Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-19, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Att han är känslokall kan vara ett plus i ett sådant yrke. Så länge han är en god man som sätter svenskar främst så.

Hur vet du, att han är "god"? Och vad innebär det för dig?
Citera
2018-06-19, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
Det är du som missar poängen. Kasselstrand förmedlade en allvarlig känsla.

Sedan att många millennials och Gen-Z tolkar detta som känslokyla är mer ett statement om dessa tragiska människoöden, i post-modernismens mest dekadenta slutfas. Växer man upp med Disney-filmer och en frånvarande pappa så blir det såklart så, och allvarliga känslouttryck blir någonting främmande.

Ju fler sådana här kommentarer jag läser, desto mer övertygad blir jag om att Kasselstrands format var helt rätt. Det finns så många dimensioner av normalitet som behöver återvinnas.

Nej, jag missar ingenting. Du glömmer, att väljare överlag ofta är känslostyrda. Det är bara en liten del som tilltalas av sunt förnuft och en välartikulerad partiledare.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-06-19 kl. 19:42. Anledning: korr
Citera
2018-06-19, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyAlfa
Afs har ju för fan knappt någon partikassa att tala om så det är ju inte så jävla konstigt att de låtsas ha en hög svansföring när det gäller politikers löner. Skulle de råka få säg tio miljoner så kan du vara säker på att huvuddelen av de pengarna hade hamnat i fickorna på toppskicktet i Afs.

Att Jimmi och även andra toppar i SD plockar ut en hög lön är inte det minsta märkligt. Dels så har de obefintliga möjligheter att göra karriär när det slutar som politiker, dels så är de utsatta för påtaglig hotbild och bör kompenseras därefter.

Med det sagt så finns det ett överflöd av inkompetenta stollar i SD som BARA ser sin chans till en bra lön för lite eller inget arbete. Detta är SDs största problem. De har haft det för svårt att rekrytera kompetenta personer p.g.a. det stigma att vara företrädare för SD har inneburit. Förhoppningsvis börjar vi se slutet på detta nu.

Afs å andra sidan drar till sig de värsta klåparna som SD uteslutit, uttalade rasister (alltså sådana som är för korkade för att inse att det aldrig kommer flyga att offentligt förneka förintelsen, kalla invandrare för blattar o.s.v. Det har inte äns något med PK att göra).

Jag tar fan FI mer seriöst än Afs. De lyckas ju i vart fall nå ut med lite av sitt budskap till allmänheten, hur jävla stolligt det än må vara

Då är vi överens...
Citera
2018-06-19, 19:44
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Antar att det finns en orsak att de inte ligger på hemsidan för nedladdning? De kanske inte alls kommer finnas där?
Man kanske vill att de som redan är sugna på att dela ut flygblad samtidigt anmäler sig som aktivister i det här skedet så det blir mer planerat, och att man har lite kontroll över vem som representerar partiet. Det går ju alltid att släppa flygbladen helt fritt efter sommaren så får folk printa dem bäst de vill då. Det finns ju en månad kvar att gå och dela ut flygblad i brevlådor då för den som har lust.
Citera
2018-06-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Och du tror inte att AfS kommer göra precis likadant om de får möjligheten? Jimmie tragglade lågavlönad med SD i 15 år innan de kom in i riksdagen. SD var hans liv och något han verkligen brann för.

Kasselstrand och Hahne är opportunistiska Stureplan-brats som kommer lägga ner AfS om det inte kommer i närheten av riksdagsspärren under sitt första val. Isåfall är det inte längre värt mödan och då hoppar de istället på en ny opportunistisk idé inom något helt annat område för att göra snabba karriärer.

Tycker din analys känns korrekt... Röstar på Vänsterpartiet då de tycks vara de enda som står med fötterna på marken och förvägrar opportunister orimligt höga löner.
Citera
2018-06-19, 19:52
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Den typen av politiska beslut som har gett modernismen dominans har inte handlat om stil utan om effektivitet och prestanda. Tydligast miljonprogrammet som ställde krav på industriellt byggande för att öht vara genomförbart. Resten har handlat om kulturell hegemoni och intern diskurs inom arkitektkåren.
Liksom politiken är arkitekturen nedströms kulturen, så varför trycka på politiskt för en gammal stil? Låt oss istället se vilka nya former och byggnader detta kulturskifte kommer att ge oss!

Ceteris Paribus ska politikerna skita i vad jag sätter för tak på mitt hus.

