Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-06-19, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Uppvisade Kasselstrand samma personlighet, uppträdande, intresse för samma frågor etc. när han var SDU-ledare, som han gör nu?

(Alla är naturligtvis välkomna att svara, inte bara dubbelbottnad.)

(Jag följde inte svensk politik då.)

Ingen aning. Jag har aldrig följt SDU.
Citera
2018-06-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag väntar också på dem. Vill om möjligt ha deras förslag men snart gör jag nog egna kliar lite i benen.
De finns på en sluten fb-grupp för aktiva för nedladdning men det hjälper ju inte er...
Kontakta närmsta distriktsansvarige för mer info. Bäst är om ni anmäler er som aktiva då får ni lättare tillgång. Ni behövs!
Nya blad är f ö på gång inom kort denna vecka?
Citera
2018-06-19, 17:11
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggnet
De finns på en sluten fb-grupp för aktiva för nedladdning men det hjälper ju inte er...
Kontakta närmsta distriktsansvarige för mer info. Bäst är om ni anmäler er som aktiva då får ni lättare tillgång. Ni behövs!
Nya blad är f ö på gång inom kort denna vecka?

Antar att det finns en orsak att de inte ligger på hemsidan för nedladdning? De kanske inte alls kommer finnas där?
Citera
2018-06-19, 18:00
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du missar helt min poäng. Kasselstrand förmedlar känslokyla. Att vifta bort den kritiken som clownvurmande eller liknande, är löjligt. Pudelns kärna är: vem är människan Kasselstrand? Vad drivs han av, egentligen?

Att han är känslokall kan vara ett plus i ett sådant yrke. Så länge han är en god man som sätter svenskar främst så.
Citera
2018-06-19, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Uppvisade Kasselstrand samma personlighet, uppträdande, intresse för samma frågor etc. när han var SDU-ledare, som han gör nu?

(Alla är naturligtvis välkomna att svara, inte bara dubbelbottnad.)

(Jag följde inte svensk politik då.)

Självklart, googla lite så får du se själv. Så svårt är det inte.
Citera
2018-06-19, 18:21
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belyi
Kasselstrand är lite stel och lite monoton, det ligger i hans personlighet och du kan se att det i alla hans framträdanden, det går inte att komma ifrån.

Alltså, du har bara helt enkelt inte tagit tillräckligt del av Kasselstrands framträdanden i olika sammanhang. Jag har hängt med i allt han gjort i 3 år.

Lyssna på Kokta Grodan!

Erik Berglund har en fantastisk gummihjärna (och bollar ständigt med ord och begrepp, på volley, så att t.o.m. en göteborgare blir impad). Medan Erik ständigt jabbar och vinner på poäng, så är det Gustav som vinner på knockout. Gustavs humoristiska kommentarer har alltid utsökt tajming och är härligt dräpande. Erik får mig att ständigt småfnissa, men det är Gustav som erbjuder de riktiga gapflabben.

Frågan är snarast om de inte borde vara lite allvarligare på Kokta Grodan.
Citera
2018-06-19, 18:30
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Du missar helt min poäng. Kasselstrand förmedlar känslokyla.

Det är du som missar poängen. Kasselstrand förmedlade en allvarlig känsla.

Sedan att många millennials och Gen-Z tolkar detta som känslokyla är mer ett statement om dessa tragiska människoöden, i post-modernismens mest dekadenta slutfas. Växer man upp med Disney-filmer och en frånvarande pappa så blir det såklart så, och allvarliga känslouttryck blir någonting främmande.

Ju fler sådana här kommentarer jag läser, desto mer övertygad blir jag om att Kasselstrands format var helt rätt. Det finns så många dimensioner av normalitet som behöver återvinnas.
Citera
2018-06-19, 18:35
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IPAD-SWE
Jag är nog inte den rätta att diskutera dessa detaljer inom arkitektur med dig, då jag fick lov att googla dessa begrepp:

Arkitrav
https://da.wikipedia.org/wiki/Arkitrav
Montering av gesimser
https://www.youtube.com/watch?v=mk64tRrsBcE
Jonisk ordning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonisk_ordning

Men i allmänhet kan jag bara säga att jag blev väldigt glad över att de tagit med denna punkt och då mer med avseende på - exempelvis - den betongklump som några arkitekter hade planerat att klämma in som nytt Nobelhus på Blasieholmen – en ful dominerande mässingslåda – som är just en sådan modern byggnad som AfS kan tänkas vilja stoppa, samt som man nu dock kommer att överklaga, ändå:
https://unv.is/svd.se/nobelcentret-stoppas-av-domstol

https://www.fastighetsvarlden.se/wp-content/uploads/2015/05/strategiskark-nobelcenter-6-470x314.jpg

Som jag tidigare påpekat i tråden, så tror jag faktiskt inte att människor mår så bra av enbart dessa raka linjer och grå betong… men då gick inte mina tankar precis till husen i Södra Ängby, även om inte heller de ligger i min smak. Om funkishus, tycker jag inte, om, alls, no. De åldras så fult dessutom; detta till skillnad mot exempelvis de typiska välskötta röda Bullerby-stugorna med vita knutar, som man kan finna runtomkring Siljan. En verklig välskött sommaridyll. Även vid vissa nya lyxigare villaområden kan man också se ett virrvarr av olika slags hus, från funkis och ultramoderna glasinredda till klassiska topprenoverade kulturbevarade villor, vilket ibland kan ge ett rörigt intryck inom samma område, enligt mitt tycke. Lämpligare vore mindre villaområden, i sådana fall, med likartad arkitektur som har krav på att arkitekturen bör harmonisera med varandra.

