2018-06-19, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikeyjames
Berörs inte alls, hade gärna sett Frida och Brolin axla allt själva

Enda anmärkningen jag har är att Marklund borde tränat bort sin norrländska om hon ska vara kommentator. Den är distraherande.

Distraherande.... Den framkallar apati.
Citera
2018-06-19, 12:01
Medlem
Jag är ingen fotbollsmänniska alls och störs inte på samma sätt av den låga nivån vad gäller fotbolls-kunnandet hos de kvinnliga kommentatorerna, även om jag gärna lyssnar på lite djupare och mer intressanta analyser såklart.

Däremot finns det något som stör mig utav bara helvete och det är när professionella yrkesmänniskor inte kan leverera två meningar i rad utan att behöva klämma in 5-10 "ehhh" mellan orden. Det gör det för mig helt omöjligt att lyssna.

Hur fan kan dom tillåta en sådan person framför kameran överhuvudtaget, men framförallt nu i strålkastarljuset med miljoner som tittar. Har dom ingen yrkesstolthet?
Citera
2018-06-19, 13:11
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FakeRecords
Nej allt det här är bara fake news från unga vita flashbackare.

Hanna, Frida, Johanna, Jane och Marie är positiva inslag i den mansdominerande tv-miljön!! Tyvärr bara Daniel Nannskog som är mörkhyad.

Japp. Till nästa VM vill jag se 4-5 Svenska somaliska kvinnor vara experter på plats. Alexandra P istället för Pops och en kvinnlig dommare i studion. Då kommer jag må bättre. Tål inte se män i VM för herrar som gör övrigt borde spelas av kvinnor från Järvafältet.
Citera
2018-06-19, 13:49
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NygammalVals
Jane är bra, ja.

Men exempelvis Hanna Marklund... Vad kvalificerar henne till att vara expertkommentator?

Hon är riktigt usel. Sämre får man leta efter.
Detta har ingenting med att hon är kvinna, utan hennes kunskaper och uttryckssätt.
Besviken på Tv4 som uppenbarligen kvoterat in kvinnor o inte efter kunskap och skicklighet.

Tvingades lyssna till en match på radion, då jag inte hade möjlighet se på TV, som kommenterades av en kvinna. Hon däremot var riktigt bra som sportkommentator.
Citera
2018-06-19, 14:46
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Hon är riktigt usel. Sämre får man leta efter.
Detta har ingenting med att hon är kvinna, utan hennes kunskaper och uttryckssätt.
Besviken på Tv4 som uppenbarligen kvoterat in kvinnor o inte efter kunskap och skicklighet.

Tvingades lyssna till en match på radion, då jag inte hade möjlighet se på TV, som kommenterades av en kvinna. Hon däremot var riktigt bra som sportkommentator.

Håller faktiskt med dig om att radiotjejerna har betydligt högre kompetens än t.ex. Marklund.
Citera
2018-06-19, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
https://resources.fifa.com/mm/document/footballdevelopment/medical/01/45/42/02/genderverification_efsd.pdf

Där ser man!
Jag är man nog att erkänna när jag har fel, trodde World cup var till för alla och Womens World Cup till för endast kvinnor.

Är det ny regel eller har det alltid varit så? Det har ju som bekant aldrig varit en kvinna med i World Cup, så det kan ju vara passande att lägga till en sådan formulering för få det att låta jämlikt.

Sedan är jag way off topic nu men om en person inte identifierar sig som man eller kvinna, vilket mästerskap får man spela i då
Citera
2018-06-19, 20:25
Medlem
Citat:
Menar du alltså allvar med följande mening?? ”Fotbolls VM är för ländernas bästa spelare, man eller kvinna.”

Jag trodde det var så, men har ju blivit motbevisad. Det har ju aldrig funnits en kvinna som kan mäta sig med de bästa herrarna så en kvinna har ju aldrig kunna bli uttagen till World Cup, men trodde inte reglerna specificerade kön på det sättet som de gjorde.

Kanske var jag lite otrevlig i mitt svar tidigare också, men en wikipedialänk och "idiot" triggade mig lite grann för jag hade bara någon timme tidigare hittat ett fel på wikipedia.