Då tycker jag att du ska kika på vad Sveriges arkitekter kokade ihop tillsammans med socialdemokraterna under tidigt 1930-tal. Sen handlar det inte om vad du har för hus utan främst om vilken arkitektur som offentliga byggnader har.
Citera
2018-06-19, 20:01
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Då tycker jag att du ska kika på vad Sveriges arkitekter kokade ihop tillsammans med socialdemokraterna under tidigt 1930-tal. Sen handlar det inte om vad du har för hus utan främst om vilken arkitektur som offentliga byggnader har.

Länka gärna! Läser svensk arkitekturhistoria med god aptit!

Men tror du inte att denna programpunkt bjuder in till löje? Lite som att lägga ett förslag på att P1 bara ska spela marschmusik, eller att polisen ska bära kask och sabel?(finns säkert en del här som tycker att det vore toppen...)

Klassicistisk arkitektur har dessutom oförtjänt kopplats samman med totalitära regimer, med Mussolinis och Hitlers fäbless för densamma. Samtidigt finns det ett stort folkligt stöd för att gå tillbaka till gamla tiders byggnadsstil. Är det ett medvetet drag för att provocera fram "facistkortet" i en fråga där många vanliga människor tycker lika, för att desarmera etiketten?
Citera
2018-06-19, 20:02
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeyNegroni
SD gör ju dubbelt fel här: 1) man är "bäst" på att hänga ut partikamrater i media, och 2) när de väl har blivit uthängda så är man snabbast med att behandla dem som pariah. I SD är detta ett helt kretsloppssystem. I AfS finns detta inte alls. Betänk hur AfS planerade sin partistart (och spurten som de just genomför) i 2,5 år. Ändå inga läckor - lojala, pålitliga, målinriktade, osv.
Det kan ju hända att frågan blir aktuell snarare än vi tror här där man får bekänna färg i den här frågan. Ett mindre uppmärksammat skrämselreportage om SD står ETC för, det har inte allts kommit upp på samma sätt som det i Expressen och Aftonbladet idag och där finns det en koppling till Alternativ för Sverige. Man slår på stora trumman med rubriken "Hemlig nazistsekt har infiltrerat SD". Det här är låst som en premiumartikel men jag kunde fram mer text via unv.is Det inkluderar en hel del riktigt gammal information för att kunna slänga sig med lagom mycket nazivibbar och nittiotalet.
Citat:
Stockholm 25 maj kl 17.55.
En man i 40-årsåldern med svart militärkeps håller vakt vid entrén till en anonym tegelbyggnad mitt i ett bostadsområde på Södermalm. Ensamma eller i par anländer deltagarna, hälsar på vakten och går in genom entrén. Några stannar och småpratar över en cigarett. Vakten spanar på alla som rör sig i närheten.

Förbipasserande har ingen aning om att det inne i lokalen pågår ett möte för ett hemligt högextremt nätverk. Den äldre mannen i vit kortärmad skjorta som håller vakt vid fönstret är Anders Steen, tidigare partiledare för det främlingsfientliga partiet Nationaldemokraterna (ND).

[…]

Planerna på infiltration och maktövertagande av SD har varit Tor Paulssons plan i flera decennier. 1998 kom han så långt som att bli invald i partistyrelsen tillsammans med bland andra de nuvarande SD-topparna Jimmie Åkesson och Björn Söder. Men sedan tog det stopp. Tor Paulsson hade byggt upp ett nätverk av lojala nationalister i Haninge, av andra kallade ”torister”, som han tog med sig in i Sverigedemokraterna.
”Han lyckades snabbt ställa sig in hos nästan alla i partiets ledning”, skriver Jimmy Windeskog i boken ”Je ne regrette rien”, om tiden som ordförande för Sverigedemokratisk ungdom (SDU).

[…]

Enligt Jimmy Windeskogs bok kom ledningen senare över ett 25-sidigt häfte kallat ”Generalplanen” innehållande Tor Paulssons planer på makt-övertagandet. I juni 2001 uteslöts han och en grupp ”torister”. Det avgörande mötet hölls i dåvarande SDU-ordföranden Jimmie Åkessons föräldrahem i Sölvesborg.
– Det handlar inte om ideologi. Tor Paulsson är ute efter makt, sa SD:s dåvarande parti-ledare Mikael Jansson till SvD.
Efter uteslutningen bildade Tor Paulsson ND tillsammans med bland andra Anders Steen

https://www.etc.se/inrikes/hemlig-nazistsekt-har-infiltrerat-sd
https://unv.is/etc.se/inrikes/hemlig-nazistsekt-har-infiltrerat-sd

Man hänvisar för fan till folk som Mikael Jansson uteslut långt innan Åkesson tänkt på att ta över partiet. Den här aktuella frågan är dock följande:
Citat:
Riksdagsledamoten Anna Hagwall har tidigare suttit i SD:s partistyrelse, men kastades ut ur partiet år 2016 på grund av antisemitiska kommentarer.

