mobilen) fanns kvar i bostaden.
6. Lena har inte en historia av att försvinna.
7. Hon var en skötsam medborgare, med familj, bostad och arbete. Inget känt missbruk eller kriminalitet.
(8. Halvinslagna paket i bostaden?).
(9. Den sista kontakten som någon hade med Lena avbröts plötsligt?).
Senast redigerad av LimeTime 2018-06-19 kl. 21:09.
Citera
2018-06-19, 20:50
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag är inte så säker på att en ordentlig rättsmedicinsk undersökning gjorts ännu.

Däremot har de med stor sannolikhet, redan för ett bra tag sedan, fått ett preliminärt utlåtande på dödsorsak.
Polisen visste hur hon bragts om livet ganska snart efter att kroppen hittats (enligt källa med insyn i utredningen).
Citera
2018-06-19, 21:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Fast uppgiften som media (Aftonbladet först) gått ut med angående att det hittats blodiga kläder under husrannsakan i SDs hem och bil stämmer inte. Var har du sett att Springare uppgett detta?!
Uppgifterna om blodiga kläder måste ju ha läckt från någon med insyn i utredningen. Att reportern på Aftonbladet skulle ha fantiserat ihop en sådan story har jag svårt att tänka mig:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus

En annan sak är väl att det antagligen är ytterst osäkert om det man har hittat på kläderna ens är blod, och att det var just av den anledningen det rådde delade meningar om huruvida det här skulle anses vara tillräckligt för en ny häktning. Skulle inte förvåna mig om de här "blodiga kläderna" är den enda bevisning man anser sig ha mot SD (förutom den gamla misshandelsanmälan förstås, som antagligen räckte för häktning första gången).
Senast redigerad av Draifos 2018-06-19 kl. 21:04.
Citera
2018-06-19, 21:00
Medlem
Citat:

äsch, jag hann inte läsa. men förfärligt om man tar chansen att kritisera Springare som hämnd för hans tidigare uttalanden. Idag kan vem som helst säga att kriminaliteten är högre bland invandrare men för mindre än 2 år sedan var det fullständigt tabu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in