De klassiska reglerna kommer från antikens byggnadskonst och signalerar olika hierarkier i arkitekturen. Jonisk ordning står över dorisk, arkitrav signalerar entré etc. De är främmande från vår byggnadstradition som kommer främst ur träbyggnadskonst och importerades under renässanstid.

Helt klart har det byggts mycket skit under senaste halvsekel, framförallt har det byggts för att förse folk med bostäder och funktioner(skola, omsorg, etc) utan att bry sig om utseende. Att folk tycker att modern arkitektur är ful är ett klart underbetyg till hela professionen.

Jag älskar röda stugor, men Hälsingegårdar eller siljansbygden är något helt annat än de myresjöhus som byggs idag, och jag är tveksam till om vi kan återskapa de förstnämnda. För mig ligger skönheten däri, att våra kulturbyggnader är något vi måste bevara för det att de inte kan återskapas.
Försök hitta golvtiljor av samma bredd som hälsingegårdarnas, det är stört omöjligt. För att inte tala om energikrav, handikappanpassning brandklassningar och helvete. Om vi vill ha gammeldags byggnadskonst mer än som ett utanpåverk av stil så krävs så mycket, därför tycker jag att programpunkten är så ogenomtänkt och rent av populistisk.
Citera
2018-06-19, 18:49
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Nu har media börjat hänga ut partifunktionärer för SD igen, vilket sätter fokus på skillnaden i ledarskap med AfS.

"Vi tar inte notis av uppgifter ni fått fram genom att hacka och kränka människors integritet. Om någon luftat åsikter som vi finner oacceptabla så är det mellan oss, de och väljarna - inte politiska gangsters som försöker terrorisera till tystnad", jämfört med "Tack för hjälpen att rensa ut personer som inte hör hemma i vårt parti! Om det inte handlar om någon vi råkar gilla, åker de ut med huvudet först och får klara sig bäst de kan. "

Ytterligare ett område som SD hanterat otroligt dåligt, både partitaktiskt och mänskligt. Om någon skrivit något dumt, har denne inte slutat vara en medmänniska - och att uttrycka ilska över ett samhällsutveckling som den svenska är förståeligt och legitimt.

SD gör ju dubbelt fel här: 1) man är "bäst" på att hänga ut partikamrater i media, och 2) när de väl har blivit uthängda så är man snabbast med att behandla dem som pariah. I SD är detta ett helt kretsloppssystem. I AfS finns detta inte alls. Betänk hur AfS planerade sin partistart (och spurten som de just genomför) i 2,5 år. Ändå inga läckor - lojala, pålitliga, målinriktade, osv.

SD har ju utvecklat en så sjuk partikultur där man spelar in varann hela tiden får att ha "hooks" på varandra, m.m. Sämsta sortens toppstyrda skamkultur. Så illa att jag nog inte skulle känna mig bekväm med om SD kom till makten idag.

Citat:
Ta "järnrören". Företrädarna skulle inte kastats under bussen utan försvarats som människor som levt under stor stress och inte gjort något bortom det som kan förlåtas. Istället för det enkla budskapet, satt Åkesson gråtfärdig och sa som att detta var bland det svåraste han upplevt. Verkligen, Jimmie? Något som allmänheten varit beredd att acceptera som en bagatell, mytologiserade SD själva till något oerhört.

Kasselstrand var den enda som stod upp för Erik Almqvist. Jag minns klippet på Almqvist när han stod där med brallorna nere. Har nog aldrig sett en människa som varit så liten i stunden. Men frågan är om han var mest rädd för journalisterna eller sin egen partiledning.

Det är då man behöver lojala och pålitliga partikamrater som bäst. Och det är precis i de stunderna som SD sviker som värst.
Citera
2018-06-19, 18:51
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avblattning
Handlar mer om att bryta med modernismens filosofi, där "originalitet" (som ironiskt nog alltid ser likadan ut) premieras över tradition. Det trendiga inom dagens arkitektur är att ignorera vårt arv och historia, och att anse att det fulaste som finns är att "lära från mästarna" (det är patriarkalt! fascistiskt! reaktionärt!)

Det är ett djupgående problem i hela den västerländska kulturen. Just när det gäller arkitektur sällar de sig till gruppen Arkitekturupproret och liknande. Men det sträcker sig längre än så, se t ex Odd Nerdrums kitschrörelse som har kläm på den filosofiska dimensionen.