Sedan den 17 maj är hon aktiv i partiet Alternativ för Sverige, som startats av andra uteslutna och avhoppade SD:are. Även hon bekräftar att hon deltog i mötet den 25 maj.

– Det var inte ett offentligt möte, vad som sades där och vilka som medverkade tänker jag inte svara på. Det har inte du med att göra, säger hon och fortsätter:
https://www.etc.se/inrikes/har-ar-politikerna-som-har-samrore-med-nazistsekten
https://unv.is/etc.se/inrikes/har-ar-politikerna-som-har-samrore-med-nazistsekten

Uppenbarligen har man hållt på och fotat folk som gått till och från ett möte den 25/5 i år. Det här lär väl komma upp på något sätt, å andra sidan har man ju låtit Jeff Ahl bli intervjuad av Nordfront så det känns ju inte som man är så värst nervösa på kansliet på Alternativ för Sverige för perifera kontakter med nationalister.
Citera
2018-06-19, 20:31
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Jag hoppas också på en seriös kulturdebatt om arkitekturen, det behövs verkligen. Därför tycker jag att AfS hållning är lite för stelbent. Jag tror att det skapas god arkitektur i så gott som varje stil(brutalism, postmodernism och dekonstruktivism kan diskuteras) och att det handlar mycket om ärlighet, i material men också om att spegla sin tid.

Jag menar helt ärligt att vi står inför ett paradigmskifte som är att likna vid industrialismens intåg, och att bakbinda en av de viktigaste kulturuttrycken genom att fjättra den till en viss stil skulle vara ett stort misstag.

Jag hoppas att Nobel Center inte blir av på Blasieholmen. Chipperfield är en lysande arkitekt(besök altes museum i Berlin vid tillfälle, fantastiskt renoveringsarbete) men placeringen är åt helvete. Tycker också att man kan avkräva honom ett bättre förslag, för visualiseringarna gör ingen glad. Men, han har visat fantastiska arbeten tidigare, jag har stort förtroende. Men ge fan i Blasieholmen!

Man kan ju tänka sig t.ex. bara en sådan enkel sak som att försköna tunnelbanan. Har för mig att man i Ryssland har vackra tunnelbanestationer.

https://i0.wp.com/www.mondayfeelings.com/wp-content/uploads/2017/06/7Mayakovskaya.jpg

https://ladaray.files.wordpress.com/2012/01/moscow_metro-3.jpg

Det handlar nog främst om att försköna, inte pekpinnar.
Citera
2018-06-19, 20:34
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Länka gärna! Läser svensk arkitekturhistoria med god aptit!

Men tror du inte att denna programpunkt bjuder in till löje? Lite som att lägga ett förslag på att P1 bara ska spela marschmusik, eller att polisen ska bära kask och sabel?(finns säkert en del här som tycker att det vore toppen...)

Klassicistisk arkitektur har dessutom oförtjänt kopplats samman med totalitära regimer, med Mussolinis och Hitlers fäbless för densamma. Samtidigt finns det ett stort folkligt stöd för att gå tillbaka till gamla tiders byggnadsstil. Är det ett medvetet drag för att provocera fram "facistkortet" i en fråga där många vanliga människor tycker lika, för att desarmera etiketten?

Nedan är en lättsam artikel som bl.a tar upp alliansen mellan modernistiska arkitekter och Socialdemokratin. Samt vilket satans liv det blir på arkitekterna idag när privata näringsidkare vill uppföra icke-modernistiska byggnader.

”I Sverige gav den dåvarande arkitekteliten 1931 ut den polemiska skriften Acceptera, där man förespråkade historielöshet som ett ideal. Udden var riktad mot "Lortsverige" och målet var att skapa ett hygieniskt hem åt folket. Det gjorde man också. Skriften fick ett stort genomslag och arkitekterna bakom den fick sätta sin prägel på Sverige fram till slutet av 1970-talet. Det socialdemokratiska folkhemsbygget hade varit svårt att genomföra utan den modernistiska arkitekturen.”