I övrigt så du som skrivit TS, hur länge har du sagt "Fotbolls VM för herrar?" Jag har nämligen aldrig hört någon säga det före detta mästerskap, tidigare har man sagt Fotbolls VM eller Dam VM.
Citera
2018-06-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mach3
Är det ny regel eller har det alltid varit så? Det har ju som bekant aldrig varit en kvinna med i World Cup, så det kan ju vara passande att lägga till en sådan formulering för få det att låta jämlikt.

Citat:
I övrigt så du som skrivit TS, hur länge har du sagt "Fotbolls VM för herrar?" Jag har nämligen aldrig hört någon säga det före detta mästerskap, tidigare har man sagt Fotbolls VM eller Dam VM.

Ligget nog mycket i detta. De vet naturligtvis att ingen kvinna kan mäta sig med dom bästa herrarna i fotboll och har formulerat sig därefter.

Klart en kvinna skulle få lira med herrarna om de hade potential, men inte tvärtom, därav formuleringen.
Senast redigerad av 4637 2018-06-19 kl. 21:21.
Citera
2018-06-19, 21:10
Medlem
NygammalValss avatar
Citat:
Jag trodde det var så, men har ju blivit motbevisad. Det har ju aldrig funnits en kvinna som kan mäta sig med de bästa herrarna så en kvinna har ju aldrig kunna bli uttagen till World Cup, men trodde inte reglerna specificerade kön på det sättet som de gjorde.

Kanske var jag lite otrevlig i mitt svar tidigare också, men en wikipedialänk och "idiot" triggade mig lite grann för jag hade bara någon timme tidigare hittat ett fel på wikipedia.

Jag säger aldrig så men för tydlighetens skull skrev jag det i trådstarten. När jag snackar är det gott och gott "fotbolls-VM".
Citera
2018-06-19, 21:39
Medlem
Härligt slippa lyssna på stofiler som pratar om allt som har med fotboll att göra förutom själva matchen

Det är helt efterblivet att prata om "fotbollskunskap" förresten.

Inte mycket till kunskap att lukta svett och kunna hålla reda på 3-4 mål i en match,
Citera
2018-06-21, 14:35
Medlem
Citat:
Där ser man!
Jag är man nog att erkänna när jag har fel, trodde World cup var till för alla och Womens World Cup till för endast kvinnor.

Sedan är jag way off topic nu men om en person inte identifierar sig som man eller kvinna, vilket mästerskap får man spela i då

Ja vad bedrövlig och kränkande, det finns inget hen VM, staten o fotbollförbundet måste genast ta ta i detta kränkande agerande av hbt…….. gruppen som är intresserad av fotboll, tja o andra sporter.
De är helt lämnade i utanförskap, förvirrade i deras tillvara utan någon som helst känsla för vars de hör hemma, tror inte ens de har lokaler.....

INTE EN ENDA hbtbqb…..(ja jag kan inte alla bokstäver mer i huvet) person kommenterar sporten, vad är detta för diskriminerande agerande från SVT sida, en statligt finansierad kanal som skall verka för mångfald, vi har mörka, vi har kvinnor, vi har stammande kvinnor och vi har Göteborgare men inte en enda från regnbågelägret, det är som om de inte existerar…
Citera
2018-06-21, 21:57
Medlem
crawlys avatar
Citat:
SVT har skickat minst fyra kvinnor till Ryssland för att bevaka fotbolls-VM för herrar, bland annat de till åren komna Jane Björck och Marie Lehmann. SVT har dock inte sänt ut några manliga sportkommentatorer eller experter.

Expertkommentatorer hemma i Sverige (under matcherna på SVT, Sveriges Radio, TV4) är bland annat Hanna Marklund, Johanna Frändén, Johanna Frisk, Petra Svensson. Anna Brolin är dessutom programledare i TV4:s studio. INGEN av dessa damer kan på något sätt mäta sig i fotbollskunskap med sina manliga kolleger.

Hur ser ni på detta?

Ser det ut så här i något annat land som sänder många timmar av fotbolls-VM för herrar? Kommenterar kvinnor fotbolls-VM för herrar? Ge exempel!

Hur kan samtliga media-kanaler i Sverige se ut så här? Vad beror det i sådana fall på? Kommentera!

Du har ju svaret så varför fråga? Det är väl ingen hemlighet att män är värda vatten just nu, och att media är drivande i frågan. Resultatet blir naturligtvis det motsatta mot vad dom vill; att folk slutar lyssna. I övrigt struntar jag i fotboll, men jag kan tycka att det vore ödmjukt om feministerna kunde låta grabbarna ha någonting kvar för sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in