Jag ser det bara som positivt att AfS vågar bryta med den modernistiska lögnen. Sen finns det ju fina saker från den modernistiska perioden, men det brukar handla om saker som funkar trots modernism och inte tack vare. De största modernisterna hade själva ett väldigt kluvet förhållande till det där (se T.S. Eliot eller ännu hellre Vilhelm Ekelund).

Avskalad stil är inte i sig modernistiskt, så det är inte vad det handlar om här. Funktionalismen är snygg när den påminner om medeltidens funktionella stadsbebyggelse, på samma sätt som det bästa modernistiska måleriet blickade mot den tidiga renässansens avskalade stil. Men när den självförverkligar sig som just modernistisk är den bara kass - tänk Brasilia och Le Corbusiers jätteprojekt.

Nu närmar vi oss, jag tror som du att det inte handlar lika mycket om stil som ett uttryck för kultur och samhällets värderingar. Jag är helt med på att modernitetens dyrkan av innovation(novelty) har medfört ett nästintill utplånande av tradition, vilket är djupt tragiskt. Att lära av och bygga vidare på tidigare generationers kunskap är det som formar kulturer.

Jag gillar att jämföra arkitektur med mat, att tolka en rätt ur en kulinarisk tradition och ge den en respektfull variation såsom passar tillgängliga råvoror eller tillfälle, det är konst. Att servera "super bowl" med avocado, blåbär och chia är kulturell öken. Men ska man politkerna lägga sig i?

Jag menar att det ligger i kulturens uttryck och att de brutna, triangulära former vi vant oss att se de senaste åren är en konsekvens av en rotlöshet och sensationssökande. Vi borde låta uttrycken för arkitektur likväl som andra konstformer växa ur vårt samhälle utan statlig styrning.

Liksom du säger menar jag att den trivsamma livsmiljön inte ligger i byggnaders delajer eller ens stil. Det handlar om gott detaljarbete, omsorgsfullt materialval, harmonisk komposition, i en stadsmiljö i mänsklig skala. Låt oss inte dölja dessa komplexa kriterier för god arkitektur bakom enkla stilbegrepp.
Citera
2018-06-19, 19:01
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Jag håller inte med förstås. För saken är den att vi haft en politisk styrning som gjort att modernismen fått så gott som total dominans inom arkitektur. Då krävs politik för att bryta upp detta.

Ceteris Paribus är givetvis platta och svagt lutande tak undermåliga rent konstruktionsmässigt i ett nordiskt klimat.

Den typen av politiska beslut som har gett modernismen dominans har inte handlat om stil utan om effektivitet och prestanda. Tydligast miljonprogrammet som ställde krav på industriellt byggande för att öht vara genomförbart. Resten har handlat om kulturell hegemoni och intern diskurs inom arkitektkåren.
Liksom politiken är arkitekturen nedströms kulturen, så varför trycka på politiskt för en gammal stil? Låt oss istället se vilka nya former och byggnader detta kulturskifte kommer att ge oss!

Ceteris Paribus ska politikerna skita i vad jag sätter för tak på mitt hus.
Citera
2018-06-19, 19:10
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Jag tolkar det inte som att vi ska importera någon stil som AfS föredrar utan mer att successivt bygga bort förfulningen. Vi har nu en akuell fråga om t.ex. det tilltänkta Nobelcentret på Blasieholmen. Se länk.

Jag föreställer mig en intressant och viktig debatt som kommer föregå detta arkitektoniska lyft som AfS vill genomföra om vad som är bra för Sverige. Bara denna debatt skulle vara ett stort steg framåt. Hur vi bygger är enormt viktigt för vårt inre själsliv. Det går nog med säkerhet att nå en bred samsyn på vad som passar in och inte. En mycket bra punkt som på sikt kan skapa de där klassiska byggnadsverken som kan avnjutas av generationer svenskar både att se på och vistas i. Sverige har olika stilar i olika landskap så det blir ytterligare en aspekt.

Miljonprogrammen som finns i många större städer är ett annat exempel.

https://m.youtube.com/watch?v=UZ83twzuFw0

Jag hoppas också på en seriös kulturdebatt om arkitekturen, det behövs verkligen. Därför tycker jag att AfS hållning är lite för stelbent. Jag tror att det skapas god arkitektur i så gott som varje stil(brutalism, postmodernism och dekonstruktivism kan diskuteras) och att det handlar mycket om ärlighet, i material men också om att spegla sin tid.

Jag menar helt ärligt att vi står inför ett paradigmskifte som är att likna vid industrialismens intåg, och att bakbinda en av de viktigaste kulturuttrycken genom att fjättra den till en viss stil skulle vara ett stort misstag.

Jag hoppas att Nobel Center inte blir av på Blasieholmen. Chipperfield är en lysande arkitekt(besök altes museum i Berlin vid tillfälle, fantastiskt renoveringsarbete) men placeringen är åt helvete. Tycker också att man kan avkräva honom ett bättre förslag, för visualiseringarna gör ingen glad. Men, han har visat fantastiska arbeten tidigare, jag har stort förtroende. Men ge fan i Blasieholmen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in