http://www.smp.se/ledare/darfor-ar-husen-sa-fula/

Det är lite lustigt att klassicistisk arkitektur kopplas ihop med Mussolinis Italien. Eftersom man där främst vurmade just för modernism. Le Courbusier var ju fascist och en stor inspirationskälla för svenska arkitekter när socialdemokratins Folkhemsprojekt skulle byggas. Tredje Riket var förstås en annan sak. Men det är nog så att gör man en omröstning bland vanliga svenskar om vilken arkitektur de föredrar så vinner den klassicistiska enkelt. Många stör sig enormt på den fula och ofta motbjudande konst och arkitektur som tillhandahålls idag. Så AfS har nog tänkt igenom det där gissar jag.
Citera
2018-06-19, 21:01
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Man kan ju tänka sig t.ex. bara en sådan enkel sak som att försköna tunnelbanan. Har för mig att man i Ryssland har vackra tunnelbanestationer.

https://i0.wp.com/www.mondayfeelings.com/wp-content/uploads/2017/06/7Mayakovskaya.jpg

https://ladaray.files.wordpress.com/2012/01/moscow_metro-3.jpg

Det handlar nog främst om att försköna, inte pekpinnar.

Nog är de bra sköna de ryska tunnelbanestationerna, men om de skulle ha uppförts idag hade de nog mest sett ut som arabpynt. Stockholms tunnelbanestationer skäms dock ej heller för sig, t.ex rådhuset:
https://www.google.es/search?q=stockholm+r%C3%A5dhuset+metro&source=lnms &tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiOhuLjseDbAhXDesAKHV6kDl 0Q_AUICigB&biw=1536&bih=734&dpr=1.25#imgrc=0hJaAUv F9Ho2rM:

Citat:
Nedan är en lättsam artikel som bl.a tar upp alliansen mellan modernistiska arkitekter och Socialdemokratin. Samt vilket satans liv det blir på arkitekterna idag när privata näringsidkare vill uppföra icke-modernistiska byggnader.

”I Sverige gav den dåvarande arkitekteliten 1931 ut den polemiska skriften Acceptera, där man förespråkade historielöshet som ett ideal. Udden var riktad mot "Lortsverige" och målet var att skapa ett hygieniskt hem åt folket. Det gjorde man också. Skriften fick ett stort genomslag och arkitekterna bakom den fick sätta sin prägel på Sverige fram till slutet av 1970-talet. Det socialdemokratiska folkhemsbygget hade varit svårt att genomföra utan den modernistiska arkitekturen.”

Det är lite lustigt att klassicistisk arkitektur kopplas ihop med Mussolinis Italien. Eftersom man där främst vurmade just för modernism. Le Courbusier var ju fascist och en stor inspirationskälla för svenska arkitekter när socialdemokratins Folkhemsprojekt skulle byggas. Tredje Riket var förstås en annan sak. Men det är nog så att gör man en omröstning bland vanliga svenskar om vilken arkitektur de föredrar så vinner den klassicistiska enkelt. Många stör sig enormt på den fula och ofta motbjudande konst och arkitektur som tillhandahålls idag. Så AfS har nog tänkt igenom det där gissar jag.

Kul artikel om än lite väl förenklad. Men likväl så har den modernistiska linjen företrätts främst av arkitektkåren, inte ett politiskt smakkrav. Jag tycker väldigt illa om politisk styrning av kulturuttryck, som främst har skett från vänsterhåll i Sverige, men jag vill inte se samma sak från höger heller.

Förvirringen kring att klassicism skulle vara fascistisk är lustig just av de anledningarna du nämner, samt att den stalinistiska arkitekturen också anammade klassicism. Den italienska fascistarkitekturen är superintressant, då det är en modern-klassicistisk hybrid som producerade ett antal fantastiska verk, tyvärr ofta i en överdrivet pompös stadsplanering. Jag glider från ämnet, men kan inte hålla mig från att droppa detta paradexempel från fashy planering:

https://www.google.es/maps/@41.8339052,12.4709711,3a,75y,15.03h,96.71t/data=!3m7!1e1!3m5!1sQYQZ7wNKSCL863a_r7-lpw!2e0!6s%2F%2Fgeo2.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DQY QZ7wNKSCL86 3a_r7-lpw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tac tile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26y aw%3D38.788425%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1331 2!8i6656

Kanske har vi tömt ämnet, jag var nyfiken på vad andra tyckte. Jag hoppas i alla fall att vi aldrig behöver se ett stilkrav på arkitektur, utan att vi med framtidstro, noggrannhet och flit kommer att bygga hus som generationer efter oss kommer att vara stolta över.
Citera
2018-06-19, 21:04
Medlem
Citat:

Jag skulle vara intresserad av en utvecklad svensk arkitektur som bygger på traditionen men som söker en utveckling framåt. Vi tillhörde de ledande en gång i världen och det vore spännande om vi kunde hitta en egen unik väg framåt igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in